MuscleMeat

dochterlief wil ook, waar op letten bij sportschool?

alexannetje

Cool Novice
Waardering
11
In plaats van de gewone gymles is mijn dochter (16) afgelopen week met haar klas naar de sportschool geweest. Ze was er heel enthousiast over, ze hebben oa met dumbbells geoefend, van 3 kg. Op eigen verzoek mocht ze het ook met 5 proberen en dat lukte, wat haar een groot compliment opleverde dat ze weliswaar mager (hm dat valt wel mee hoor) was maar toch heel sterk. Ze hebben zoiets al eens eerder gedaan met school, toen vond ze het ook al leuk maar nu nog veel meer en wil ze dit dus blijven doen, waar ik op zich erg blij mee ben (als ze dan ook nog eens van me aan wil nemen hoe belangrijk goede voeding is.....). Maar dan wil ik wel dat ze naar een goede sportschool gaat omdat ik wel wil dat ze goede begeleiding kan krijgen.
Waar moeten we op letten? Punt is dat ze geen groepslessen wil doen maar echt wil gaan trainen met apparaten en gewichten.

Ben trouwens benieuwd of ze het daadwerkelijk vol gaat houden, aangezien haar vriendinnen niet mee willen. Alleen er naartoe, en alleen trainen dus, waarschijnlijk tussen voornamelijk volwassenen. Maar ze is vastbesloten dat ze dit wil.
Ervaringen van meiden van ong. deze leeftijd zijn ook heel welkom, ik heb al gezocht in het tienerforum maar ik geloof dat daar alleen jongens schrijven vandaar dat ik het hier maar eens probeer:)

vooral in een commerciele kakker gym stoppen waar veel vrouwen komen en toezicht is. Anders vreten de testo honden haar op. Serieuze tip!

Sluit me bij kukishu aan. Verder sowieso eerst samen met je dochter meerdere sportscholen bekijken, wat het beste bij haar past en sfeer die er heerst. Zeker niet onbelangrijk. Vooral omdat je meestal aan een jaarcontract vast zit.

Verder kan je hier altijd vragen welke sportschool andere dbb-ers in jouw dorp/stad/omgeving aanraden en welke juist niet.

Goede vraag, DBB is alleen niet echt de plek om deze vraag te stellen :)

Let op de vrouw vriendelijkheid van het krachthonk, zitten alle vrouwen op de hometrainers en step apparaten en zijn de krachttoestellen en vooral losse gewichten het exclusief domein van mannen? Dan is die plek niet makkelijk om voor een meid van 16 die alleen traint echt met gewichten bezig te zijn.

Vraag je dochter eens wat zij wil? Wil ze serieus met losse gewichten spieren kweken en sterk worden of wil ze slank met mooie benen en een platte buik?

En over begeleiding, ik zit bij basic-fit en dan zit iemand de hele dag achter een balie en kijkt nooit wat er gebeurd in de sportschool. Als jij begeleiding wil voor je dochter dan moet er minstens een paar man personeel zijn die actief rondlopen en kijken. En dat kost geen 16 euro per maand. Die echt hele goedkope zijn echt do it yourself. En dat kan opzich prima, op alle apperaten staat hoe je het moet doen en ook internet is een enorme bron aan informatie. Dat moet je dochter dan wel zelf doen dat uitzoeken voordat ze zomaar aan de gang gaat met gewichten.

Je kan het ook gewoon bij een soort healthcenter proberen..daar lopen meestal wel gekwalificeerde instructeurs rond en daar krijg je gewoon een intake/proefles..kan ze ook eerst even proeven of ze wel lid wil worden..geen echte gym uitzoeken denk ik, zoals wat je net al zei..leuke meid, 16jr..alleen trainen..dan vind ze het miss ook wel wat "eng" om tussen al die gasten te staan..en stopt ze er miss weer mee...
Succes

16 jaar is niet 10 a 12 jaar.

Zou eerder denken dat ze het leuk vind tussen de kerels.

16 jaar is niet 10 a 12 jaar.

Zou eerder denken dat ze het leuk vind tussen de kerels.

Nee das waar..miss gaat ze het wel te leuk vinden..
Maar meestal, tenminste bij ons op de sportschool mijden de meiden, dames etc..het krachtgedeelte met een hele grote boog!! Helaas..

• Topic Starter Topic Starter
Ok 3 serieuze reacties uit 13, tis in elk geval iets;) (en ik dacht nog, ik vraag het in het vrouwen forum haha)

Basic fit zit hier letterlijk om de hoek maar daar had ik idd al geen begeleiding verwacht. Dan kan ze net zo goed hier thuis aan de gang maarja dat wil ze niet.
Verder zit hier niet zo heel veel in de buurt, er is er eentje waar we van de week maar even gaan kijken, daar kan je in elk geval losse lessen doen, of per 10 misschien is dat wat.
Ze wil trouwens idd sterker worden en wat spier krijgen, platte buik heeft ze al en afvallen wil ze (gelukkig) niet.

Ok 3 serieuze reacties uit 13, tis in elk geval iets;) (en ik dacht nog, ik vraag het in het vrouwen forum haha)

Basic fit zit hier letterlijk om de hoek maar daar had ik idd al geen begeleiding verwacht. Dan kan ze net zo goed hier thuis aan de gang maarja dat wil ze niet.
Verder zit hier niet zo heel veel in de buurt, er is er eentje waar we van de week maar even gaan kijken, daar kan je in elk geval losse lessen doen, of per 10 misschien is dat wat.
Ze wil trouwens idd sterker worden en wat spier krijgen, platte buik heeft ze al en afvallen wil ze (gelukkig) niet.

Als mijn dochter dit zou willen denk ik dat ik het samen met haar ging doen :D Kon ik mooi een beetje toezicht houden ;)

Als ze sterk(er) wil blijven/worden en als ze al mager is is het niet verstandig nog meer af te vallen nee.

Het is belangrijk samen met haar naar een aantal gyms te gaan en dan te kijken hoe het voelt en wat ze er van vind.
- de sfeer
- beetje gevarieerde fitnessapparaten?
- eventueel groepslessen voor erbij en als variatie naast de fitness*
- doelgroepen die er komen (tussen alleen theemutsen word je ook niet gemotiveerd, dus beetje van beide. Helemaal niet zo slecht in het krachthonk te staan tussen wat mannen. :D)
- begeleiding, niet alleen dunne sprieten die er rond lopen die zelf niet eens een dumbbell weten vast te houden...

* Misschien dat ze wel zegt geen groepslessen te willen gaan doen, maar het gebeurd niet vaak dat (zeker geen jonge meiden) meiden/vrouwen het volhouden om gedisciplineerd te gaan trainen. Het heeft geen zin om 1 keer in de week te gaan of 2 weken om maar wat sterker te worden. Er komt dan wat meer bij kijken. En groepslessen kan haar misschien wel stimuleren om vaker te komen en het wat leuker/gevarieerd te houden naast de fitness. Hier op het forum zitten dan wel de krachttrainingfreaks, maar zo denken vele er ook anders over (of na een tijd vinden ze het niks..te saai..niet uitdagend, maar het is maar hoe je het zelf aanpakt ;)). En aangezien je dochter 16 is zal ze nog niet veel ervaring/kennis hebben over voeding/sport. Goede begeleiding is dan een pré en bij de groepslessen bijv. Bodypump kan ze wel al wat oefenen met de technieken/oefeningen en daarbij ook haar kracht/uithoudingsvermogen trainen.

Het is lastiger dat jullie niet zoveel bij jullie in de buurt hebben. Een achmea health center bijv. zou een goede start voor haar zijn. Daar heb je van beide wat onbeperkt (fitness + groepslessen) en als je bij een leuke vestiging zit heb je ook nog eventueel een zwembad/sauna..etc.

Waar wonen jullie?

---------- Toegevoegd om 07:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:45 ----------

Als mijn dochter dit zou willen denk ik dat ik het samen met haar ging doen :D Kon ik mooi een beetje toezicht houden ;)

:thumbs: maar jij hebt dan ook wel verstand van trainen, weet niet of Alexannetje dat ook heeft. Jij bent ook 1 van de weinige moeders die het leuk vind in het krachthonk te staan stoeien ;)

Da's nou net het probleem, ben al elke avond tot ca 21.30 weg (paard, ze rijdt zelf ook maar gaat ivm school en baantje maar 1 keer p week mee) dus dat gaat niet. Als ze nou ook thuis aan de gang zou gaan zou het wat dat betreft handiger zijn maar a. wil ze dat niet en b. ben zelf nog maar net bezig en dus vind ik het een beetje tricky om haar zelf te gaan helpen;)

Als ze sterk(er) wil blijven/worden en als ze al mager is is het niet verstandig nog meer af te vallen nee.

Het is belangrijk samen met haar naar een aantal gyms te gaan en dan te kijken hoe het voelt en wat ze er van vind.
- de sfeer
- beetje gevarieerde fitnessapparaten?
- eventueel groepslessen voor erbij en als variatie naast de fitness*
- doelgroepen die er komen (tussen alleen theemutsen word je ook niet gemotiveerd, dus beetje van beide. Helemaal niet zo slecht in het krachthonk te staan tussen wat mannen. :D)
- begeleiding, niet alleen dunne sprieten die er rond lopen die zelf niet eens een dumbbell weten vast te houden...

* Misschien dat ze wel zegt geen groepslessen te willen gaan doen, maar het gebeurd niet vaak dat (zeker geen jonge meiden) meiden/vrouwen het volhouden om gedisciplineerd te gaan trainen. Het heeft geen zin om 1 keer in de week te gaan of 2 weken om maar wat sterker te worden. Er komt dan wat meer bij kijken. En groepslessen kan haar misschien wel stimuleren om vaker te komen en het wat leuker/gevarieerd te houden naast de fitness. Hier op het forum zitten dan wel de krachttrainingfreaks, maar zo denken vele er ook anders over (of na een tijd vinden ze het niks..te saai..niet uitdagend, maar het is maar hoe je het zelf aanpakt ;)). En aangezien je dochter 16 is zal ze nog niet veel ervaring/kennis hebben over voeding/sport. Goede begeleiding is dan een pré en bij de groepslessen bijv. Bodypump kan ze wel al wat oefenen met de technieken/oefeningen en daarbij ook haar kracht/uithoudingsvermogen trainen.

Het is lastiger dat jullie niet zoveel bij jullie in de buurt hebben. Een achmea health center bijv. zou een goede start voor haar zijn. Daar heb je van beide wat onbeperkt (fitness + groepslessen) en als je bij een leuke vestiging zit heb je ook nog eventueel een zwembad/sauna..etc.

Waar wonen jullie?

---------- Toegevoegd om 07:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:45 ----------

:thumbs: maar jij hebt dan ook wel verstand van trainen, weet niet of Alexannetje dat ook heeft. Jij bent ook 1 van de weinige moeders die het leuk vind in het krachthonk te staan stoeien ;)

Dat is ook zo....maar weet ook heel goed wat voor invloeden jongens kunnen hebben op die leeftijd. :D Zie er nu al tegen op dat mijn dochters op die leeftijd zitten :p
Maar ben het helemaal met jouw post hierboven eens hoor.:)

Da's nou net het probleem, ben al elke avond tot ca 21.30 weg (paard, ze rijdt zelf ook maar gaat ivm school en baantje maar 1 keer p week mee) dus dat gaat niet. Als ze nou ook thuis aan de gang zou gaan zou het wat dat betreft handiger zijn maar a. wil ze dat niet en b. ben zelf nog maar net bezig en dus vind ik het een beetje tricky om haar zelf te gaan helpen;)
Begrijp ik ;)
Ook al doe ik zelf ook aan kt dan nog zou ik willen dat mijn dochter begeleiding zou krijgen van iemand die precies weet wat het beste bij haar zou passen qua schema, gewichten noem maar op.

Komende week gaan we idd bij een sportschool kijken waar ook groepslessen gegeven worden, en waar je niet direct een jaarabbo hoeft. Dat ze het leuk gaat en BLIJFT vinden is ook heel belangrijk.

We wonen trouwens in IJmuiden, nog niet zo heel lang geleden is er een sportschool dichtbij failliet gegaan (in de kranten werd toen de link gelegd met de pas geopende basic fit), de sportschool waar we van de week heengaan is ook nog redelijk dichtbij, verder zit er een die al jaren (al toen ik zelf 16 was, en da's laaaang geleden:D) een "bepaalde reputatie" heeft al weet ik niet of dat waar is. En dat is het zo ongeveer wel. Ja er zit nog ergens een vechtsportschool maar geloof niet dat je daar iets anders kan doen. Vroeger waren er volgens mij veel meer...

thanks voor de input so far!!

Bedoel je Popeye die failliet was gegaan?? Een collega van mij kwam daar wel eens..woont ook in ijmuiden..
Ja en t heeft voor haar natuurlijk ook geen zin om een stuk te rijden naar de dichtsbijzijnde school ofzo??
Ja ik weet een geen opties meer...

Waarom niet de sportschool waar ze met haar klas is geweest?

Nee ik bedoelde niet Popeye (oja die had je ook nog) maar de Aerobic and Fitness Factory.
En ik heb zelf eigenlijk het liefst dat ze niet tever weg hoeft want dan zie ik de bui al hangen dat het binnen de kortste keren over is. Dan lijkt me nl uiteindelijkd de drempel om te gaan veel hoger. Da's ook meteen het "probleem" van de sportschool waar ze met school is geweest, die ligt op een klein halfuur fietsen van huis.
Aan de andere kant is dat wel mijn oude sportschool waar ik het zelf altijd heel leuk heb gevonden. (en terwijl ik dit schrijf schieten er allemaal mogelijkheden waar ik nog niet aan heb gedacht door m'n hoofd.....:))

Terug
Naar boven