MuscleMeat

Doodmoe na trainen

Ken dat gevoel maar al te goed. Helemaal kapot zijn na de training en dat je het idee hebt dat het enige wat er tegen helpt een dutje gaan doen is. Of dat je zelfs rechtop voor je pc in slaap neigt te vallen. Eet na de training zelf nu 500g magere kwark + 50g rozijnen + 50g studentenhaver (zitten ook rozijnen in). 626 kcal, 48g eiwit, 74g koolhydraten, 15g vet.
Nergens last meer van. Redelijk wat carbs waarvan het gros suikers zijn. Mijn bloedsuiker dropt ook nogal graag en sinds dat ik nou juist wat meer simpele carbs ben gaan eten heb ik daar eigenlijk helemaal geen last meer van.

Kan best het proberen waard zijn :)
Ey goeie tip man, misschien dat ik dat ook maar is een keer probeer. Ben altijd een levende dooie na het trainen.

je krijgt minder snel een dip van complexe koolhydraten, omdat je bloedsuikerspiegel daar minder snel van stijgt en daalt.

denk aan

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik zit idd relatief laag in koolhydraten, maar zorg ervoor dat ik voor de training goed eet met complexe koolhydraten. Tot nu toe ging dat altijd prima. Zwaar trainen in een kcal deficit is echter nieuw voor me (trainde vroeger ook zwaar maar woog 15-20kg meer en altijd kcal surplus).
Uit alle antwoorden trek ik de conclusie dat ik het beste even kan gaan experimenteren wat werkt qua voeding (vooral koolhydraten) en mocht het niet verbeteren naar de ha. Zo'n bloedsuikermeter lijkt me ook interessant dus die ga ik aanschaffen.

Na je training is een richtlijn juist 0.5/1.0 per kg bw aan koolhydraten te eten in je glycogeen voorraad te herstellen. Als je echt MOET kiezen voor/na training kan je ze 100% beter NA training eten. Ook niet 50/50, want pre workout is het fijn als je wat koolhydraten eet voor die boost, maar na de workout heb je ze nodig voor je herstel.

Alleen moe na het trainen, dus op niet trainingsdagen niks aan de hand? Had weleens duizeligheid en een slap/trillerig gevoel vroeger tijdens sporten maar niet echt "slaap moe".

Uitgaande van dat alles hetzelfde is gebleven, zou de oorzaak volgens mij in het systemisch metabolisme moeten liggen.
Wanneer je er (bijna) rechtop van in slaap valt durf ik het energietekort absoluut serieus te noemen.

De normale gang van zaken is de volgende: Eiwitrijke maaltijd --> extra insuline --> lagere bloedsuikerspiegel --> lever geeft extra glucose af.
Indien alles verder hetzelfde is gebleven gaat er iets verkeerd in dit proces. Het meest voor de hand liggend is diabetes type 2, waardoor het lichaam (en in dit geval de lever) niet meer goed reageert op insuline en je een lage bloedsuikerspiegel krijgt. In ieder geval lijkt het mij, wanneer alles verder hetzelfde is gebleven, onverstandig om meer suikers te gaan nuttigen na de training zonder eerst medisch advies in te hebben gewonnen.

https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/eten-met-diabetes/eiwitten
(zie hoofdstuk "eiwit en diabetes")

Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik zit idd relatief laag in koolhydraten, maar zorg ervoor dat ik voor de training goed eet met complexe koolhydraten. Tot nu toe ging dat altijd prima. Zwaar trainen in een kcal deficit is echter nieuw voor me (trainde vroeger ook zwaar maar woog 15-20kg meer en altijd kcal surplus).
Uit alle antwoorden trek ik de conclusie dat ik het beste even kan gaan experimenteren wat werkt qua voeding (vooral koolhydraten) en mocht het niet verbeteren naar de ha. Zo'n bloedsuikermeter lijkt me ook interessant dus die ga ik aanschaffen.
Wat versta je onder goed eten? Veel?

Het gaat niet alleen om de hoeveelheid, maar ook om de timing. Je wil je suikerspiegel een beetje constant houden.
Eet jij de hele dag weinig, en dan ineens een grote maaltijd, dan stijgt het ook. Ondanks dat het misschien geen suikers zijn. En als reactie daarop krijg je dan een crash. Of door je training.

Uitgaande van dat alles hetzelfde is gebleven, zou de oorzaak volgens mij in het systemisch metabolisme moeten liggen.
Wanneer je er (bijna) rechtop van in slaap valt durf ik het energietekort absoluut serieus te noemen.

De normale gang van zaken is de volgende: Eiwitrijke maaltijd --> extra insuline --> lagere bloedsuikerspiegel --> lever geeft extra glucose af.
Indien alles verder hetzelfde is gebleven gaat er iets verkeerd in dit proces. Het meest voor de hand liggend is diabetes type 2, waardoor het lichaam (en in dit geval de lever) niet meer goed reageert op insuline en je een lage bloedsuikerspiegel krijgt. In ieder geval lijkt het mij, wanneer alles verder hetzelfde is gebleven, onverstandig om meer suikers te gaan nuttigen na de training zonder eerst medisch advies in te hebben gewonnen.

Ik hoop dat je hier heel veel verstand van hebt of zelfs werkzaam in bent. Aangezien van dit soort uitspraken mensen het serieus benauwd kunnen krijgen.
Je termen rammelen in ieder geval wel. Glucose moet glucagon zijn. Dus ik betwijfel het enigszins :)
Eilandjes van langerhans in je alvleesklier maken insuline overigens, niet je lever. Bloedsuiker reageert meer op koolhydraten dan op eiwitten.
P.s. insuline verlaagt je bloedsuiker. Glucagon verhoogt. Dus als je verminderd sensitief bent voor insuline blijf je achter met een hoog bloedsuiker. Geen laag bloedsuiker.
Man man man. Paniekzaaier.

Edit: na langdurig gesproken te hebben met @BigGuy84 ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn aanname rondom zijn stelling niet klopte. Zijn idee en uitleg over de symptomen van een hypo + de werking van de lever etc. daarin klopte achteraf gewoon. We hebben elkaar wel in het midden gevonden over dat het misschien een snelle conclusie was en dat deze signalen niet per se Diabetes Type 2 hoeven te betekenen. Ook al kan het zeker verstandig zijn als je deze klachten regelmatig ervaart om even je huisarts bloed te laten prikken, just to be sure :)

Laatst bewerkt:
Dat is hetzelfde 🤣

Alleen moe na het trainen, dus op niet trainingsdagen niks aan de hand? Had weleens duizeligheid en een slap/trillerig gevoel vroeger tijdens sporten maar niet echt "slaap moe".
Specifiek na het trainen, voor de rest alles normaal.

Er zijn wat lichte gevallen in de familie, dus zal niks uitsluiten. Maar voor nu nog even te ver gezocht denk (hoop) ik.
Wat versta je onder goed eten? Veel?

Het gaat niet alleen om de hoeveelheid, maar ook om de timing. Je wil je suikerspiegel een beetje constant houden.
Eet jij de hele dag weinig, en dan ineens een grote maaltijd, dan stijgt het ook. Ondanks dat het misschien geen suikers zijn. En als reactie daarop krijg je dan een crash. Of door je training.
Ongeveer twee uur voor de training ca 400 kcal vlees, groente en rijst of aardappel. Ik eet meestal om de 1,5-2 uur 200-300 kcal, in de bulk uiteraard meer. Avondeten is 600-700 kcal. Zou dus wel ok moeten zijn zo dacht ik.

Misschien toch wat te weinig carbs. Die heb je wel nodig na het trainen. Klinkt als een dip in bloedsuiker, als je glycogeenvoorraad uitgeput is dan moet alles van vet en de Novo gluconeogenesis (uit eiwit) komen.

Misschien toch even checken zoals anderen hier zeggen. Ik val zelf in de avond ook wel eens in slaap op de bank als ik hard getraind heb trouwens, met name als ik wat weinig eet.

Terug
Naar boven