AndroidHealthClinic

Doodmoe na trainen

• Topic Starter Topic Starter
Misschien toch wat te weinig carbs. Die heb je wel nodig na het trainen. Klinkt als een dip in bloedsuiker, als je glycogeenvoorraad uitgeput is dan moet alles van vet en de Novo gluconeogenesis (uit eiwit) komen.
Daar ga ik nu als eerste naar kijken.

Ik hoop dat je hier heel veel verstand van hebt of zelfs werkzaam in bent. Aangezien van dit soort uitspraken mensen het serieus benauwd kunnen krijgen.

Je termen rammelen in ieder geval wel. Glucose moet glucagon zijn. Dus ik betwijfel het enigszins :)

Eilandjes van langerhans in je alvleesklier maken insuline overigens, niet je lever. Bloedsuiker reageert meer op koolhydraten dan op eiwitten.

P.s. insuline verlaagt je bloedsuiker. Glucagon verhoogt. Dus als je verminderd sensitief bent voor insuline blijf je achter met een hoog bloedsuiker. Geen laag bloedsuiker.

Man man man. Paniekzaaier.
Insuline verlaagd de bloedsuiker, klopt. Dat de lever de bloedsuiker verhoogt (met glucagon dan) strookt eveneens met wat ik zei. Wanneer het lichaam niet meer goed reageert op insuline zal het lichaam niet alleen minder snel suiker opnemen, maar zal de lever ook minder snel glucagon afgeven.

Bij het verhaal over koolhydraten ga je denk ik de mist in, want ik heb het over eiwitten. Daardoor stijgt de bloedsuikerspiegel pas op een later moment (en de lever vangt dat niet op).

Ik weet uiteraard niet op TS last heeft van diabetes. Voor hetzelfde geld speelt er mentaal iets. Volgens mij kan ik het onderwerp alleen beter ter discussie brengen en adviseren om medisch advies in te winnen dan te adviseren om suikers te gaan eten.

Dat de lever de bloedsuiker verhoogt (met glucagon dan) strookt eveneens met wat ik zei. Wanneer het lichaam niet meer goed reageert op insuline zal het lichaam niet alleen minder snel suiker opnemen, maar zal de lever ook minder snel glucagon afgeven.
Je eilandjes van langerhans geven glucagon af. Je lever heeft een suiker opslag die reageert op glucagon door dat af te geven. Dus nee, het strookt niet met wat je zei. Je lever geeft géén glucagon af.

Maar het boeit allemaal niet zoveel.

Laatst bewerkt:
Je eilandjes van langerhans geven glucagon af. Je lever heeft een suiker opslag die reageert op glucagon door dat af te geven. Dus nee, het strookt niet met wat je zei. Je lever geeft géén glucagon af.

Maar het boeit allemaal niet zoveel.
Dan geeft de lever dus wel glucose af zoals ik aan gaf en klopt er bijna niets meer van je weerlegging van mijn verhaal..

Geef ik je een puntje, is het weer niet goed.

Dan geeft de lever dus wel glucose af zoals ik aan gaf en klopt er bijna niets meer van je weerlegging van mijn verhaal..

Geef ik je een puntje, is het weer niet goed.
Haha. Wil het hier prima verder met je over hebben hoor. Maar dan stel ik voor dat we dat in een privé conversatie doen. TS heeft hier namelijk niet zoveel aan.

Kom er vanavond op terug :)

is het ook niet soort van "gewoonte"?
Heb tijdje na het werk me 30 min neergelegd op de bank en deed een power napje, na 3 dagen vroeg mijn lichaam er zelfs naar dus heb dit er maar terug uit gewerkt :)
voor de rest zou ik zo niet weten aan wat het zou kunnen liggen, ben benieuwd.

Ik ben soms (niet heel vaak) kapot na een training. Powernap van een minuut of 30 en ik ben t ventje weer. Ik werk wel onregelmatige diensten.

Ik ben soms (niet heel vaak) kapot na een training. Powernap van een minuut of 30 en ik ben t ventje weer. Ik werk wel onregelmatige diensten.
Ik heb dat nu sinds een week of twee, drie na elke training. Toen ik nog in drie ploegen werkte deed ik ook meestal een powernap van 20 minuten, maar dat speelt al lang niet meer.

Ik heb dat nu sinds een week of twee, drie na elke training. Toen ik nog in drie ploegen werkte deed ik ook meestal een powernap van 20 minuten, maar dat speelt al lang niet meer.
Zou t idd eerst in je voeding zoeken. Heb je daar wat in veranderd de afgelopen 2 maanden?

Zou t idd eerst in je voeding zoeken. Heb je daar wat in veranderd de afgelopen 2 maanden?
Ja paar weken geleden begonnen met cutten, zit nu in een deficit van 200 kcal. Heb wel zwaarder gecut, toen had ik dat niet maar trainde ik ook minder zwaar. Maar zoals gezegd ga ik eerst wat spelen met voeding rondom training, met name koolhydraten.

je glycogeen voorraad raakt niet zomaar op tijdens een KT-sessie.(met HIT gaat het wel hard) Als je vet hoog aanhoud bij een Cut, zul je die moeten verlagen en carbs verhogen. vet naar 50gram en de Kcals die je 'overhoud' naar carbs. Banaan na je training en als je thuis bent complexe koolhydraten eten.
@inVorm 'wij' zijn ook al wat ouder :)

je glycogeen voorraad raakt niet zomaar op tijdens een KT-sessie.(met HIT gaat het wel hard) Als je vet hoog aanhoud bij een Cut, zul je die moeten verlagen en carbs verhogen. vet naar 50gram en de Kcals die je 'overhoud' naar carbs. Banaan na je training en als je thuis bent complexe koolhydraten eten.
Plus een vampier van 9 jaar oud die m'n energie draint als ie er is. Had eigenlijk altijd wel rest energie maar sinds de geboorte van mn kind is dat over.

Ik heb juist altijd vet wat hoger en koolh lager gehouden, werkte tot nu toe prima. 50 gr vet zou voor mij echt schoktherapie zijn, van veel koolh kreeg ik altijd een bolle buik.
Ik wil ook niks uitsluiten en zal dit advies zeker meenemen. De (snelle) koolhydraten direct na de training ga ik vanaf nu toevoegen, benieuwd of en hoe veel verschil het gaat maken.
Er zijn ook zo veel meningen over wat je nou wel en niet voor en na je training moet eten. En elk lichaam reageert weer anders

Ik heb juist altijd vet wat hoger en koolh lager gehouden, werkte tot nu toe prima. 50 gr vet zou voor mij echt schoktherapie zijn, van veel koolh kreeg ik altijd een bolle buik.
Ik wil ook niks uitsluiten en zal dit advies zeker meenemen. De (snelle) koolhydraten direct na de training ga ik vanaf nu toevoegen, benieuwd of en hoe veel verschil het gaat maken.
Er zijn ook zo veel meningen over wat je nou wel en niet voor en na je training moet eten. En elk lichaam reageert weer anders
Je moet toch tot een oplossing komen en je Kcals gelijkhouden, dus moet je spelen met de verdeling

Je moet toch tot een oplossing komen en je Kcals gelijkhouden, dus moet je spelen met de verdeling
Eiwitten en totaal kcal houd ik me strikt aan, vet en koolhydraten is een beetje variabel maar nooit extreem.
Met meer koolh en minder vet zou ik wel wat meer volume kunnen eten, dat klinkt ook niet verkeerd :meal:

• Like
Waarderingen: AK
Ik vind het ook niet prettig om laag in vet te gaan. Liever lager in koolhydraten. Juist omdat je iets ouder bent, goed zorgen voor je hormonen en slaap. Lager in vet is bij mij kracht inleveren, en minder libido. Een aantal weken op 60gram vet gezeten en dat voelde echt minder goed.

Ik vind het ook niet prettig om laag in vet te gaan. Liever lager in koolhydraten. Juist omdat je iets ouder bent, goed zorgen voor je hormonen en slaap. Lager in vet is bij mij kracht inleveren, en minder libido. Een aantal weken op 60gram vet gezeten en dat voelde echt minder goed.
TS is nog maar 37j (behoort nog niet tot de oudjes);)

Terug
Naar boven