- Waardering
- 1
2jaar schorsing, de 2 eerste jaren niet in een protourploeg.
Je kunt wel zeggen dom dom dom maar als je niets pakt kom je waarschijnlijk ook niet in de tourselectie van je ploeg. Dus dan is het ook niet zo dom dom als pakt.
Voor ex vuelta winnaar Heras ligt al weer een nieuw contract klaar bij relax/gam, Spaanse pro continental ploeg.
Ik pleit er al lang voor om geen dopingcontroles meer te doen op lichaamseigen stoffen.
Dus stoffen zoals epo en testosteron.
Ze moeten gewoon gezondheidscontroles doen en de bloedwaarden die nu de grens vormen aanhouden. Het hematocriet op 50 laten staan maar niet zeuren hoe een renner aan de 50 komt.
Hierdoor zullen renners wel epo gaan gebruiken maar epo valt goed gecontroleerd te gebruiken, zonder schadelijke gevolgen. Dit is nog altijd beter dan middelen die nu gebruikt worden (zoals bloedtransfussies) want nu gaan renners dingen gebruiken zeer schadelijk tot dodelijk zijn voor het lichaam.
Ik vind wel dat dit beperkt moet blijven tot prof's die begleid worden door artsen. Dit zou ook de enige manier zijn om het legaal te krijgen.
Als dit voor amateurs zou gelden is het eind natuurlijk zoek.
Laat staan als de jeugd hiermee begint.
Helaas zal dit allemaal niet gebeuren omdat al deze geneesmiddelen niet verstrekt mogen worden aan gezonde mensen en men dit internationaal nooit kan gedogen.
Ah, en hoe ga je dan de overgang maken van amateur naar prof? Amateurs en jeugd gebruiken nu toch ook al. Kijk alleen al naar hoe 18 jarigen (als ze dat al zijn) zich hier op het board gedragen.
Ik ben niet verbaasd dat Vino wordt gepakt, maar wel dat er niet meer zijn die worden gepakt. Dan moet men toch wel in staat zijn de boel goed te maskeren, Rasmussen wordt n.b. elke dag gecontroleerd omdat hij in het geel rijdt. Dat betekent bloeddoping met eigen bloed vooraf (mogelijk door misgelopen controles) of gendoping. En dat geldt ook voor de rest van de top tien en nog vele andere mindere goden.
Desalniettemin geniet ik ook dit jaar weer enorm van de tour en verbaas ik mij over wat het mensenlijk lichaam allemaal kan. De tour is gelukkig weer spannend en Nederlands succes weer eens in zicht. Kortom, perfecte tour. Ik wordt alleen een beetje moe van die journalisten die het de hele tijd over doping hebben, wat interesseert mij dat nou?

me a river.
.
Juist in vroeger tijden werd er meer gebruikt qua stimulerende middelen, maar toen bestonden er echter nog geen herstelmiddelen zoals AAS en EPO. Ik heb nergens beweerd dat ze niks gebruikten.