Fitness Seller

dumbbell vs barbell shoulder press

karatedude89

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
230
Lengte
1m85
Massa
83kg
ik weet dat als we allemaal een euro zouden krijgen voor ieder dumbbell vs barbelll chest press topic dat er bestaat dan zouden we allemaal nooit meer hoeven te werken.

maar hoe kijken jullie aan tegen dumbbell vs barbell shoulder press/push press

(sorry als deze er ook al 100000 bestaan)

Ik denk dat een topic over een varbell press een eerste is.

tis maar waar je zin in hebt,
ik zie geen wezenlijke verschillen, heeft denk ik vooral met de core te maken.

veel mensen brengen de DB's samen bij de top, bij BB zitte handen meestal op zelfde plek

klein verschil, iemand een idee wat het effect is?

Ik doe steeds dumbbell press met slechts een arm. Heb gevoel dat ik dan nog meer moet stabiliseren dan met barbell.

Hmm,, interessante topic :) Ik doe nu Military press en Behind-the-neck press (tot oorhoogte) gewoon met een barbell.

Dumbbells zijn inderdaad een goede afwisseling.
Ik zou in ieder geval nooit zo'n shoulderpress apparaat gebruiken maar dat is meer omdat ik niet afhankelijk wil zijn van apparaten omdat ik nog wel eens op andere plekken train. (Barbells zijn er altijd)

Ik vind het trouwens wel grappig,, maar dat is een beetje off-topic,, dat Behind-the-neck press mij heel goed licht maar Upright row helemaal niet. Bij de Upright rows voel ik de hele tijd zo'n knakje in mijn schoudergewricht en het werkt gewoon echt niet.

• Topic Starter Topic Starter
Hmm,, interessante topic :) Ik doe nu Military press en Behind-the-neck press (tot oorhoogte) gewoon met een barbell.

Dumbbells zijn inderdaad een goede afwisseling.
Ik zou in ieder geval nooit zo'n shoulderpress apparaat gebruiken maar dat is meer omdat ik niet afhankelijk wil zijn van apparaten omdat ik nog wel eens op andere plekken train. (Barbells zijn er altijd)

Ik vind het trouwens wel grappig,, maar dat is een beetje off-topic,, dat Behind-the-neck press mij heel goed licht maar Upright row helemaal niet. Bij de Upright rows voel ik de hele tijd zo'n knakje in mijn schoudergewricht en het werkt
ik doe zo op dit moment met barbell omdat ik momenteel nog met max. kracht bezig ben. en het veel makkelijker is een barbell op je schouders te krijgen. vanuit een rack of een power clean. dan met dumbels. maar dumbbells kan je weer vrijer bewegen

ik doe zo op dit moment met barbell omdat ik momenteel nog met max. kracht bezig ben. en het veel makkelijker is een barbell op je schouders te krijgen. vanuit een rack of een power clean. dan met dumbbells>dumbels. maar dumbbells>dumbels kan je weer vrijer bewegen

Helemaal gelijk in ;) barbells zijn altijd makkelijker om in positie te krijgen.

Helemaal gelijk in ;) barbells zijn altijd makkelijker om in positie te krijgen.
alleen bumbells kan je wel presies boven het midden van je schouder houden en barbell alleen voor of achter. dus dnek wel dat de beweging iets geforceerder is.

alleen bumbells kan je wel presies boven het midden van je schouder houden en barbell alleen voor of achter. dus dnek wel dat de beweging iets geforceerder is.

Ja inderdaad, maar je moet gewoon kijken wat je licht. Heel veel bewegingen in de natuur zijn een beetje geforceerd. Probeer gewoon met een basisbeweging de weg te doorlopen die het beste voelt aan je gewrichten. Als het goed voelt en anatomisch verantwoord is dan is het vaak goed genoeg om die manier te trainen. Als je pijntjes of knakjes voelt moet je SOWIESO een alternatieve oefening kiezen omdat er genoeg oefeningen zijn.

Zo licht bijna geen enkele tricep oefening mij goed. Alleen dippen tussen twee stangen, dippen tussen bankjes en 2H-dumbbell extension.

Een topic over bumbells en varbells, dat moest ook een keer gebeuren.

Het maakt niks uit, doe ze gewoon allebei. Eerst Barbell press en dan als je max zit en niet meer gewicht kan gebruiken overschakelen op DBs.

Ja inderdaad, maar je moet gewoon kijken wat je licht. Heel veel bewegingen in de natuur zijn een beetje geforceerd. Probeer gewoon met een basisbeweging de weg te doorlopen die het beste voelt aan je gewrichten. Als het goed voelt en anatomisch verantwoord is dan is het vaak goed genoeg om die manier te trainen. Als je pijntjes of knakjes voelt moet je SOWIESO een alternatieve oefening kiezen omdat er genoeg oefeningen zijn.

Zo licht bijna geen enkele tricep oefening mij goed. Alleen dippen tussen twee stangen, dippen tussen bankjes en 2H-"dumbbell">dumbbell extension.
knakjes enzo heb ik sowieso niet:)
maar met bembells kan je wel B.V. je handen naar binnen laten wijzen of meer naar elkaar toe bewegen. zelfde verhaal met bench press en row(waar bij die oefeningen ook nog eens je eigen lichaam in de weg zit) en bij een barbell zitten je handen steeds op een plek.

Dumbbells zijn in theorie beter. Je core spieren worden namelijk hierin meer gebruikt dan bij de Barbell shoulder press. Natuurlijk varieert het per persoon wat ''lekkerder'' aanvoelt.

Dumbbell shoulderpress krijg ik steken van in mijn schouders, barbell shoulderpress vind ik de leukste/lekkerste oefening die er is.

Tjah...persoonlijk lijkt mij.

waarom al die topics over welke oefening beter is voor welke spiergroep. Voor een mooi totaal plaatje zal je zowel met dumbbells als met barbels moeten trainen.

Laatst bewerkt:
Ik verkies de military press, die dumbbells moet je naar boven zwieren, en dat voelt echt niet gezond vind ik, lijkt me zeer gevaarlijk ivm blessures...

Ik verkies de military press, die "dumbbells">dumbbells moet je naar boven zwieren, en dat voelt echt niet gezond vind ik, lijkt me zeer gevaarlijk ivm blessures...

oefening baart kunst!
In het begin is het even kloten, maar als je vaak alleen traint MOET je wel leren om die dingen in positie te krijgen. Kan inderdaad lelijke blessures geven als je het niet goed doet, dat wel :D

Terug
Naar boven