AndroidHealthClinic

Een tweede baan als standaard of bezuinigingen?

Peiling Peiling Hoe ga jij om met je huidige financiële situatie?

• Totaal stemmers
    21
"Gewoon" zorgen dat je jaarlijks ± 10% in salaris stijgt, dat vind ik persoonlijk makkelijker dan een tweede baan erbij nemen o.i.d. Stuk efficiënter ook wat mij betreft.
Hoewel dit bij veel banen/beroepsgroepen niet heel realistisch is ben ik 't wel eens met de strekking. Zeker in de huidige markt waar er zoveel werk is in bepaalde sectoren maak je best een kans als je solliciteert op die functie waarvoor je onder andere omstandigheden misschien niet in aanmerking zou zijn gekomen. Zelf ook gehad bij m'n huidige baan en inmiddels vrij ver gevorderd in een sollicitatieprocedure bij weer een ander bedrijf. Huidige salaris is goed boven modaal maar bij het andere bedrijf komt er, met midden- en eindejaarsuitkering en 13e maand meegerekend, tussen de 10 en 15k op jaarbasis bij.

Van baan wisselen is shit wat mij betreft maar jezelf benadelen door vast te blijven zitten aan een bedrijf is in de huidige economie ook niet altijd slim.

Zelf werk ik in het weekend in de beveiliging, doe dat nu iets meer dan een jaar en dan voornamelijk als portier bij een discotheek. Dat kwam ook toevallig op mijn pad omdat ze nog mensen zochten. en die jongen in de zelfde sportschool zit als ik had hij mij benadert. Doordeweeks ben ik werkzaam in de installatietechniek, Dus totaal wat anders maar het bevalt wel goed. Enigste wat je kan breken zijn de werktijden bijvoorbeeld vrijdags sta ik 6 uur op voor mijn "normale" baan om vervolgens weer van 23.00 t/m 4.00 aan de deur te staan dus lig dan ook pas weer rond 6 uur ik bed.... dus i.c.m bodybuilding is het niet het meest optimale baantje natuurlijk
Dit heb ik ook een aantal jaar gedaan maar de combinatie van hele weekenden pleite en het feit dat je van je bruto loon van je 2e baan geen drol over houdt heeft mij doen stoppen. Was wel altijd leuk werk, maar niet voor nog geen 15 euro per uur.

Hoewel dit bij veel banen/beroepsgroepen niet heel realistisch is ben ik 't wel eens met de strekking. Zeker in de huidige markt waar er zoveel werk is in bepaalde sectoren maak je best een kans als je solliciteert op die functie waarvoor je onder andere omstandigheden misschien niet in aanmerking zou zijn gekomen. Zelf ook gehad bij m'n huidige baan en inmiddels vrij ver gevorderd in een sollicitatieprocedure bij weer een ander bedrijf. Huidige salaris is goed boven modaal maar bij het andere bedrijf komt er, met midden- en eindejaarsuitkering en 13e maand meegerekend, tussen de 10 en 15k op jaarbasis bij.

Van baan wisselen is shit wat mij betreft maar jezelf benadelen door vast te blijven zitten aan een bedrijf is in de huidige economie ook niet altijd slim.

Daarom staat gewoon ook tussen haakjes. Ik snap goed dat het voor veel mensen een ver van hun bed show kan zijn in bepaalde beroepsgroepen. Voor mij werkt dit gewoon het beste en het is echt geen ramp als je een keer een jaartje op 5% zit i.p.v. de beoogde 10%. Inflatie is ook niet jaar op jaar 10% gelukkig. Vooralsnog :emo:

Dit heb ik ook een aantal jaar gedaan maar de combinatie van hele weekenden pleite en het feit dat je van je bruto loon van je 2e baan geen drol over houdt heeft mij doen stoppen. Was wel altijd leuk werk, maar niet voor nog geen 15 euro per uur.
Klopt is op lange termijn ook niet te doen indd vooral als je ouder wordt, inpricipe is mijn leven nu ook alleen maar werken en trainen. maarja heb daar geen moeite mee, vind het wel leuk. Enigste nadeel is dat je super veel chicks ontmoet maar er amper mee kunt afspreken....:bang: ik doe het op zzp basis en houd netto 21.50 over per uur dus is opzich wel ok, nu moet ik zeggen dat ik als installateur "zwart" 30 pak en 10% van de materiaal kosten mee pak maarja 6 dagen in de week het zelfde werk doen wordt ook "saai" en is lichamelijk ook wel zwaar zit momenteel ook weer met een tennisarm....

Klopt is op lange termijn ook niet te doen indd vooral als je ouder wordt, inpricipe is mijn leven nu ook alleen maar werken en trainen. maarja heb daar geen moeite mee, vind het wel leuk. Enigste nadeel is dat je super veel chicks ontmoet maar er amper mee kunt afspreken....:bang: ik doe het op zzp basis en houd netto 21.50 over per uur dus is opzich wel ok, nu moet ik zeggen dat ik als installateur "zwart" 30 pak en 10% van de materiaal kosten mee pak maarja 6 dagen in de week het zelfde werk doen wordt ook "saai" en is lichamelijk ook wel zwaar zit momenteel ook weer met een tennisarm....
Ah maar voor 21.50 netto is het als bijbaan niet vervelend en voor de korte termijn gewoon leuk bijverdienen. Ik had destijds geen zin om uit te zoeken hoe zzp basis enzo werkt ( lui, I know ) en de eigenaar van t bedrijf dat hier in de buurt veel portiers levert wilde me niet zwart bijbetalen dus toen ben ik gestopt haha.

Als afwisseling is t wel leuk en een beetje plezier is ook belangrijk.

Ik hanteer al jaren de 50/30/20 regel wat betreft budgetteren.

50% gaat naar vaste lasten, abonnementen en boodschappen.
30% gaat naar leuke dingen zoals etentjes en uitjes.
20% gaat naar sparen en investeren en dit is ook weer opgedeeld.

In het begin een beetje moeten zoeken en schrappen van onnodige dingen. Daarna bewuster geworden en inzicht gekregen in de hoeveelheid onzin wat je uitgeeft.

• Topic Starter Topic Starter
Ik hanteer al jaren de 50/30/20 regel wat betreft budgetteren.

50% gaat naar vaste lasten, abonnementen en boodschappen.
30% gaat naar leuke dingen zoals etentjes en uitjes.
20% gaat naar sparen en investeren en dit is ook weer opgedeeld.

In het begin een beetje moeten zoeken en schrappen van onnodige dingen. Daarna bewuster geworden en inzicht gekregen in de hoeveelheid onzin wat je uitgeeft.

Maar hoe doe je dat dan als vaste lasten hoger worden, maar inkomen niet? Doe je dan andere percentages of zul je dan minder eten om alsnog geld aan de laatste twee delen te kunnen besteden/geven?

Maar hoe doe je dat dan als vaste lasten hoger worden, maar inkomen niet? Doe je dan andere percentages of zul je dan minder eten om alsnog geld aan de laatste twee delen te kunnen besteden/geven?
Ik zit niet in een situatie dat ik moet schuiven. Misschien beter om voor jezelf dan inzichtelijk te maken wat nodig is en wat je kan missen.

Alleen de prijs voor de meest basale levensmiddelen om aan je BMR te komen zou ik dan als vaste lasten moeten rekenen. Alles daarboven gaat naar “niet noodzakelijke kosten”.

Doe je dat ook daadwerkelijk op die manier?

Moet je eerst je BMR exact weten, anders slaat het nergens op. En dat fluctueert ook nog eens over tijd, succes ermee :D
Dat zal me beter afgaan dan een duidelijke grens trekken tussen noodzakelijke etenswaren en/of (overbodige) luxeproducten.

Eten schaar jij onder vaste lasten?
Hangt af van welke uitleg je leest of hoe hoog de vaste lasten zijn of boodschappen onder de 50% vallen. Soms vallen de minimale boodschappen er wel onder, maar als je biefstuk wil eten ipv gehakt dan (de extra kosten) niet.

Vaak lees je ook needs, wants, savings en moet je de percentages aanpassen aan je eigen situatie. Al doe je er goed aan de 20% savings zoveel mogelijk te behouden.

Terug
Naar boven