AndroidHealthClinic

Een tweede baan als standaard of bezuinigingen?

Peiling Peiling Hoe ga jij om met je huidige financiële situatie?

• Totaal stemmers
    21
Maar hoe doe je dat dan als vaste lasten hoger worden, maar inkomen niet? Doe je dan andere percentages of zul je dan minder eten om alsnog geld aan de laatste twee delen te kunnen besteden/geven?
Op Nibud staan een hoop praktische tips en richtlijnen, misschien heb je er iets aan. Er is vast ook wel een Engels alternatief

Dat vind ik ook altijd zo’n lastige waar spaat je dan voor en wanneer mag je het uitgegeven?
Daar kan je allemaal handreikingen voor vinden.

In het Amerikaanse gaat een flink deel naar (extra) pensioen. In je Needs zitten de minimum afbetalingen op schulden, in de Savings zit de rest, daarnaast spaar je voor een emergency fund (wasmachine kapot e.d. daarnaast andere spaardoelen en investeringen). Extra aflossingen op je hypotheek. Sparen voor een nieuwe keuken.

Je kan dat onderverdelen naar eigen inzichten, bij voorbeeld: van het geld dat je wil beleggen een bepaald percentage tegen meer risico.

Maar hoe doe je dat dan als vaste lasten hoger worden, maar inkomen niet? Doe je dan andere percentages of zul je dan minder eten om alsnog geld aan de laatste twee delen te kunnen besteden/geven?
Of je past je uitgaven aan, dus goedkoper eten of minder eten, of je past de percentages aan, of allebei een beetje.

Voor sommige mensen zijn de woonlasten een groot percentage van het inkomen, dan past de standaard sowieso al niet.

Daar kan je allemaal handreikingen voor vinden.

In het Amerikaanse gaat een flink deel naar (extra) pensioen. In je Needs zitten de minimum afbetalingen op schulden, in de Savings zit de rest, daarnaast spaar je voor een emergency fund (wasmachine kapot e.d. daarnaast andere spaardoelen en investeringen). Extra aflossingen op je hypotheek. Sparen voor een nieuwe keuken.

Je kan dat onderverdelen naar eigen inzichten, bij voorbeeld: van het geld dat je wil beleggen een bepaald percentage tegen meer risico.
Ik snap het principe wel, maar het is voor mij te vaag en vrijblijvend wat verdeling betreft. In mijn hoofd loop ik vast als ik bedenk dat ik fout bezig ben als ik minder spaar en alleen basic spullen koop maar goed bezig ben als ik meer spaar en vroegtijdig daar een te dure auto van koop en een kookeiland plaats terwijl ik eigenlijk alleen een nieuwe magnetron nodig heb.

Laatst bewerkt:
Ik snak het principe wel, maar het is voor mij te vaag en vrijblijvend wat verdeling betreft. In mijn hoofd loop ik vast als ik bedenk dat ik fout bezig ben ben als ik minder spaar en alleen basic spullen koop mata goed bezig ben als ik meer spaar en vroegtijdig daar een te dure auto van koop een een kookeiland plaats terwijl ik eigenlijk alleen een nieuwe magnetron nodig heb.
Dan komt het aan om die Savings aan te passen naar wat voor jou werkt. Onderverdelen van percentages naar spaardoelen en/of -termijnen.

Waarschijnlijk een luxeprobleem, of je maakt het voor jezelf te ingewikkeld.

Dan komt het aan om die Savings aan te passen naar wat voor jou werkt. Onderverdelen van percentages naar spaardoelen en/of -termijnen.

Waarschijnlijk een luxeprobleem, of je maakt het voor jezelf te ingewikkeld.
Denk zelf het laatste

Daarom zei ik ook 'als' :o Hypothetische situatie.
Zover was ik ja. Maar iedereen geeft andere waardes aan dingen. Dus ik kan wel een voorbeeld geven van hoe ik het voor mezelf doe. Maar dat betekent dat ik de rest van de middag bezig ben met keuzes uitleggen. Wel wat beters te doen.

Zover was ik ja. Maar iedereen geeft andere waardes aan dingen. Dus ik kan wel een voorbeeld geven van hoe ik het voor mezelf doe. Maar dat betekent dat ik de rest van de middag bezig ben met keuzes uitleggen. Wel wat beters te doen.

Nja heb je meer dan 2 keuzes dan? Het is óf de percentages aanpassen, óf minder kunnen besteden aan bijv boodschappen :)

Maar goed, je hebt wel wat beters te doen, dat is prima :D ik vroeg het me alleen af, aangezien je reageerde op dit topic.

Nja heb je meer dan 2 keuzes dan? Het is óf de percentages aanpassen, óf minder kunnen besteden aan bijv boodschappen :)

Maar goed, je hebt wel wat beters te doen, dat is prima :D ik vroeg het me alleen af, aangezien je reageerde op dit topic.
Andere boodschappen is ook een optie.

Andere boodschappen is ook een optie.

Ja of andere vasten lasten. Ik bedoel meer, je past percentage aan of je past de groep aan; wat als dat laatste niet meer kan? Dan moet je wel gaan schuiven.

Boeit verder ook niet, was gewoon benieuwd hoe mensen dat dan doen als ze streng een percentage aanhouden, wanneer het inkomen niet omhoog gaat, maar de kostenpost in die groep wèl.

Ja of andere vasten lasten. Ik bedoel meer, je past percentage aan of je past de groep aan; wat als dat laatste niet meer kan? Dan moet je wel gaan schuiven.

Boeit verder ook niet, was gewoon benieuwd hoe mensen dat dan doen als ze streng een percentage aanhouden, wanneer het inkomen niet omhoog gaat, maar de kostenpost in die groep wèl.
Vraag je nu wel of niet om tips?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven