MuscleMeat

Eiwitbehoefte, hoeveel gram is dat nou?

Wrom dan is KT geen squat en dl ed?
Denk jij dat mevrouw een freakbeast is die zich 2x per week de t**fus in traint op SQ/DL/BP/BOR? Of denk je dat ze, net als het overgrote merendeel van de vrouwen in een sportschool, zeker in combinatie met zo'n voedingsschema en vraag, een beetje wat klootvioolt?

Quote uit deze topic: https://forum.bodybuilding.nl/topics/metabolisme-aankomen-en-afvallen.394572/
Nou, ikzelf houd altijd rond de 2 gr per kg bodyweight aan, zowel in een cut als in een bulk. Vanuit de literatuur is dit een prima veilige marge;
Volgens http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22150425 zou 1,3 - 1,8 gr per kg bodyweight optimaal zijn. In een calorietekort zegt deze studie dat 1,8-2,0 gr per kg bw een voordeel kan bieden in het behouden van spiermassa.
Volgens http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3182156 verloren beide groepen (medium protein high carb en high protein medium carb) fat free mass, maar was de highprotein group (1,6gr) beter af qua massabehoud. However, deze groep leverde wel meer in qua muscle endurance. Maar dat maakt niet uit want cardio is kut.
Deze studie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24092765 heeft het over 2,3 - 3,1 gr per kg bw (FFM!!) dus deze is niet direct te vertalen naar de andere 2 waardes die ik hier noem.

Ik hield 1.8g tijdens de bulk aan, en 2.2g tijdens de cut.

1.8g gebaseerd op dit artikel:

http://bayesianbodybuilding.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

2.2g gebaseerd op een artikel dat zich baseert op een wetenschappelijk onderzoek. Kan het artikel niet meer vinden, wel iemand die dezelfde conclusie herhaalt:

"2.2-2.9g per kilogram. What’s important to note here is the protein intake is scaled upwards with severity of caloric restriction and leanness. The higher the body fat percentage, the lower the protein intake can usually be compared to the total bodyweight."

Ik was vergeten dat die 2.2g afhankelijk is van restrictie en lichaamsvetpercentage.

Persoonlijk hield ik in m'n laatste cut 2.2g aan, na experimenteren, en merkte geen krachtverlies (eerder wel met minder eiwit).

Ik zat heel lang op 2-2,3 gram per kg lichaamsgewicht, nu sinds een half jaar op 1,5 gram en ik gain nog gewoon goed. Merk er geen verschil van

Mijn excuus, ik dacht dat ik reageerde in een topic waar een dame, hoogstwaarschijnlijk een beginner, 2x per week cardioot en 2x per week krachttraint in combinatie met 1246 kcal en daarbij twijfelde tussen 1.8 gr of 2.5 gr eiwit per kg/lw.

Ik vind de twijfel ook niet relevant, inderdaad gelet op de dikgedrukte punten, maar niet omdat ze 2x p.w. krachttraining doet. Van alle puntjes noem je nou het een punt waarvoor geldt dat het niet terecht is om daarom maar die discussie over 1.8 vs 2.5 als irrelevant te zien.

Denk jij dat mevrouw een freakbeast is die zich 2x per week de t**fus in traint op SQ/DL/BP/BOR? Of denk je dat ze, net als het overgrote merendeel van de vrouwen in een sportschool, zeker in combinatie met zo'n voedingsschema en vraag, een beetje wat klootvioolt?

Mijn vriendin heb ik zover dat ze optie 1 doet haha. Ben een beetje blind geworden voor die cardio hertjes.

• Topic Starter Topic Starter

Als je maar een paar spiergroepen ontwikkelt/onderhoudt heb je ook minder eiwitten voor spiersynthese nodig dan wanneer je alle spieren in je lichaam traint he, klinkt nogal logisch niet? Met andere woorden heb je aan 1,8 waarschijnlijk al meer dan genoeg.

Daartegenover staat wel dat 1200 kcal voor iemand met jouw lengte en die 4 keer per week sport gewoon een anorexia dieet is. Al at je 4 gram eiwitten per lichaamsgewicht zou je met 1200 kcal nog steeds spiermassa verbranden

De andere reacties dekken de lading wel denk ik. Je kunt ook 3 of 4x krachttraining doen per week, met daarna cardio? Doe je bijv. HIIT na je training.. verbrand je ook lekker mee. Dat je je niet op alle spiergroepen focust is ook nogal weird. Of hebben we hier te maken met een "Ik wil niet te gespierd worden" meisje te maken?

Je hele lichaam heeft behoeft aan training.. Niet alleen je billen en je buik omdat je die wilt shapen. Zo werkt het allemaal niet.

Met betrekking tot je voeding zit je eiwitgehalte prima zo. Je vet is wel te laag. Hou hiervoor 1 gram per kg lichaamsgewicht aan. Wij vrouwen hebben vet nodig voor een goede hormoonhuishouding. Vet is niet je enemy, daar wordt je niet dik van. Je wordt dik van teveel eten. Je kcalinname is veel te laag. Vul daar maar wat extra kcal bij uit bijvoorbeeld noten.. heb je kcal en vet te pakken.

Succes.

Op de dagen dat ik train eet ik wel aan +/-1500 kcal, naar mijn weten is dat wel oké (of niet?). Mijn BMR zit nu op 1754 kcal en in mijn cut houd ik -500 kcal aan.
Mbt het trainen, ik train elke spiergroep wel, maar - ja, I confess - leg de focus vooral op billen en core. Daarnaast vind ik mijn dijspieren erg gespierd (lees: voetbalbenen zonder gevoetbald te hebben) en probeer deze dan geheel uit mijn trainingsschema weg te laten. :o

Wellicht kan de topic starter haar doelen kan delen? Wat wil je bereiken?

Eh ja, doelen. Ik wil sowieso allereerst mijn vetpercentage - 29,6% (niet nauwkeurig) - verlagen, vandaar dat ik nu aan het cutten ben. Denk dat ik 26% wel oké zal vinden, maar dat merk ik gaandeweg nog wel. Nu gaat het me vooral om het onderhouden van mijn huidige spiermassa.

Ik vraag me dan af in hoeverre het van belang is om je eiwitinname af te stemmen op je huidige manier van trainen? Voor zover ik weet hoor je je VVM te vermenigvuldigen met een x aantal grammen aan eiwitten, dat is wat je dan nodig zou hebben om je spieren te onderhouden. ???

Ik sta open voor commentaar: zou het alleen fijn vinden als er ook argumenten erbij wordt vermeld, zodat het ook voor mij een beetje duidelijk wordt waarom je commentaar hebt. :)

Laatst bewerkt:
Daarnaast is het helemaal niet gek om meer op kracht (compound oefeningen gericht op grote spiergroepen) te focussen.
Sterker worden = meer spier = meer spier verbrand meer energie waardoor je makkelijker vet zal verliezen én direct een meer toned uiterlijk overhoudt.

En nee, je wordt als vrouw niet lomp gespierd.. Mannen hebben 10-0 voorsprong voor qua testosteron en genetische aanleg en wij moeten daar al veel voor trainen én eten om een beetje spier op te bouwen.

Je zou eens kunnen kijken naar een goed starters programma zoals stronglifts / Starting strenght.

Bijkomend voordeel is dat je niet op een honger dieet hoeft om VP naar beneden te krijgen (risico op skinny fat) maar je ook nog eens direct sterker en strakker wordt (squaten [emoji1303])

Sent from my iPhone using Tapatalk

Daarnaast is het helemaal niet gek om meer op kracht (compound oefeningen gericht op grote spiergroepen) te focussen.
Sterker worden = meer spier = meer spier verbrand meer energie waardoor je makkelijker vet zal verliezen én direct een meer toned uiterlijk overhoudt.

En nee, je wordt als vrouw niet lomp gespierd.. Mannen hebben 10-0 voorsprong voor qua testosteron en genetische aanleg en wij moeten daar al veel voor trainen én eten om een beetje spier op te bouwen.

Je zou eens kunnen kijken naar een goed starters programma zoals stronglifts / Starting strenght.

Bijkomend voordeel is dat je niet op een honger dieet hoeft om VP naar beneden te krijgen (risico op skinny fat) maar je ook nog eens direct sterker en strakker wordt (squaten [emoji1303])

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nee nee, ik ben ook niet bang dat ik tè gespierd word en ik weet dat het bij vrouwen anders werkt dan bij mannen. Ik doe dan ook nu ongeveer twee jaar aan krachttraining en heb tot vorige maand wel 4x per week aan krachttraining evenals aan cardiotraining gedaan. Nu heb ik prioriteiten moeten stellen (i.v.m. tijdtekort) en heb gemerkt dat ik cardio en krachttrainen niet meer in één sessie kan doen, vandaar dat ik ervoor heb gekozen om 2/2 aan te houden.

Ik geef dan ook wel toe dat ik - om in de termen van één van bovenstaande gebruikers te blijven - wel eens aan het klootviolen ben, maar je moest me eens twee jaar geleden zien. :o
Deze website is dan ook een 'ontdekking' geweest voor mij en hoop dat ik hier ook veel zal opsteken/leren. :p

1754 kcal vast zonder activiteiten factor meegerekend? ;)

True, mijn onderhoudsniveau is 2400kcal. Heb op verscheide websites gelezen dat je max 500 kcal mag verminderen van je BMR. Verkeerd geinformeerd? :fluit:

Altijd activiteiten factor erbij rekenen.
Ik zou starten op 2000 en kijken wat dat met je fysiek doet.

Onder je BMR zitten lijkt mij ook niet erg gezond tbh, dat betekent dat je lichaam zelfs tekort energie binnenkrijgt voor de simpele basisprocessen. En dank komt bewegen e.d. Er nog bovenop. Je zit bijna 1000 kcal onder je onderhoud, dat is gewoon een crashdieet.

Die +-2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht is dat vvm of gewoon je gewicht?

2 gram per totaal gewicht, als je erg dik bent zou ik 2.5 gram per kilo vvm nemen

Ik zelf zit MAX aan 1.8 gram per kg/bw, meestal rond de 1.6 Verlies dan ook geen massa in m'n cut, al zit ik nog niet echt laag qua bodyfat.

Om eerlijk te zijn schat ik de kans groot dat je zelfs op 1,2-1,5 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht genoeg eiwitten binnen krijgt, alleen is dat nooit (of nauwelijks) onderzocht, want vind maar eens mensen die graag aan een onderzoek meedoen wat precies de minimale hoeveelheid eiwitten tracht te achterhalen om spiermassa te behouden ( = je dus grote kans loopt (veel) spiermassa te verliezen). Heb ergens wel ooit iets van 'n onderzoek gelezen dat in die Oosterse culturen waar trainingsschema's veel minder op eiwitten focussen mensen zelfs met 1 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht (of iets in die richting) ook gewoon rustig gains maakten.

Iedereen blijft echter liever on the safe side en gooit rond de 2-2,5 gram eiwitten per kg in z'n schema om "zeker genoeg beginnen te krijgen". Het zal me serieus niets verbazen als in de praktijk, in combinatie met een niet te groot deficit in je cut schema, 1,2-1,5 gram per kg al gewoon genoeg is.

Van de andere kant, ikzelf ook neem liever 2 tot me en ben er zeker van dat ik genoeg heb, overschot kan geen kwaad en waarom zou je het randje gaan zoeken als je geen idee hebt waar die precies zit en er straks overheen valt en spiermassa verliest.. Laat andere mensen dat maar rustig 'n keer uitzoeken

Terug
Naar boven