AndroidHealthClinic

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Ligt aan je doel. Als je echt droog wilt worden wss beide ;(

65gr vet per dag is zat.

Ligt aan je doel. Als je echt droog wilt worden wss beide ;(

65gr vet per dag is zat.
Ik ben namelijk niet te genieten zo laag in carbs en vreselijk lethargisch op me werk dus twijfel of ik mss toch moet switchen naar wat meer carbs

Ik ben namelijk niet te genieten zo laag in carbs en vreselijk lethargisch op me werk dus twijfel of ik mss toch moet switchen naar wat meer carbs

Zou ik zeker doen ja. Alleen uiteindelijk ga je dr niet aan ontkomen om ook je carbs drastisch te verlagen, wil je richting 5% ;( (neem aan dat jij niet voor je plezier 3 uur cardio per dag doet)

Zou ik zeker doen ja. Alleen uiteindelijk ga je dr niet aan ontkomen om ook je carbs drastisch te verlagen, wil je richting 5% ;( (neem aan dat jij niet voor je plezier 3 uur cardio per dag doet)
Vorig jaar te veel cardio gedaan nu 1 x sporadisch een half uurtje gefietst en dat was het wou het dit keer ook eigenlijk niet doen haha

• Topic Starter Topic Starter
Waar zou je eerder voor kiezen vetten schrappen of carbs .. ik zit nu rond de 200gram carbs met zwaar werk maar kan er ook voor kiezen me vetten te schrappen en ipv vetten weer carbs toe te voegen..

Zit nu op:

103v
227k
292e

En kan er ook dit van maken:

65v
310k
288e
ik zou vet gaan schrappen op het moment dat je merkt dat je carb inname dusdanig laag wordt dat je cranky wordt of dat je trainingsintensiteit zakt

ik zou vet gaan schrappen op het moment dat je merkt dat je carb inname dusdanig laag wordt dat je cranky wordt of dat je trainingsintensiteit zakt
woensdag even een dagje proberen zou voor vetverlies niks uit moeten maken .. totaal kcal is hetzelfde

trainingen gaan nog steeds wel op low carb merk alleen dat ik op me werk zo lethargisch als f**k ben en dat word nou ook weer niet zo gewaardeerd

op lange termijn zou ik vet niet dusdanig laag houden nee, maar op een gegeven moment is het kiezen uit twee kwaden
ik ga het aanstaande woensdag eens een dagje omswitchen moet dan ook deadliften dus zou dan meteen een beetje het verschil kunnen zien.

Waar zou je eerder voor kiezen vetten schrappen of carbs .. ik zit nu rond de 200gram carbs met zwaar werk maar kan er ook voor kiezen me vetten te schrappen en ipv vetten weer carbs toe te voegen..

Zit nu op:

103v
227k
292e

En kan er ook dit van maken:

65v
310k
288e

Ligt eraan hoe makkelijk je eigen schema volhoudt. Puur macro technisch gezien is bovenste waarschijnlijk wenselijker (1 gram vet per kilo lichaamsgewicht, 2-2,5 gram eiwitten, rest koolhydraten). Maar als jij met dit schema bijvoorbeeld constant honger hebt of weinig energie kun je er ook voor kiezen vetten te verlagen en koolhydraten wat te verhogen, zodat je meer richting onderste macro's gaat. Is puur eigen gevoel en eigen rationele keuze, wat voor jou werkt. Beiden macro's kunnen wat mij betreft prima, 2e schema heeft nou ook niet zo weinig vetten ofzo dat heel je hormoonhuishouding op hol zou slaan.

Ik heb zelf bijvoorbeeld in de cut ook gewoon m'n vetten maar op 0,6 gram per kilo of iets in dit richting, puur omdat ik anders gewoon niet genoeg kcals over houdt om mezelf 'te vullen' en ik ga niet zo lekker op de hele dag broccoli of komkommers als 'snack' eten tegen de verzadiging. Heb nog nooit gemerkt dat ik iets van hormoonstoornissen kreeg of significant spiermassa verloor in de cut o.i.d. Zolang je niet extreem gek gaat doen met je macro's maakt het echt niet zoveel uit als je wat minder vet eet dan de aanbevolen richtlijn.

• Like
Waarderingen: vntl
Ligt eraan hoe makkelijk je eigen schema volhoudt. Puur macro technisch gezien is bovenste waarschijnlijk wenselijker (1 gram vet per kilo lichaamsgewicht, 2-2,5 gram eiwitten, rest koolhydraten). Maar als jij met dit schema bijvoorbeeld constant honger hebt of weinig energie kun je er ook voor kiezen vetten te verlagen en koolhydraten wat te verhogen, zodat je meer richting onderste macro's gaat. Is puur eigen gevoel en eigen rationele keuze, wat voor jou werkt. Beiden macro's kunnen wat mij betreft prima, 2e schema heeft nou ook niet zo weinig vetten ofzo dat heel je hormoonhuishouding op hol zou slaan.

Ik heb zelf bijvoorbeeld in de cut ook gewoon m'n vetten maar op 0,6 gram per kilo of iets in dit richting, puur omdat ik anders gewoon niet genoeg kcals over houdt om mezelf 'te vullen' en ik ga niet zo lekker op de hele dag broccoli of komkommers als 'snack' eten tegen de verzadiging. Heb nog nooit gemerkt dat ik iets van hormoonstoornissen kreeg of significant spiermassa verloor in de cut o.i.d. Zolang je niet extreem gek gaat doen met je macro's maakt het echt niet zoveel uit als je wat minder vet eet dan de aanbevolen richtlijn.
Ik kijk het iig nog even aan .. ik hou het evengoed wel vol .. tijdens cutten ben ik juist superstrict

5 sets elk TOT falen, van front squat, back squat, leg presses en knee extentions kost ongeveer 25% van je glycogeen stores http://link.springer.com/article/10.1007/BF00422734
Volgens een andere studie (@Galen http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2055849 ) gaat deze afname een stuk vlotter.
Echter, dezelfde studie zegt dat spierglycogeen in de 2 uur na de test, zelfs zonder calorie-inname alweer voor bijna de helft was hersteld;
Koolhydraten innemen met als doel je glycogeen aan te vullen is dus onzin; met normale maaltijden/leven zal dit allang weer aangevuld zijn voordat je dezelfde spiergroep weer traint.
En met cardio bijvoorbeeld: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4083044 (weet niet of dat een goede studie is ofzo, maar als voorbeeld)

Hoe kun je van die mmol/kg ww naar een totaal in gram rekenen? Om een ruwe schatting te maken van het minimaal benodige aantal gram koolhydraten per dag/training..

Ik kom met een voorbeeld van lyle's site van 5gr / 2 sets met 40 sets op 100 gr uit en ben wel benieuwd hoe dat overeenkomt met deze 2 studies. En nog iets voor cardio berekenen...

ik ga het aanstaande woensdag eens een dagje omswitchen moet dan ook deadliften dus zou dan meteen een beetje het verschil kunnen zien.

Ik had juist studies ergens dat in een groot deficit carbs hooghouden ook hormonaal wenselijker is dan vet hoog ivm igf1 zo uit m'n hoofd. Verder voor mood etc ook maar zal nog ff doorzoeken als ik tijd heb

Allright boyyysss lets do this.
Next up: Macro inname!

Ik zal deze verdelen in de macros, vrij groot onderwerp natuurlijk (butnotasbigasyourmum); eiwit en koolhydraat ik mij specifiek naar gevraagd, dus die sowieso.
@CelineM @fiezefur @beeldkijker @Mivida @Barbellbella @Portonia1 jullie waren volgens mij in ieder geval geinteresseerd, dus bij deze op de wenken bediend.

Protons
Laten we het eerst hebben over eiwitten, in het engels ook wel egg white
Spinach-egg-white-salad-8.jpg
(onee)

veel mensen hier zullen wel weten dat eiwitten belangrijk zijn voor spiermassa, maar ik denk dat net zo weinig weten waarom dit eigenlijk is. Heel interessant onderwerp, maar wellicht iets voor een andere keer, aangezien ik dat zeg,
Maar hoeveel eiwitten moet je nu eigenlijk eten per dag? 2? 4? 10? Waar ik sowieso graag vanaf wil en wat ik jullie ook allemaal af wil leren is rekenen in procenten van je totale energie inname. Dit slaat namelijk nergens op.
Stel, jij bent vandaag bezig met je laatste bulkdag, en eet 4000 kcal, en 200 gram eiwit. Dat komt neer op 800 kcal aan eiwit, oftewel 20% van je totale energie inname. Nu ga je vanaf morgen cutten, en je onderhoudsbehoefte is lets say 3400, en je wilt wel flink wat vet kwijt nog, dus je gaat inzetten op 2800. Als je dan procentueel tzelfde aanhoudt kom je op 140 gram eiwit; lijkt me niet de meest slimme move. Of qua grammen hetzelfde, en dan is je percentage in een keer.... MEER.
Daarom, gewoon in grammen per kg bodyweight praten. Veel logischer. Procenten houden we in het vervolg alleen om uit te rekenen hoeveel vet er nog af moet tobeashreddedkunt
Maar vertelvertel hoeveel grammen per kg bw moeten we dan eten jw je vertelt zoveel ga door we schrijven mee! (sidenote, als je het echt accuraat zou willen berekenen zou je het beste spreken in grammen per kg lean bodyweight, aangezien vetmassa en watermassa weinig eiwitten nodig hebben om onderhouden te worden. Wat dat betreft zijn spieren net vrouwen, kosten wel veel energie, maar zijn toch fijn om te hebben)

Nou, ikzelf houd altijd rond de 2 gr per kg bodyweight aan, zowel in een cut als in een bulk. Vanuit de literatuur is dit een prima veilige marge;
Volgens http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22150425 zou 1,3 - 1,8 gr per kg bodyweight optimaal zijn. In een calorietekort zegt deze studie dat 1,8-2,0 gr per kg bw een voordeel kan bieden in het behouden van spiermassa.
Volgens deze studie geldt voor zowel sporters als nietsporters een optimale eiwit inname (van hoogwaardige kwaliteit) van 1,8-2,2 gr per kg bw http://www.nrcresearchpress.com/doi...549?src=recsys&journalCode=apnm&#.VvMtLuLhCUl

Volgens http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3182156 verloren beide groepen (medium protein high carb en high protein medium carb) fat free mass, maar was de highprotein group (1,6gr) beter af qua massabehoud. However, deze groep leverde wel meer in qua muscle endurance. Maar dat maakt niet uit want cardio is kut.
Deze studie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24092765 heeft het over 2,3 - 3,1 gr per kg bw (FFM!!) dus deze is niet direct te vertalen naar de andere 2 waardes die ik hier noem. Als ik mezelf eventjes afgerond als voorbeeld neem (mooie ronde delts enzo, ronde billen, en vroeger altijd mooie rondes bij battlefield, dikke k/d's bruhhhh) 90 kg, 10% vet, zou 2 gr per kg bw op 180 gram eiwit uitkomen. Als je dit vertaalt naar FFM dan kom je op 2,22gr per kg ffm uit. Die 3,1 is dus echt flink hoger nog dan de 2,0 die ik hier aanbeveel; met andere woorden, als je ECHT heel lean bent en in een groot tekort zit, is wat hoger gaan dan 2,0 wellicht handig.
Dussssss.So much over eiwit inname; ik tel trouwens alleen dierlijke eiwitten mee (take that vegans youve got nothing on me) dus ik zit wel flink over de 180 gram per dag, maar planten eet je voor de vezels en de vitamines, en niet voor de eiwitten.
Qua eiwitbronnen zou ik zeggen: (vette) vis, melk, kwark, yoghurt, nogmeerzuivelallezuivelZUIVELISNICE, whey, vlees, ei, ..
Waarom ik plantgemene eiwitten niet meetel? Gelatine is ook puur eiwit en daar kan je ook geen f**k mee qua spieropbouw. Heeft niks met planten te maken, maar wel met aminozuurprofiel. De meeste planten hebben geen compleet aminozuurprofiel voor ons mensen, en omdat ik totaaaallll geen zin heb om bepaalde bronnen te combineren en dan te kijken of ik wel goed uitkom liever het zekere voor het onzekere.
Ander leuk voordeel in relatie met testosteron:
Volgens http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10634401 is een lage eiwitinname gecorreleerd aan een hoog SHBG, wat resulteert in minder vrij testosteron, wat ook mooi is meegenomen. (als je eiwit inname hoog is ofc, anders ben je fucked) En vezelinname is positief gecorreleerd met SHBG (take that again, vegans!)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3600283 ook deze studie vond hetzelfde in knijnen; minder eiwit is meer shbg, is minder vrij test, is meer kutleven.

Meer eiwitten is niet altijd beter though, because of reasons.
(hoe meer eiwitten hoe minder je overhoudt voor je andere macros bijvoorbeeld. Verder zijn eiwitten natuurlijk ook errug belastend voor de natuur en alle plantjons en beestjons ensoo en ahhww)

Carbs
Hoewel carbs niet essentieel zijn om te overleven, en de ketowarriors me zullen gaan haten om het volgende stuk (srsly guys, stop met lezen, jullie krijgen hier nachtmerries van) zijn er in mijn ogen zat redenen om wel carbs te eten.
Nummer 1 is dat ik eigenlijk een pleurishekel heb aan elk dieet dat bepaalde voedingsmiddelen compleet schrapt of zeer beperkt van toegestaan voedsel. Imo niet gezond, vooral mentaal.
2: carbs betekent glycogeen, glycogeen bekent meer visueel spiermassa, en glycogeen houdt ook nog eens vocht IM vast; van fully loaded naar volledig depleted kan het gaan om serieus kilos aan optische spiermassa. Dat alleen al is een reden om keto op de zwarte lijst te zetten, en eigenlijk zou de bond tegen het vloeken dit woord ook in hun lijst moeten opnemen.
3: Verminderde carb inname kan krachttraining in de weg staan volgens deze (welliswaar kleine) studie.
[Link niet meer beschikbaar].
Maargoed, mensen die keto doen zijn sowieso zelf ook klein
70f.gif

4: Mensen op een laag carb dieet hebben een hogere mate aan stresshormoon in vergelijking tot degene op een medium of hoog carb dieet (Gleeson, Nieman & Pedersen, 2003; Mitchell et al., 1998; Bishop et al., 2001). Stress is net zo anabool als het moment dat je tevreden moet zijn met je fysiek; helemaal niet.
Helemaal nooit tevreden zijn trouwens ; Tevreden zijn is niet meer streven naar progressie, en geen progressie is stilstand. Stilstand is achteruithang, en als de rest van de wereld vooruit gaat ga je dubbel zo snel achteruit in verhouding, en ook nog eens tegen het verkeer in. Tevredenheid is dus tegen het verkeer in gaan en strafbaar, en ook dodelijk en daarboven egoïstisch. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar ook anderen.
Ik dacht dat ik nog een aantal studies had over mood en psychological response, maar ik kan ze nu eventjes niet vinden;
Uiteraard blijft het een kwestie van voorkeuren; sommige mensen gaan superlekker op keto, maar imo is dat als bodybuilder geen optie, al is het alleen om de volheid.

Het is erg lastig om een aanbeveling te doen voor koolhydraat inname; waar sommige mensen zich prima voelen op 150 gram per dag, hebben anderen al moeite met 250-.
Gezien het feit dat niet veel mensen hier elke dag fullbody trainen, en dat glycogeen alleen gebruikt kan worden om de spier die gebruikt wordt van energie te voorzien is het onzin om te zeggen dat je ervan uit moet gaan dat je dagelijks als je glycogeen moet aanvullen (wat voor sommigen onder ons neer zou komen op 1500 gram glycogeen, en dus nog net wat meer koolhydraten. However, volgens http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/how-many-carbohydrates-do-you-need.html/ is 160-480 gram per dag voor bodybuilders aan te raden.

What gun b 't volgende onderwerp. Geen idee wanneer k weer tijd heb though

What gun b 't volgende onderwerp. Geen idee wanneer k weer tijd heb though
Lekker boeiend, het heeft geen haast. Je posts zijn van grote informatieve waarde in mijn opinie. Zit veel uitzoekwerk in (waar ik zelf geen tijd/zin heb om in te steken) en daar mag soms best even op gewacht worden.

Terug
Naar boven