Fitness Seller

Nieuws Enkel nog vrouwen toegelaten in HealthCity Hoboken

Het is GEEN discriminatie, enkel differentiatie.

als je weigert adhv differentiatie is het gewoon discriminatie.

"Differentiatie of differentiëren is het proces waarbij een homogeen geheel wordt verdeeld in delen met verschillende eigenschappen.

Kenmerkend bij differentiatie is dat sprake blijft van een geheel en dat de verdeling in delen met verschillende eigenschappen zich voordoet binnen dat geheel. Het proces kan zich zelfstandig voltrekken door interne factoren maar ook externe factoren kunnen een rol spelen." - Wikipedia

Dus maw zolang HealthCity ook vestigingen heeft waar mannen terecht kunnen is er niets aan de hand.

De reden dat dit met betrekking tot rassen niet zou mogen lijkt me voor de hand liggend. We gaan ervan uit dat vrouwen specifieke behoeften hebben, maar mensen met een ander kleurtje zijn natuurlijk fysiek grotendeels identiek. Differentiëren zou dan gewoon neerkomen op racisme bij gebrek aan een andere verklaring.

Gaat niet, dan moet je in dubbele toestellen en dubbele ruimtes investeren. Is financieel niet haalbaar. Gewoon abonnement stopzetten als je er traint en een schadevergoeding eisen wegens contractbreuk. HC zou hetzelfde doen als jij contractbreuk zou plegen dus geen medelijden tonen. Met alle mannen een front vormen! Eventueel een staking organiseren en vtm en 1 vragen om te komen filmen zodat het in het nationaal nieuws komt. Beetje sterke argumenten voorbereiden en hoppa, HC met roze wangetjes.

Goed idee

Ander artikel:
[Link niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De zaal ruikt naar lavendel en mannen zijn er niet toegelaten. Vooral dat laatste trekt vrouwen aan om te gaan sporten in de Louizalaan waar al zeven jaar een vrouwenfitnessclub huist.

‘I am number 1’, staat in grote letters op het knalgele t-shirt van boksleraar Jerome. Een waarheid als een koe, want Jerome is de enige man in de fitnessclub in de Louizalaan.

De club werd opgericht in 2005 en richtte zich vanaf het begin uitsluitend op vrouwen. Health City heeft nog drie andere vrouwenclubs in Brussel en Antwerpen, waar in totaal iets meer dan 5.000 vrouwen zijn ingeschreven. Ook vrouwenfitnessketen Curves heeft vier goed draaiende vestigingen in België. Het concept van vrouwenfitness is al een tijdje een succes. Maar in september ontstond er ophef over toen een gemengde club in Anderlecht mannen ging weren. In Hoboken zijn mannen vanaf 1 november niet meer welkom in de club van Health City.

‘Een extreme vorm van positieve discriminatie die voor migranten integratieremmend is’, twitterde een klant die nu andere oorden moet opzoeken. Het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen ontving de afgelopen dagen al vier klachten van misnoegde mannen die in Hoboken vanaf volgende week niet meer welkom zijn. De dames in de Louizalaan vinden dat een flauwe redenering. ‘Mannen kunnen in elke club terecht. Wij niet’, vindt Nadia Ben Ali (26), een bediende uit Brussel die vier keer per week komt sporten. ‘Ik voel me niet op mijn gemak in een club waar mannen komen.’

Kiekenkot

Ze deed ooit één proefles in een gemengde fitnessclub, maar voelde zich bekeken. ‘Je beweegt en zweet. Daar hoef ik geen mannen bij. Als ik dan een strak fitnesspakje aanhebt, voel ik me ongemakkelijk. Niet omdat ik moslim ben. Een man blijft nu eenmaal een man.’ Nadia draagt geen sluier, maar haar oudere zus wel. ‘Ik heb haar daarom geïntroduceerd in deze club. Gesluierd sporten, is niet zo aangenaam. Als ze komt, laat ze haar hoofddoek in de kleedkamer. Omdat hier alleen maar vrouwen zijn, laat ons geloof dat toe.’

Volgens de club is ongeveer dertig procent van de leden moslim. Woensdagavond lijken dat er meer, maar er zijn maar enkele vrouwen die met hun hoofddoek aan sporten. ‘Ik voel me beter met’, zegt een meisje met een felblauwe sluier onder de kap van haar hippe adidastrui. Voor haar is ook de sauna zonder mannen een belangrijk argument pro vrouwenfitness.

Daar denkt niet iedereen zo over. Architecte Joumana Khanafer (42) wilde eerst zelfs niet naar de vrouwenclub komen. ‘Het leek me zo’n hysterisch kiekenkot’, zegt ze. ‘Ik zocht vooral een club die dichtbij is. Daarom heb ik me uiteindelijk toch ingeschreven.’

Joumana – niet praktiserend moslima – begrijpt de commotie in Hoboken niet. ‘Er bestaan toch ook kappers die alleen vrouwen toelaten? Als de fitnessclub enkel moslims zou toelaten, zou het pas dicriminerend zijn.’

Wat zij vindt van de vrouwelijke details in de fitnessclub? De lavendelkaarsen en sinaasappelschijfjes waren de architecte nog niet opgevallen. ‘Maar ik vind het wel handig dat de toestellen op vrouwenlichamen zijn afgesteld. Bovendien is het hier proper en zijn er toffe cursussen.’

In de Louizalaan kunnen vrouwen onder meer zumba en spinning volgen, maar dus ook boksen. Die les is opvallend populair. Heeft dat met Jerome te maken? Volgens Lisa Müller (25) zouden er best wat meer mannen mogen lesgeven. ‘Ik zou liever naar een gemengde club gaan, zegt de Duitse economiste. Ook zij schreef zich alleen in omdat de club vlakbij haar werk ligt. ‘Ik wil me na het werk wat kunnen ontspannen. Daar mogen best mannen bij zijn. Gewoon, omdat je dan eens wat anders ziet.’

---------- Post toegevoegd Sun 28 Oct 2012 om 00:55 ----------

"Differentiatie of differentiëren is het proces waarbij een homogeen geheel wordt verdeeld in delen met verschillende eigenschappen.

Kenmerkend bij differentiatie is dat sprake blijft van een geheel en dat de verdeling in delen met verschillende eigenschappen zich voordoet binnen dat geheel. Het proces kan zich zelfstandig voltrekken door interne factoren maar ook externe factoren kunnen een rol spelen." - Wikipedia

Dus maw zolang HealthCity ook vestigingen heeft waar mannen terecht kunnen is er niets aan de hand.

De reden dat dit met betrekking tot rassen niet zou mogen lijkt me voor de hand liggend. We gaan ervan uit dat vrouwen specifieke behoeften hebben, maar mensen met een ander kleurtje zijn natuurlijk fysiek grotendeels identiek. Differentiëren zou dan gewoon neerkomen op racisme bij gebrek aan een andere verklaring.

Op zich is het niet erg dat HealthCity wil inspelen op (moslim)vrouwen die zich bekeken voelen. Maar het blijft idd discriminatie als je mannen gaat weigeren.

Je kan dit ook oplossen door te spelen met de inrichting. Je kan gerust in het cardiogedeelte een muurtje zetten voor een gedeelte dat alleen voor vrouwen is. Zo kan de moslimvrouw ook trainen zonder haar hoofddoek zonder dat er mannen kunnen gluren naar hun weelderige haren die in slow motion bewegen op het sierlijke ritme waarmee ze aan het sporten zijn.

Verder komen er bij enkele groepslessen zo goed als alleen vrouwen (vb. zumba) en kunnen ze gerust eventueel aparte groepslessen aanbieden voor vrouwen. Het krachttrainingsgedeelte en de gangen zouden dan het enige gedeelte zijn waar er ook mannen aanwezig zijn.

Het krachttrainingsgedeelte en de gangen zouden dan het enige gedeelte zijn waar er ook mannen aanwezig zijn.

En dat zal net het probleem zijn, zoals je zelf al aanhaalde is het economisch/financieel niet haalbaar voor de gym om het de vrouwen 100% naar hun zin te maken.

Verder is het gewoon inspelen op vraag/aanbod. Een vrouwen gym, niets mis mee en het recht van een eigenaar om dit te doen.

Ik wil alleen stellen dat ik het jammer vind als deze trend zich doorzet en het een rechtstreeks gevolg is van islamisering. Het is toegeven aan achterlijke gewoonten tenslotte.

En dat zal net het probleem zijn, zoals je zelf al aanhaalde is het economisch/financieel niet haalbaar voor de gym om het de vrouwen 100% naar hun zin te maken.

Verder is het gewoon inspelen op vraag/aanbod. Een vrouwen gym, niets mis mee en het recht van een eigenaar om dit te doen.

Zelfs bij een beginnende gym stel ik mij hierbij vragen, maar bij een bestaande gym die tot een week geleden contracten met mannelijke leden afsloot, en nog zegt dat ze maar een hoop km verder moeten gaan trainen door de drukste wegen van Vlaanderen enkel en alleen omdat ze een derde been hebben, stinkt naar onethische handel.

Laatst bewerkt:
Jeromekke heeft nu overschot aan keuze :)

Iedere zelfrespecterende man traint sowieso niet in een Healthcity

Ik vind het begrijpelijk dat zo een club veranderd in een vrouwengym. De hoofdreden is ook dat vrouwen daar worden lastiggevallen door opdringerige douchebags, al dan niet van zweedse origine. Als ze dit zouden zeggen, dan worden ze aangeklaagd voor racisme.

Ze hebben waarschijnlijk kleine marktonderzoek gedaan, gezien dat er een groot publiek niet wil lastiggevallen worden en voila. Zal ook voor het personeel aangenamer werken zijn.

in een krachthok zijn die sukkels ook al veel minder macho, want als ze aggro doen tegenover het personeel krijgen ze klop (is hier toch zo).

Dit is dus niet het rechtstreeks gevolg van islamisering.
Gewoon inspelen op de vrouwenmarkt.
Je gaat me toch niet komen wijsmaken dat dit oeroude marketingconcept in de VS ook door islamisering komt:rolleyes:.

Dat het moslima's goed uitkomt en hierop afkomen zoals vliegen op stront is gewoon een kers op de geldtaart vr deze gym stelletje haters:).

Ze hebben er gewoon van gemaakt wat het al altijd was,een vrouwengym.
Dat gezeik over islamisering is in DIT geval niet nodig en is nogal goedkoop.

---------- Post toegevoegd Mon 29 Oct 2012 om 15:10 ----------

Zich op vrouwen richten is overigens de trend in de economie.
Als de trend zich ooit in omgekeerde richting beweegt dan is het zo weer gedaan met ladies only concept.
Maar voorlopig is het zo.Dus laat de mensen geld verdienen en deal with it or chop your d**ks off als je echt naar een mietjesgym wilt.

Wat zijn die specifieke behoeften dan? Zoals ik het hier lees, gaat het er alleen om dat er geen mannen kijken.

Bij mn huidige sportschool is ook een gedeelte alleen voor vrouwen. Ik kom er nooit, deel alleen dezelfde kleedkamer. Maar er sporten wel veel moslima's die anders nooit lichamelijke beweging krijgen. Prima toch.

Moest het omgekeerde gebeuren en vrouwen mochten voortaan niet meer binnen en zouden een ander fitnesscentrum moeten zoeken dan stond België op z'n kop, kwam Femen (eindelijk) naar België en kwam er een grootschalig onderzoek naar de praktijken van HC door de FOD Economie en het CGKR. Gelukkig slikt de mannelijke Belgische bevolking het graag en durven ze alleen op internet een reactie hier en daar plaatsen. Ik wacht nog steeds op een actie van de mannelijke bevolking en leden die getroffen zijn door deze walgelijke stunt van HC die dan nog amper 1 of 2 weken op voorhand aangekondigd werd...

Laatst bewerkt:
Wat zijn die specifieke behoeften dan? Zoals ik het hier lees, gaat het er alleen om dat er geen mannen kijken.

Bij mn huidige sportschool is ook een gedeelte alleen voor vrouwen. Ik kom er nooit, deel alleen dezelfde kleedkamer. Maar er sporten wel veel moslima's die anders nooit lichamelijke beweging krijgen. Prima toch.

+1
Die behoefte moet dus duidelijk een zijn met een goede reden waarom het alleen voor vrouwen betreft. Ik kan ook niks anders verzinnen dan de behoefte om zonder aanwezigheid van mannen te sporten.
Als dit de ware behoefte is, dan is het voor een blank persoon net zo relevant om alleen tussen blanken te sporten en vice versa.

en een grote kans dat ze nu halfgaar liggen te peckdecken en te leg extensioneren. Blijven ze imo beter thuis.

• Topic Starter Topic Starter
Jullie zien duidelijk de clue van het verhaal niet.
Het gaat erom dat wij brave belgen wééral zo vriendelijk zijn om onze gewoonten aan te passen zodat onze lieve geintigreerden hun zin kunnen doen. (met hun hoofdoekjé sporten).

Je hebt inderdaad HC Ladies clubs. Geen mannen toegestaan, niet omdat 'ze' niet willen dat de mannen kijken, maar omdat de dames anders niet mogen sporten van het thuisfront. Den Haag en Amsterdam hebben dat ook dus niet alleen in Belgie.

Tja..Daar kan je een mening over hebben. :p

Laatst bewerkt:

Vrouwen willen liever onder elkaar zijn om wat te kletsen, hebben minder 'hardcore' omgeving nodig, willen relaxed kunnen trainen zonder heel de tijd starende perverts of lastige players, slijmballen...

Natuurlijk niet alle vrouwen, maar zeker is er een gat in de markt voor.

Eigenlijk zou er ook gewoon zoiets voor mannen moeten komen. Gewoon een hardcore hok met BB posters en zwaar materiaal, geen softe zooi.

Jullie zien duidelijk de clue van het verhaal niet.
Het gaat erom dat wij brave belgen wééral zo vriendelijk zijn om onze gewoonten aan te passen zodat onze lieve geintigreerden hun zin kunnen doen. (met hun hoofdoekjé sporten).

Wie heeft het hier over hoofddoeken?

Doordat het een womens only wordt overweegt mijn vriendin het om zich daar terug in te schrijven. Snap jullie reacties allemaal niet. Hebben jullie dan liever dat je vriendin wordt nageroepen en men ligt te gapen hele tijd waardoor ze niet meer wil gaan sporten? Ik ken meerdere meisjes die liever rustig trainen zonder al te veel gegaap en daardoor op rustige uren gaan of de juiste gym uitkiezen.

En mensen die doen alsof ze nu niet meer kunnen trainen zijn gewoon lamzakken of gierigaards. Er zijn meerdere gyms in omstreken.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Wie heeft het hier over hoofddoeken?

Doordat het een womens only wordt overweegt mijn vriendin het om zich daar terug in te schrijven. Snap jullie reacties allemaal niet. Hebben jullie dan liever dat je vriendin wordt nageroepen en men ligt te gapen hele tijd waardoor ze niet meer wil gaan sporten? Ik ken meerdere meisjes die liever rustig trainen zonder al te veel gegaap en daardoor op rustige uren gaan of de juiste gym uitkiezen.

En mensen die doen alsof ze nu niet meer kunnen trainen zijn gewoon lamzakken of gierigaards. Er zijn meerdere gyms in omstreken.

Je zegt het zelf dat het probleem bij de mannen ligt (van andere afkomst welliswaar). Ik zeg gewoon dat dit een verkeerd teken is naar de maatschappij toe. Een geringe groep allochtonen verkloot het nu voor alle mannen die daar gingen sporten.. Miss hadden ze die groep of die individuen gewoon moeten weigeren die voor de overlast zorgden??

maar dan is het natuurlijk racisme.. Dus kun je maar beter het volledig mannelijk geslacht afschaffen..

Artikel van 4 jaar geleden:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=CI1VNPIH

'Wij mikken op man en vrouw'

Health City is met 32clubs en circa 74.000 leden een van de twee marktleiders in ons land. 'In Nederland vind je in onze groep één fitnesscentrum waar alleen dames welkom zijn, maar in België hebben we daar geen plannen voor', zegt communicatiecoördinator Karen Sevenhans. 'Momenteel bestaat ons cliënteel voor 51procent uit dames en voor 49procent uit heren, dus ik denk niet dat er bij onze leden een specifieke vraag naar aparte clubs of uren voor dames bestaat.'

'Onze grote concurrent Passage Fitness First doet dat wel, maar tot nu toe hebben we nog geen hinder ondervonden van hun initiatieven. Wij gaan vandaag voor groei in het luxesegment. Binnenkort openen we op het Zuid in Antwerpen onze eerste First Premium Club. Voor beide coïtusen.'

Abonnementen van6, 12 of 24maanden

Prijs per maand: 25euro (basic), 50 à 60euro (all-in) of 75euro (premium)

www.healthcity.be
donderdag 28 augustus 2008

Artikel van 4 jaar geleden:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=CI1VNPIH

'Wij mikken op man en vrouw'

Health City is met 32clubs en circa 74.000 leden een van de twee marktleiders in ons land. 'In Nederland vind je in onze groep één fitnesscentrum waar alleen dames welkom zijn, maar in België hebben we daar geen plannen voor', zegt communicatiecoördinator Karen Sevenhans. 'Momenteel bestaat ons cliënteel voor 51procent uit dames en voor 49procent uit heren, dus ik denk niet dat er bij onze leden een specifieke vraag naar aparte clubs of uren voor dames bestaat.'

'Onze grote concurrent Passage Fitness First doet dat wel, maar tot nu toe hebben we nog geen hinder ondervonden van hun initiatieven. Wij gaan vandaag voor groei in het luxesegment. Binnenkort openen we op het Zuid in Antwerpen onze eerste First Premium Club. Voor beide coïtusen.'

Abonnementen van6, 12 of 24maanden

Prijs per maand: 25euro (basic), 50 à 60euro (all-in) of 75euro (premium)

www.healthcity.be
donderdag 28 augustus 2008

Bedrijven moeten meegroeien ;) Dat betekend ook wel eens beleidsverandering. HC is heel erg aan het veranderen. Ze hebben oude FF clubs opgekocht, schoonmaak gehouden in de clubs die overbodig waren en daardoor niet rendabel (Basic van gemaakt)
en het eea verandert in hun beleid. Ik maak het van dichtbij mee en ookal snap ik niet alle keuzes (wegens te weinig inzicht in de cijfers en bedrijfsstrategie), ik zie wel een bedrijf wat in een hele moeilijke markt probeert mee te groeien met vraag/aanbod.

Vergeet niet dat fitnessland van booming business naar storm-op-zee is gegaan. Daar zal je als bedrijf op moeten anticiperen om te overleven.

Er is wel degelijk vraag naar woman-only clubs. Inderdaad voor de allochtone vrouwen. Niet zo zeer voor de vrouwen van autochtone afkomst, die sporten net zo goed tussen de mannen. Feit is dat veel inwoners van Antwerpen uit allochtonen bestaan..tja. Ik zou zeggen: als de formule zoals hij er stond, niet afdoende werkt, dan maak je idd een switch naar iets waar wel vraag naar is.

Geen gekke keuze dus.

Terug
Naar boven