XXL Nutrition

EricR's HIIT-log

Ik vind dat zeer netjes Eric ik ben niet zo'n roeier maar je 500 m vind ik sterk. Afgaande op het lijstje wat bij ons op de gym hangt zou je 4e in de rangschikking staan qua tijd :thumbs:

Ik ga ook maar eens goed beginnen met HIIT. Is het aan te raden in de cut? En welk tijdstip is het beste qua vetverbranding.....

• Topic Starter Topic Starter
Ik raad het in ieder geval niet in de ochtend doen, je levert nogal een inspanning en je lichaam moet gewoon goed warm zijn als je bijna maximaal gaat. Heb 1 keer in de ochtend een sessie geprobeerd, maar dat voelt gewoon niet goed aan.

Het ziet er wel naar uit dat ik mijn HIIT-sessies langer moet maken, maar effectief is het zeker. Zowel voor conditiewerk als voor cutten. Ben zelf nog niet veel afgevallen, maar wel iets droger geworden. Maar goed ik stond aan het begin ook niet echt droog.

Die 500m was overigens een vermoeide 500m, fris verwacht ik wel rond de 1:30 te kunnen halen. Beetje schaven aan de techniek nog en binnenkort een testje doen.

Laatst bewerkt:
500m test gedaan, 1:30,8. Een gillende vogel opeens was niet echt bevordelijk voor de concentratie maar goed het is een redelijke tijd. Straks even dat beest marineren en braden :D

Redelijke start, maar toen ik mijn persoonlijk record roeide van 1:29,9 was ik wel iets sneller weg. Echter kon ik nu aan het einde nog wat versnellen terwijl ik toen langzaam naar het einde toe echt kapot ging.

Met wat gerichte training is sub 1:30 wel haalbaar.

Ik raad het in ieder geval niet in de ochtend doen, je levert nogal een inspanning en je lichaam moet gewoon goed warm zijn als je bijna maximaal gaat. Heb 1 keer in de ochtend een sessie geprobeerd, maar dat voelt gewoon niet goed aan.

Het ziet er wel naar uit dat ik mijn HIIT-sessies langer moet maken, maar effectief is het zeker. Zowel voor conditiewerk als voor cutten. Ben zelf nog niet veel afgevallen, maar wel iets droger geworden. Maar goed ik stond aan het begin ook niet echt droog.

Okay thanks :thumbs: Ik vind het gewone cardio iets te saai worden dus zou HIIT een welkome afwisseling zijn :D

Verder weer een zeer nette tijd neergezet Eric! Volgens mij sta je nu zelfs 2e bij ons maar dat moet ik even checken :D

HIIT is in ieder geval niet saai, verre van. Maar je kan wel beter je HIIT-sessies afzonderlijk van je KT-sessies uitvoeren. HIIT is 70 tot 80% anaerobische activiteit.

Vanaf vrijdag weer HIIT-en, vandaag nog een 2.000 meter test gedaan. 6:58,9, iets meer dan 3 seconden boven mijn persoonlijk record. Het moet nog een stuk sneller, maar gelet op het weinige echte conditiewerk dat ik tot nu toe heb gedaan is het allezins redelijk.

Denk dat ik de HIIT-intervallen opschroef naar 1 minuut met 2 minuten rust, sprintsnelheid zit toch al aardig goed en ook met 1 minuut intervallen ben je nog grotendeels anaerobisch bezig.

Zit beste progressie in!

Ook nog doelen qua bb of lichaamsgewicht voor ogen?

Zit beste progressie in!

Ook nog doelen qua bb of lichaamsgewicht voor ogen?

Lichter worden :D Wil de gym wel weer in, maar ik vermaak me nu nog prima op de roeimachine en het fietsseizoen lonkt ook weer. Als ik al de gym induik is het voor kracht, zeker niet voor massa.

Na eerst een lichte irritatie in de keel daarna gelijk last van een oude kwaal. Pijn aan de achterkant van mijn schouder, gelukkig niet al te vaak last meer van maar heb toch even rust genomen.

Vandaag maar eerst een 5.000 meter geroeid. Wilde nog niet gelijk een HIIT-sessie doen. 18:55,0. Dus wel enige terugval, maar de schade is nog te overzien. Even zien hoe de schouder het houdt de komende dagen.

Wel vrij lang mijn hartslag in de 180, dat is dus aardig tegen de max aan. Kon het wel volhouden, warme weer speelt ook een rol hoe hoog de hartslag oploopt. Zeker 7 minuten boven de 180 hartslagen gezeten, op minimaal 95% van mijn max dus.

Ook al heb ik weinig HIIT-sessies gedaan de laatste weken, wel voor het eerst sinds lange tijd weer onder de 90Kg. HIIT heeft in ieder geval wel bijgedragen aan mijn cut, maar ik wil nog wel droger worden. Er mogen nog wel wat kilo's vanaf.

Back to basics, een echte HIIT-sessie afgewerkt.

8 intervallen van 1 minuut en 2 minuten rust tussen de intervallen.

300 meter (1:40,0 gemiddeld)
303 meter (1:39,0 gemiddeld)
307 meter (1:37,7 gemiddeld)
306 meter (1:38,0 gemiddeld)
307 meter (1:37,7 gemiddeld)
308 meter (1:37,4 gemiddeld)
311 meter (1:36,4 gemiddeld)
318 meter (1:34,3 gemiddeld)

totaal 1:37,4 gemiddeld

totaal andere opbouw dus dan mijn eerdere intervallen. Mede omdat ik 8 intervallen afwerk, kan niet teveel geven in het begin anders zit je bij de 4de interval er al doorheen. Ben er ook door meerdere factoren even tussenuit geweest, dus conditioneel moet ik nog wel wat bijspijkeren. Maar voor een eerste sessie met 1 minuut intervallen viel het niet tegen.

Laatst bewerkt:
Goed om weer zo te beginnen dan!

En direct weer terug op het niveau van de laatste week van april, een 5Km geroeid in 18:38,7. Zal de komende weken me weer meer richten op HIIT-sessies, met tussendoor tests om te zien of er ook progressie geboekt wordt op het gebied van conditie. Tot nu toe dus wel, zowel aerobische als anaerobische conditie is verbeterd. De laatste meer, maar met de 1 minuutsessies zou ik nu ook een grotere impact moeten ondervinden op mijn aerobische conditie.

8x 1 minuut onder de 1:35 gemiddeld is het doel, dat zou ruimte geven om mijn persoonljke records voor 1Km, 2Km en waarschijnlijk ook 5Km te verbeteren. Al die persoonlijke records zijn 3 tot 4 jaar oud, had toen echter een veel groter volume qua training.

Is ook niet zo gek als je nog 90 kilo weegt dat je nog niet aan je oude records zit. Maar goed is je conditie zeker als je deze stats haalt met dat gewicht!

Is ook niet zo gek als je nog 90 kilo weegt dat je nog niet aan je oude records zit. Maar goed is je conditie zeker als je deze stats haalt met dat gewicht!

In principe boeit gewicht amper bij roeien (tot een grens natuurlijk), is een hoger gewicht zelfs een voordeel. Roeien is geen gewichtdragende sport zoals hardlopen. In olympische boten zitten in de 75Kg+ klasse (niet lichtgewicht dus) meestal gasten die tegen of boven de 100 Kg wegen.

Gaar, maar voor mijn doen een buitengewoon goede sessie. Details volgen, nog even bijkomen.

312 meter (1:36,1 gemiddeld)
315 meter (1:35,2 gemiddeld)
315 meter (1:35,2 gemiddeld)
310 meter (1:36,7 gemiddeld)

1:36,2 gemiddeld. Komt dus al aardig in de buurt van mijn doel van 1:35,0 gemiddeld. Het zijn wel zware sessies, maar met een goede aanpak is het tot de 4de of 5de interval op conditie goed te doen en daarna een kwestie van volhouden.

Een 5Km in 18:35, had eigenlijk een HIIT-sessie moeten worden maar ik schakel denk ik nu naar een schema van HIIT en 5Km sessies om en om. Voordeel is dat ik goed in de gaten kan houden of mijn duurvermogen ook echt toeneemt, nadeel is dat het natuurlijk geen puur HIIT-trainingsschema meer is. Maar beetje afwisseling kan ook geen kwaad.

5Km is van redelijke kwaliteit nu, een echt goede dag en ik kom in de buurt van mijn persoonlijk record.

Goed bezig!

Ik deed de 4 mijl van Groningen in ruim het dubbele van jou tijd. :o

Doel is om dit jaar mijn PR te verbeteren en eindelijk eens richting de sub 18 minuten te gaan. Heb alleen nog een vervelende ontsteking in mijn kaak die op de een of andere manier door de tandarts bij foto's niet geconstateerd kan worden. Wachttijden voor kaakchirurg zijn echter maandenlang, dat zuigt.

Terug
Naar boven