XXL Nutrition

Extreme spierpijn

Ik vond je reactie meer overkomen als zijnde stoere "hardcore" praat, maar misschien heb ik hem verkeerd geïnterpeteerd.

Kijk spierpijn hoort erbij en is een beloning voor een goede training, en af en toe een keer extreme spierpijn is ook niet erg. Maar spierpijn die je functioneren toch wel ernstig belemmerd is gewoon ****ed up.

Ik zou gister bijvoorbeeld rug pakken, maar die dag heb ik al verzet omdat ik gister zeker niet kon deadliften en omdat ik m'n benen niet onder die rol kan klemmen. En vanavond wordt het nog steeds een drama. Van dat soort dingen baal ik.

Maargoed het is kennelijk normaal, Jeppe heeft er bijvoorbeeld ook last van.
Case closed.

Die sig is trouwens van Henry Rollins, hij heeft meer geniale uitspraken, over vrouwen bijvoorbeeld;

Het stond er een beetje kortaf dus kan me wel inbeelden dat dit nogal lomp overkwam

was meer een slechte summary. excuses voor slechte uitleg

had op google inderdaad al gevonden dat het van henry rollins was en vind het wel mooi stukje text :p hij is inderdaad nogal precies wat de vrouwen betreft :lol:

Doe je veel stretch-oefeningen? Die veroorzaken sowieso meer spierpijn dan andere oefeningen. En wat ook helpt tegen spierpijn; doorbloeding.
Het is ff doorbijten maar als je met ontzettende spierpijn in je benen een stuk of 25 bodyweight squats doet, kan dat al best veel schelen weet ik uit ervaring.

• Topic Starter Topic Starter
Hmm kramp heeft er volgens mij absoluut niets mee te maken. Ik denk dat ik het gevoel van Loo ken en dat is niet te vergelijken met een kramp maar eerder het gevoel dat de spier echt KAPOT is...bv je been kan je gewoon niet meer strekken van de pijn. En zout eet ik ook op m'n steak voor de training dus.. :p

Ik heb m'n zout inname ook al tijden verhoogd.

Pijn is nog het beste te vergelijken alsof je een paar brute trappen op je benen heb gehad. Doet ook pijn met aanraken. En als je na een tijdje zitten een paar passen zet dan zak je links en rechts door je benen heen, alsof iemand een paar knietjes tegen je bovenbeen geeft. Vroeger deden we dat altijd bij elkaar voor de gein, knietjes tegen de bovenbenen, en dan zak je bijna door je benen.
Zo'n pijn is het.
Als je een tijdje aan het lopen ben gaat het wel, maar ik zit de halve dag achter de pc en iedere keer als ik moet opstaan dan is het een drama.

Iemand had dit filmpje ook zijn signature staan. Hij heeft ook nog eens overschot van gelijk.

ot:
- de frequentie wat opdrijven naar twee of drie keer per week
- koffie zou een beetje helpen tegen spierpijn
- al geprobeerd te strectchen ?
- een cooling down voor je benen, 10 minuutjes fietsen

Ach nee doorbloeding helpt bij mij juist niks, zelfs een uur cardio(fietsen) maakt geen zak verschil uit. Enige oplossing is proberen consistent te trainen want hoe langer de tijd ertussen(zoals een rustweek) hoe harder de spierpijn erna...niets aan te doen!

Het is ff doorbijten maar als je met ontzettende spierpijn in je benen een stuk of 25 bodyweight squats doet, kan dat al best veel schelen weet ik uit ervaring.

klopt dat helpt wel, dat doe ik ook een aantal keer per dag.
Ik zak dan iedere rep een stukje verder door met de tandjes op elkaar en als ik op parallel zit dan gaat het wel weer. Het effect houdt alleen niet lang aan, na een half uur zitten kan je weer opnieuw beginnen.

Maargoed ik hoor al dat het niet echt abnormaal is, dat scheelt al weer :p

Kheb echt exact hetzelfde Loo, maar no worries kan volgens mij geen kwaad ofzo tis alleen echt klote, ik kan soms ook amper rug trainen omdat men benen nog zoveel pijn doen...maar ze groeien toch dusjah :D

Kheb echt exact hetzelfde Loo, maar no worries kan volgens mij geen kwaad ofzo tis alleen echt klote, ik kan soms ook amper rug trainen omdat men benen nog zoveel pijn doen...maar ze groeien toch dusjah :D

Als die van mij nou ook net zo hard groeiden als die van jou.....

Ik heb m'n zout inname ook al tijden verhoogd.

Pijn is nog het beste te vergelijken alsof je een paar brute trappen op je benen heb gehad. Doet ook pijn met aanraken. En als je na een tijdje zitten een paar passen zet dan zak je links en rechts door je benen heen, alsof iemand een paar knietjes tegen je bovenbeen geeft. Vroeger deden we dat altijd bij elkaar voor de gein, knietjes tegen de bovenbenen, en dan zak je bijna door je benen.
Zo'n pijn is het.
Als je een tijdje aan het lopen ben gaat het wel, maar ik zit de halve dag achter de pc en iedere keer als ik moet opstaan dan is het een drama.

Doe niet zo eigenwijs en probeer nu net voor de training iets heel zouts te eten. Als het niet werkt dan werkt het niet...maar probeer eens

Loo, weet je nog in mijn log dat ik begon over die verzuring?
Dat lijkt een beetje wat jij nu beschrijft, en Jeppe ook.
;)

ja dat lijkt er inderdaad op, maar dat is het niet.

Krachtsporters hebben vrijwel altijd last van DOMS, pijn door o.a microtrauma van de spieren, en dat is een andere pijn dan van een ophoping van afvalstoffen.
Google maar eens op delayed onset muscle soreness, daar staat het een en ander over in.
Ik heb op mijn computer nog wel een artikel geschreven over spierpijn, ik zal hem hier eens posten als ik hem gevonden heb.

edit;

vooral theorie 1 is voor ons van toepassing;

Verklaar waarom spierpijn eerst toeneemt en later afneemt, welke invloed de conditie op spierpijn heeft en hoe het door masseren afneemt.

1 Wat is spierpijn en waardoor ontstaat spierpijn?
2 Welke invloed zou massage op spierpijn kunnen hebben?
3 Hoe verloopt het herstel van de spier en wat heeft conditie daarmee te maken?

Wat is spierpijn en waardoor ontstaat spierpijn?
Spierpijn die ontstaat na een lichamelijke inspanning noemen we de spierkater. Spierpijn komt vooral voor wanneer men een bovenmatige- of ongebruikelijke inspanning heeft verricht. Het typische is dat hij toeslaat in spieren die normaal weinig gebruikt worden en vooral na excentrische bewegingen. Dit zijn bewegingen waarbij de spier tijdens aanspanning langer wordt. Door de rek doet het meer pijn.

Theorie 1 kleine scheurtjes in de membraan van de spierverzels.
Deze scheurtjes worden weer gerepareerd tijdens het ontstekingsproces dat door de beschadiging zelf wordt opgewekt. (een ontsteking is een reactie van een weefsel om beschadiging te herstellen). De pijnlijkheid van de spier lijkt verband te houden met de omvang van die lokale ontstekingsprocessen. De onstekingsverschijnselen zijn pas na 12 tot 18 uur zichtbaar. De kater is het meest hevig 24 a 48 uur na de belasting. De aangedane spieren zijn dan erg gevoelig voor drukpijn en de gewone dagelijkse bewegingen zijn dan zelfs pijnlijk. De spierkater gaat na enkele dagen over.

Theorie 2 afvalstoffen die zich in de spier ophopen (spierspasme)
Deze stoffen maken de bloedvaten in de spier wijder. Er kan nu meer bloed gaan stromen zodat de afvalstoffen sneller afgevoerd kunnen worden. Een ander effect van meer bloed in de spier is echter dat in het spierweefsel meer weefselvocht terecht komt. Er ontstaat een zwelling die op zijn beurt de bloedvaten weer dichdrukt. Nu komt er teweinig bloed in de spier en er ontstaat een tekort aan zuurstof. Dit geeft pijn en verhoogt de spanning in de spieren, wat kan zorgen voor verdere belemmering van de spieren.

Zuurstofgebrek - lactaatverhoging - acidose (ophoping van zuur) - prikkeling van de nociceptoren - spasticiteit - groter zuurstofgebrek.

Hoe voorkom je spierpijn?
Ten eerste door training, door toename weefselsterkte is er minder kans op beschadiging. Door toename capilairen voorloopt de doorbloeding (afvoer beter).
Na de training;
- lichte dynamische oefeningen, ter bevordering van de doorbloeding
- massage, stimuleert de doorbloeding; vermindering melkzuur en oedeem
; verlaging spiertonus, de druk wordt verminderd dus minder pijn

Hoe verloopt het herstel van de spier?

Door een overbelasting ontstaan kleine scheurtjes in de myofibrillen. Deze microtraumata zijn in eerste instantie niet pijnlijk, omdat in de myofibrillen nociceptoren (pijnreceptoren) ontbreken.

Na verloop van tijd ontstaat een posttraumatisch oedeem(vochtophoping). Dit proces hoort bij het spierherstel. Het oedeem leidt tot een verhoging van de intramusculaire druk. Pijnmediatoren prikkelen nu de nociceptoren in de spier en veroorzaken hierbij reflectorisch een verhoging van het spanningsveld van de spier. De spier komt op spanning te staan.

Na resorptie (opname) van het oedeem komt het weer tot normale drukverhoudingen en weer tot een volledig herstel van de spierstructuur.
Dit waarschijnlijk ten gevolge van de fagocytose(opname) van beschadigd celmateriaal door de leukocyten (witte bloedcellen).

De kater is het meest hevig 24 a 48 uur na de belasting.
De aangedane spieren zijn dan erg gevoelig voor drukpijn en de gewone dagelijkse bewegingen zijn dan zelfs pijnlijk. De spierkater gaat na enkele dagen over,
en verdwijnt in de meeste gevallen (80%) volledig na veertien dagen.

Wat heeft conditie daarmee te maken?

Getrainde mensen hebben na lichamelijke inspanning minder last van spierpijn dan ongetrainde mensen;

Verbetering van de zuurstofopname in de spieren
Hierdoor wordt de lactaatdrempel verhoogd dus is er minder last van verzuurde spieren na de inspanning. Verhoging lactaatdrempel door;

Toename VO2 MAX.
Door training vergroot je het hartminuutvolume, waardoor de aanvoer van zuurstof naar de weefsels toeneemt

Toename aantal capillairen
Bij plaatselijke belasting van de spieren worden vele nieuwe capillairen gevormd.
De capillairen verzorgen zuurstoftoevoer. Hoe meer haarvaten er beschikbaar zijn; hoe meer bloed (zuurstof) er vervoerd kan worden naar de spieren die arbeid moeten verrichten.

Betere afvoer van melkzuur
De capillairen zorgen ervoor dat afvalproducten worden afgevoerd.

Hypertrofie.
Spieren, pezen en bindweefsels worden sterker, omdat de spiervezels door training groeien door de toename van de hoeveelheid spiereiwit.

Laatst bewerkt:
Tis maar een idee hoor, maar ik zat te denken aan het volgende. Ik ben net begonnen met Doggcrapp, en het bevalt mega goed. Wat je hierbij doet, is 1 mega intense setje (of nja, 3 intense setjes met weinig rust ertussen). Voor quads doe je er 2, eentje van 6 - 10 reps, en een widowmaker van > 20 reps. Ik heb ondervonden dat je poten hier goed van groeien, en de spierpijn toch nog wel dragelijk is. Want ik heb ook last van asociale spierpijn na borst en benen, maar ik heb wel gemerkt dat dat met het volume van je training te maken heeft. Liever 1 super intense setje squats, dan 10 met een matige intensiteit. Want hoe meer volume ik altijd deed, hoe meer spierpijn.
Het is maar een idee, liever geen domme antwoorden als: Doggcrapp = k*t enzo, dit is een serieuze post.

Ik heb er ook last van.

benen, borst, maar vooral kuiten.

Als ik die 2 weken niet getrained heb en dan weer begin te trainen kan ik 3 dagen mijn benen niet strekken. het ziet er echt voor lul uit hoe ik dan loop.

Gewoon vaker benen trainen is de enige oplossing denk ik . Als je minstens twee keer per week squat dan heb je daar weinig last van . Je kan 1 keer zwaar gaan en de andere keer licht voor wat doorbloeding . Als ik twee weken niet squat , ga ik de dag erna ook kapot .

Spierpijn heb ik allen als ik langer dan een week mijn benen niet heb getraind.
Andere spiergroepen dan ik wel 2 week uitstellen.

Nu ik 3 keer per week mijn benen train, heb ik al helemaal geen last meer van spierpijn in mijn benen. Integendeel zelfs

veel bewegen, warm houden en wat voorzichtig rekken..

Ik vind het heerlijk om niet meer te kunnen lopen en te zwabberen na stevige squats..
Maar na drie dagen is het doorgaans over, soms langer.
Vaker de spiergroep trainen helpt ook door gewenning, zoals reeds gezegd

Succes !;)

Ik heb altijd al behoorlijk last van spierpijn gehad, zeker als ik dat vergelijk met m'n trainingsmaten.

Maar met name benen is soms niet te houden.
Als ik een of twee weken geen benen train en ik pak ze daarna weer dan ga ik echt drie dagen kapot van de spierpijn. En ik ben geen p*ssy.
Drukpijnlijk, ik kan vooral op dag twee nauwelijks zitten>staan en een trap op en af komen.
Het belemmert me gewoon in functioneren, ik kan niet eens fatsoenlijk werken.
Morgen ga ik naar een chickie als het nog steeds zo is kan ik niet eens coïtus hebben...

Kijk een keertje erge spierpijn is niet erg, maar ik heb het met grote regelmaat.

Ik doe het nu vaak masseren en rekken, dan ben ik een half uur bezig met masseren/rekken en dat helpt wel iets, maar een paar uur later....

Zijn er meer mensen met deze mate van spierpijn en is er een remedie voor?

Ik heb het ook precies zoals je beschrijft bij de benen. Als ik die twee weken laat liggen ben ik bang om ze aan te pakken..de spierpijn maakt je bijna werkonbekwaam.

Terug
Naar boven