XXL Nutrition

Fail or Fall: Confessions of a Serial Starter (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Project Roadwarrior: week 09

Deze had u nog tegoed, terwijl de volgende week al weer bijna om is.

Princess after the prom en andere ongemakken

Met m’n nieuw trainingssetje voelde ik me woensdag toch wel een beetje als een prinsesje op het bal, nieuwe spullen kunnen best een boost geven. Donderdag voelde ik het ook een beetje als the morning after, spierpijn van al het gedoe op de hotelkamer na het feest.

Niet alle trainingen en/of alle oefeningen gedaan, maar er is weer krachttraining gedaan deze week, de trein is weer aan het rijden, woot, woot!


Maandag of Dinsdag 25/26-11-2019 Cardio@buiten
Hardlopen: duurloop
Na warm up t/m 41 minuten rustig, t/m 53:41 wat sneller, min of meer volgens schema.

Woensdag 27-11-2019 @84kg: Kracht 1@gym
Warming up: Ik was op de fiets, dat telt vandaag dan maar.

Giant Set 1: SQUAT met Chins en Supermans
wu: 2x5xbar;
wu: 2 rondes Sq 30/40x5; chins 1/2; walk. fig. skater x10 l+r.
wu+ws: 4 rondes Sq 50/55/55x5; chins 3/3/3/3; superman + knie-elleboog x10 l/r; 1 minuut rust

Giant Set 2: BENCH PRESS met Pendlay Rows en Dynamic Side Planks w/Leg Lift
wu: 2 rondes: 5xbar + 15x shoulder dislocations;
wu: 2 rondes BP 25/35x5; PR 30/30x5
wu+ws: 4 rondes BP 45/50/50/50x5; PR 40/40/40/40; DSPwLL x10 l/r, 1 minuut rust

Giant Set 3: iets ohp, iets pull down/up
2 rondes: Dual Pull pdown links 10x 20kg; DB OHP met o.a. kniehef links 12x4kg/hand; DP pd r x 10, DB OHP rechts 12x4kg/hand; Zandworm x5.

Geen tijd voor meer vandaag, onderstaande niet gedaan.

Tenslotte, iets hingie:
4x SLD + explosieve stap op verhoging (met sprint op hoge treden na 10 reps) x10 l/r (2x4kg).

Vrijdag 29-11-2019 @85kg: Kracht 2@gym
Warming up: 4 minuten op de roeiergometer, 500m gem. < 2:00.
df=130.

Giant Set 1: PRESS met Chins en Supermans (chins met een smalle grip)
wu: 2 rondes: 20x5 + shoulder dislocations 15x
wu: 2 rondes ohp 25x5x + chins 2, 2 + Walking Figure Skater l+r x10.
wu+ws: 4 rondes 30/35/35/35x5 + chins 3,3,3,3 + Superman + knie/elleboog l/r x10

Giant Set 2: DEADLIFT met Chins en Dynamic Side Plank w/Leg Lift (chins met een smalle parallel grip)
wu: 2 rondes 40x5 + Chins 2,2
wu+ws: 4 rondes DL 55/60/65/65 + chins 2,2,2,2 + DSPwLL l/r x10

Het was druk, ik had haast, slechte combi, onderstaande niet gedaan.

Giant Set 3: iets benchie, iets horizontal pullie, iets squattie
2 rondes: Dual Pulley row l/r 20 (20kg), Db CP@bal x12 l+r (2x5kg; verhogen), Bulg. Split Sq x10 l/r (2x5kg; verhogen).

Tenslotte: lower back, rear delt en core
2 rondes: Back Extention + Dumbbell Reverse fly x15 (2x3 kg); Mr. Spectacular met Zandworm x5 (10) (2x4kg KB; verhogen, ).
Eens kijken of we volgende week meer kunnen doen en/of wat oefeningen naar een andere dag kunnen verplaatsen als we het niet halen.
 
Laatst bewerkt:
Project Roadwarrior: week 09

Deze had u nog tegoed, terwijl de volgende week al weer bijna om is.

Princess after the prom en andere ongemakken

Met m’n nieuw trainingssetje voelde ik me woensdag toch wel een beetje als een prinsesje op het bal, nieuwe spullen kunnen best een boost geven. Donderdag voelde ik het ook een beetje als the morning after, spierpijn van al het gedoe op de hotelkamer na het feest.

Niet alle trainingen en/of alle oefeningen gedaan, maar er is weer krachttraining gedaan deze week, de trein is weer aan het rijden, woot, woot!


Maandag of Dinsdag 25/26-11-2019 Cardio@buiten
Hardlopen: duurloop
Na warm up t/m 41 minuten rustig, t/m 53:41 wat sneller, min of meer volgens schema.

Woensdag 27-11-2019 @84kg: Kracht 1@gym
Warming up: Ik was op de fiets, dat telt vandaag dan maar.

Giant Set 1: SQUAT met Chins en Supermans
wu: 2x5xbar;
wu: 2 rondes Sq 30/40x5; chins 1/2; walk. fig. skater x10 l+r.
wu+ws: 4 rondes Sq 50/55/55x5; chins 3/3/3/3; superman + knie-elleboog x10 l/r; 1 minuut rust

Giant Set 2: BENCH PRESS met Pendlay Rows en Dynamic Side Planks w/Leg Lift
wu: 2 rondes: 5xbar + 15x shoulder dislocations;
wu: 2 rondes BP 25/35x5; PR 30/30x5
wu+ws: 4 rondes BP 45/50/50/50x5; PR 40/40/40/40; DSPwLL x10 l/r, 1 minuut rust

Giant Set 3: iets ohp, iets pull down/up
2 rondes: Dual Pull pdown links 10x 20kg; DB OHP met o.a. kniehef links 12x4kg/hand; DP pd r x 10, DB OHP rechts 12x4kg/hand; Zandworm x5.

Geen tijd voor meer vandaag, onderstaande niet gedaan.

Tenslotte, iets hingie:
4x SLD + explosieve stap op verhoging (met sprint op hoge treden na 10 reps) x10 l/r (2x4kg).

Vrijdag 29-11-2019 @85kg: Kracht 2@gym
Warming up: 4 minuten op de roeiergometer, 500m gem. < 2:00.
df=130.

Giant Set 1: PRESS met Chins en Supermans (chins met een smalle grip)
wu: 2 rondes: 20x5 + shoulder dislocations 15x
wu: 2 rondes ohp 25x5x + chins 2, 2 + Walking Figure Skater l+r x10.
wu+ws: 4 rondes 30/35/35/35x5 + chins 3,3,3,3 + Superman + knie/elleboog l/r x10

Giant Set 2: DEADLIFT met Chins en Dynamic Side Plank w/Leg Lift (chins met een smalle parallel grip)
wu: 2 rondes 40x5 + Chins 2,2
wu+ws: 4 rondes DL 55/60/65/65 + chins 2,2,2,2 + DSPwLL l/r x10

Het was druk, ik had haast, slechte combi, onderstaande niet gedaan.

Giant Set 3: iets benchie, iets horizontal pullie, iets squattie
2 rondes: Dual Pulley row l/r 20 (20kg), Db CP@bal x12 l+r (2x5kg; verhogen), Bulg. Split Sq x10 l/r (2x5kg; verhogen).

Tenslotte: lower back, rear delt en core
2 rondes: Back Extention + Dumbbell Reverse fly x15 (2x3 kg); Mr. Spectacular met Zandworm x5 (10) (2x4kg KB; verhogen, ).
Eens kijken of we volgende week meer kunnen doen en/of wat oefeningen naar een andere dag kunnen verplaatsen als we het niet halen.

Waarom doe je van die ingewikkelde dingen allemaal? Giant sets etc
 
Suggesties, vragen en opmerkingen van een ieder zijn van harte welkom, ik ben al aan het nadenken over het volgende blok.
Waarom doe je van die ingewikkelde dingen allemaal? Giant sets etc
Giantsets:
Voordelen:
1. Tijd: ik heb ongeveer 1u15 voor de hele training, ik kan zo meer oefeningen doen, waarom ik meer oefeningen wil doen, zie onder het stukje over GSs;
2. Conditie;
3. Het is een leuke manier van trainen en de cool kids/inspiratiebronnen doen het ook, denk aan: Brian Alsruhe, Mountain Athlete, Gym Jones, toegegeven, de laatste niet bij max strength oefeningen in de training.
Nadelen:
1. Lifts stijgen veel minder snel dan ik gewend ben of had verwacht;
2. Geen idee hoe sterk ik ben of dat ik sterker wordt, ook geen nulmeting gedaan .

Toevallig deze week nog over de nadelen gesproken met Fitness Instructeur, suggestie: als het belangrijk voor je is, gewoon eens gaan testen, paar keer puur op kracht trainen en dan kijken waar je staat. Overigens ben ik wel uiterst tevreden op de progressie op chins, dat gaat wel de goede kant op, ben nu ook lichter dus dat helpt tot op zekere hoogte.

"Andere ingewikkelde dingen":
Ik denk dat je oefeningenselectie bedoelt?
1. Dat heeft te maken met mijn doel voor dit jaar en de hulpvraag;
2. Ik wil meer variatie dan alleen de grote oefeningen, mn ook unilateraal werk, ik heb jaren in periodes dat ik wel trainde vrijwel alleen maar de grote oefeningen gedaan;
3. Ik wilde wel de grote oefeningen erin houden, dat is toch een beetje een ijkpunt en 2x pw alle bewegingen (squat, hinge, hor. pull, hor. press, vert. pull en vert. press doen.

Over een aantal van deze zaken heb ik op pagina 1 van deze log eea geschreven, o.a. posts van 18 en 21 oktober 2019.


Suggesties, vragen en opmerkingen van een ieder zijn van harte welkom, ik ben al aan het nadenken over het volgende blok.
Als een jaar 4 blokken heeft dan overweeg ik in (een deel van) het laatste blok voor de 10 EM van mijn leven de max. kracht helemaal te schrappen (en/of alleen eens in de zoveel weken bij te houden) en vrijwel alleen oefeningen te doen voor dat doel.

Na de loop wil ik me zeker 6 maanden gaan richten op kracht (wellicht ook massa) en mogelijk de row erg. Zoals ik het nu voor me zie blijf ik wel een beetje hardlopen voor behoud conditie en snelheid.

Suggesties, vragen en opmerkingen van een ieder zijn van harte welkom, ik ben al aan het nadenken over het volgende blok.
 
Druk en haast is zeker niet lekker om te trainen.. :(

Die 10EM is echt een mijlpaal die je wil halen. Das te zien. Denk dat de keuze om daar je nu op te richten en kracht naar minimum te schroeven wel verstandig is.
Ben erg benieuwd hoe het je bevalt met (bijna)geen kracht.

Qua training zou ik het niet weten omdat ik nooit giantsets heb gedaan. Maar in ieder geval succes!
 
Suggesties, vragen en opmerkingen van een ieder zijn van harte welkom, ik ben al aan het nadenken over het volgende blok.

Giantsets:

Voordelen:
1. Tijd: ik heb ongeveer 1u15 voor de hele training, ik kan zo meer oefeningen doen, waarom ik meer oefeningen wil doen, zie onder het stukje over GSs;
2. Conditie;
3. Het is een leuke manier van trainen en de cool kids/inspiratiebronnen doen het ook, denk aan: Brian Alsruhe, Mountain Athlete, Gym Jones, toegegeven, de laatste niet bij max strength oefeningen in de training.
Nadelen:
1. Lifts stijgen veel minder snel dan ik gewend ben of had verwacht;
2. Geen idee hoe sterk ik ben of dat ik sterker wordt, ook geen nulmeting gedaan .

Toevallig deze week nog over de nadelen gesproken met Fitness Instructeur, suggestie: als het belangrijk voor je is, gewoon eens gaan testen, paar keer puur op kracht trainen en dan kijken waar je staat. Overigens ben ik wel uiterst tevreden op de progressie op chins, dat gaat wel de goede kant op, ben nu ook lichter dus dat helpt tot op zekere hoogte.

"Andere ingewikkelde dingen":
Ik denk dat je oefeningenselectie bedoelt?
1. Dat heeft te maken met mijn doel voor dit jaar en de hulpvraag;
2. Ik wil meer variatie dan alleen de grote oefeningen, mn ook unilateraal werk, ik heb jaren in periodes dat ik wel trainde vrijwel alleen maar de grote oefeningen gedaan;
3. Ik wilde wel de grote oefeningen erin houden, dat is toch een beetje een ijkpunt en 2x pw alle bewegingen (squat, hinge, hor. pull, hor. press, vert. pull en vert. press doen.

Over een aantal van deze zaken heb ik op pagina 1 van deze log eea geschreven, o.a. posts van 18 en 21 oktober 2019.


Suggesties, vragen en opmerkingen van een ieder zijn van harte welkom, ik ben al aan het nadenken over het volgende blok.
Als een jaar 4 blokken heeft dan overweeg ik in (een deel van) het laatste blok voor de 10 EM van mijn leven de max. kracht helemaal te schrappen (en/of alleen eens in de zoveel weken bij te houden) en vrijwel alleen oefeningen te doen voor dat doel.

Na de loop wil ik me zeker 6 maanden gaan richten op kracht (wellicht ook massa) en mogelijk de row erg. Zoals ik het nu voor me zie blijf ik wel een beetje hardlopen voor behoud conditie en snelheid.

Suggesties, vragen en opmerkingen van een ieder zijn van harte welkom, ik ben al aan het nadenken over het volgende blok.
Duidelijk, ook geen verwijt ofzo, gewoon nieuwsgierig. De meesten hier doen een duidelijk bb of pl aanpak. Bij jou duidelijk anders.

ik zou voor een hardloper dan ook wel weer wat meer andere soorten cardio verwachten. Zwemmen of fietsen. D1 trainingen bijvoorbeeld. Maar misschien doe je die buiten beeld :rolleyes:
 
Project Roadwarrior: week 10

Some things you can learn better on the internet: Kettelbels en Mods

Deze week is het gewoon gelukt om alle looptrainingen te doen en om twee krachttrainingen te doen, op basis daarvan zeg ik topweek! Iets minder was dat het trekkende gevoel van de tempotraining van donderdag vrijdag en in het weekend terugkwam en ik daardoor geen Kracht 2 gedaan heb op vrijdag.

Deze week ook weer een pubquiz, 3e geworden, maar van slechts 5. Onder topteams geëindigd en boven de rest, dus eigenlijk geen bijzonderheden.

Deze week was er een Kettelbell Training van iemand de KB Trainer 1 had gehaald en voor een opleiding iets moest organiseren.
Met mijn voorkennis en zelf oefenen kon ik soepel meedoen. Mijn dank aan Pavel (Yes, komrad!) en de rest van YT is enorm. Had over sommige (basis-)dingen meer willen horen als ik er blanco wit (volgens NU) in was gegaan en ook nu ik al iets wist had ik graag meer, meer, meer details gehad.
Uiteraard pakte ik de zwaarste Kettlebell die klaarstond, een hele 10 kg, waargemaakt met dank aan kennis, oefening, conditie en een beetje geluk dat we niet teveel OHP deden. Als ik dan toch mezelf veren in de reet aan het steken ben, mijn gobletsquat was ook de mooiste en de diepste, op die keer dat ik mijn balans verloor na, dat dan weer wel...
Sommige mensen deden dingen waarvan ik denk dat ze gecorrigeerd hadden moeten worden en in een enkel geval gewoon verteld dat ze niet de benodigde mobiliteit en coördinatie hadden om veilig mee te kunnen doen, dat was nog een medewerker van de sportschool ook.
Het is me gelukt me niet met de training en de trainer te bemoeien, best knap, want een paar keer was de verleiding daar.
Toen een andere deelnemer bij herhaling op een irritante manier kennis begon te etaleren en maar doorging met zeuren over dat je Swings ook tot boven je hoofd kan doen heb ik toch ook eens een Mod gechanneled en vertelt dat dat American Swings zijn en dat de meeste mensen de vereiste mobiliteit missen om die oefening correct uit te kunnen voeren omdat ze hun bovenrug dan niet stabiel houden.

Met die plaaggeest terug in z’n hok gedrukt ging de zaak soepel verder.

Zondag 01-12-2019 Cardio@buiten
Hardlopen, iets doen, duurloop
Weinig tijd, gewoon ff heen en terug geramd, ongeveer 35 minuten, heb iets gedaan.

Maandag 02-12-2019 @86kg: Kracht 1@gym
Warming up: 4 minuten row erg, gem. 500m <2:00m

Giant Set 1: SQUAT met Chins en Supermans
wu: 2x5xbar;
wu: 2 rondes Sq 30/40x5; chins 1/2; walk. fig. skater x10 l+r.
wu+ws: 4 rondes Sq 50/60/60/60x5; chins 3/3/3/2; superman + knie-elleboog x10 l/r; 1 minuut rust

Giant Set 2: BENCH PRESS met Pendlay Rows en Dynamic Side Planks w/Leg Lift
wu: 2 rondes: 5xbar + 15x shoulder dislocations;
wu: 2 rondes BP 25/35x5; PR 30/30x5
wu+ws: 4 rondes BP 45/55/55/55x5; PR 40/40/40/40; DSPwLL x10 l/r, 1 minuut rust

Giant Set 3: iets ohp, iets pull down/up
2 rondes: Dual Pull pdown links 10x 20kg; DB OHP met o.a. kniehef links 12x4kg/hand; DP pd r x 10, DB OHP rechts 12x4kg/hand; Zandworm x5.


Geen tijd voor meer vandaag, onderstaande niet gedaan, da’s al de tweede keer.
Tenslotte, iets hingie:
4x SLD + explosieve stap op verhoging (met sprint op hoge treden na 10 reps) x10 l/r (2x4kg).

Dinsdag 03-12-2019@85 kg: Cardio@gym
Hardlopen: duurloop
WU: 4 min@6 km/u, 4 min@9 km/u
WO: 45 min@10,4 km/u; HS iedere 5 minuten gemeten: 136-156 langzaam omhoog.

Donderdag 04-12-2019@85 kg: Cardio@gym
Hardlopen: tempotraining
WU: 4 min@6 km/u, 4 min@9 km/u
WO: 4, 8, 12, 8, 4 minuten@12 km/u, tussendoor 2 minuten wandelen @6 km/u
Net als een paar weken terug lichte trek op rechterbovenbeen, voorkant, laag iets aan de binnenkant. Deze keer ben ik niet gestopt, maar heb ik doorgezet, het is immers geen acute pijn.

Ook nog deze week
Kettlebell training
Goblet Squat, Suitcase Squat, 2h Swing, 1h Swing, Clean, Press en een enkele snatch
 
Duidelijk, ook geen verwijt ofzo, gewoon nieuwsgierig. De meesten hier doen een duidelijk bb of pl aanpak. Bij jou duidelijk anders.

ik zou voor een hardloper dan ook wel weer wat meer andere soorten cardio verwachten. Zwemmen of fietsen. D1 trainingen bijvoorbeeld. Maar misschien doe je die buiten beeld :rolleyes:
Toch kan ik uit dit bericht zo 3 verwijten destilleren... Nee joh, maakt niet uit, vragen en opmerkingen staan vrij, anders moet je niet gaan loggen en anders gaan trainen.

Veel schema's die hardlopen en kracht integreren hebben inderdaad een dag dat je een vorm van cardio doet die een minder zware belasting is voor je benen,dus je suggestie is geen vreemde. Voor andere cardio heb ik eigenlijk niet de tijd, ik vind het wel goed zo. Ik combineer een hardloopschema voor 3x per week, de link staat ergens op pagina 1 met 2 KT sessies. Mogelijk dat ik daar in later blokken anders over denk.

Het verbaasde mij ook wel dat de lange duurloop niet in een lager tempo was dan de kortere. Sterker nog de langere heeft vaak nog een versnelling aan het einde. Anderzijds merk ik nu het tempo met de duurloop omhoog gaat dat mijn hartslag in het begin nog behoorlijk laag blijf, wellicht richt het schema zich daarop.
 
Toch kan ik uit dit bericht zo 3 verwijten destilleren... Nee joh, maakt niet uit, vragen en opmerkingen staan vrij, anders moet je niet gaan loggen en anders gaan trainen.

Veel schema's die hardlopen en kracht integreren hebben inderdaad een dag dat je een vorm van cardio doet die een minder zware belasting is voor je benen,dus je suggestie is geen vreemde. Voor andere cardio heb ik eigenlijk niet de tijd, ik vind het wel goed zo. Ik combineer een hardloopschema voor 3x per week, de link staat ergens op pagina 1 met 2 KT sessies. Mogelijk dat ik daar in later blokken anders over denk.

Het verbaasde mij ook wel dat de lange duurloop niet in een lager tempo was dan de kortere. Sterker nog de langere heeft vaak nog een versnelling aan het einde. Anderzijds merk ik nu het tempo met de duurloop omhoog gaat dat mijn hartslag in het begin nog behoorlijk laag blijf, wellicht richt het schema zich daarop.
Uiteraard, je kiest zelf de lengte van je tenen :cool:

Ik heb geen verstand vanhardlopen, maar dacht wel dat er vaak langere trainingen bij horen met je hartslag zo rond 80%.
 
Project Roadwarrior: week 11 t/m 14 in het oude jaar

En toen was ik met het loggen enigszins van de wagen gevallen, maar stiekem bleef ik wel achter de wagen aanhollen.

In week 11 en 12 heb ik per week 2x kracht en 2x cardio getraind.

Uiteindelijk heb ik besloten mijn eerder bedachte repscheme strategie (2x5 en 5+, verhogen bij 10 reps) te laten varen, dit is misschien wel mogelijk, maar dan moet je microloaden. Eindelijk de OHP verhoogt en meteen de 3x5 gepakt, nu vol vertrouwen dat er gewoon rek in zit en dat ik makkelijk nog sterker kan worden, zonder dat het ten koste gaat van het lopen.

Op een temporun op de loopband had ik weer een trek boven de knie aan de voorzijde, doorgelopen en wat langer gevoeld. Experimenteren met een betere of langere warm up is hoop ik een goed antwoord.

Op de eerste dag van week 13, zondag de 22e heb ik geprobeerd, op een stoel te zitten die wat verder weg stond dan gedacht, houten zitting in m’n rug, niet meer getraind, geen risico.

Later die week heb ik voor het eerst sinds de zomer meegedaan aan een loop, dit keer met voor inschrijving, dat risico nam ik maar niet nog eens.


En dat lopen ging zo
Het doel was om onder de 55 minuten te lopen, rond de 11 km/u. De eerste 5 km ging ik veel te hard, zat dichter bij 9:30 dan 10:00 bij het 2 km punt in plaats van de 11:00. Het ging wel lekker, dus ik ben maar lekker een beetje doorgelopen. De laatste 5 km trad het verval wat in, maar kon ik op ongeveer 5 min/km doorstampen.

Vanaf km 5 begonnen de stemmetjes en werd ik meer ingehaald dan ik aan het inhalen was, vanaf 7 het lichaam te zeuren, maar bij km 8 werd ik ingehaald door iemand die mij vertelde dat het er bij mij zo soepel uitzag. Ik heb hem toen een geheim vertelt dat ik nu ook met u zal delen: zo voelde het niet! Het feit dat ik m dat kon vertellen, was voor mij een indicatie dat ik dit dus nog wel vol kon houden.

Uiteindelijk iets onder de 50 minuten gefinisht, geen echte eindsprint gedaan.

Ik was zeer tevreden en denk dat ik op koers lig. Het zal voor de loopjes ook het leren omgaan en doorlopen met ongemak zijn.


Plannen voor januari
In het nieuwe jaar nog ongeveer een maand door met het huidige schema, een 10 EM lopen en daarna een afspraak op de sportschool voor de tweede intake, meting en ongetwijfeld wat programma-aanpassingen. Mogelijk pers ik er ook nog een row erg test in om te kijken of ik de 2k onder de 7 minuten kan. Dan heb ik zowel 10k <50 als die te pakken, als dat lukt.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Goed dat je je nu ingeschreven had en ondanks te snel van start gaan en de ongemakken heb je t wel onder 55 min gered!! :thumb:
Das een mooi afsluiting van t jaar toch?

Alvast fijne jaarwisseling en succes met de plannen!
 
Goed dat je je nu ingeschreven had en ondanks te snel van start gaan en de ongemakken heb je t wel onder 55 min gered!! :thumb:
Das een mooi afsluiting van t jaar toch?

Alvast fijne jaarwisseling en succes met de plannen!
Dankje, het is een prachtafsluiting!

Ik moet deze ook echt koesteren, het doel was onder de 55, het resultaat was onder de 50 en niet de goalposts gaan verzetten en nu denken dat met een paar seconden minder het nog zoveel beter had kunnen zijn.

Die ongemakken zitten vooral tussen de oren, het zijn mindfucks, je moet gewoon blijven ademen en doorlopen.

Dit soort loopjes is een manier om jezelf te leren dat het onzin is en dat je gewoon kan blijven gaan. Als het de hele loop te soepel en ontspannen gaat loop je niet hard genoeg, dan ben je aan het trainen.

Jij ook het beste in het nieuwe jaar!
 
Project Roadwarrior week 14 vervolg

Niet veel gelogd, maar wel getraind in het nieuwe jaar!

Hoe leuker het nieuwe jaar te beginnen dan met een 5RM test, al had ik sinds ergens halverwege december geen kracht meer getraind.

Vrijdag 05-01-2020@86 kg

Warm up
Row erg 2k in 7:33.0, onprettig lekker

OHP (en Chins):
5x 20; 20 (1); 30 (2);32,5 (3); 35 (3); 37,5 (2); 40 (1) en 4x 42,5

DL (en wat single chins tussendoor, die ik niet verder opschreef):
5x 40; 40; 60; 80; 90; 100; 110

Vergelijking
Ongeveer een jaar geleden deed ik onderstaande met een lichaamsgewicht van iets onder de 90kg:
DL 110x5 en 115x3 (128,32);
OHP 42,5x5 en 45x4 (50,99)

Conclusies
Nu kan je van alles van deze getallen vinden, maar ik ben niet ontevreden:
1. De kracht is weer ongeveer gelijk;
2. Mijn lichaamsgewicht is ongeveer 5 kg lager;
3. Bij de vorige test kwam ik zonder grote pauze uit een 5x5 periode;
4. Nu ben ik veel fitter met conditie, hardlopen e.d.;

Dit is erg prettig omdat ik met mijn huidige manier van trainen tot nu toe lagere gewichten gebruik, in de tijd tussen de sets andere oefeningen doe, minder rust houd tussen de sets en eigenlijk geen idee had hoe het met kracht gesteld was.

Ik denk dat ik t/m april ongeveer met kracht op de huidige manier blijf doorgaan, zij het dat de verhogingen steeds langzamer zullen gaan of dat ik na een delaod een paar weken verhoog tot een nieuwe max en dan opnieuw en dan evalueer hoe ik kracht wil gaan doen in het tweede half jaar.

Op een gegeven moment dan vermoed ik dat de combinatie meer/sneller lopen en kracht verhogen elkaar teveel in de weg gaat zitten met herstel.

Chins moet ik gewoon regelmatig blijven oefenen, daar maak ik me niet heel veel zorgen over.
 
Even een kort bericht om dit log weer richting updaten te brengen:

Krachttraining
  • Voor de krachttraining ben ik sinds half februari een schema gaan volgen dat focust op hardlopen en balans, maar wel het hele lichaam traint. M'n balans is er niet echt op vooruitgegaan in de voorgaande periode en daar valt nog heel wat loopefficiëntie te behalen;
  • Er zitten geen barbell lifts meer in, dit vind ik even eng als verfrissend;
  • Dit schema heb ik nog niet heel vaak gedaan, verschillende redenen;

Hardlopen
  • In december liep ik een 10k in minder dan 50 minuten en in januari een 10em in minder dan 1:30 minuten, verhoudingsgewijs is die 10k veel sneller, maar bij die 10em heb ik gezellig pratend de eerste 5k ofzo als warming up gebruikt;
  • Met deze looptijden denk ik goed op schema te lopen;
  • Wel ben ik van het R2D schema afgestapt, die snelheden lukte me niet op de loopband, ik ben nu min of meer op basis van het einde van een schema van runinfo.nl aan het lopen als opmaat naar een halve marathon aan het einde van de maand;
  • Dit schema heeft ook weer lekkere lange duurlopen, vind ik niet alleen leuk om te doen, daar heb ik ook veel progressie op gemaakt.

Algehele conditie
  • Bij een officiële test begin maart is m'n VO2max vastgesteld op 51, dat is net onder uitstekend (52 en hoger), ik moet het doen met zeer goed. Het was dan wel op een fiets, op een loopband zou ik waarschijnlijk wel net in uitstekend vallen. Het is een beetje of je 1 uur en 1 seconde loopt of 59:59, het laatste voelt zoveel beter, maar het maakt geen reet uit;
  • Ook is daar m'n VP vastgesteld als iets boven de 22%, daar schrok ik wel een beetje van, want volgens de spiegel en een meisje dat Tanita heet was het lager, dat betekent dat ik het nog een paar maanden aankijk, maar als er dan niets verandert ga ik echt wat serieuzer met voedsel aan de gang;
  • Dit betekent dat de submaximale VO2max in de sportschool redelijk accuraat is, daar zat ik in oktober op 52 en begin februari op 54, ook op een fiets, dat dan weer wel. Tanita blijft een onbetrouwbaar kreng, al sluit ik niet uit dat ik in de maand februari wat vetter ben geworden.
Plan voor de rest van de maand
  • Hardlopen: Richting de halve marathon eind maart trainen met lopen 3 keer per week;
  • Krachtraining: 1-2 keer per week t/m halve marathon, daarna weer 2 keer per week;
  • Gewicht onder controle houden, regelmatig navy method gaan doen om VP een beetje te volgen;
  • Vaker de 8 uur per nacht slaap halen.
 
Hoe was je vet% vastgesteld dan op 22%?

Als je in de spiegel tevreden was waarom zou je dan lager willen? Of ben je toch niet zo tevreden nu je het % weet?
 
Hoe was je vet% vastgesteld dan op 22%?

Als je in de spiegel tevreden was waarom zou je dan lager willen? Of ben je toch niet zo tevreden nu je het % weet?
Vet was gedaan door huidplooi meting.

Ik was tevreden omdat ik dacht tussen de 15 en de 20 te zitten, in basis van wat ik in de spiegel zag en de benadering van Tanita.

Het idee was om dan in de zomer iets af te vallen, want minder gewicht is sneller lopen en als ik dan na de loop wel meer voor kracht en massa wil gaan is het ook niet erg om dan wat onder de 15 te zitten.
 
Maar als de spiegel tevreden is zou er eigenlijk niet zoveel afhoeven lijkt me.

Je plan klinkt logisch in ieder geval.
 
Gisteren heb ik nog gelopen.

Het doel was 45 minuten in t2, maar de hartslagmeter deed het niet of niet zo goed (rond de 42 slagen per minuut), dus het werd ruim een half uur flink doorlopen.

Als je daarna lang gaat zitten is het opstaan toch grappig, beweging daarna is prettiger met het herstel.
 
Back
Naar boven