AndroidHealthClinic

Fail or Fall: Confessions of a Serial Starter

Meestal train ik een paar maanden op, nog meer maanden af, ondertussen al jaren bezig om min of meer dezelfde doelen nooit te behalen.
Je bent inmiddels een paar maanden bezig met loggen. Hoe loopt het met je proces van vallen en opstaan? Zijn de doelen in zicht?

• Topic Starter Topic Starter
Je bent inmiddels een paar maanden bezig met loggen. Hoe loopt het met je proces van vallen en opstaan? Zijn de doelen in zicht?
Het gaat redelijk goed, de doelen zijn totaal niet in zicht.

Die lange-termijndoelen zijn voornamelijk kracht gerelateerd en zijn totaal niet in zicht, maar die hebben nu dan ook geen prioriteit. De prioriteiten liggen in de volgorde hardlopen, krachttraining en loggen en dat is eigenlijk ook de volgorde waarin ze van beter naar slechter gaan.

Tot en met de zomer of het najaar zijn mijn doelen voornamelijk gericht op hardlopen. Daar haal ik tot nu toe mijn prestatiedoelen onderweg naar de zomer, heb ik wel hier en daar wat trainingen gemist, maar kost het me weinig moeite om weer te beginnen.

Krachttraining is door verschillende oorzaken van minder naar niet gegaan. Ik heb me daar voor nu even bij neergelegd en ga daar pas na een halve marathon eind maart weer moeite voor doen. DOMS zijn niet handig nu, hardlopen is immers belangrijker en krachttraining doe ik in de laatste week voor een halve marathon toch al minder of niet.

Loggen gaat eigenlijk nog het minst goed, ik moet nog ff uitvogelen op wat voor manier dat het beste voor me werkt.

Wel blijkt dat het voor mij met de focus op prestatieverbetering bij het hardlopen enerzijds moeilijk is voorbij een bepaald punt progressie te boeken met kracht, anderzijds dat die prestatieverbetering een andere vorm van krachttraining vraagt. Nu had ik me het trainingsjaar toch al voorgesteld als een soort trechter die meer en meer de focus op hardlopen zou hebben, alleen ben ik wat eerder begonnen met versmallen. Op basis van mijn mogelijkheden en (hopelijk) voortschrijdend inzicht is dit op dit moment een goede beslissing.

Niet dat ik er blind voor ben dat er nog voldoende te verbeteren valt, maar al met al ben ik er vooral tevreden over dat ik vanaf halverwege augustus vrijwel zonder onderbrekingen aan het trainen ben, dat ik de onderbrekingen minimaal weet te houden en dat ik soepel uit zo'n onderbreking rol. Dat op zichzelf is immers al een verbetering.

maar al met al ben ik er vooral tevreden over dat ik vanaf halverwege augustus vrijwel zonder onderbrekingen aan het trainen ben, dat ik de onderbrekingen minimaal weet te houden en dat ik soepel uit zo'n onderbreking rol. Dat op zichzelf is immers al een verbetering.
Good, daar was je het meest huiverig voor toch? het is al heel wat dat je dat kan beheersen.
Balans & controle :)

Het gaat redelijk goed, de doelen zijn totaal niet in zicht.

Die lange-termijndoelen zijn voornamelijk kracht gerelateerd en zijn totaal niet in zicht, maar die hebben nu dan ook geen prioriteit. De prioriteiten liggen in de volgorde hardlopen, krachttraining en loggen en dat is eigenlijk ook de volgorde waarin ze van beter naar slechter gaan.

Tot en met de zomer of het najaar zijn mijn doelen voornamelijk gericht op hardlopen. Daar haal ik tot nu toe mijn prestatiedoelen onderweg naar de zomer, heb ik wel hier en daar wat trainingen gemist, maar kost het me weinig moeite om weer te beginnen.

Krachttraining is door verschillende oorzaken van minder naar niet gegaan. Ik heb me daar voor nu even bij neergelegd en ga daar pas na een halve marathon eind maart weer moeite voor doen. DOMS zijn niet handig nu, hardlopen is immers belangrijker en krachttraining doe ik in de laatste week voor een halve marathon toch al minder of niet.

Loggen gaat eigenlijk nog het minst goed, ik moet nog ff uitvogelen op wat voor manier dat het beste voor me werkt.

Wel blijkt dat het voor mij met de focus op prestatieverbetering bij het hardlopen enerzijds moeilijk is voorbij een bepaald punt progressie te boeken met kracht, anderzijds dat die prestatieverbetering een andere vorm van krachttraining vraagt. Nu had ik me het trainingsjaar toch al voorgesteld als een soort trechter die meer en meer de focus op hardlopen zou hebben, alleen ben ik wat eerder begonnen met versmallen. Op basis van mijn mogelijkheden en (hopelijk) voortschrijdend inzicht is dit op dit moment een goede beslissing.

Niet dat ik er blind voor ben dat er nog voldoende te verbeteren valt, maar al met al ben ik er vooral tevreden over dat ik vanaf halverwege augustus vrijwel zonder onderbrekingen aan het trainen ben, dat ik de onderbrekingen minimaal weet te houden en dat ik soepel uit zo'n onderbreking rol. Dat op zichzelf is immers al een verbetering.

Met corona incoming is er zo gezond mogelijk ingaan denk ik nu belangrijker dan allerlei andere doelen....

En een uitstekende hart/longconditie lijkt me een beter startpunt dan wat ook.

Met corona incoming is er zo gezond mogelijk ingaan denk ik nu belangrijker dan allerlei andere doelen....

En een uitstekende hart/longconditie lijkt me een beter startpunt dan wat ook.
Ja, dat is dan ook de winst, die halve marathon zal ook wel niet doorgaan als in evenement voor 31 maart met meer dan 100 deelnemers.

Ongetwijfeld heel verstandig, maar dat maakt het niet leuk.

Ja, dat is dan ook de winst, die halve marathon zal ook wel niet doorgaan als in evenement voor 31 maart met meer dan 100 deelnemers.

Ongetwijfeld heel verstandig, maar dat maakt het niet leuk.
Nee, die gaat niet door. Niet leuk, maar ook niet heel ernstig toch?

Nee, die gaat niet door. Niet leuk, maar ook niet heel ernstig toch?
Klopt, een lichte teleurstelling, meer niet.

Ik keek er wel naar uit, maar deze was vooral een test om te kijken hoe ik er na een half jaar voorstond. Het is ook niet dat ik in de afgelopen periode helemaal niets getest heb en geen idee heb waar ik sta.

Vizier verzetten op Tweede Paasdag en dan een 10k knallen!

Voorlopig moet de blik toch even op oneindig en zet ik helemaal geen vizier op welke loop dan ook.

Homegym
In eerste instantie wat losse dingen gedaan en wat homegym spullen bij elkaar gescharreld, sinds vanmiddag heb ik met de KB erbij:
Weerstandsbanden: 15, 25 en 35kg (Action);
Dumbbells: 2x 5kg (Action);
Matje (Action);
Ab wheel (had iemand nog thuisliggen);
Kettlebell 14kg, raar gewicht voor een KB, maar wel leverbaar! (Lidl webshop).

Ik had ook een springtouw bij de Action, maar die was met 250cm te kort.

Als het allemaal veel langer duurt wil ik ook nog een suspension trainer, een springtouw en meer kettlebells.

Tot nu toe
Vaak wandelend naar de Action om het bij elkaar te scharrelen, ze hadden niet alles in 1 keer, bij 1 filiaal.
Eerst met 1 dumbbell, later met 2 diverse keren per dag de Maximus Warm Up:

2 rondes, 6 herhalingen: curl, row, hang clean, front squat push press, overhead squat, push ups, ohp.

Vandaag
Gedurende de middag:
100+ 2h swings, wat 1h swings, presses, wat high pulls en wat slechte cleans en snatches.
Aan het einde van de middag:
ongeveer 10k hardlopen, ongeveer een uur, rustâg!

Plannen en Doelen (Tot op zekere hoogte weersafhankelijk)
Niet te hard, te snel, te veel of te diep, rustig opbouwen.
4-5x p.w. opwerken naar 100 1h swings + 5 getups, als wu de prying squat met curl, halo's en glute bridge (zeg maar Simple & Sinister, maar dan veel simpeler, standaard voor mannen is volgens mij 32kg voor Simple), langzaamaan cleans, presses, squats, dls en via high pulls naar snatches;
2-3x p.w. opwerken via 3x 1 uur rustig, naar 2x 1 uur rustig, en 1x 1 uur rustig en een half uur wat sneller en/of versnellingen aan het einde, rustig is in de 180-/-leeftijd-zone (Maffetone voor de liefhebbers) of op praattempo;
2-3x p.w. opwerken naar Murph en krachttraining: spelen met Chelsea en/of Cindy, oefeningen met bands, dumbbells en KB;
1x p.w. of vaker 1 uur of langer wandelen.

Murph: 1 mijl rennen; 100 pull ups, 200 push ups, 300 air squats, verdeling any way you like it; 1 mijl rennen (dit alles eigenlijk met een bodyarmor of gewichtsvest;
Cindy: As many rounds as possible in 20 minutes 5 pull ups, 10 push ups, 15 airsquats;
Chelsea: EMOM 5 pull ups, 10 push ups, 15 airsquats.

Maar misschien ga ik wel grease the groove met (banded) pull ups, push ups en airsquats, kan ook nog.

Het beestje moet natuurlijk een mooie naam hebben: Zombie Isolatie Exercitie en Conditie, dus ZIEC (ja dat spreek je uit als ziek).

Laatst bewerkt:
T is ook letterlijke een "ziec"e situatie allemaal :(

Er is gisteren getraind:

31 maart 2020, voornamiddag: Simplistic
Warm up:
3 rondes 5 reps:
prying gobles squat met biceps curl @14kg KB
supine hip bridges met knieklem
halos l/r
@14kg KB

Work Out:
EMOM 2H swing 5x10x @14kg KB
Turkish getup 1x 1/1@ 14kg KB
Swings waren makkelijk, praattest ruim voor begin volgende ronde, gezien vermoeidheid einde dag niet te snel meer sets.
Get ups is nog wel ff zoeken, misschien wat extra doen met een schoen en/of minder gewicht.

31 maart 2020, achternamiddag: hardlopen
Rustig hardlopen op praattest tempo
rondje van ongeveer 9 kilometer 1:05:12
Dit is dan wel weer heel erg langzaam, best knap.
Fun fact: kwam langs een huis waar iemand in z'n tuintje stond te trainen met KBs.

Geen idee of het door de twee trainingen redelijk kort op elkaar kwam, maar was na het hardlopen toch redelijk klaar en 's avonds goed moe.

Corona Challenge
Om een beetje een stok achter de deur te hebben en omdat hardlopen dit jaar nog steeds op nummer 1 staat, heb ik (na overleg en "volgens de regels van het wereldwijde web", dus gewoon met vragen en credits) onderstaande doel gejat overgenomen.
Het niet fitnessen vind ik opzich niet heel erg maar om toch nog een beetje gemotiveerd door te gaan ga ik een paar goals stellen voor April. Mocht dit goed gaan dan gooi ik er ook nog wat fiets challenges tussendoor.

Goals voor April 2020

* 75km hardlopen
* sub 25min 5k
* sub 55min 10k
Handvatten voor mezelf:
1. Naar beneden afronden op 0.5k (doe ik via afstandmeten.nl;
2. De getimede lopen worden nog ff een uitdaging, want ik heb geen horloge met gps, misschien zoeken naar een parcours dat dat per km aangeeft of een app die trilt ofzo;
3. Dit komt naast m'n andere doelen, een beetje met hagel schieten, je raakt altijd wel wat.

02 april 2020, namiddag: hardlopen
meer dan 5,5 kilometer 34 minuten
Rustig, makkelijk, prima!

02 april 2020, namiddag: Simplistic
Warm up:
2 rondes 5 reps:
prying squat met biceps curl @14kg KB
halos l/r
@14kg KB

Work Out:
EMOM 2H swing 5x10x @14kg KB
Maar 2 rondes warm up gedaan, omdat het kon.
Get ups gingen beter, blijven kijken naar de bell en de arm gestrekt houden.

Minder ver gelopen, maar zit er veel minder kapot bij.

Corona Challenge April 2020
* 75km hardlopen: nee 5,5/75
* sub 25min 5k: nee
* sub 55min 10k: nee

Training zondag en weekoverzicht

05 april 2020, namiddag: hardlopen

ongeveer 6,5 kilometer 40 minuten
Lekker warm, korte broek, thirt, genieten.

05 april 2020, namiddag: Simplistic
Warm up:
2 rondes 5 reps:
halos l/r
@14kg KB

Work Out:
EMOM 2H swing 6x10x @14kg KB
Maar 2 rondes warm up gedaan, omdat het kon.
Een set erbij voor de swings, nog steeds geen probleem.
Get ups gingen weer beter, daar ook rap een set extra.

* 75km hardlopen: nee 12/75

Weekoverzicht doelen
3/3 hardlopen (frequentie prima, afstand nog opbouwen)
3/4-5 swings
0/2-3 krachttraining
0/1 wandelen
Ik ben weer begonnen, op naar beter, meer en verder.
Lichaam moet denk ik even wennen aan de combi rennen en KB, heb meer spierpijn en gevoel dat ik wat gedaan heb dan ik verwachtte.

Laatst bewerkt:
Training van vandaag: denk aan je sterkere kant!

06 april 2020, namiddag: Minimal Simplistic

1 ronde, 6 herhalingen: curl, row, hang clean, front squat push press, overhead squat, push ups, ohp @2x5kg DBs

Warm up:
3 rondes 5 reps:
halos l/r
@14kg KB

Work Out:
EMOM 2H swing 6x10x @14kg KB
Turkish getup 2x 1/1@ 14kg KB

1 ronde, 6 herhalingen: curl, row, hang clean, front squat push press, overhead squat, push ups, ohp @2x5kg DBs

Swings gingen makkelijk, geen last van gisteren, noch van het hardlopen, noch van KBen.
Get ups nu 2 per kant gedaan, was te doen, laatste aan de sterkere* kant was wel slordig.

Beetje met de DBs erbij gedaan om deze training wat te verlengen en KT te introduceren.

*Van Pavel geleerd dat je niet een zwakke en sterke kant hebt, maar een sterke en een sterkere!

Net als dat veel rechtshandigen, met linkervoet afzetten. Dan zijn rechts boven en links onder je sterkte kanten.

Net als dat veel rechtshandigen, met linkervoet afzetten. Dan zijn rechts boven en links onder je sterkte kanten.
Ik denk idd dat ik (rechtshandig) me over het algemeen liefst met links afzet.

Volgens mij gaat het hem meer om de mentale kant dat je positief over jezelf moet praten, daar past een woord als zwak niet bij.

07 april 2020, namiddag: hardlopen
ongeveer 6,5 kilometer in 40 minuten
Makkelijk, voelde wel de benen, later op de avond met even snel iets pakken een pijntje in de onderrug gekregen.

* 75km hardlopen: nee 18,5/75

Na het pijntje aan de rug ben ik altijd wat voorzichtig, gezien ervaringen in het verleden en dat de fysio dicht is.

De afgelopen week wel bij een randje steeds één pullupachtige gedaan meerdere keren per dag en wat pushups, afgelopen vrijdag wat swings en het ging allemaal prima met de rug.

Vandaag ben ik dan eindelijk weer gaan hardlopen: 6 km in ongeveer 36 minuten.

Daarna naar een klimrek en bij de eerste poging een set van 3 pullups eruit, binnen een minuut een setje van 5 chins, grease the groove werkt blijkbaar, nog wat losse pullups en chins als afsluiter. Ik denk dat ik nog nooit een set van 3 pullups gedaan heb, een eerste stap onderweg naar Murphy en/of Cindy en/of die andere girl met een C. (Beide girls bestaan uit rondes met 5/10/15 pullups/pushups/airsquats, de ene voor tijd, de ander amrap en zijn veel gebruikte strategieën voor Murph)

De challenge wordt wel een beetje lastig nu, ik geloof best dat ik er een 10k uit kan drukken onder de 55 minuten waarvan de eerste 5k onder de 25 blijft, alleen dan loop ik een paar dagen lastig. Als ik ga voor de 75k, dan ga ik de snelle loop/lopen waarschijnlijk niet redden.

* 75km hardlopen: nee 24,5/75

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven