Fitness Seller

Fail or Fall: Confessions of a Serial Starter

Of periodiseren je nou heel veel meer oplevert dan lineaire toename weet ik niet. Het is wel leuker, want de lineare progressie is zo langzaam als je nabij je limieten komt dat het erg saai wordt.
Sterkte met je ribben, kan pijnlijk zijn :(

• Topic Starter Topic Starter
Buiten spelen voor volwassenen

Geen pijn meer aan de ribben, van het weekend bij de buitengym geweest, helaas niet alleen middelen en plekken, maar ook de beschikbare tijdslots houden niet over.

Het was wel heerlijk weer ff bezig te zijn!

Warmup
KB 2h DL to 2h SQ
KB Swings

Workout
Incline DB Chest Press ss DB Incline Row
3 x 15-20 x 12kg @ 30s

BB FSQ
3 x 15 x 40kg @ 30-60s

BB RDL
3 x 15 x 40kg @ 30-60s

KB OHP
3 x 15 l+r @ 30s

KB Cleans & Snatches
- just messing around a bit

Pull ups
- wat sets van 3 tot het tijd was.

Die @30s is dat pauze tussen 2 reps ofzo?

Die @30s is dat pauze tussen 2 reps ofzo?
Het is de pauze tussen de sets, of, bij de supersets, na de tweede oefening. Toegegeven het was een beetje op gevoel: sporthorloge vergeten en het ging er vooral om te kijken of ik alles weer kan.

Het is de pauze tussen de sets, of, bij de supersets, na de tweede oefening. Toegegeven het was een beetje op gevoel: sporthorloge vergeten en het ging er vooral om te kijken of ik alles weer kan.
sorry.... de sets natuurlijk :P
dat is redelijk vlot door met de volgende iedere keer.

De uitdaging om het mezelf niet onnodig moeilijk te maken: HELP!

Ik heb nogal de neiging zaken voor mezelf wat moeilijk te maken, paralysis by analysis is mij niet vreemd. Daar wil ik toch nog eens met u van gedachten over wisselen nu de sportscholen weer open gaan.

Gisteren hoorde ik Dr. Mike, volgens mij, ergens in een podcast tussen de regels door opmerken dat (top)crossfitters er met 30% van de moeite die ze erin steken er hetzelfde uit zouden kunnen zien. Dat ze wel resultaten haalden kwam door de enorme hoeveelheden werk die de top verzet.

Voor mijn gevoel sloot kon dit ook beetje aansluiten bij wat Uncle Rip zei: "~Het doen van een metcon met airsquats maakt de hele training met squats ongedaan."

Nu ben ik (nog steeds) geen crossfitter, maar heb ik wel brede interesses en dit doet me toch afvragen hoe je het best meerdere meesters kan dienen zonder het jezelf onnodig moeilijk te maken.

Ideeën?

De uitdaging om het mezelf niet onnodig moeilijk te maken: HELP!

Ik heb nogal de neiging zaken voor mezelf wat moeilijk te maken, paralysis by analysis is mij niet vreemd. Daar wil ik toch nog eens met u van gedachten over wisselen nu de sportscholen weer open gaan.

Gisteren hoorde ik Dr. Mike, volgens mij, ergens in een podcast tussen de regels door opmerken dat (top)crossfitters er met 30% van de moeite die ze erin steken er hetzelfde uit zouden kunnen zien. Dat ze wel resultaten haalden kwam door de enorme hoeveelheden werk die de top verzet.

Voor mijn gevoel sloot kon dit ook beetje aansluiten bij wat Uncle Rip zei: "~Het doen van een metcon met airsquats maakt de hele training met squats ongedaan."

Nu ben ik (nog steeds) geen crossfitter, maar heb ik wel brede interesses en dit doet me toch afvragen hoe je het best meerdere meesters kan dienen zonder het jezelf onnodig moeilijk te maken.

Ideeën?
Crossfit heeft imo enkele nadelen:
- Het is niet gestructureerd, waardoor je lastig structureel progressie boekt. Als je gemiddeld maar 1x per twee weken een deadlift doet en je gaat dan ham qua volume, is dat te incidenteel om er structureel sterker in te worden. Voor kracht en massa is enige structuur in de oefeningen die je doet wel gewenst.
- Het bevat veel junk volume (deels samenhangend met onderstaand punt). Bijv. air squats, kipping pullups, etc. Dergelijke oefeningen zijn te licht om bij te dragen aan massa/kracht. Op zich kan het prima zijn cardio.
- Het leunt sterk op cardio. Cardio kan (maar hoeft niet) in de weg te zitten bij het opbouwen van massa/kracht.

Het ligt er met name aan wat je leuk vind en wat je doelen zijn. Als cardio heel belangrijk voor je is, moet je het vaker doen. Wellicht kun je eens kijken of je logjes kunt vinden van de Titan I & II BBM-templates. Dat zijn crossfit-achtige schema's. Daar kun je misschien wat inspiratie op doen. Anders zou ik het houden op een normaal krachttrainingsschema met 2-3x per week cardio op de rustdagen. Hiervan 1x interval en de overige twee meer steady state.

Crossfit heeft imo enkele nadelen:
- Het is niet gestructureerd, waardoor je lastig structureel progressie boekt. Als je gemiddeld maar 1x per twee weken een deadlift doet en je gaat dan ham qua volume, is dat te incidenteel om er structureel sterker in te worden. Voor kracht en massa is enige structuur in de oefeningen die je doet wel gewenst.
- Het bevat veel junk volume (deels samenhangend met onderstaand punt). Bijv. air squats, kipping pullups, etc. Dergelijke oefeningen zijn te licht om bij te dragen aan massa/kracht. Op zich kan het prima zijn cardio.
- Het leunt sterk op cardio. Cardio kan (maar hoeft niet) in de weg te zitten bij het opbouwen van massa/kracht.

Het ligt er met name aan wat je leuk vind en wat je doelen zijn. Als cardio heel belangrijk voor je is, moet je het vaker doen. Wellicht kun je eens kijken of je logjes kunt vinden van de Titan I & II BBM-templates. Dat zijn crossfit-achtige schema's. Daar kun je misschien wat inspiratie op doen. Anders zou ik het houden op een normaal krachttrainingsschema met 2-3x per week cardio op de rustdagen. Hiervan 1x interval en de overige twee meer steady state.
Dank voor je antwoord en tips.

Dat metcon en al die bijzonderheden vind ik niet belangrijk. Mogelijk kan het iets bijdragen in bepaalde trainingsfases of kan het leuk zijn eens iets anders te doen.

Doelen zijn ongeveer (ff snel gegoogled):
BSQ 2 x BW, DL 2-2,5 x BW, FSQ 1,5 x BW (mogen best geschat zijn op basis van een 5RM)

Leuk: Snatch x BW, C&J 1,25 x BW (power-varianten zijn ook goed)

DL 25 x 100 kg, BSQ 20 x BW, BP 10 x BW

500m row < 1:30
2k row < 7 min
4k row < 19 min
1,5m run < 8:45 min
5k run < 22 min
10k run < 50 min

max pull ups: 20
max pull ups +25#: ?
max push ups in ?:?

Hoevaak per week wil je trainen?

Hoevaak per week wil je trainen?
Afhankelijk van wat je bedoelt met trainen:
1. totaal tussen de 4x en 6x per week
2. 3x pw kracht, maar mag periodes 2 - 4 zijn.
3. 3x pw hardlopen/cardio, maar mag periodes ook 4 - 2 zijn.

Als ik naar een Box ga voor wat gewichtheffen telt dit ook als KT, kan niet in de Gym.

Gisteren nog in mijn log gepost. Hij vind het makkelijk vol te houden omdat die niet aan een schema vast zit en op dagbasis kiest wat die gaat doen. Dit kan je voor jezelf ook op deze manier indelen.

Flexibel trainingsschema van één van mijn maten die hier ook traint. 3-4x per week en van elk cijfer kies je een letter.

1.
A: Squat, B: RDL, C: Sandbag

2.
A: Bench, B: OHP, C: Dips

3.
A: Pull ups, B: Bent over row

4,
A: Pullover, B: Flyes

5.
A: Side raises, B: Bent over raises

6.
A: Tricep extensions, B: Bicep curls

7.
A: Rope jumps, B: Box Jumps, C: Running

Helaas betaald maar weten wel serieus waar ze het over hebben; Sika Strength heeft een krachtschema voor "Fitness Athletes" en je krijgt toegang tot de groep voor coaching van al je lifts.

Staat bij dat die samen met conditioning kan, zou ze kunnen vragen hoe dan of dat ze daar ook wat voor voorschrijven.

Helaas betaald maar weten wel serieus waar ze het over hebben; Sika Strength heeft een krachtschema voor "Fitness Athletes" en je krijgt toegang tot de groep voor coaching van al je lifts.

Staat bij dat die samen met conditioning kan, zou ze kunnen vragen hoe dan of dat ze daar ook wat voor voorschrijven.
Dank, maar dat is wel heel erg crossfit gericht.

Waarschijnlijk is Dr Mike alleen in het uiterlijk geinteresseerd. Er bestaat ook nog duurtraining, mobiliteit, cardiovasculaire conditie etc....
Als je die laatste zaken als verspilde moeite ziet, kan je de training een stuk inkorten.

Waarschijnlijk is Dr Mike alleen in het uiterlijk geinteresseerd. Er bestaat ook nog duurtraining, mobiliteit, cardiovasculaire conditie etc....
Als je die laatste zaken als verspilde moeite ziet, kan je de training een stuk inkorten.
Daar heb je voor een deel gelijk in, mij zet het vooral aan het denken hoe ik er in mijn situatie met 4-6 x per week redelijk wat resultaten eruit kan trekken.

Zijn woorden waren deel van het antwoord op de vraag: "why do crossfitters at the games look so jacked?" Ook over trainen op kracht zegt hij vaak interessante dingen. Of het verspilde moeite is hangt er vooral vanaf wat je doelen en prioriteiten zijn, maar als je doel niet is goed worden in metcons, dan is dat waarschijnlijk niet iedere week een aantal keer per week nodig.

Als je gewoon wat "harder to kill and more usefull in general" wilt zijn dan is mogelijk crossfit (of wat daar teveel op lijkt) niet de beste, snelste of efficientste manier om dit te bereiken.

Ik heb geen idee wat een metcon is, of hoe je er goed in wordt, maar bij crossfit ligt de focus mi. wel op het aantal herhalingen en snelheid. Prima doelen, maar je gaat er niet persé jacked van uit zien. De wereldtop is dit wel, omdat die ook een shitload aan drugs inmemen.
Voor mijzelf ben ik er wel uit dat de combinatie van regelmatig fietsen en hardlopen met een bescheiden hoeveelheid krachttraining mij geen dikke benen gaan opleveren. Meer KT zit er niet in als geen cardio wil laten vallen, als ik natural wil blijven, door mijn leeftijd en bijgevolg het langzamer herstel.

Dank voor je antwoord en tips.

Dat metcon en al die bijzonderheden vind ik niet belangrijk. Mogelijk kan het iets bijdragen in bepaalde trainingsfases of kan het leuk zijn eens iets anders te doen.

Doelen zijn ongeveer (ff snel gegoogled):
BSQ 2 x BW, DL 2-2,5 x BW, FSQ 1,5 x BW (mogen best geschat zijn op basis van een 5RM)

Leuk: Snatch x BW, C&J 1,25 x BW (power-varianten zijn ook goed)

DL 25 x 100 kg, BSQ 20 x BW, BP 10 x BW

500m row < 1:30
2k row < 7 min
4k row < 19 min
1,5m run < 8:45 min
5k run < 22 min
10k run < 50 min

max pull ups: 20
max pull ups +25#: ?
max push ups in ?:?
Veel uiteenlopende doelen. Zowel 1rm als high rep krachtoefeningen en daarnaast nog twee verschillende cardiosporten.

Ik zou me eerst richten op kracht, want dat duurt wss het langst. Denk aan 3-4 sessies. Daarnaast cardio op peil houden met 2 sessies per week. Die zou ik richten op hardlopen van de langere afstanden. Toewerken naar de 10k dus. Dit omdat rennen meer overlap heeft naar roeien dan andersom, vanwege de belasting op de pezen en gewrichten.

Als je je krachtdoelen hebt bereikt, zou ik me focussen op weightlifting en cardio. 1x krachttraining, 2x weightlifting en 3x cardio. Cardio dan of 2x hardlopen en 1x roeien of gewoon 3x hardlopen.

Als je je weightlifting doelen hebt behaald, kun je over op 2x krachttraining met weightlifting oefeningen en 4x cardio. De hardloopdoelen zouden nu binnen handbereik moeten zijn of zelfs al bereikt. Dus nu 4x hardlopen totdat dit het geval is en daarna maintained op 1x per week en overstappen op roeien. Daarvoor volg je daarnaast de Pete Plan (3x per week).

Houd er rekening mee dat dit door maar liefst vijf uiteenlopende doelen ook echt een meerjarenplan is. Met het roeien, ben je wss alleen al 2 jaar bezig.

Veel uiteenlopende doelen. Zowel 1rm als high rep krachtoefeningen en daarnaast nog twee verschillende cardiosporten.

Ik zou me eerst richten op kracht, want dat duurt wss het langst. Denk aan 3-4 sessies. Daarnaast cardio op peil houden met 2 sessies per week. Die zou ik richten op hardlopen van de langere afstanden. Toewerken naar de 10k dus. Dit omdat rennen meer overlap heeft naar roeien dan andersom, vanwege de belasting op de pezen en gewrichten.

Als je je krachtdoelen hebt bereikt, zou ik me focussen op weightlifting en cardio. 1x krachttraining, 2x weightlifting en 3x cardio. Cardio dan of 2x hardlopen en 1x roeien of gewoon 3x hardlopen.

Als je je weightlifting doelen hebt behaald, kun je over op 2x krachttraining met weightlifting oefeningen en 4x cardio. De hardloopdoelen zouden nu binnen handbereik moeten zijn of zelfs al bereikt. Dus nu 4x hardlopen totdat dit het geval is en daarna maintained op 1x per week en overstappen op roeien. Daarvoor volg je daarnaast de Pete Plan (3x per week).

Houd er rekening mee dat dit door maar liefst vijf uiteenlopende doelen ook echt een meerjarenplan is. Met het roeien, ben je wss alleen al 2 jaar bezig.
Zinvolle opmerking. Aan alle doelen tegelijk werken gaat je ws. niets opleveren, maar een voor een, en daarna alleen een beetje onderhoud om het dan bereikte doel op peil te houden klinkt haalbaar :thumb:

Simpel beginnen

De eerste weken wil ik voor krachttraining 2 trainingen gaan afwisselen, de frequentie is nog een beetje een uitdaging, maar minstens 2 keer, liefst 3 keer per week.

Het plan, zoals ik het nu bedacht heb:
Iedere training bestaat uit een oefening voor benen (SQ en FSQ), een hinge (RDL en DL), een verticale push (OHP en DB Press), een verticale pull (2 verschillende pulldowns en/of pull up-variaties), een horizontale push (DB incline BP en BP) en een horizontale pull (cable of DB row en BOR), met als mogelijke uitbreiding biceps, triceps, push ups/dips, carries, single leg stuff.

Voor de grotere oefeningen houd ik de reps op 3x10 met 1 minuut rust (misschien naar 1,5 of 2m), voor alles met DBs of kabels wordt het 3x12 of 4x10 @ 1 minuut rust, voor FSQ en RDL wellicht 3x12 of 4x10.

hbBSQ @ 1m
10*bar
10*30kg
10*40kg
3*10*50kg

OPH @ 1m
10*bar
10*25kg
1*10*30kg, gestopt tijdens 2e set.
3*10*25kg

RDL @ 1m
10*25kg
10*30kg
3*10*40kg

DB incline BP @ 1m
3*12*10kg

Pull Down @ 1m
paar sets zoeken
3*10* 40kg

Cable Row, 2H @ 1m
paar sets zoeken
3*12*16,5kg

Even hierop terugkomend:
Bij de BP vraag ik me af of het bankje waar ik ze op doe niet te smal is, bij de de cgBP die ik deze week deed (andere gym) leek het bankje breder en makkelijker om de schouders erop te houden;
Mijn boekje is opengeslagen 30cm, de bankjes van de bankdrukbankjes zijn minder dan dat. De bankjes die ik het rek in sleur zijn nog smaller, da's dus geen goed idee.

Opmerkingen:
  • Geen idee nog wat goede tempo's zijn voor de oefeningen op deze manier, 20X1 voor de grote, 2020 voor de kleine, 2120 voor de rows en pulldowns?
    2020 op de OHP vond ik met een barbell niet zo'n succes.
    Tevens: eens uitzoeken hoe het opschrijven van tempo's nu werkt.
  • Best vermoeiend deze manier van trainen itt sets van 5 met minstens 2 minuten rust (en een maandje weinig doen).

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven