- Waardering
- 23.837
- Lengte
- 1m73
- Massa
- 77kg
- Vetpercentage
- 17%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Yup!
Het is de pauze tussen de sets, of, bij de supersets, na de tweede oefening. Toegegeven het was een beetje op gevoel: sporthorloge vergeten en het ging er vooral om te kijken of ik alles weer kan.
sorry.... de sets natuurlijkHet is de pauze tussen de sets, of, bij de supersets, na de tweede oefening. Toegegeven het was een beetje op gevoel: sporthorloge vergeten en het ging er vooral om te kijken of ik alles weer kan.

Crossfit heeft imo enkele nadelen:De uitdaging om het mezelf niet onnodig moeilijk te maken: HELP!
Ik heb nogal de neiging zaken voor mezelf wat moeilijk te maken, paralysis by analysis is mij niet vreemd. Daar wil ik toch nog eens met u van gedachten over wisselen nu de sportscholen weer open gaan.
Gisteren hoorde ik Dr. Mike, volgens mij, ergens in een podcast tussen de regels door opmerken dat (top)crossfitters er met 30% van de moeite die ze erin steken er hetzelfde uit zouden kunnen zien. Dat ze wel resultaten haalden kwam door de enorme hoeveelheden werk die de top verzet.
Voor mijn gevoel sloot kon dit ook beetje aansluiten bij wat Uncle Rip zei: "~Het doen van een metcon met airsquats maakt de hele training met squats ongedaan."
Nu ben ik (nog steeds) geen crossfitter, maar heb ik wel brede interesses en dit doet me toch afvragen hoe je het best meerdere meesters kan dienen zonder het jezelf onnodig moeilijk te maken.
Ideeën?
Dank voor je antwoord en tips.Crossfit heeft imo enkele nadelen:
- Het is niet gestructureerd, waardoor je lastig structureel progressie boekt. Als je gemiddeld maar 1x per twee weken een deadlift doet en je gaat dan ham qua volume, is dat te incidenteel om er structureel sterker in te worden. Voor kracht en massa is enige structuur in de oefeningen die je doet wel gewenst.
- Het bevat veel junk volume (deels samenhangend met onderstaand punt). Bijv. air squats, kipping pullups, etc. Dergelijke oefeningen zijn te licht om bij te dragen aan massa/kracht. Op zich kan het prima zijn cardio.
- Het leunt sterk op cardio. Cardio kan (maar hoeft niet) in de weg te zitten bij het opbouwen van massa/kracht.
Het ligt er met name aan wat je leuk vind en wat je doelen zijn. Als cardio heel belangrijk voor je is, moet je het vaker doen. Wellicht kun je eens kijken of je logjes kunt vinden van de Titan I & II BBM-templates. Dat zijn crossfit-achtige schema's. Daar kun je misschien wat inspiratie op doen. Anders zou ik het houden op een normaal krachttrainingsschema met 2-3x per week cardio op de rustdagen. Hiervan 1x interval en de overige twee meer steady state.
Afhankelijk van wat je bedoelt met trainen:
Dank, maar dat is wel heel erg crossfit gericht.Helaas betaald maar weten wel serieus waar ze het over hebben; Sika Strength heeft een krachtschema voor "Fitness Athletes" en je krijgt toegang tot de groep voor coaching van al je lifts.
Staat bij dat die samen met conditioning kan, zou ze kunnen vragen hoe dan of dat ze daar ook wat voor voorschrijven.
Waarschijnlijk is Dr Mike alleen in het uiterlijk geinteresseerd. Er bestaat ook nog duurtraining, mobiliteit, cardiovasculaire conditie etc....Gisteren hoorde ik Dr. Mike, volgens mij, ergens in een podcast tussen de regels door opmerken dat (top)crossfitters er met 30% van de moeite die ze erin steken er hetzelfde uit zouden kunnen zien. Dat ze wel resultaten haalden kwam door de enorme hoeveelheden werk die de top verzet.
Daar heb je voor een deel gelijk in, mij zet het vooral aan het denken hoe ik er in mijn situatie met 4-6 x per week redelijk wat resultaten eruit kan trekken.Waarschijnlijk is Dr Mike alleen in het uiterlijk geinteresseerd. Er bestaat ook nog duurtraining, mobiliteit, cardiovasculaire conditie etc....
Als je die laatste zaken als verspilde moeite ziet, kan je de training een stuk inkorten.
Veel uiteenlopende doelen. Zowel 1rm als high rep krachtoefeningen en daarnaast nog twee verschillende cardiosporten.Dank voor je antwoord en tips.
Dat metcon en al die bijzonderheden vind ik niet belangrijk. Mogelijk kan het iets bijdragen in bepaalde trainingsfases of kan het leuk zijn eens iets anders te doen.
Doelen zijn ongeveer (ff snel gegoogled):
BSQ 2 x BW, DL 2-2,5 x BW, FSQ 1,5 x BW (mogen best geschat zijn op basis van een 5RM)
Leuk: Snatch x BW, C&J 1,25 x BW (power-varianten zijn ook goed)
DL 25 x 100 kg, BSQ 20 x BW, BP 10 x BW
500m row < 1:30
2k row < 7 min
4k row < 19 min
1,5m run < 8:45 min
5k run < 22 min
10k run < 50 min
max pull ups: 20
max pull ups +25#: ?
max push ups in ?:?
Zinvolle opmerking. Aan alle doelen tegelijk werken gaat je ws. niets opleveren, maar een voor een, en daarna alleen een beetje onderhoud om het dan bereikte doel op peil te houden klinkt haalbaarVeel uiteenlopende doelen. Zowel 1rm als high rep krachtoefeningen en daarnaast nog twee verschillende cardiosporten.
Ik zou me eerst richten op kracht, want dat duurt wss het langst. Denk aan 3-4 sessies. Daarnaast cardio op peil houden met 2 sessies per week. Die zou ik richten op hardlopen van de langere afstanden. Toewerken naar de 10k dus. Dit omdat rennen meer overlap heeft naar roeien dan andersom, vanwege de belasting op de pezen en gewrichten.
Als je je krachtdoelen hebt bereikt, zou ik me focussen op weightlifting en cardio. 1x krachttraining, 2x weightlifting en 3x cardio. Cardio dan of 2x hardlopen en 1x roeien of gewoon 3x hardlopen.
Als je je weightlifting doelen hebt behaald, kun je over op 2x krachttraining met weightlifting oefeningen en 4x cardio. De hardloopdoelen zouden nu binnen handbereik moeten zijn of zelfs al bereikt. Dus nu 4x hardlopen totdat dit het geval is en daarna maintained op 1x per week en overstappen op roeien. Daarvoor volg je daarnaast de Pete Plan (3x per week).
Houd er rekening mee dat dit door maar liefst vijf uiteenlopende doelen ook echt een meerjarenplan is. Met het roeien, ben je wss alleen al 2 jaar bezig.
Mijn boekje is opengeslagen 30cm, de bankjes van de bankdrukbankjes zijn minder dan dat. De bankjes die ik het rek in sleur zijn nog smaller, da's dus geen goed idee.Bij de BP vraag ik me af of het bankje waar ik ze op doe niet te smal is, bij de de cgBP die ik deze week deed (andere gym) leek het bankje breder en makkelijker om de schouders erop te houden;