MuscleMeat

Fail or Fall: Confessions of a Serial Starter

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.061
Al die tijd wel gewoon upperbody getraind neem ik aan?
Ja, zeker! De laatste twee weken wel minder, want er kwam meer en vooral moeilijker huiswerk bij. Nu dat wat afschalen en/of beter verdelen.

Een 1-leg RDL to forward lunge is met links moeilijk, met rechts vrijwel onmogelijk, we werken eraan. Stilstaan op één been na 1x en 3x hinkelen gaat wel beter, verder en stabieler. Het kan wel even duren voor ik voldoende goede reps heb verzameld.

Laatst bewerkt:
Ja, zeker! De laatste twee weken wel minder, want er kwam meer en vooral moeilijker huiswerk bij. Nu dat wat afschalen en/of beter verdelen.

Een figure skater met lunge combi is met links moeilijk, met rechts vrijwel onmogelijk, we werken eraan. Stilstaan op één been na 1x en 3x hinkelen gaat wel beter, verder en stabieler. Het kan wel even duren voor ik voldoende goede reps heb verzameld.
Dat zijn een hoop woorden voor ik doe precies niks.

Huiswerk? Wat bedoel je daarmee, ben je aan een studie bezig?
Jij draait er ook nooit omheen hè? :roflol:
Ik vind gewoon dat veel mensen vergeten sterk te worden en hoop daarnaast ook dat er serieus gelogd wordt in deze sectie. Misschien beetje tough love maar ik snap het nooit zo, dit is toch de pl/stm/wl sectie, je wilt toch sterk zijn. Ik begrijp niet waarom er niet gewoon vijf jaar consistent geknald en gegeten wordt. Beetje gechargeerd en leuk dat je logt natuurlijk enzo @Mentat maar je kunt toch gewoon drie keer in de week gaan benchen en overhead pressen en bent over rowen en blockpullen en weet ik niet wat als je een wat geïrriteerde meniscus hebt.

Hoe nuttig is het om daar tijd aan te besteden?
Welk antwoord je op deze vraag krijgt hangt denk ik af van waar je de vraag stelt.

Op kanalen als Elitefts en Squat University zeggen ze dat het belangrijk is, waaronder voor de knie.
Waarschijnlijk heeft z'n fysio die oefeningen gegeven omdat het belangrijk is voor (herstel van) z'n knie.
Louie Simmons zou de abductoren, en daarmee stabiliteit, vooral hebben getraind met wide stance squats en deadlifts.
Hier geloven mensen doorgaans liever dat zulke oefeningen preventief geen nut hebben, en dat knieproblemen beter kunnen worden opgelost met dingen als minder wandelen of afvallen. En een wide stance squat of deadlift is alleen nuttig voor mensen die gear gebruiken, wordt er gedacht.

Van alle opties heb ik het minste vertrouwen in de gemiddelde opvatting hier op het forum.

• #1.068
Huiswerk? Wat bedoel je daarmee, ben je aan een studie bezig?
De oefeningen van de fysio bedoelde ik daarmee.
Ik vind gewoon dat veel mensen vergeten sterk te worden
Dit kan voor mij zo op een tegeltje, dankjewel!
"Vergeet niet sterker te worden"
Hoe nuttig is het om daar tijd aan te besteden?
Hoe beter je stabiliteit en evenwicht nu hebt en onderhoudt hoe meer en vooral langer plezier je daar later van hebt.

Hoe beter je stabiliteit en evenwicht nu hebt en onderhoudt hoe meer en vooral langer plezier je daar later van hebt.
Klopt, maar dan zou dat als ondersteuning moeten zijn en niet het enige wat je doet. Maar ik begrijp dat je het niet zelf bedacht hebt, maar dat het binnen een behandelplan van een fysiotherapeut valt, dat verandert de zaak.

Ik kwam eens spieken wat jij voor soort Log had, maar ik begrijp dat het op het moment een soort knie-rehab log is. Hopelijk gauw beter 🍀

• #1.071

Het jaar 2025 lacht ons toe​

Iedereen een gezond en sportief goed 2025, wat dat ook voor u mag betekenen.

Doelen​

Het nieuwe jaar geeft mooi de gelegenheid om een scherp doel te stellen. Waar ik normaal gesproken niet echt kan kiezen en van alles een beetje wil, probeer ik het dit jaar eens op een andere manier.

Voor 2025 is het doel sterker worden op de grote 4. Meer precies streef ik naar een e1RM (estimated 1RM op basis van 2-5 reps) van 1/2/3/4 schijven van 20kg per kant te halen op de OHP/BP/SQ/DL. Dat komt neer op OHP 60kg, BP 100kg, SQ 140kg & DL 180kg. Al deze doelen heb ik nog nooit gehaald, Symmetric Strength suggereert dat de DL van deze het moeilijkst is, dat valt al onder Proficient, de OHP is de makkelijkste met net aan Intermediate en BP en SQ zitten er tussenin.

Een andere methode geeft voor OHP/BP/SQ/DL de volgende doelen: Base 52,5/85/100/140; The Standards 1.0 60/100/140/180 en The Standards 2.0 90/135/180/225. Eventuele rare getallen komen van het omrekenen van ponden (lbs).

In feite doet het er ook allemaal niet zo heel veel toe, het zijn maar getallen en iedereen is anders.

Bonuspunten​

Wel wil ik mezelf extra uitdagen en een beetje speelruimte geven door bonuspunten te kunnen halen. Die tellen uiteindelijk alleen als het doel gehaald wordt!

+ voor een daadwerkelijk 1RM tov een e!RM met een lift, ++ voor reps op een lift met een e1RM;
+ voor het halen van het doel met een BW van maximaal 93 kg, ++ met een BW van maximaal 88kg;
+ voor minstens 10 chin ups, ++ voor minstens 10 pull ups;
+ voor FSQ op BP-doel, ++ voor high bar Squat op SQ-doel;
+ voor een set van 50 push ups, ++ voor een serie van 10 dips;
+ voor een 2k row erg <7:30, ++ voor een 2k row erg < 7:00;
+ voor een 2k ski erg <7:30. ++ voor een 2k ski erg < 7:00;
+ en ++ voor een fan bike doel (nog nader invullen);
++ voor weer beginnen met hardlopen, +++ voor weer een uur kunnen hardlopen (deze laatste is niet het beste idee, daarom meer bonuspunten als waarschuwing).

Plan van aanpak​

Voorlopig train ik drie keer per week met een "Greyskull LP en/of 70's Big LP"-achtige aanpak. Dit vul ik aan met wat chins tussen de sets van de grote 4, daarnaast om te beginnen wat push ups, inverted rows en core werk. Wanneer het nodig is, of als ik de behoefte heb aan wat anders dan zijn de voor de hand liggende opties GZCLp, GZCL, 531 for Beginners, 531 of Juggernaut Method. Ook Bullmastiff zou nog kunnen, maar dat is best een uitdaging voor mij.

Voor het betere herstel, omdat ik het leuk vind en omdat ik het mentaal lekker vind zal ik ook wel wat cardio gaan doen: vooral LISS. In het begin blijf ik nog bij het hardlopen weg, dat komt mogelijk in het voorjaar of van de zomer.

De eerste stappen​

Het begint met het behalen van Novice: OHP 45kg; BP 70kg; SQ 92,5; DL 107,5kg en Base: OHP 52,5kg; BP 85kg; SQ 100kg; DL 140kg. Ik hoop Base uiterlijk in april te kunnen voor een e1RM. Het staat me niet bij dat ik ooit een DL van 140kg van de grond heb getrokken, maar van een e1RM weet ik dat niet zeker. De BP heb ik gelift, de SQ voor reps, de OHP denk ik ook wel.

Het jaar 2025 lacht ons uit​

Voor morgen ziet de neerslagverwachting er wel uit als een grote uitdaging om in de gym te geraken, ik zie in deze neerslagverwachting een opgeheven middelvinger.
1000012695.jpg

De vraag is alleen nog even van wie of wat en voor wie of wat die middelvinger is.

Kan je nog even vermelden voor de lezer waar de 1RM waarden voor al die doelen nu in week 1-2025 op staan? Dan is het makkelijker te plaatsen hoeveel van al die ++ of +++ behaald zijn op moment X. En wat is je BW nu en wat is het doel op moment X?

Voor het betere herstel, omdat ik het leuk vind en omdat ik het mentaal lekker vind zal ik ook wel wat cardio gaan doen: vooral LISS. In het begin blijf ik nog bij het hardlopen weg, dat komt mogelijk in het voorjaar of van de zomer.
en welke cardio pak je nu dan?

Mooie doelen gesteld en het systeem van bonuspunten vind ik ook aardig. Hoop dat het voor je werkt!

Je hebt naar mijn weten in het verleden wat moeite gehad met consistent naar de gym gaan (verbeter mij als ik dit verkeerd heb). Zou het helpen als je een beloningsysteem aan de doelen koppelt of een extraatje op basis van de bonuspunten? Zo ging Oom Oli bij behalen van een doel naar de h**ren ( :roflol: ), maar wellicht heb jij wel iets anders waar je veel plezier uit haalt en je motiveert om te blijven gaan.

Als je per se die doelen wil halen, kan je er beter eerst 1 of 2 doen. Ik suggereer overigens dat 180kg DL het makkelijkste haalbaar is, omdat je dat met veel "body English" kan doen. Zelf zou ik de BP doen, dat heeft de meeste carry over voor bodybuilding doelen.

• #1.076
Kan je nog even vermelden voor de lezer waar de 1RM waarden voor al die doelen nu in week 1-2025 op staan? Dan is het makkelijker te plaatsen hoeveel van al die ++ of +++ behaald zijn op moment X. En wat is je BW nu en wat is het doel op moment X?
Geen idee wat m'n (e)1RM-waarden nu zijn, ben gewoon ergens begonnen en werk langzaamaan omhoog, zowel in gewicht als in frequentie. Als ik iets bereikt heb of tegen een reset aanloop zal ik het wel melden.

Ook over mijn BW heb ik geen idee, dat leidt alleen maar af, ik houd op het oog m'n taille een beetje in de gaten.
10 minuten voor en na de training op een Air Bike, zo nu en dan een half uurtje Air Bike.
Mooie doelen gesteld en het systeem van bonuspunten vind ik ook aardig. Hoop dat het voor je werkt!

Je hebt naar mijn weten in het verleden wat moeite gehad met consistent naar de gym gaan (verbeter mij als ik dit verkeerd heb). Zou het helpen als je een beloningsysteem aan de doelen koppelt of een extraatje op basis van de bonuspunten? Zo ging Oom Oli bij behalen van een doel naar de h**ren ( :roflol: ), maar wellicht heb jij wel iets anders waar je veel plezier uit haalt en je motiveert om te blijven gaan.
Consequent naar de gym blijven gaan is zeker een uitdaging. Ik ga eens over tussentijdse beloningen nadenken voor tussendoelen of wellicht periodes consequent liften, dank voor de suggestie.

Gebeurd hier nog wat?

• #1.078
1000012978.jpg

Weinig loggenswaardig, maar afgelopen weken 2x p/w getraind, in februari mik ik op minstens 3x p/w.

Trainingen volgens een A/B GSLP-schema met OHP, lbSQ, pull down 3x10 en face pulls 3x15 vs. BP, DL, BOR 3x10 en biceps curls 3x15. De derde dag wordt een gewone GS dag.

Vooralsnog geen BW-oefeningen na de training, maar 10 minuten fanbike .

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven