Het jaar 2025 lacht ons toe
Iedereen een gezond en sportief goed 2025, wat dat ook voor u mag betekenen.
Doelen
Het nieuwe jaar geeft mooi de gelegenheid om een scherp doel te stellen. Waar ik normaal gesproken niet echt kan kiezen en van alles een beetje wil, probeer ik het dit jaar eens op een andere manier.
Voor 2025 is het doel sterker worden op de grote 4. Meer precies streef ik naar een e1RM (estimated 1RM op basis van 2-5 reps) van 1/2/3/4 schijven van 20kg per kant te halen op de OHP/BP/SQ/DL. Dat komt neer op OHP 60kg, BP 100kg, SQ 140kg & DL 180kg. Al deze doelen heb ik nog nooit gehaald,
Symmetric Strength suggereert dat de DL van deze het moeilijkst is, dat valt al onder
Proficient, de OHP is de makkelijkste met net aan
Intermediate en BP en SQ zitten er tussenin.
Een andere methode geeft voor OHP/BP/SQ/DL de volgende doelen:
Base 52,5/85/100/140;
The Standards 1.0 60/100/140/180 en
The Standards 2.0 90/135/180/225. Eventuele rare getallen komen van het omrekenen van ponden (lbs).
In feite doet het er ook allemaal niet zo heel veel toe, het zijn maar getallen en iedereen is anders.
Bonuspunten
Wel wil ik mezelf extra uitdagen en een beetje speelruimte geven door bonuspunten te kunnen halen. Die tellen uiteindelijk alleen als het doel gehaald wordt!
+ voor een daadwerkelijk 1RM tov een e!RM met een lift, ++ voor reps op een lift met een e1RM;
+ voor het halen van het doel met een BW van maximaal 93 kg, ++ met een BW van maximaal 88kg;
+ voor minstens 10 chin ups, ++ voor minstens 10 pull ups;
+ voor FSQ op BP-doel, ++ voor high bar Squat op SQ-doel;
+ voor een set van 50 push ups, ++ voor een serie van 10 dips;
+ voor een 2k row erg <7:30, ++ voor een 2k row erg < 7:00;
+ voor een 2k ski erg <7:30. ++ voor een 2k ski erg < 7:00;
+ en ++ voor een fan bike doel (nog nader invullen);
++ voor weer beginnen met hardlopen, +++ voor weer een uur kunnen hardlopen (deze laatste is niet het beste idee, daarom meer bonuspunten als waarschuwing).
Plan van aanpak
Voorlopig train ik drie keer per week met een "Greyskull LP en/of 70's Big LP"-achtige aanpak. Dit vul ik aan met wat chins tussen de sets van de grote 4, daarnaast om te beginnen wat push ups, inverted rows en core werk. Wanneer het nodig is, of als ik de behoefte heb aan wat anders dan zijn de voor de hand liggende opties GZCLp, GZCL, 531 for Beginners, 531 of Juggernaut Method. Ook Bullmastiff zou nog kunnen, maar dat is best een uitdaging voor mij.
Voor het betere herstel, omdat ik het leuk vind en omdat ik het mentaal lekker vind zal ik ook wel wat cardio gaan doen: vooral LISS. In het begin blijf ik nog bij het hardlopen weg, dat komt mogelijk in het voorjaar of van de zomer.
De eerste stappen
Het begint met het behalen van
Novice: OHP 45kg; BP 70kg; SQ 92,5; DL 107,5kg en
Base: OHP 52,5kg; BP 85kg; SQ 100kg; DL 140kg. Ik hoop
Base uiterlijk in april te kunnen voor een e1RM. Het staat me niet bij dat ik ooit een DL van 140kg van de grond heb getrokken, maar van een e1RM weet ik dat niet zeker. De BP heb ik gelift, de SQ voor reps, de OHP denk ik ook wel.
Het jaar 2025 lacht ons uit
Voor morgen ziet de neerslagverwachting er wel uit als een grote uitdaging om in de gym te geraken, ik zie in deze neerslagverwachting een opgeheven middelvinger.
De vraag is alleen nog even van wie of wat en voor wie of wat die middelvinger is.