XXL Nutrition

Fail or Fall: Confessions of a Serial Starter

Goed punt! (Zeer slechte spelling en grammatica)

Niemand doet alsof dit een serieuze berekening is, wel een onduidelijke.

Misschien zijn het dan wel kcals, maar het staat nergens, tenzij in het Engels een cal gelijk staat aan een Nederlandse kcal.
Ik heb wel eens horen zeggen dat Cal. met een hoofdletter gelijk staat aan kcal. Maar dat is zeker niet officieel zo. En als je helemaal niets doet zal je (hangt van je gewicht af) 1800/24h = 75 kcal/uur verbranden.

Zolang ik dezelfde machine gebruik maakt het niets uit. Ook als iedereen dezelfde term gebruikt maakt het niets uit. Het enige wat niet helemaal te vergelijken is zijn de verschillende machines.

Waaronder:
Schwinn Airdyne
Assault Fitness Airbike (aka: ASSbike)
Rogue Echo bike

Over het algemeen geldt dat 300 cal op de eerste vergelijkbaar is met 200 cal op de tweede.
Volgens mij is de juiste eenheid hoeveel arbeid het kost om een apparaat een bepaalde tijd rond te pompen: Watt. En hoeveel calorieën iemand verstookt om een zelfde hoeveel Watt te leveren hangt voor een groot deel af van zijn gewicht en hoe geoefend hij/zij is in deze beweging.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.043
Volgens mij is de juiste eenheid hoeveel arbeid het kost om een apparaat een bepaalde tijd rond te pompen: Watt. En hoeveel calorieën iemand verstookt om een zelfde hoeveel Watt te leveren hangt voor een groot deel af van zijn gewicht en hoe geoefend hij/zij is in deze beweging.
Daar zal je best gelijk in kunnen hebben. De meeste andere machines benaderen calorieën als je je gewicht invoert.

Watts worden ook vermeld op het scherm, maar iedereen gebruikt "cals" als het om workouts gaat. Het scherm vermeldt: cals, Watts, distance, heartrate (als je die koppelt), rpm en time.

Ik denk dat ik in plaats van cals maar GRU ga gebruiken als eenheid: Glitter Rainbow Unicorns, dan zijn we ook van de hele discussie af.
:D

Als we dan precies willen zijn: (kilo)wattuur. Watt=vermogen, dus eigenlijk hoe hard je duwt. Net zoals het max vermogen van je auto bijvoorbeeld 120 kW is.
1 kWh is dus de hoeveelheid energie die een motor met een vermogen van 1000 W in een uur zou verbruiken.
Een calorie (ja, ik bedoel dus niet kcalorie) is ook een hoeveelheid van energie, namelijk de energie die nodig is om één ml water één graad warmer te maken (op een bepaalde temperatuur en druk).

Maar net als de aangegeven cal of kcal, zal het wattage ook verschillen tussen de verschillende apparaten.

Hoe weten wij dan wat jij hebt gedaan, hoeveel watt arbeid lever jij voor 100 GRU ?

Hierbij mist iets als tijd.
Op deze wijze blijf je dolen.

Heel moeilijk is het niet. Mits je begrijpt dat de aarde rond is en elke minuut 60 seconden heeft. Elk uur 60 min. 60x60=360 °

We zijn meer vergeten dan we onthouden hebben.
Leuk, behalve dat 60 x 60 niet 360 maar 3600 is, Einstein.

Als we dan precies willen zijn: (kilo)wattuur. Watt=vermogen, dus eigenlijk hoe hard je duwt. Net zoals het max vermogen van je auto bijvoorbeeld 120 kW is.
1 kWh is dus de hoeveelheid energie die een motor met een vermogen van 1000 W in een uur zou verbruiken.
Een calorie (ja, ik bedoel dus niet kcalorie) is ook een hoeveelheid van energie, namelijk de energie die nodig is om één ml water één graad warmer te maken (op een bepaalde temperatuur en druk).

Vermogen is de hoeveelheid energie per tijdseenheid, ofwel; Watt = aantal joule per seconde

Joule wordt gebruikt om een hoeveelheid energie uit te drukken, en wordt ook wel op voedselverpakkingen aangegeven. Omgerekend naar cal is 1 joule 0.239 cal.

Laatst bewerkt:

Het imperial systeem heeft allemaal diepe betekenis en geschiedenis zoals te zien in deze video.
Ik ga deze video nog eens kijken.

Diepe betekenis
1719572613000-1719595010444.jpg

• #1.056

Update 2024-10-21​

Vorige week bij de fysio geweest: de meniscus is wat geïrriteerd. We gaan aan de slag met actieve en passieve behandeling. Fietsen mag en wordt zelfs aangemoedigd, dus ik kan rustig verder op de Airbike. Ook heb ik oefeningen gekregen die ik in de gym kan doen om juist de benen wat te versterken en aan stabiliteit te werken.

Vlak voor het weekend de knie nog wat moeten belasten en dat heb ik met wat pijn en een dag strompelen moeten bekopen, dat is gelukkig weer weg.

Buiten behandelingen bij de fysio mik ik de komende weken op 2 á 3 sessies KT, met warming up op de Airbike, en 2 wat langere "soort van cardio"-sessies op de Airbike.

Ook niet onbelangrijk, het gewicht gaat weer de goede kant op. Als ik naar mijn taille kijk en voel dat broeken minder strak zitten, lijkt de zwelling daar af te nemen.

• #1.057

Update 2024-11-18​

Begonnen met behandeling en airbike, benen heffen met enkelgewichten en stabiliteits- en evenwichtsoefeningen zijn we via hinkelen (en stabiel stilstaan), leg extension en leg curl (unilateraal), en nog meer airbike inmiddels bij bijna genezen verklaard.

Dus uitbehandeld, met als advies deze oefeningen voort te zetten. Met de goedkeuring eventueel voorzichtig en met licht beginnen ook SQ en DL weer op te pakken, voor zover dat kan zonder pijn en irritatie.

Het verschil in kracht en stabiliteit tussen links en rechts is wel duidelijk aanwezig, dus dat blijft ook een punt van aandacht.

Al die tijd wel gewoon upperbody getraind neem ik aan?

Terug
Naar boven