MuscleMeat

Sticky Filmen van lifts een idee?

als ik wil dat de stang m'n schenenaanraakt komen me hielen van de vloer.

Dan kom je met je knieen te ver over de stang heen. Dat moet je proberen tegen te werken door met je kont verder naar achter te leunen en op de hielen te blijven staan. Je kunt zo prima de stang naar je schenen toe trekken zonder met je hielen van de grond te komen.

Origineel gepost door Youssouf
als ik wil dat de stang m'n schenenaanraakt komen me hielen van de vloer.

Dan gaat er toch wat verkeerd idd, waar is dat filmpje nog maar waar het zo goed voor werd gedaan??. Van rippetoe was dat volgens mij.

In theorie zouden zelfs je schouders achter de bar moeten zijn.

ook onderin bij de start?

Want ik zie altijd 2 vormen:
1 kont bijna op de hielen (en dus schouders achter de stang)
2 rug hol, benen stukje gebogen maar je rug staat bij sommige tussen de 100 en 110 graden

Bij het 2e geval pak je meer met je posterior chain en het 1e geval meer quads/glutes. De een is sterker met de 1e en de andere met de 2e, dus volgensmij kan allebei en hoeven je schouders dus niet altijd achter de bar te zijn?

In theorie zouden zelfs je schouders achter de bar moeten zijn.

Volgens Tate niet. De schouders naar achteren trekken zou volgens hem door de Rhomboideus niet vol gehouden worden bij de lift of van de bar. De schouders voor de bar en ontspannen. (Is iets anders trouwens dan een bolle bovenrug) Je kunt de schouders prima ontspannen en rug recht houden heb ik gemerkt. Het gevolg volgens Tate was dat veel mensen schouders helemaal naar achteren houden gaan trekken aan bv 250kg de Rhomboideus kan de schouders niet op de plek houden, de benen gaan al wel omhoog en als de bar loskomt zijn de benen al half gestrekt. Dit resulteert in een halve stiff legged dead.

haha k*t interpunctie in mijn zin, moest hem zelf 3x lezen of hij leesbaar was:D

Volgens Tate niet. De schouders naar achteren trekken zou volgens hem door de Rhomboideus niet vol gehouden worden bij de lift of van de bar. De schouders voor de bar en ontspannen. (Is iets anders trouwens dan een bolle bovenrug) Je kunt de schouders prima ontspannen en rug recht houden heb ik gemerkt. Het gevolg volgens Tate was dat veel mensen schouders helemaal naar achteren houden gaan trekken aan bv 250kg de Rhomboideus kan de schouders niet op de plek houden, de benen gaan al wel omhoog en als de bar loskomt zijn de benen al half gestrekt. Dit resulteert in een halve stiff legged dead.

Interessant :P. Ik ben zo'n typische halve stiffed deadlifter dus dit eens proberen.

Zien er netjes uit.

Met dit soort dingen heb je nogal gauw kans op spraak verwarring .
Schouders voor de bar is bar "tussen" schouders en lichaam in.
Schouders achter de bar is schouders aan dezelfde kant als lichaam , dus beide achter de bar.
Tate en Rippetoe denken tegengesteld over de positie van de schouders.
Tate erachter en rip ervoor.

Netjes Berry :thumbs:

Tate en Rippetoe denken tegengesteld over de positie van de schouders.
Tate erachter en rip ervoor.
Dat is niet wat er staat.

Hier overigens een interessant stuk erover:
http://journal.crossfit.com/2006/11/a-new-rather-long-analysis-of.tpl
En lees ook de comments erbij, waaronder:
The comments from Westside regarding "shoulders behind the bar" were intended to be cues for coaching, not a biomechanical analysis of the lift. Dave Tate explained this to me in our conversation. He agrees with me about scapula position off the floor, and anyone can look at videos of heavy deadlifts and make this observation themselves. I feel that a good understanding of the mechanics of the movement allows you to form your own cues, and is the most useful tool for developing correct technique.

Thanks to Tim T for the positive response. Thanks to all of you for reading it.

Rip

Laatst bewerkt:
Dat is niet wat er staat.

Hier overigens een interessant stuk erover:
http://journal.crossfit.com/2006/11/a-new-rather-long-analysis-of.tpl
En lees ook de comments erbij, waaronder:

Heerlijk
Las ooit dat Rip zei dat tate en hij daar verschillend over dachten. Vond dat toch vreemd. Het is ook zo moeilijk om over dat soort dingen zonder spraakverwarring te communiceren. Vooral als er cues worden gebruikt om een niet zo goede techniek recht te zetten. Die cues gelden dan alleen vanuit een "verkeerde" positie.
Bedankt voor het citaat.;)

Laatst bewerkt:
Ook even alles doorgelezen en Tate is het eens met Rippetoe over de positie van de schouders bij de start van de deadlift namelijk schouderbladen recht boven de stang en dus de massa van de voorste kop van de delt ziet er uit van de zijkant als VOOR de bar.

Echter ik lees dat Rippetoe nu zegt ( sinds vrij recent ) dat de schouders wel in volle retractie moeten zijn. Bedoelt ie echt bij de start van de lift? Tate zegt absoluut van niet hij heeft het zelfs over een ronde bovenrug.

Echter ik lees dat Rippetoe nu zegt ( sinds vrij recent ) dat de schouders wel in volle retractie moeten zijn. Bedoelt ie echt bij de start van de lift?
Vreemd, waar zegt hij dat?
Voor zover ik heb gelezen zegt hij dat enkel voor het einde van de lift, maar ik kan me vergissen.

1. I've read this article and understood that *full* scapula retraction is needed for maximum results / safety, yet I've read "starting strength" and never saw this advice. So... what's the correct scapula positioning at the beggining? It seems like something escapes me here.

2. It seems like Andy Bolton is arching his back... Does that mean that his technique is not optimal (even though he's a tremendous lifter) and could and should be fixed? or maybe it's just his hugh trapezious which cause that look? what do you say?
December 16, 2006 6:53 AM
Login to reply to this comment

Permalink
21
Rippetoe wrote …
Yaniv:

1. That observation was not in Starting Strength because I figured it out just a couple of months ago, long after the book was published. It has already been incorporated into the manuscript for the next edition, along with lots of other stuff. I am learning as fast as you are.

2. I am assuming you meant to say that Andy was "rounding" his back, generally regarded as a position of flexion, as opposed to "arching", generally regarded as a position of extension. If he was, it was probably because the bar was really, really heavy and his extensors got a bit tired during the pull. The video has been pulled from youtube (I guess because Andy's strength was obscene) but if you can find it I'll look closer.

Wat je niet moet vergeten is dat Rippetoe ook vooral beginners traint. Ik denk dat het wel slim is om beginners met een volledige arched back te laten liften lowerback + upperback.. en dat je pas later, naarmate je sterker wordt leert om je upperback een beetje te 'rounden' zonder gevaar. Starting Strength blijft een programma voor echte beginners.

Terug
Naar boven