XXL Nutrition

Sticky Filmen van lifts een idee?

Bovendien zit door dat beschermding de bar meer naar achter, zodat je nog meer naar voor moet buigen onderaan om het gewicht boven je hielen te houden.

Ik heb geen last van dat ding, maar zal het eens zonder proberen..

Ik ga op de schijven staan omdat met het zo uitvoeren van de squat ik mijn rugblessure heb verholpen. Ik vind het ook fijner squaten. (ook heb ik het idee dat je iets meer nadruk legt op quads, weet niet of dit klopt)

Als ik breder ga staan krijg ik last van mijn knieen, vandaar mijn smalle stand;)

Bedankt voor de tips.

---------- Toegevoegd om 15:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:36 ----------

Waarom doe je de beschermer dan weg? Omdat mensen die geen last van hun nek krijgen dat tegen je zeggen?
Last in de nek is meer een gevolg van een slecht positie van de stang dan een gebrek aan beschermer.

Ik ga op de schijven staan omdat met het zo uitvoeren van de squat ik mijn rugblessure heb verholpen. Ik vind het ook fijner squaten. (ook heb ik het idee dat je iets meer nadruk legt op quads, weet niet of dit klopt)

Als ik breder ga staan krijg ik last van mijn knieen, vandaar mijn smalle stand;)

Bedankt voor de tips.

---------- Toegevoegd om 15:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:36 ----------

Waarom doe je de beschermer dan weg? Omdat mensen die geen last van hun nek krijgen dat tegen je zeggen?

omdat ik het ook vet stoer vind om zonder te doen.
en als ik straks me homegym af heb dan heb ik ook niet zo'n ding

---------- Toegevoegd om 15:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:58 ----------

Ik had laatst nog een discussie met iemand over die kleine schuiven onder je voeten. Waar slaat dat eigenlijk op dat mensen dat doen? Ik zie het regelmatig in verschillende sportscholen....

Damn een nekbeschermer staat de doodstraf op vriend..:D

als je je hielen iets verhoogd. is het volgens mij ook iets makkelijker om dieper door te zakken

Doe wat met de tips zou ik zeggen in plaats van eigenwijs doorgaan waar je mee bezig bent!

Ik ga toch ook zonder beschermer squaten.

Ik krijg last van mijn knieen als ik mijn stand breder maak, moet ik dat toch gewoon doen volgens jou dan, ofwat??

Waarom ik iets onder mijn hakken leg heb ik ook uitgelegd;). Waarom zou ik het veranderen?

Ik ga niet alle tips en op/aanmerkingen klakkeloos doen. Jij wel?(niet dat het geen goede tips waren)

---------- Toegevoegd om 16:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:00 ----------

Ik had laatst nog een discussie met iemand over die kleine schuiven onder je voeten. Waar slaat dat eigenlijk op dat mensen dat doen? Ik zie het regelmatig in verschillende sportscholen....

Ik zal het eens navragen/opzoeken voor je/mezelf/dbb/anderen/enz.... Dus

Ja ben al bezig met de squat rx filmpjes :) Ik denk dat ik zo stram lijk omdat m'n voeten te dicht bij elkaar staan, als ik ze wijder uit elkaar zet kan ik een stuk dieper zakken. (wijdte was op aanraden van instructeur daar)

// edit
OK, ik heb een hoop filmpjes bekeken vandaag en het geprobeerd mbv een bezemsteel in de praktijk te brengen. Diepte is nu volgens mij goed, hip drive nog niet helemaal zeker van?

lijkt trouwens door de hoek of m'n hielen van de grond komen, maar die stonden de hele tijd op de grond.
En toch lijken ze van de grond te komen.. Msch onflexibele enkels? De stang zit trouwens ook meer boven je tenen i.p.v. boven het midden van je voet en je ass lijkt te dippen onderin de squat. Kan je msch nog last van krijgen..

Bedankt voor de tips.

Zo'n nekbeschermer slaat nergens op. Het is tegen de 'pijn'. Het maakt je squat alleen maar instabieler, de stang moet hard in je spier drukken en zoveel mogelijk rugoppervlakte moet contact maken met de stang voor de beste stabiliteit. (groot kanteloppervlak en weinig moment = meer stabiliteit)

Het is wel grappig dat je zegt dat wijder staan meer druk op je knieen lijkt te leggen terwijl juist het tegenovergestelde waar is. Wijdere stans = meer druk op je heupgewricht, en die kan dat gewicht makkelijker hebben dan je knietjes. Wijder staan is dus juist bevorderlijk. En zo'n hak zorgt eigenlijk voor minder spanning op je hamstrings en dat is weer nadelig voor de krachten op je knie. Oprekken dus en die dingetjes weglaten of als je echt niet zonder kan olylift schoenen kopen, dan sta je i.i.g. met je hele voet ondersteund en stabiel. Oprekken: Gewoon iets voor je vastpakken en in de voor jou diepstmogelijke squat positie alles oprekken en je rug archen.

Verhoogde hak betekent dat je dieper kan omdat je agillespees en je hamstrings niet zo superflexibel meer hoeven te zijn. Niet dat ze dat hoeven te zijn voor een par squat maar de meeste mensen zijn zo stijf dat ze niet eens een par squat kunnen.

En toch lijken ze van de grond te komen.. Msch onflexibele enkels? De stang zit trouwens ook meer boven je tenen i.p.v. boven het midden van je voet,

Zo'n nekbeschermer slaat nergens op. Het is tegen de 'pijn'. Het maakt je squat alleen maar instabieler, de stang moet hard in je spier drukken en zoveel mogelijk rugoppervlakte moet contact maken met de stang voor de beste stabiliteit. (groot kanteloppervlak en weinig moment = meer stabiliteit)

Het is wel grappig dat je zegt dat wijder staan meer druk op je knieen lijkt te leggen terwijl juist het tegenovergestelde waar is. Wijdere stans = meer druk op je heupgewricht, en die kan dat gewicht makkelijker hebben dan je knietjes. Wijder staan is dus juist bevorderlijk. En zo'n hak zorgt eigenlijk voor minder spanning op je hamstrings en dat is weer nadelig voor de krachten op je knie. Oprekken dus en die dingetjes weglaten of als je echt niet zonder kan olylift schoenen kopen, dan sta je i.i.g. met je hele voet ondersteund en stabiel. Oprekken: Gewoon iets voor je vastpakken en in de voor jou diepstmogelijke squat positie alles oprekken en je rug archen.

Verhoogde hak betekent dat je dieper kan omdat je agillespees en je hamstrings niet zo superflexibel meer hoeven te zijn. Niet dat ze dat hoeven te zijn voor een par squat maar de meeste mensen zijn zo stijf dat ze niet eens een par squat kunnen.

Ik ga (zoals ik al zei) zonder beschermer squaten.

Ik leg niet iets onder mijn hakken omdat mijn hams te kort zijn (ben redelijk lenig ivm Taekwon-do;)) maar om een andere reden die ik al genoemd heb.

Bedankt voor de info over de "beschermer moet weg theorie".:D

ED: Dat van mijn knieen kan ik verder ook niet verklaren, maar het is wel echt zo..

Ik ga toch ook zonder beschermer squaten.

Ik krijg last van mijn knieen als ik mijn stand breder maak, moet ik dat toch gewoon doen volgens jou dan, ofwat??

Waarom ik iets onder mijn hakken leg heb ik ook uitgelegd;). Waarom zou ik het veranderen?

Ik ga niet alle tips en op/aanmerkingen klakkeloos doen. Jij wel?(niet dat het geen goede tips waren)

---------- Toegevoegd om 16:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:00 ----------

Ik zal het eens navragen/opzoeken voor je/mezelf/dbb/anderen/enz.... Dus

zie mijn reply en Tjok's reply

Dat je bekken onderin kantelt.. Ik kan niet op het goede woord komen. :(

hmm hoe voorkom ik dat? komt dat door een kromming in mijn onderrug op het laatst ofzo?

ik deed het ook... maar dat was omdat ik echt een dikke fullsquat maakte... ik kreeg er ook last van en ik squat nu gewoon minder diep ( net onder paralel ) en nu heb ik er geen last meer van

hmm hoe voorkom ik dat? komt dat door een kromming in mijn onderrug op het laatst ofzo?

Ja door de kromming in je onderrug. Had ik je in je log ook al op gewezen;).

Kan komen door de stijven spieren, ik heb dat ook gehad. Toen ben ik een tijd lang elke avond mijn erector spinae op gaan rekken. Dmv een oefening waarbij je eerst je benen recht de lucht in steekt (de kaars): http://www.rebalancingenyoga.nl/images/yoga/128.jpg

Daarna breng je je knieen naast je hoofd. Dan rek je je rugspier echt flink op, is wel een vrij lastige oefening..

Anders gewoon vanuit staande positie met je handen naar je voeten gaan, benen krom en dan proberen je hoofd tussen je knieen te doen.

ED: hier staat hij ongeveer: [Link niet meer beschikbaar] "de ploeg" maar dan met kromme benen en je knieen naast je hoofd.

Hehe, idd. :P

ED: Dat van mijn knieen kan ik verder ook niet verklaren, maar het is wel echt zo..
'Expect a closer stance to drive the knees more forward, and a wider stance to place them further back.
The wider the knees, the more the toes point out.'

'As the knees widen, the femur rotates externally, and the tibia must follow it to keep the knee ligaments in normal anatomical position, and the toe points out more because it is attached to the end of the tibia.
This anatomical relationship must be understood and respected, so that unnecessary knee injuries don't happen.'

M.a.w: bekijk dit eens bij jezelf?
Als je bekken naar achteren kantelen/ onderrug bolt bij het einde van een diepe squat zou ik zodra het problemen geeft minder diep gaan.
Laat anders iemand kijken van de achterkant hoe de hielen (voetenstand) zich verhouden tot de schouderbreedte.
Knie voor de tenen houden levert meer stress voor de onderrug/ heup op dan knie voorbij de tenen stress voor de knie betekend.
Zolang het naar voren bewegen van de knie niet geforceerd wordt gedaan (om de SQ beweging starten) maar plaats vindt nadat je vanuit de heupen/ kont start is er niks aan de hand.

Daarom laat ik mensen altijd box squats doen in het begin. Je ziet ze de laatste cm's gewoon vallen. De eerste weken alleen maar box squats met lunges/leg extention/stiff legged DL/Leg Curl als ondersteuning. Met de box squat leren ze meten glutes fatsoenlijk te activeren als ook fatsoenlijk naar achter zitten. En daarna als ze eindelijk kunnen zitten kan gewicht toegevoegd worden. Zodra er 50-60kg aan de stang zit alles weg halen en kijken of ze bodyweight squats kunnen doen zonder om te vallen. Zo ja...dan weer de stang in de nek toevoegen en gewichten langzaam aan verhogen. Werkt dusver perfect...ook al ben je gauw 2 maanden verder. Maar dat is een waardevolle investering.

Terug
Naar boven