Er is de laatste tijd een hoop gehannes over vorm etc etc.
-Op de 1e plaats wil ik kwijt dat een echte 1rm, 3rm of 5rm never nooit met perfecte techniek uitgevoerd zal worden.
-Op de 2e plaats wil ik kwijt dat Wesley (lange atleet) zn deadlift, squat, bank er nooit hetzelfde uit zal zien als die van bv Frank (korte atleet) dit is physiek gezien gewoon onmogelijk.
En ja er kan (altijd) gewerkt worden aan techniek.
Bullshit...
als je je techniek moet opofferen om een zogenaamde 1rm te behalen, is dit gewoonweg je 1rm niet. Als je je techniek niet kan behouden moet je je focussen op je techniek met hogere gewichten en niet om je techniek af te breken om deze hogere gewichten te behalen.
zoals chopper zegt, als je je techniek niet kan toepassen op een bepaald gewicht, ben je simpelweg niet sterk genoeg voor dit gewicht...
wat de squat van wesley betreft, zijn er mij wel een paar dingen opgevallen:
-je probeert naar achter te gaan zitten met oly shoes, naar achter zitten begrijp ik volkomen, maar met oly shoes is dit niet ideaal om te bereiken. platte schoenen zijn hier beter voor
-ik weet niet veel van suits af, maar het lijkt alsof je suit te klein is waardoor je lijkt te collapsen onderin
-om rugbolling tegen te gaan kan je spelen met je ellebogen, deze naar voor draaien zorgt ervoor dat je bovenrug meedraait waardoor je rechter komt te staan
uiteraard ga ik waarschijnlijk weer kritiek krijgen dat ik gewoon me smoel moet houden, maar **** it.
oja om nog eens terug te komen op techniek: hoe worden de meeste beurten gemist op een PL-meet? juist ja, omdat er iets mis is in die lift kwa techniek, of omdat het gewicht simpelweg te hoog was.
om even te illustreren:
Steve Loncke 380-240-300: 920 totaal @ 88,9kg
http://www.youtube.com/watch?v=3gDYj7-nrGs