Fitness Seller

Sticky Filmen van lifts een idee?

Waarom dan?

Sumo of conv. liften heeft alleen te maken met biomechanischehefboomverhoudingen dan absolute lengte.
Onlangs nog iets over tegengekomen:
Ultimately, you have to go with which style is more comfortable, but you can determine which method will allow you to lift the most weight biomechanically. To do so, follow this method.

1. Secure a tape measure to the wall with the zero end at the floor. Make sure the metric side (centimeters) is what you are using.

2. Stand with your back against the wall. Measure from the top of your shoulder to the floor. This will give you your total body measurement.

3. With a straight arm and your hand in a fist, measure from the top of your shoulder to the middle of your fist. This is your total arm length.

4. Raise your thigh to determine where your thigh rotates into your pelvis. Once located, lower your leg to the floor and measure from the top of the shoulder to this point. This is your trunk length. Also, subtract this measurement from your total body measurement to give you your lower body length.

Record these measurements and perform the following calculations:

1. Divide "trunk length" by "arm length".

2. Divide "trunk length" by "lower body length".

The resultant numbers will tell you the following:

1. Arm to trunk length ratio. Example: If your trunk is 50 cm and your arm is 65 cm, divide 65 into 50=0.77. This indicates that your trunk is 77% of your arm length or that your arm is 23% longer than your trunk.

2. Trunk to lower body length ratio.

These numbers will help you determine which method, conventional or sumo, will allow you to lift the most weight by biomechanical standards.

CONVENTIONAL

If your trunk to arm ratio is less than 0.82 and your trunk to lower body length is less than 0.55, you should consider the conventional style. With your arms longer than your trunk, you'll finish the pull with the bar below your hip joint. This finishing position indicates that the initial starting position of your trunk (trunk angle) will be larger (more upright). This would indicate more activity from the quads as well as the hamstrings and glutes. A more upright trunk angle will also create a larger knee angle at the starting position, making the shift of the shoulders, knee, and hip more uniform-that is, they rotate in a biomechanically correct sequence.

SUMO

If your ratios are larger than 0.82 and 0.55, the initial starting angle of your trunk would be smaller (more inclined) and will therefore position you in a biomechanically ineffecient position. With your trunk more inclined, the activity of your trunk and hip extension muscles will have to follow a different, more inefficient pattern. This will basically result in increased activity from your hamstrings and glutes and decreased activity from the quads. This will also increase stress on your erectors and particularly the lower back and could cause rounding of your upper back. The solution would be sumo."
Toch eens uittesten.

Het is vast geen toeval dat eigenlijk alle Wereld records conventioneel gezet zijn.

Je gebruikt wel een smalle stand. Heb je daar een bepaalde reden voor of zo?

Daar is idd een reden voor. Ik ben platvoet en desondanks dat ik elke 10 maanden fzo nieuwe steunzolen laat maken voor te trainen kan ik met een sumo of normale stand niet optimaal druk zetten op de buitenkant van mn voeten en gaat mn vorm (rug enzo) down the toilet.
Op deze manier, zeer smalle stand (2cm tussen de hielen ong.) en tenen 45° naar buiten kan ik veel meer legdrive gebruiken en mn rug veel beter recht houden (betere vorm dus).
K train sinds december fullbody, gaat speerhard. Miss begin k een logje volgende maand.
Van mijn 1rm heb ik geen idee, 180kg zal er wel inzitten. Ik blijf lekker triples en 5jes trekken en speedwerk doen op platform met bands.

Thanks Twitchy, g-men en de rest!

Laatst bewerkt:
Daar is idd een reden voor. Ik ben platvoet en desondanks dat ik elke 10 maanden fzo nieuwe steunzolen laat maken voor te trainen kan ik met een sumo of normale stand niet optimaal druk zetten op de buitenkant van mn voeten en gaat mn vorm (rug enzo) down the toilet.
Op deze manier, zeer smalle stand (2cm tussen de hielen ong.) en tenen 45° naar buiten kan ik veel meer legdrive gebruiken en mn rug veel beter recht houden (betere vorm dus).
K train sinds december fullbody, gaat speerhard. Miss begin k een logje volgende maand.
Van mijn 1rm heb ik geen idee, 180kg zal er wel inzitten. Ik blijf lekker triples en 5jes trekken en speedwerk doen op platform met bands.

Thanks Twitchy!
Platvoeten heb ik ook dacht ik, een milde vorm of zo, nooit last van gehad. Maar ik ga in elk geval eens experimenteren met mijn voetenstand.

ken ik niet, dus zal wel een no-body zijn.

cgbp hoort ook close grip te zijn :p

Right back at you, dan hoeft een close grip bench ook niet op "belly te touchen", want dat is afhankelijk van gripwijdte.

Wat bench je? Een nog smallere grip zet voor mij geen zoden aan de dijk, het lijkt mij vanzelfsprekend dat ik zelf mijn oefeningen zorgvuldig uit kies. Vooralsnog stagneert mijn progressie niet, dus zal de methode wel werkzaam zijn, nietwaar? Wellicht moet je zelf ook eerst dingen gaan proberen, in plaats van 'dingen' klakkeloos overnemen. Dit bericht is overigens niet alleen op jou gericht, maar iedereen die bepaalde theorieën uitspreekt over bepaalde vereisten ter kwalificatie van het begrip "close grip bench", who cares? Mike begrijpt het, het is allemaal persoonsgebonden.

Is idd ook mijn regulieren grip zo. Close grip noem ik tegen glad aan. Super sterk en idd het ziet er ook vloeiend uit, dat motorpatroon zit er wel in gebakken!

Inderdaad, ik had zelf het gevoel dat mijn techniek zelfs een beetje 'sloppy' was deze sessie, maar tijdens het terug zien van de beelden kan ik concluderen dat de bar elke keer op dezelfde hoogte mijn chest touched, en mijn leg-drive en arch erg goed zijn. Op advies van Robbert, bench ik nu op mijn lichte dagen 5x3 met ongeveer 70% van mijn 1RM, simpelweg het keer op keer herhalen van de beweging. Op naar de 200kg.

Ja dat was sarcasme mino;)

---------- Toegevoegd om 22:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:43 ----------

Andy bolton, Konstantinovs, lamar gant.

Wat bench je? Een nog smallere grip zet voor mij geen zoden aan de dijk, het lijkt mij vanzelfsprekend dat ik zelf mijn oefeningen zorgvuldig uit kies. Vooralsnog stagneert mijn progressie niet, dus zal de methode wel werkzaam zijn, nietwaar? Wellicht moet je zelf ook eerst dingen gaan proberen, in plaats van 'dingen' klakkeloos overnemen. Dit bericht is overigens niet alleen op jou gericht, maar iedereen die bepaalde theorieën uitspreekt over bepaalde vereisten ter kwalificatie van het begrip "close grip bench", who cares? Mike begrijpt het, het is allemaal persoonsgebonden.
Mijn opmerking was uitsluitend als antwoord bedoelt op wat Mikeo26 zei, dat close grip bench op de buik hoort te touchen. Met mijn antwoorden bedoelde ik dat, als gripwijdte persoonsgebonden is, de plaats waar de bar je torso raakt dat bijgevolg ook moet zijn.

Dat was dus op geen enkele manier bedoeld als kritiek op jouw uitvoering.

Ok. Dan hoef ik je dus ook niet in elkaar te slaan... No problemo man, kritiek wordt ook gewaardeerd, ook al was dat deze keer niet de intentie.

Ja, ik moet mezelf flink indekken zolang ik niet groot en sterk genoeg ben om mij te verdedigen.

dat klopt, maar natuurlijk verkort je de rom wel. wat een voordeel is als je lang bent.
maar er zijn genoeg lange lifters die conventional liften en bere sterk zijn.

Ik ben 2m lang en bijv Starter20 is ongeveer 1.80. Toch heb ik zulke monkey arms dat mijn ROM korter is.

Misschien moet ik ook eens sumo proberen dan...

Ik ben 2m lang en bijv Starter20 is ongeveer 1.80. Toch heb ik zulke monkey arms dat mijn ROM korter is.
:roflol:

Mijn opmerking was uitsluitend als antwoord bedoelt op wat Mikeo26 zei, dat close grip bench op de buik hoort te touchen. Met mijn antwoorden bedoelde ik dat, als gripwijdte persoonsgebonden is, de plaats waar de bar je torso raakt dat bijgevolg ook moet zijn.

Dat was dus op geen enkele manier bedoeld als kritiek op jouw uitvoering.

Er "hoeft" trouwens helemaal niets natuurlijk.
Als je "close grip" doet, en je komt op dezelfde plaats op je borst als met je bredere greep, zal je gewoon wat meer borst pakken i.p.v. triceps.

Damn, waarom lift die kerel niet gewoon de 400 :p

Terug
Naar boven