XXL Nutrition

Sticky Filmen van lifts een idee?

Sterk man, bij mij scheelt het niet eens zo veel tussen regular en 2board.

Netjes zeg!

Iets minder impressive shizzle nu:

Na een half jaar niet te kunnen hebben gesquat, kan ik sinds twee weken deze heerlijke oefening eindelijk terug doen. Vroeger Squatte ik altijd Oly-style, nu zou ik graag wat meer IPF-style Squatten. Wat voornamelijk neerkomt op voeten breder en knieën minder naar voor. Maar ik heb hier geen ervaring mee en daarom dat ik even een deze twee filmpjes upload voor wat advies. Alle tips zijn welkom. Uiteraard zijn de weights extreem gay, maar ik ben dan ook maar net terug bezig en ben al lang blij dat ik iets kan Squatten.

3x100
http://www.youtube.com/watch?v=cf3g4wwFY4c&feature=youtu.be

5x85
http://www.youtube.com/watch?v=LwOwyIxsq4M&feature=youtu.be

Je staat al enorm voorover gebogen voordat je begint, valt me op. Span je bovenrug echt goed op, en je borst omhoog, waardoor je rug recht blijft tijdens het zakken.
Je knieen verder naar buiten douwen, ook tijdens het zakken, en je zou nog wel wat wijder mogen staan imo.

Eerste wat mijn opvalt is de diepte.

Je staat al enorm voorover gebogen voordat je begint, valt me op. Span je bovenrug echt goed op, en je borst omhoog, waardoor je rug recht blijft tijdens het zakken.
Je knieen verder naar buiten douwen, ook tijdens het zakken, en je zou nog wel wat wijder mogen staan imo.

Inderdaad, van mijn rug was mij ook opgevallen.
Knieën meer naar buiten, betekent dat ook tenen iets meer naar buiten?

Eerste wat mijn opvalt is de diepte.

Ja, dat is echt wel zoeken als je altijd Full Squats hebt gedaan om dan te aan te voelen wat de goede diepte is. Maar het moet gewoon dieper.

Low bar hanteren voor pl squat.

Laat ze zelf wel iets naar buiten wijzen ja, zomaar een paar graden. Een beetje afhankelijk van de mobiliteit in je enkel ook.

Low bar, high bar, alles kan. Bij mij is t vaak een beetje er tussenin.

:)

Laatst bewerkt:
edit, eerst bijlezen :rolleyes:

Willem.

Ipf style ligt zoals ik je al gezegd heb heel nauw bij een oly squat. Het enige wat verschilt is dat oly steeds highbar is en ipf-squat(voor zover we het een aparte squatstijl kunnen noemen) zowel high als lowbar kan zijn. De voetenstand is ook iets wijder dan bij een gewone oly squat.

Jij probeert hier een beetje een combo te maken van een squat zoals wij ze doen (sit back, hit par and go up) en een oly (smallere stance) wat dus resulteert in een small stance squat die boven par blijft en waarbij de barbell boven je knieën komt ipv eerder boven het heupgewricht.

http://www.youtube.com/watch?v=lcz2IMZ81iM

Hier zie je op 0:54 dat z'n knieën ook naar voren komen (is NIET naar binnen) en de barbell blijft mooi boven z'n heupen waardoor er een goeie hefboomwerking is.
Als je ipf-style wil gaan zal je er bij moeten leven dat als je onder par wil gaan, dat je knieën naar voor gaan komen.

Blijven oefenen !

@ Willem9.
Ik vind je eerste pogingen niet slecht gezien omstandigheden. Zou de oly schoenen eens uitdoen om te zien wat dat doet met de positie van je enkels/ knie ook omdat de knie nu meer de neiging heeft naar voren te gaan terwijl ze opzij/ naar buiten dienen te gaan. Je knie gaat nu niet/ nauwelijks naar voren dus niet zo gek dat bovenlichaam niet recht blijft. Ben het wel eens met kritiek van anderen over borst en rug meer opspannen. Hoe verder de knie naar voren kan/ gaat hoe rechter/ makkelijker in het algemeen jij de rug kunt houden. Daarom dragen oly lifters mede schoenen met een hak.

Je hebt o.a mobiliteit in de enkels nodig om de knie naar voren te laten gaan, iets dat door oly schoenen makkelijker wordt gemaakt door de hak dus het lijkt me dat je daar nu tegen 'vecht' als je juist naar 'achteren' wilt zitten. Om de knie naar buiten te laten gaan heb je o.a mobiliteit in heupen (en kuiten bv) nodig zodat je meer rechtop kunt blijven. Zou wijder gaan staan want ik denk dat je te smal staat voor je leverages en mede daarom nu de neiging hebt voorover te 'vallen', platte zolen proberen, knie naar buiten en opzij bewegen, kijken wat de barbell wat lager plaatsen voor je doet (hoeft niet veel te zijn), meer heupen activeren-> powersquat. Dan wordt als het goed is voornamelijk de belasting verdeeld over heupen/ hams/ glutes. Maar bovenstaande is wat ik ervan denk, is maar een mening.

Thanks, kerel. Ga hier eens wat mee experimenteren.
Willem.

Ipf style ligt zoals ik je al gezegd heb heel nauw bij een oly squat. Het enige wat verschilt is dat oly steeds highbar is en ipf-squat(voor zover we het een aparte squatstijl kunnen noemen) zowel high als lowbar kan zijn. De voetenstand is ook iets wijder dan bij een gewone oly squat.

Jij probeert hier een beetje een combo te maken van een squat zoals wij ze doen (sit back, hit par and go up) en een oly (smallere stance) wat dus resulteert in een small stance squat die boven par blijft en waarbij de barbell boven je knieën komt ipv eerder boven het heupgewricht.

http://www.youtube.com/watch?v=lcz2IMZ81iM

Hier zie je op 0:54 dat z'n knieën ook naar voren komen (is NIET naar binnen) en de barbell blijft mooi boven z'n heupen waardoor er een goeie hefboomwerking is.
Als je ipf-style wil gaan zal je er bij moeten leven dat als je onder par wil gaan, dat je knieën naar voor gaan komen.

Blijven oefenen !

Ja, had al het gevoel dat ik misschien wat te veel naar achter ging zitten en dat mijn knieën meer naar voor moeten.
Met BB boven heup bedoel je dat meer rechtop moet blijven staan?

Terug
Naar boven