AndroidHealthClinic

Sticky Filmen van lifts een idee?

stiff legged is wel een beetje overdreven, dit is hoe het eruitziet als de bar los komt
aed4e4ac892a27caebeb7c316b1e198f.png

Volgens mij kan je nog wel een stuk verder naar achter leunen (tot op het punt waar je om zou vallen als je de bar los zou laten)

edit: Je rug kan nog wel een stuk rechter denk ik, kan ook aan gebrek aan mobility liggen. Maar met hoe hard deze gewichten gaan (neem aan dat het geen hoge percentages zijn) zou je rug nog kaarsrecht moeten kunnen blijven. Bij zware singles is form natuurlijk niet altijd ideaal.

je trekt hem eigenlijk stiff legged. En zorg dan je je rug recht houdt! Je ziet dat eigenlijk eerst je benen op komen en je core naar beneden zakt. Probeer je core niet te laten inzakken, borst hoog houden. Je ziet dat je schouders dan ook veel te ver over de bar hangen als dat gebeurd, je moet juist als de halter over je knieën is moet je hem als het ware naar achter trekken.
Ik kan niet verder zakken dan dat , ik kan het gewicht niet squatten conv.
Het als een stiffed legged beschrijven is wel een beetje overdreven imo.

Wel ben ik het met je eens dat ik mijn core niet strak houd , vooral tijdens meerdere reps.

---------- Toegevoegd om 17:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:15 ----------

stiff legged is wel een beetje overdreven, dit is hoe het eruitziet als de bar los komt
http://i.gyazo.com/aed4e4ac892a27caebeb7c316b1e198f.png
Volgens mij kan je nog wel een stuk verder naar achter leunen (tot op het punt waar je om zou vallen als je de bar los zou laten)

Yepyep !

Dit heb ik de laatste sets ook precies gedaan en voelt veeeeel ''tighter'' helaas niet meer gefilmt :(
Maandag heb ik een DL sessie zal het filmen + squats!

Thanks voor alle input waardeer het.

woord keus was mischien niet handig maar ik bedoel dat je eerst je kont omhoog doet. En dan pas torso recht op doet.

dL1HyMt.png

lUexTiw.png

en vanaf daar is het dan bijna stiff legged :)

Ik hoop dat mensen hier wat kritiek kunnen geven op mijn deadlift en squat vorm.

Bij de deadlift (5 x 120KG was een pr, maar er zit nog meer in volgens mij) trekt voor mijn gevoel m'n rug wat bol maar als ik het zo zie is dit dus niet het geval.

http://www.youtube.com/watch?v=Ka_aWKUUqc8&feature=youtu.be

Voor de squat van het filmpje had ik al zwaarder gesquat en gedeadlift maar wou het toch nog filmen, vorm zal dus heel iets slechter zijn geweest misschien.
Maar er is een duidelijke buttwink te zien terwijl m'n PR 4 x 90KG is op deze diepte en dit maar 6 x 70KG was, het gewicht is denk ik dus niet zozeer het probleem, voelde ook niet zwaar aan hier.
Wel heb ik een kruisband operatie gehad en zit nog in de revalidatie hiervan (5,5 maand inmiddels), kreeg al een opmerking van de sportschool eigenaresse dat mijn hamstrings nog te kort lijken en hierdoor ik problemen krijg met mijn vorm. Ook de fysio heeft aangegeven dat mijn hamstrings nog niet 100% zijn en ze te kort zijn, hier ben ik al wel wat mee aan het werken maar ik weet ook niet hoeveel ik hier nog mee kan winnen wat betreft lengte.
Ook kom ik niet erg netjes omhoog..

http://www.youtube.com/watch?v=z1vpi5Rig3s&feature=youtu.be

Tips & tricks? Vooral m'n squat lijkt nog werk nodig te hebben, kritiek is dus van harte welkom want ik heb geen zin in een kapotte rug over een paar jaar.

Gewoon simpelweg minder diep squatten wellicht? Ik vind zo diep wel fijn verder dus.

Grootste probleem bij jou is het gebrek aan spanning in je rug. Zowel bij squatten als bij deadliften. Bij de deadlift schieten je heupen omhoog en moet je veel te veel uit je rug tillen. Bij het squatten ga je steeds meer een goodmorning beweging maken door gebrek aan spanning. Dit is echt iets waar je aan moet werken.

Grootste probleem bij jou is het gebrek aan spanning in je rug. Zowel bij squatten als bij deadliften. Bij de deadlift schieten je heupen omhoog en moet je veel te veel uit je rug tillen. Bij het squatten ga je steeds meer een goodmorning beweging maken door gebrek aan spanning. Dit is echt iets waar je aan moet werken.

Dank voor de snelle reactie, maar dan mijn vraag.. hoe moet ik hier aan werken? Ik weet dat mijn vorm niet 100% is maar weet ook niet hoe ik het zelf kan verbeteren en in mijn sportschool heb ik nog nooit iemand deftig zien deadliften en squatten helaas..

Je deadlift vind ik goed Ruben, squat idd let op die good morning beweging...

Dank voor de snelle reactie, maar dan mijn vraag.. hoe moet ik hier aan werken? Ik weet dat mijn vorm niet 100% is maar weet ook niet hoe ik het zelf kan verbeteren en in mijn sportschool heb ik nog nooit iemand deftig zien deadliften en squatten helaas..

Veel row oefeningen zijn goed om het middelste deel van je rug een stuk sterker te krijgen. Uitvoering is wel heel belangrijk bij deze oefeningen. Persoonlijk vind ik t-bar rowing een fijne oefening, als je deze kan doen met een stang die in de grond scharniert en schijven is het van belang je bovenlichaam zo parallel als mogelijk met de vloer te houden. Daarom heeft pendlay rowen ook mijn voorkeur boven bent over rowen, behoudens als je strict kan boren. Omdat vaak de hoek waaronder iemand staat nog geen 45 graden is, je rom is dan veel korter en je trekt een groot gedeelte uit je schouders.

Ook is het een questie van aanwennen tijdens squatten en deadliften, overdreven proberen je borst naar voren te duwen. En altijd gefocused te blijven dat je opspant. Het is ook goed na elke rep even je setup te reseten en dus heel even de tijd te nemen voordat je goed staat om de volgende rep te doen. Te gehaast zorgt ook vaak voor een slechtere vorm.

je deadlifts zijn inderdaad netjes!

Veel row oefeningen zijn goed om het middelste deel van je rug een stuk sterker te krijgen. Uitvoering is wel heel belangrijk bij deze oefeningen. Persoonlijk vind ik t-bar rowing een fijne oefening, als je deze kan doen met een stang die in de grond scharniert en schijven is het van belang je bovenlichaam zo parallel als mogelijk met de vloer te houden. Daarom heeft pendlay rowen ook mijn voorkeur boven bent over rowen, behoudens als je strict kan boren. Omdat vaak de hoek waaronder iemand staat nog geen 45 graden is, je rom is dan veel korter en je trekt een groot gedeelte uit je schouders.

Ook is het een questie van aanwennen tijdens squatten en deadliften, overdreven proberen je borst naar voren te duwen. En altijd gefocused te blijven dat je opspant. Het is ook goed na elke rep even je setup te reseten en dus heel even de tijd te nemen voordat je goed staat om de volgende rep te doen. Te gehaast zorgt ook vaak voor een slechtere vorm.

ik denk dat spanning in de rug niet heel veel te maken heeft met hoe sterk je rug is. Mijn rug is niet echt sterk maar toch kan ik goed spanning houden, dat ligt meer aan je set up denk ik.

wat voor mij goed helpt is de bar met je handen zo dicht mogelijk bij je schouders te pakken als je mobility dat toe staat. En zorgen dat je armen wel goed onder spanning staan en je elebogen een beetje naar voren duwen.

Zo gauw de stang bij het deadliften boven je knie is moet jij je heupen direct naar voren duwen. Dit zorgt er voor dat je de range of motion verkleint.

je deadlifts zijn inderdaad netjes!
Bij zijn deadlift kan hij zowat niks met zijn hipdrive doen, heupen staan al veel te snel te hoog waardoor hij een groot deel van de lift compleet uit zijn rug moet halen. Zijn deadlift kan een stuk beter.

Wanneer de bar net boven je knieën is duw je je heupen erin (hipdrive), als op dat punt je benen bijna gestrekt zijn lukt dat dus niet meer. Daarom moet je aan de bar proberen je heupen naar beneden te duwen en dus eerst met je rug wat omhoog komen. Als je je voor de setup plaatst en je zet je rug op spanning zou de bar eigenlijk al een beetje los moeten komen.

ik denk dat spanning in de rug niet heel veel te maken heeft met hoe sterk je rug is. Mijn rug is niet echt sterk maar toch kan ik goed spanning houden, dat ligt meer aan je set up denk ik.

wat voor mij goed helpt is de bar met je handen zo dicht mogelijk bij je schouders te pakken als je mobility dat toe staat. En zorgen dat je armen wel goed onder spanning staan en je elebogen een beetje naar voren duwen.

Dat heeft wel degelijk te maken met hoe sterk je core/rug is. Bij max effort lifts kan je goed zien waar je rug als eerste spanning begint te verliezen.

Ellebogen naar voren duwen is sowieso een goed tip om je rug makkelijker op te kunnen spannen. Bij een smalle grip kan je wel last van de aanhectingen van je biceps krijgen omdat je heel hard aan de bar kan gaan trekken. Als je hier last van hebt kan je dit voorkomen door de bar heel breed vast te pakken, het is inderdaad dan wel iets lastiger je rug op te spannen.

---------- Toegevoegd om 13:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:15 ----------

Zo gauw de stang bij het deadliften boven je knie is moet jij je heupen direct naar voren duwen. Dit zorgt er voor dat je de range of motion verkleint.
Die zorgt ervoor dat je hipdrive kan gebruiken bij het deadliften. Dat is bij squatten ook als je net boven par zit, dan hoef je op een gegeven moment theoretisch alleen je heupen naar voren te duwen.

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!

T-bar row heb ik net sinds 2 weken weer in m'n schema, we hebben nu een speciaal t-bar hulp stuk (soort scharnier waar je die bar in kan doen op de grond), dat komt dus goed hopelijk! En dan dus proberen mijn rug zo horizontaal mogelijk te krijgen < parallel aan de vloer?

Even op een rijtje;
Deadlift
- In het begin proberen iets meer spanning in de rug te houden en vanuit de rug te tillen om iets verder in de lift pas de heupen er in te gooien? Volgens mij doe ik het nu dus een beetje andersom, heb ik dit goed?
Verder is de deadlift dus redelijk netjes op de spanning in mijn rug na, als ik de spanning in het begin verbeter komt die hipdrive automatisch beter mee lijkt me.

Squat
- Bar proberen smaller te pakken en ellebogen meer naar voren te duwen (uiteraard voor zover mijn lichaam dit toelaat)
- core/rug beter op spanning proberen te houden, voor zover dit beter kan

Squatten zonder gewicht krijg ik ook onderin de beweging nog die buttwink, maar dan kan ik mn rug wel gelijk recht trekken met het naar boven komen. Net bij de fysio geweest en deze gaf aan dat ik beter gewoon tot parallel kan squatten en niet daar onder gezien het volgens hem geen meerwaarde had lager te gaan en bij parallel mijn rug wel goed blijft. Wat zeggen jullie hier van?

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!

T-bar row heb ik net sinds 2 weken weer in m'n schema, we hebben nu een speciaal t-bar hulp stuk (soort scharnier waar je die bar in kan doen op de grond), dat komt dus goed hopelijk! En dan dus proberen mijn rug zo horizontaal mogelijk te krijgen < parallel aan de vloer?

Of net iets daarboven, knieën lichtjes gebogen en ook bij die oefening constant je rug opspannen (borst vooruit duwen). Hoe schuiner je bovenlichaam komt te staan hoe minder effectief de oefening wordt. Het is dan wel beter voor de egolifters omdat je dan veel makkelijker meer gewicht kan verplaatsen.

Even op een rijtje;
Deadlift
- In het begin proberen iets meer spanning in de rug te houden en vanuit de rug te tillen om iets verder in de lift pas de heupen er in te gooien? Volgens mij doe ik het nu dus een beetje andersom, heb ik dit goed?
Verder is de deadlift dus redelijk netjes op de spanning in mijn rug na, als ik de spanning in het begin verbeter komt die hipdrive automatisch beter mee lijkt me.

Als de bar net boven je knieën is moet het nog mogelijk zijn je heupen naar voren te duwen (wanneer je benen op dat punt bijna gestrekt zijn is dat natuurlijk niet mogelijk). Hipdrive is de sterkste beweging die je hebt in je lichaam. Als je dit goed kan benutten ga je een stuk meer tillen.

Squatten zonder gewicht krijg ik ook onderin de beweging nog die buttwink, maar dan kan ik mn rug wel gelijk recht trekken met het naar boven komen. Net bij de fysio geweest en deze gaf aan dat ik beter gewoon tot parallel kan squatten en niet daar onder gezien het volgens hem geen meerwaarde had lager te gaan en bij parallel mijn rug wel goed blijft. Wat zeggen jullie hier van?

Kan wel iets hoger squatten (squats waar een mooit stukje onder paralel), maar zou toch net onder parallel blijven squatten.

Succes sowieso.

Echt hartstikke bedankt ectoforce, genoeg om aan te gaan werken dus!
Zoveel mogelijk gewicht verplaatsen hoeft van mij niet perse, maar met een nette uitvoering wel veel gewicht verplaatsen is altijd leuk natuurlijk.

Ik deed de T-bar dus ook altijd al fout als ik dus zo hoor, stond meer onder een hoek van 45 graden als het ware.

Die hipdrive ga ik maar eens goed wat filmpjes over bekijken want het blijft nog een beetje vaag voor mij als k het zo zelf probeer te doen.
Squatten ga ik eerst proberen m'n techniek op deze diepte te verbeteren en mocht dit toch niet lukken dan net onder par verder squatten.

Echt hartstikke bedankt ectoforce, genoeg om aan te gaan werken dus!
Zoveel mogelijk gewicht verplaatsen hoeft van mij niet perse, maar met een nette uitvoering wel veel gewicht verplaatsen is altijd leuk natuurlijk.

Ik deed de T-bar dus ook altijd al fout als ik dus zo hoor, stond meer onder een hoek van 45 graden als het ware.

Die hipdrive ga ik maar eens goed wat filmpjes over bekijken want het blijft nog een beetje vaag voor mij als k het zo zelf probeer te doen.
Squatten ga ik eerst proberen m'n techniek op deze diepte te verbeteren en mocht dit toch niet lukken dan net onder par verder squatten.

veel hamstrings rekken. Dan worden ze vanzelf langer, ik merk dat bij mij na enkele maanden best veel verschil is. Gewoon voor dat je gaat squatten altijd goed rekken.

vast enorm domme vraag maar wtf is een butwink

veel hamstrings rekken. Dan worden ze vanzelf langer, ik merk dat bij mij na enkele maanden best veel verschil is. Gewoon voor dat je gaat squatten altijd goed rekken.

Oke zal dr eens aan gaan werken! Rekken en even snel op een foam roller rollen doe ik standaard al voor mijn training. Rekken moet ik denk ik iets meer/langer doen < wel zegt de 1 dat je het voor en de ander na de training moet doen, wat is aan te raden in mijn geval?

edit: ik ga denk ik binnenkort toch maar investeren in een paar powerlift schoenen, met m'n hakken iets van de grond blijft mn rug wel nagenoeg perfect dus.. (squat)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven