MuscleMeat

Sticky Filmen van lifts een idee?

hoogte vd heupen en hoek van de rug is 100% individueel en zijn daarom ook gewoon waardeloze cues, als ik dit eerder had begrepen had ik mezelf maandenlang deadlifts omhoog proberen te squatten kunnen besparen.

schouders boven de bar, bar boven het midden van je voet, rug zo neutraal mogelijk, heupen dichtbij de bar

dat zijn goeie cues

Klopt wel ja. Ik heb in verhouding lange benen en korte armen en dus mijn heupen veel hoger zitten.
Als ik mijn heupen in de positie van meer begenadigd lifters moet brengen, dan moet ik het gewicht zowat squatten. Wat dus niet werkt. Zo heb ik ook 4 maanden zitten klootviolen voor niks.

Ik check tegenwoordig alleen mijn onderrug, als die maar recht blijft, dan vind ik het wel gezegend.

Ik zal er wel geen kut van snappen.
Maar je rug wordt automatisch minder VERTICAAL(gedit) als je heupen hoger staan.

Als het betrekking heeft op mijn laatste 50 of 20 kg op de DL, dan is de techniek op de laatste 20 idd kut.
En daar wordt hard aan gewerkt.

Laatst bewerkt:
Maar je rug wordt automatisch minder neutraal als je heupen hoger staan.

Als het betrekking heeft op mijn laatste 50 of 20 kg op de DL, dan is de techniek op de laatste 20 idd kut.

Hoezo? Je kunt ook met een relatief hogere heuppositie je rug gewoon kaarsrecht houden hoor.
Of je lift meer dan je kunt. Dan is dat lastig ja.

Je rug wordt automatisch minder* neutraal als je je heupen dichter bij de bar brengt

*vergeleken met een andere setup van dezelfde persoon

Daarom falen mensen deadlifts bijna altijd door hun rug te bollen, het gewicht is te zwaar om op de normale 'efficiente manier' los te trekken en om het toch van de grond te krijgen brengen ze hun heupen dichter bij de bar om het krachtmoment kleiner te maken/strekken ze hun benen meer omdat de quads bij kleinere hoek van flexie meer kracht kunnen uitoefenen. Vaak resulteert dit in een deadlift die met geen mogelijkheid ooit afgemaakt kan worden.

Natuurlijk niet, je kunt je rug zelfs neutraal houden als je op je kop staat.

Als je techniek echt goed is faalt ie ook niet bij max attempts, maar het is wel lastiger natuurlijk. Iedereen kan een redelijke techniek handhaven tot een bepaald percentage van je 1rm, maar de besten houden een perfecte techniek bij max attempts.

Hoezo? Je kunt ook met een relatief hogere heuppositie je rug gewoon kaarsrecht houden hoor.
Of je lift meer dan je kunt. Dan is dat lastig ja.

Ja natuurlijk, maar niet even verticaal als wanneer je heupen lager zijn.

De schouders blijven bij de lift off immers aan de armen en daar mee destang vastzitten.
Heupen hoger+kaarsrecht; dan moeten je heupen toch ook verder naar achteren, en daarmee je rug meer horizontaal, staan?

Ik zei in mijn eerste post ook; zolang je onderrug maar niet bol trekt is 't dikke prima.
(uit veiligheidsoogpunt)

Een verticale rug is dus niet zaligmakend voor maximaal gewicht verplaatsen, maar wel veiliger.
En hoeveel waarde iemand er aan hecht, da's aan hemzelf..

@bovenstaande: Volgens mij bedoelen we ongeveer 'tzelfde maar gebruik ik verkeerde termen en ben ik te langdradig.
Ik ben het iig met jullie eens.

Laatst bewerkt:
Ja natuurlijk, maar niet even verticaal als wanneer je heupen lager zijn.

De schouders blijven bij de lift off immers aan de armen en daar mee destang vastzitten.
Heupen hoger+kaarsrecht; dan moeten je heupen toch ook verder naar achteren, en daarmee je rug meer horizontaal, staan?

Ik zei in mijn eerste post ook; zolang je onderrug maar niet bol trekt is 't dikke prima.
(uit veiligheidsoogpunt)

Een verticale rug is dus niet zaligmakend voor maximaal gewicht verplaatsen, maar wel veiliger.
En hoeveel waarde iemand er aan hecht, da's aan hemzelf..

wut? waarom zou mijn rug verticaal moeten zijn? :roflol:

als ie maar zo: / loopt.

Als ik met een 'verticale' rug zou moeten gaan tillen kan ik op mijn hurken gaan zitten en dan nog red ik t niet
Niemand tilt met een rug die verticaal tov de grond staat, tenzij je armen tot aan halverwege je schenen hebt

Een sterkere start met een verticalere rug zorgt dat 't gewicht wat deze aankan voor deze bol trekt hoger is.
Da's meer gewicht veiliger wegtrekken.

VerticaleRE, ik was niet duidelijk genoeg, maar ik bedoelde dus niet '100% verticaal'.

Het heeft geen nut om in je startpositie je rug verticaler te houden dan je lichaamsbouw toelaat, bij een gewicht dat ook maar een beetje zwaar is schieten je heupen dan omhoog omdat die positie niet sterk is voor jou.

Daarom ook mijn uitspraak, heuphoogte/hoek van rug zijn slechte cuess

---------- Toegevoegd om 22:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:22 ----------

Welke van deze twee startposities heeft een verticalere rug en welke van de twee is beter?

bd0f2f683ffa8b618425697908a80c69.png

Als ik met een 'verticale' rug zou moeten gaan tillen kan ik op mijn hurken gaan zitten en dan nog red ik t niet
Niemand tilt met een rug die verticaal tov de grond staat, tenzij je armen tot aan halverwege je schenen hebt

Mr.+long+hands.jpg

WANT

de rechter positie is waardeloos. de quads kunnen in die positie amper kracht uitoefenen en de heupen MOETEN zelfs omhoog schieten zodat de knieen naar achter kunnen, anders kan de bar er niet eens langs.

de rechter positie is waardeloos. de quads kunnen in die positie amper kracht uitoefenen en de heupen MOETEN zelfs omhoog schieten zodat de knieen naar achter kunnen, anders kan de bar er niet eens langs.

heelveel nieuwe mensen in de gym zie ik zo deadliften (srs). Precies deze akward positie.

Het heeft geen nut om in je startpositie je rug verticaler te houden dan je lichaamsbouw toelaat, bij een gewicht dat ook maar een beetje zwaar is schieten je heupen dan omhoog omdat die positie niet sterk is voor jou.

Daarom ook mijn uitspraak, heuphoogte/hoek van rug zijn slechte cuess

---------- Toegevoegd om 22:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:22 ----------

Welke van deze twee startposities heeft een verticalere rug en welke van de twee is beter?

http://i.gyazo.com/bd0f2f683ffa8b618425697908a80c69.png

De eerste natuurlijk!
Maar wat je dus ziet gebeuren bij zwakke quads; is dat de benen vervolgens al nagenoeg gestrekt zijn
(dus veel verder dan dit) voor de stang goed en wel van de grond is.

Nogmaals; ik doelde niet op perfect verticaal maar meer op 't voorkomen dat elke zware DL een SLDL wordt.
Da's wat gebeurt bij het 'omhoogschieten-van-heupen'.

De eerste natuurlijk!
Maar wat je dus ziet gebeuren bij zwakke quads; is dat de benen vervolgens al nagenoeg gestrekt zijn
(dus veel verder dan dit) voor de stang goed en wel van de grond is.

Nogmaals; ik doelde niet op perfect verticaal maar meer op 't voorkomen dat elke zware DL een SLDL wordt.
Da's wat gebeurt bij het 'omhoogschieten-van-heupen'.

Het is een relatieve zwakte of de startpositie is gewoon heel inefficient en heel veel mensen weten het verschil niet maar geven wel deadliftadvies.

Het is een relatieve zwakte of de startpositie is gewoon heel inefficient en heel veel mensen weten het verschil niet maar geven wel deadliftadvies.

Ik hoop dat 't laatste geen betrekking op mij heeft.
Verder heb je gelijk, ik noemde het zelf ook een samenspel tussen hams/quads/onderrug.

Nee hoor ik ben het met het grootste deel van wat je zegt eens. Het is alleen dat 'rug verticaal/heupen laag' waar ik me aan stoor omdat het een onduidelijke cue is die bijna iedereen die nog zulke cues nodig heeft verkeerd zal interpreteren/toepassen (beetje zoals dat rechterplaatje). Ik denk ook eerder dat mensen het probleem met de cue niet zien dan dat ze het niet snappen want (behalve misschien absolute beginners) praktisch niemand zal zeggen dat dat rechterplaatje een goede startpositie is.

Wat is nu het gemaakte punt in deze discussie?

heupen laag/verticale rug = slechte cue

Ik had iets onduidelijk/verkeerd neergezet en vervolgens ternauwernood, hopelijk, voorkomen dat ik
weer als compleet debiel werd gezien. En da's belangrijk, dit is immers het internet.

Terug
Naar boven