XXL Nutrition

Sticky Filmen van lifts een idee?

De beste deadlifters van de wereld hebben er geen last van. Zie Magnusson, Wildauer, Savickas, Bolton, Pozdeev, Belyaev, Tuchscherer etc

Omdat ze zo sterk zijn in de spieren die ervoor zorgen dat het niet gebeurd. Als iets gebeurd is het nog niet meteen omdat de techniek tekort schiet. Meestal schiet de kracht van spieren tekort om de juiste positie te behouden. Ik ben geen uitzondering. Als het zwaar wordt gaan mijn heupen ook naar een hogere positie omdat ik hem anders niet meer losgetrokken krijg. Ik offer daarbij een stuk van de lockout op die ik dan wel hitch. Heeft niks met techniek te maken alswel dat er op bepaalde gewichten er ergens in het lichaam er voor een bepaalde techniek er dan een tekort aan kracht is. En ook niet helemaal mee eens met wat je zegt. Een Magnusson en Wildauer hebben de heupen net zo goed hoog zitten. Maar laten we daar nu niet weer over verder gaan...

http://www.youtube.com/watch?v=11P0ySh2RjA&list=UU6DTKqVDmxBVU95utxknB6g

- Meer uit benen halen
- Schouders niet boven de stang
- Nek neutraal, niet opzij kijken
- Ietwat meer spanning in buikspieren houden
- Grip beter pakken, bij 150kg kon ik de lock niet echt vasthouden omdat linkerhand weggleed
- Verder is alle kritiek welkom, ik denk dat ik nog aardig wat kan halen op techniek :)

tips;

- Verder achterover hangen voor beter hefboom effect en spanning
- Niet debiel opzij kijken

EVen los van de form, want dat laat ik aan de verstandhouders over ( ik vind het er zelf een beetje statisch uitzien, maar ik weet jack shit dus vergeet het ):

Ik zie je heen en weer bewegen om jezelf los te maken, wat op zich ok is, maar doe dan iets constructief ipv wat heen en weer zwaaien :D
Ik vind zelf de lateral flexion erg fijn voor een DL. Staan, handen achter je hoofd. Dan draai je je torso naar rechts of links en buigt dan met je elleboog naar beneden.
( beweging klein houden en echt de rek voelen )

Misschien helpt het ook voor jou.

Omdat ze zo sterk zijn in de spieren die ervoor zorgen dat het niet gebeurd. Als iets gebeurd is het nog niet meteen omdat de techniek tekort schiet. Meestal schiet de kracht van spieren tekort om de juiste positie te behouden. Ik ben geen uitzondering. Als het zwaar wordt gaan mijn heupen ook naar een hogere positie omdat ik hem anders niet meer losgetrokken krijg. Ik offer daarbij een stuk van de lockout op die ik dan wel hitch. Heeft niks met techniek te maken alswel dat er op bepaalde gewichten er ergens in het lichaam er voor een bepaalde techniek er dan een tekort aan kracht is. En ook niet helemaal mee eens met wat je zegt. Een Magnusson en Wildauer hebben de heupen net zo goed hoog zitten. Maar laten we daar nu niet weer over verder gaan...

En hoe komen die spieren zo sterk? Omdat ze in training nooit techniek laten gaan.

En hoe komen die spieren zo sterk? Omdat ze in training nooit techniek laten gaan.

Nou het klopt wat Gijs zegt. Je lichaam zal bij zware gewichten een bewegingspatroon hanteren waarin het lichaam de meeste kracht kan genereren. Hoe hard je ook je best doet om de juiste techniek te hanteren je zult altijd terugkeren naar de meest optimale positie in een bepaald deel van je lift.

Het hanteren van een juiste techniek of aanpassen van de techniek van een lift heeft tevens te maken met het versterken van bepaalde spieren die nodig zijn om die positie van de lift vast te kunnen houden. Anders schiet je steeds weer terug naar de positie waarin je de optimale hefboom kan generen.

Iemand die een 'goede' techniek hanteert heeft dus over het algemeen flink aan zijn/haar zwaktes moeten werken om die 'goede' vorm vast te kunnen houden. Het kan zijn dat bij andere lifters bepaalde delen zo dominant zijn dat het hanteren van de ' juiste' techniek ze juist minder gewicht laten verplaatsen. Ik denk dat ze dat dan accepteren en de focus ligt op het verplaatsen van het maximale gewicht met de vorm die ze dan hanteren.

Nou het klopt wat Gijs zegt. Je lichaam zal bij zware gewichten een bewegingspatroon hanteren waarin het lichaam de meeste kracht kan genereren. Hoe hard je ook je best doet om de juiste techniek te hanteren je zult altijd terugkeren naar de meest optimale positie in een bepaald deel van je lift.

Het hanteren van een juiste techniek of aanpassen van de techniek van een lift heeft tevens te maken met het versterken van bepaalde spieren die nodig zijn om die positie van de lift vast te kunnen houden. Anders schiet je steeds weer terug naar de positie waarin je de optimale hefboom kan generen.

Iemand die een 'goede' techniek hanteert heeft dus over het algemeen flink aan zijn/haar zwaktes moeten werken om die 'goede' vorm vast te kunnen houden. Het kan zijn dat bij andere lifters bepaalde delen zo dominant zijn dat het hanteren van de ' juiste' techniek ze juist minder gewicht laten verplaatsen. Ik denk dat ze dat dan accepteren en de focus ligt op het verplaatsen van het maximale gewicht met de vorm die ze dan hanteren.

Ik snap wat je zegt en ik bedoel ook niet dat er maar één goede manier is om een deadlift uit te voeren, uiteraard moet de lift aangepast worden aan je lichaamsbouw, maar dat betekent niet dat je geen constante focus op de voor jou juiste techniek moet houden.

Allemaal eens echter was mjn punt meer het gegeven dat lui steeds vaker zeggen hier dat er meer uit techniek te halen valt terwijl ze die techniek gewoon niet kunnen aanhouden omdat er spieren te zwak zijn. Het is net alsof men dus zegt, als ik mijn techniek op orde heb lift ik nog wel een stuk meer. Ze zouden moeten zeggen; dit is voor deze techniek nu de max, ik moet de spieren versterken die er voor nodig zijn om goede techniek aan te houden. Oftewel wrs trainen met een gew waarbij de techniek nog goed is

Allemaal eens echter was mjn punt meer het gegeven dat lui steeds vaker zeggen hier dat er meer uit techniek te halen valt terwijl ze die techniek gewoon niet kunnen aanhouden omdat er spieren te zwak zijn. Het is net alsof men dus zegt, als ik mijn techniek op orde heb lift ik nog wel een stuk meer. Ze zouden moeten zeggen; dit is voor deze techniek nu de max, ik moet de spieren versterken die er voor nodig zijn om goede techniek aan te houden. Oftewel wrs trainen met een gew waarbij de techniek nog goed is

nee. want steensteen zn setup was goed (lees optimaal voor deadlift om meeste gewicht te verplaatsen). Als deze echter sub optimaal is valt er dus wél nog meer uit techniek te halen, omdat je leverages beter worden.

Als ik op iedereen moet reageren wordt het nogal vermoeiend. Ik heb het al gezegd, hij vindt zelf dat zijn heupen te snel omhoog schieten, dat komt omdat de spieren die dit tegen moeten gaan niet sterk genoeg zijn. En idd zijn heupen schieten omhoog omdat hij in die positie het wel kan tillen. Nu ben ik er wel mee klaar.

Ik heb het niet over dat die sterke deadlifters hun heupen laag hebben of hoog, maar dat zij hun positie niet verliezen bij de liftoff. Iedereen moet voor zichzelf een positie vinden waar je heupen op de goede plek zitten om de stang los te krijgen en de lift af te maken.
Bij een te zwaar gewicht zal je idd ergens in de lift je positie verliezen omdat je de lift niet kan afmaken. Bij strongman kan je dat uiteraard nog compenseren met een hitch, maar bij PL hoor je imo alleen je form te verliezen als je een lift faalt.

Als iemand stifflegged deadlift ipv zn positie behoudt is het vaak eerder ongeduld en onkunde dan een echte zwakte.

Het gaat er uiteindelijk gewoon om dat je die heupplaatsing opzoekt waarmee jij het sterkst bent en waarmee je in je techniek kunt blijven.

'Juiste techniek' is (imo) zo veilig mogelijk zo veel mogelijk gewicht verplaatsen.
Waar de verhouding precies ligt, verschilt van persoon tot persoon en van moment tot moment;
een PR op een wedstrijd is iets anders dan een training.

Het is vaak een spel tussen hams(en co)/quads(en co)/onderrug. Grip even buiten beschouwing.

Heupen die omhoogschieten(waardoor 't een SLDL wordt) is 9/10 keer een kwestie van zwakke quads,
sterke hams en hopelijk een sterke onderrug.
Zolang je de spanning op de onderrug niet verliest en 'm dus hol kan houden: dikke 'prima'.
Op deze manier belast je de hams en de onderrug alleen meer(omdat je rug horizontaler komt te liggen).
Maar, als je onderrug met een max. gewicht het begeeft, kan je goed naar de klote zijn.

Echter; hoe hoger je de stang krijgt voor je benen geheel gestrekt zijn, des te korter de tijd dat je onderrug
zwaar wordt belast en des te kleiner is de kracht waarmee je onderrug en hams worden belast(want hij blijft verticaler).

Kijk je op de lange termijn: zou ik dus de quads als zwakke punt versterken; met FSQ bijv.
Een sterkere start met een verticalere rug zorgt dat 't gewicht wat deze aankan voor deze bol trekt hoger is.
Da's meer gewicht veiliger wegtrekken.

Kijk je op de korte termijn; blijkbaar zijn je hams/onderrug sterker> uitbuiten.
Onderrug sterker maken en dan kan je veiliger het gewicht met je hams omhoog takelen!

maar deadlift techniek is toch meer dan de hoogte van je heupen en hoek van je rug?

maar deadlift techniek is toch meer dan de hoogte van je heupen en hoek van je rug?

hoogte vd heupen en hoek van de rug is 100% individueel en zijn daarom ook gewoon waardeloze cues, als ik dit eerder had begrepen had ik mezelf maandenlang deadlifts omhoog proberen te squatten kunnen besparen.

schouders boven de bar, bar boven het midden van je voet, rug zo neutraal mogelijk, heupen dichtbij de bar

dat zijn goeie cues

Er is uiteraard meer dan alleen dat, maar dit leek mij het belangrijkste om te melden.
Dit zie ik het vaakst gebeuren, en overkomt mijzelf ook.

Tot 150 oid trek ik omhoog zonder wegschietende heupen.
(Niet geheel toevallig rondom mijn max squat!)
Tot 180 met omhoogschiettende heupen en holle onderrug.
En de laatste 20 kg is op standje 'apeshit' en met rechte tot gewoon bolle onderrug.

Om maar een voorbeeld te geven.

---------- Toegevoegd om 21:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:43 ----------

hoogte vd heupen en hoek van de rug is 100% individueel en zijn daarom ook gewoon waardeloze cues, als ik dit eerder had begrepen had ik mezelf maandenlang deadlifts omhoog proberen te squatten kunnen besparen.

schouders boven de bar, bar boven het midden van je voet, rug zo neutraal mogelijk, heupen dichtbij de bar

dat zijn goeie cues

Amen!
Afhankelijk van de sterkte van je rug kan je je rug minder neutraal houden, en da's idd individueel.

Dan is je techniek gewoon kut.

Terug
Naar boven