- Waardering
- 4.991
- Lengte
- 1m83
- Massa
- 64kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
wat is het doel van de 4 sec squats? Ik zie dat n Nederland heel veel ,van die laag tempo oefeningen. In het buitenland zie je dat amper, vraag me af waarom in Nederland dat zon ding is? Iets uit het eqquiped liften nog?

Nee maar heeft een paar voordelen:
- time under tension heeft veel invloed op spierontwikkeling
- Sanne verliest vaak spanning tijdens het zakken, het trage zakken icm de pauze in de opgaande beweging dwingt je spanning te houden
- je kunt veel bewuster met techniek bezig zijn
- minder kilo's nodig voor zelfde trainingseffect
Veel mensen zullen het hier misschien niet mee eens zijn maar dit is iig de reden dat ik het Sanne laat doen en de reden dat ik het zelf veel moet doen.

Nee maar heeft een paar voordelen:
- time under tension heeft veel invloed op spierontwikkeling
- Sanne verliest vaak spanning tijdens het zakken, het trage zakken icm de pauze in de opgaande beweging dwingt je spanning te houden
- je kunt veel bewuster met techniek bezig zijn
- minder kilo's nodig voor zelfde trainingseffect
Veel mensen zullen het hier misschien niet mee eens zijn maar dit is iig de reden dat ik het Sanne laat doen en de reden dat ik het zelf veel moet doen.
Was volgensmij Brandon Lilly die het vorige week deed, de trage deadlifts. Omdat hij slecht zou zijn in het grinden, als het echt zwaar werd. Thoughts?Ik snap het idee erachter wel maar ik vind wel dat het bij veel lifters wordt geïmplementeerd terwijl het helemaal geen meerwaarde heeft voor hen (niet sanne). Vooral langzaam uitgevoerde deadlifts vind ik voor zo'n beetje alle (raw) lifters onnodig en onbegrijpelijk, een lift die zo afhankelijk is van explosiviteit en snelheid moet je niet vertragen imo

Was volgensmij Brandon Lilly die het vorige week deed, de trage deadlifts. Omdat hij slecht zou zijn in het grinden, als het echt zwaar werd. Thoughts?
Wat is het verschil in aanpak van training voor een deadlift dan? Een squat en bench heeft geen baat bij het snel kunnen genereren van kracht?
De deadlift is in mijn ogen juist een perfect voorbeeld van een onderdeel waarbij het nut heeft om te vertragen. Natuurlijk heb je gelijk dat explosiviteit en snelheid belangrijk zijn voor een goede deadlift, alleen zijn de meeste lifters nog helemaal niet klaar om te versnellen in een lift omdat ze simpelweg fysiek niet in staat zijn om een goede houding aan te houden tijdens dat versnellen.
Wat je dan vaak ziet is een steeds sterker wordende onderrug omdat ze daar steeds op terug vallen bij houdingverlies maar geen ontwikkeling in de bovenrug.
Op die manier krijg je deadlifters die een gewicht heel snel los kunnen trekken maar daarna compleet vastlopen tijdens de lockout.
De oplossing wordt dan vaak gezocht bij blokpulls en dergelijke om de lockout te versterken terwijl bij de start juist alles mis gaat.
Dit is voor geared lifters natuurlijk nog lastiger omdat het dan nog moeilijker is om een goede start houding aan te nemen.
Daarbij leer je ook om in een juiste houding te kunnen grinden.
Was volgensmij Brandon Lilly die het vorige week deed, de trage deadlifts. Omdat hij slecht zou zijn in het grinden, als het echt zwaar werd. Thoughts?
Vooropgesteld dat iedereen natuurlijk moet werken aan zijn/haar zwakke punten. Ongetwijfeld zullen er lifters zijn die baat hebben bij slow excentrics/concentrics, en zij moeten dat dan vooral doen.
Ik denk verder wel dat het hele spelletje vaak te moeilijk wordt gemaakt. Als ik zie dat sommige mensen bvb toes up squat doen met een hak onder hun schoen vraag ik me echt af wat in godsnaam daar het nut van is. Waarom dan niet gewoon op platte schoenen? Zomaar een voorbeeld van (imo) overmatige variatie.
Ik denk dat vrijwel iedere lifter het meest gebaat is bij de lift zo veel mogelijk te trainen zoals je 'm op een wedstrijd doet. Mensen falen een lift op techniek omdat ze de lift niet vaak genoeg technisch goed doen in training. Iemand die technisch niet sterk is moet je imo in de eerste plaats zo veel mogelijk de competition lift laten doen met goede techniek en niet te zware load. Gewoon volume draaien. Meer volume is ook meer tut, en lijkt mij dan relevanter dan meer volume op slow reps. Pas als blijkt dat er echt bepaalde mobility issues zijn of aan te wijzen zwakkere delen in de rom/zwakkere spiergroepen moet je daar gericht op focussen imo. Quads zwakker/kun je niet goed upright blijven bij squats? Doe dan front squats. Dat soort zaken. Klap je echt in bij een deadlift/squat en ben je al tijden technisch goed bezig met je competition lift en wordt het maar niet beter? Oke, dan moet je misschien inderdaad eens slow reps proberen.
Zo doe ik nu bvb 1 x in de week hip thrusts en paused deadlifts omdat ik moeite heb om mijn heupen er door te krijgen bij deadlift lockout. Ik doe ook legs up bench en paused squats bvb, naast al mijn competition lift volume. Ben het er overigens mee eens dat het probleem van een matige lockout bij dl bijna altijd in de liftoff positie zit, ik denk alleen dat de beste manier om die startpositie te verbeteren is door je competition lift technisch perfect te krijgen, voor zover dat kan. Ik zie ook niet in waarom de meeste lifters niet in staat zouden zijn om te versnellen bij de deadlift zonder slow reps te doen. Mijn ervaring is dat er te veel wordt gevarieerd om het variëren.
cumulatieve time under tension goattotale time under tension =/= time under tension per rep
nog nooit iets decents gezien wat suggereerde dat bewust de time under tension per rep vergroten een positiever effect heeft op hypertrofie dan gecontroleerde reps met een normaal rep tempo
Thoughts? Is 85%. Wel erge knee travel, maar weet niet of dat eigelijk een probleem is.
Omdat spanningZag geloof ik een beetje onderrug bolling, maar hoezo gebruik je belt bij 2 plates m8?
Thoughts? Is 85%. Wel erge knee travel, maar weet niet of dat eigelijk een probleem is.

Die knee travel heb ik ook
Kan ook niet echt verminderen omdat anders zowat dubbel klap![]()