- Waardering
- 14
pardon? dracula, the godfather serie, the rainmaker, ...Coppola heeft al sinds AN niets bijzonder meer gedaan.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
pardon? dracula, the godfather serie, the rainmaker, ...Coppola heeft al sinds AN niets bijzonder meer gedaan.
pardon? dracula, the godfather serie, the rainmaker, ...

Antwone Fisher is een Amerikaanse film uit 2002 geregisseerd door Denzel Washington. De hoofdrollen worden vertolkt door Derek Luke, Malcolm David Kelley en Denzel zelf.
De zeeman Antwone Fisher is geneigd tot gewelddadige uitbarstingen en moet naar de marinepsychiater voor hulp. Eerst wil hij niets vertellen, maar daarna breekt hij door en vertelt alles over zijn verschrikkelijke kindertijd. Dankzij de hulp van de dokter, confronteert hij zijn pijnlijk verleden en begint hij de speurtocht naar zijn familie die hij nooit kende.
Rambo is gewoon zwaar over-the-top. Als je het kan waarderen vind je hem geweldig, als je dat niet kan waarderen dan zul je de film echt niets aan vinden.

[Link niet meer beschikbaar]
Supercoole personages en gewetenloze moordenaars. Zet de standaard voor 2008 gelijk hoog. 8/10
Hmm, dat is imo slechts een deel.Mijn interpretatie van de achterliggende boodschap wijkt niet echt af van de gemiddelde recensent die er lyrisch over is, hoewel ik het wel op veel punten niet eens ben. Het hoofdthema is vrij duidelijk,
de oude sherriff is tot het inzicht gekomen dat al zijn inspanningen als sherriff de wereld niet echt hebben verbeterd en dat zal nooit lukken ook. Hij is onverschilliger geworden ten opzichte van misdaad en in zekere zin berust hij in het lot. Dit inzicht heeft hij overigens al bij het begin van de film, het blijkt onder andere uit zijn laconieke houding waarmee hij de mislukte drugsdeal observeert.
Veel recensenten beweren echter dat zijn houding radicaal verandert gedurende de film naar aanleiding van het 'nieuwe kwaad' dat zich voordoet in de persoon van Chigur. Misschien dat niet alleen een slechte opvoeding resulteert in een misdadig persoon, maar dat sommige mensen van zichzelf gewoon door en door kwaad zijn. Niet echt overtuigend gebracht, wat waarschijnlijk ook komt doordat er behoorlijk in de dialogen (of beter gezegd monologen) van de sherriff is geknipt. Wat overigens ook begrijpelijk is omdat de film anders veel te lang zou duren. Dergelijke monologen zijn ook niet echt geschikt voor een film omdat de film er ontiegelijk traag van wordt (het beeld moet meerwaarde hebben t.o.v. platte tekst omdat platte tekst veel sneller verwerkbaar is, lezen gaat sneller dan luisteren).
Een subthema staat duidelijk te lezen op de cover, 'there are nog clean getaways'. Erg cliché, clean getaways zijn zeldzaam door nietsontziende misdadigers voor wie geen leven telt. Iets dat we allang wisten.
Voor mij blijft het daardoor niet meer dan een vermakelijke western, als actie/misdaad western vind ik hem geslaagd voor wat betreft het eerste 2/3 deel van de film. Doordat de regisseurs er meer van hebben denken te maken is de film echter grotendeels mislukt, ook het actie/misdaad gedeelte loopt dood doordat één van de hoofdpersonen plotseling geliquideerd is zonder dat de kijker getuige is van de confrontatie zelf. Het spanningsveld daalt tot een anticlimax en ineens staat de oude sherriff in de schijnwerpers. Onlogisch en inderdaad heel anders dan andere westerns, maar daarom juist niet beter. De regisseurs hebben geprobeerd er meer van te maken, maar dat is mijns inziens jammerlijk mislukt doordat de kijker op een verkeerde manier op het verkeerde been wordt gezet; die denkt namelijk naar een actie/misdaadfilm te kijken, maar ineens blijkt het geen actie/misdaad te zijn maar een dramafilm. Leuk om daarmee het intellect van de kijker zogenaamd geweld aan te doen doordat deze zogenaamd de essentie van de film tot op heden verkeerd geïnterpreteerd heeft.
‘En dan is het nu tijd voor de werkelijke ontknoping, zie daar onze sherriff is tot een nieuw inzicht gekomen.’
no country for old men gezien, buiten wat sfeerbeelden vond ik de film niet bijzonder eerlijk gezegd.
Hmm, dat is imo slechts een deel.
Het is even wennen om het traditionele Hollywood gedoe (dat je verwacht) niet te zien natuurlijk. De meeste films in de imdb top 250 hebben iets gedaan wat nooit eerder gedaan is, en dit op een zeer verzorgde wijze, vandaar het succes van deze film. Al moet ik zelf toegeven dat ik ook liever een klassieke (maar minder originele) Western zie als 3:10 to yuma, gewoon voor de actie en spanning, die bij NCFOM soms toch een beetje ontbreekt.Het auto-ongeluk zie ik als een verwerping van Anton's filosofie waarbij hij denkt altijd alles onder controle te hebben. Ondanks zijn inspanningen om getuigen te elimineren en een onzichtbare, controlerende kracht te zijn, is hij uiteindelijk ook een slachtoffer van het lot/toeval. De twee jongens kennen nu zijn gezicht en hij is ernstig gewond. Ook al lijkt het alsof hij 'gewonnen' heeft door iedereen te vermoorden die hem in de weg staat en het geld te bemachtigen, dit alles wordt uiteindelijk abrupt gestopt door een stom verkeersongeval. Dit verklaard waarom het ook voor de kijker zo totaal onverwacht in beeld komt, als een gebeurtenis die niemand zag aankomen, zelfs Anton niet.
Het lijkt mij dat de auteur probeert te zeggen dat niets 100% controleerbaar is en dat dingen veranderen ongeacht wat we doen. Je kan dit accepteren of er tegen vechten, maar uiteindelijk kan het niemand schelen. Deze waarheid wordt in de monoloog van Sheriff Tommy Bell duidelijk gemaakt: je kan het vatten met een stoïcijnse moedigheid van aanhoudende eer ondanks het uiteindelijk overbodige ervan. Of je kan het omarmen, zoals Anton Chigurh doet tijdens zijn extreem toevallige moorden en de keuzes die hij maakt aan de hand van zijn kop of munt spel. In een van de scenes met Anton moet je eens letten op het gesprek met die oude man, daarin zit een hoop van deze symboliek verborgen. De film lijkt te zeggen 'de wereld is een grote vleesmolen en wat je doet is uiteindelijk onbeduidend'.
EricR je bent een beste kerel maar met je muziek & film smaak ben ik het absoluut niet eens.
Lyrisch ben ik er ook niet over...maar zeker wel een zeer goede film.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Een aanrader als je films zoals Good Will Hunting graag ziet.
8/10
Tja, welke film brengt tegenwoordig wel een boodschap die we nog niet wisten. De hoge score ligt wellicht niet zo zeer bij de originaliteit van de boodschap, eerder bij de creativiteit waarin het gebracht is. Artistiek gezien is de film imo prachtig, als je het vergelijkt met de meeste andere films, maar ik kan heel goed begrijpen dat dat bij velen niet hoeft te scoren.Vanuit het perspectief van Chigurh kun je inderdaad zo redeneren. Al vind ik zelf de achterliggende boodschap(pen) de de film al dan niet verhuld zou bevatten zwaar overtrokken, want in feite brengt de film niets nieuws wat we nog niet wisten, en dat ook nog eens niet op een bijzonder overtuigende manier.
Nog bedankt voor de tip man, ik vond 'm echt geweldig goed, je rating klopt ook perfect ik geef ook een 7,5.[Afbeelding niet meer beschikbaar]
He Was a Quiet Man (2007)
Nerd wordt held als hij ingrijpt bij een schietpartij op zijn kantoor. Maar de nerd stond zelf op het punt om de hele boel omver te knallen en kan dus niet omgaan met zijn gevonden heldendom. De belevenissen van Slater zijn erg vermakelijk ook al heeft de veel wel wat duistere trekjes wanneer je het niet verwacht. Zal verder niet veel over het verhaal zeggen omdat het de angel weghaalt uit de wending(en).
Slater als nerd is top en Elisha Cuthbert als verlamde omhoogpijpster springt uit de film.
7,5/10
Zeker een aanrader voor de drama liefhebbers die van een beetje diepte in een film houden!