- Waardering
- 3.208
Een verfilming van de roman van Stephen King door Frank Darabont (The Shawshank Redemption, The Green Mile). Een aardige horror/sci-fi/drama met enkele goede en minder goede momenten. Casting viel me beetje tegen met vooral eerder matige prestaties van Thomas Jane (had bijrol in Magnolia en hoofdrol in Stander) hij kon me niet echt overtuigen hoewel bij momenten wel de enige die de scenes nog van enige emoties voorzag. Marcia Gay Harden als geschifte religieuze b*ch speelde aardig maar was verschrikkelijk irritant en soms overdreven aanwezig. William Sadler speelde zijn rol zoals verwacht.
Het verhaal van King is zoals gewoonlijk zeer fatsoenlijk en creatief. Na een vreemde storm komt er een vage mist over een klein dorpje. Blijkt al snel dat dit geen gewone mist is en allerlei bloeddorstige wezens met zich meebrengt. Enkele inwoners zijn gevangen in een supermarkt en moeten in leven zien te blijven terwijl enkele van hen bovendien beginnen te flippen.
Af en toe de nodige schrikmomenten en bloedige scenes geven de film een aardig horror-thriller gehalte. Voorspelbaar is het niet, maar vernieuwend zou ik het ook niet noemen. Frank Darabont doet een goede poging om het slot wat meer diepte te geven, maar toch had ik de indruk dat de uitvoering allemaal nog wel beter had gekund. De film bestaat eigenlijk uit twee delen: een horor-thriller deel en een drama deel. Een typisch kenmerk voor films van King/Darabont, wat soms heel mooi uitpakt, maar soms ook wat minder. Deze film zit tussen de twee in. Sommige gebeurtenissen vond ik wat ongeloofwaardig (en nee die hadden heeft niets met sci-fi te maken) zoals de keuzes van de personages, dit doet ernstig afbreuk aan de geloofwaardigheid van het hele verhaal. Met name het einde is alles behalve plausibel, had indien anders uitgevoerd nog veel beter kunnen zijn.
Al bij al toch zeker waard om eens te gaan zien of huren als je van het genre houdt -7,5/10.