Roxxe
was me voor maar goed hij zou er toch komen:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Een Engelse film helemaal geschoten in Vlaanderen kon ik niet snel genoeg zien, heb 'm dus al op dvd kunnen bekijken nog voor ie hier in de bioscopen te zien is (2 Juli). De review:
In Bruges is het filmdebuut als regisseur van Martin McDonagh (langspeelfilm) en met deze zwarte komedie/crime/drama is hij meteen goed vertrokken. Twee huurmoordenaars (Ray, gespeeld door Colin Farrell en Ken, gespeeld door Brendan Gleeson) worden na een lastige job door hun baas Harry (Ralph Fiennes) in Londen net voor kerstmis naar Brugge gestuurd om er even tussenuit te gaan. Ken geniet van de toeristische trekpleister, terwijl Ray er een hekel aan heeft en achtervolgd wordt door een gebeurtenis uit zijn laatste job. Ray probeert zijn tijd dan maar zo aangenaam mogelijk door te komen en leert een dame kennen. Alles lijkt echter anders in elkaar te zitten dan gedacht en in de tweede helft van de film gaat het van diepe, intense emoties tot letterlijk een strijd tussen leven en dood.
In Bruges vond ik wat langzaam en Europees beginnen maar is me in de tweede helft echt beginnen boeien. Colin Farrell speelt veel beter dan gewoonlijk, hoewel hij in Phone Booth ook prima was. Brendan Gleeson en Ralph Fiennes waren ook weer super net als de rest van de casting. Ook technisch gezien is alles goed uitgevoerd, Brugge komt prachtig in beeld en de sfeer is heel speciaal. Je krijgt wel heel soms het gevoel dat je naar een typisch Britse crime reeks zit te kijken, maar waar het verschil in zit is dat de film steeds beter wordt en het laatste half uur is echt één van de beste die ik in lange tijd gezien heb!
Deze film gaat in Noord-Amerika niet veel geld opbrengen denk ik, al was het maar omdat Amerikanen geen f**k geven om Europees klinkende films en de film zou helaas ook niet veel publiciteit krijgen. Maar dit is een uitstekende film en zou wel eens erg hoog kunnen eindigen als de reviews doorgaan zoals ze nu gepubliceerd worden. Ikzelf geef In Bruges nog net een 8/10, zeker een aanrader!
ps: kijk niet naar de trailer voor je gaat kijken (geldt eigenlijk voor elke film).