Fitness Seller

Sticky Films Kritiek & Review Topic

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.861
De tekortkomingen van Avatar werden al reeds in de allereerste review uitvoerig beschreven. De belangrijkste vraag was dan ook hoe goed en hoe vernieuwend de film visueel is. Wat dat betreft kwamen reviews superlatieven tekort. Voor een kijker rest de vraag in hoeverre deze in staat is het 3D beeld te appreciëren en vervolgens hoe belangrijk dit aspect als onderdeel van een filmervaring geldt in de beoordeling.

Edge of Darkness (actiefilm) met Mel Gibson is de moeite waard om te gaan kijken. Vorige week naartoe geweest en ik kreeg spontaan een smile op mijn face nadat ik die ouwe weer zag hoeken. :) :D Een echte vent die zich geen face-lift laat opdringen in dat decadente hollywoodwereldje.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De tekortkomingen van Avatar werden al reeds in de allereerste review uitvoerig beschreven. De belangrijkste vraag was dan ook hoe goed en hoe vernieuwend de film visueel is. Wat dat betreft kwamen reviews superlatieven tekort. Voor een kijker rest de vraag in hoeverre deze in staat is het 3D beeld te appreciëren en vervolgens hoe belangrijk dit aspect als onderdeel van een filmervaring geldt in de beoordeling.

Het 3D-beeld doet me niks, maar dat was al duidelijk. Vraag me overigens af of ik de film beter had gewaardeerd als ik de crappy storyline in glorious full 3D had mogen aanschouwen. Een drol met een roos er in blijft een drol. Niet dat Avatar overigens een drol is maar ik vind het buiten het visuele geen meesterwerk.

ZZ, de eerste review was de jouwe neem ik aan? Wat dat betreft is denk ik voor een ieder verschillend wat de belangrijkste vraag is waar je deze film op moet waarderen. Ik vind een verhaallijn in ieder geval wel van belang of het moet een fullblown actiefilm zijn die nergens serieus te nemen valt. Cameron wil echter nog wel moraalridderen in Avatar en hij neemt de verhaallijn dus ook serieus.

Laatst bewerkt:
Cameron zal gewoon een opdracht hebben gekregen. Denk dat mensen vaak teveel denken dat alles bepaald wordt door de regisseur. Soms heeft een productie een zeker doel, zeker als er zoveel geld meer gemoeid is. Denk dat de opdracht voor Cameron in dit geval gewoon was: maak iets dat elk kind en elke volwassene makkelijk kan begrijpen, iets wat mensen graag zien, en maak het lekker spectaculair. Of had je van Twentieth Century-Fox iets anders verwacht? :)

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.867
Het 3D-beeld doet me niks, maar dat was al duidelijk. Vraag me overigens af of ik de film beter had gewaardeerd als ik de crappy storyline in glorious full 3D had mogen aanschouwen. Een drol met een roos er in blijft een drol. Niet dat Avatar overigens een drol is maar ik vind het buiten het visuele geen meesterwerk.
Dit had je toch al gezegd in je eerste post?

ZZ, de eerste review was de jouwe neem ik aan?
Nee, de eerste reviews zoals te lezen op sites als RT.com.

Wat dat betreft is denk ik voor een ieder verschillend wat de belangrijkste vraag is waar je deze film op moet waarderen.
Precies wat ik al zei.

Ik vind een verhaallijn in ieder geval wel van belang of het moet een fullblown actiefilm zijn die nergens serieus te nemen valt. Cameron wil echter nog wel moraalridderen in Avatar en hij neemt de verhaallijn dus ook serieus.
Het is een, verhaaltechnisch, matige uitvoering van een serieus thema. Hetgeen misschien het gros van de bioscoopbezoekers nog wel kan bekoren, maar elke criticus heeft zich wel uitgesproken tegen het flinterdunne plot. Nogmaals, de beoordeling hangt af van hoe zwaar men hier aan tilt.

Cameron zal gewoon een opdracht hebben gekregen. Denk dat mensen vaak teveel denken dat alles bepaald wordt door de regisseur. Soms heeft een productie een zeker doel, zeker als er zoveel geld meer gemoeid is. Denk dat de opdracht voor Cameron in dit geval gewoon was: maak iets dat elk kind en elke volwassene makkelijk kan begrijpen, iets wat mensen graag zien, en maak het lekker spectaculair. Of had je van Twentieth Century-Fox iets anders verwacht? :)

Volgens mij hebben schrijver/regiseurs als Cameron toch wel een behoorlijke artistieke vrijheid. Cameron heeft al bewezen dat hij kaskrakers kan maken en keer op keer de duurste film aller tijden in no time zijn geld laat terugverdienen. Om nog beter te scoren dan zijn vorige films is er weinig keuze om een z o'n breed mogelijk publiek aan te spreken en gelet op de recettes is dat ook meer dan gelukt.

Probleem wat dan altijd ontstaat is dat je ergens moet inleveren aan kwaliteit van het verhaal, teveel diepgang had minder opgeleverd aan de kassa. Als kaskraker is de film dus ook meer dan geslaagd maar als meesterwerk had de film wat mij betreft wel iets evenwichtiger mogen zijn.

Nu is de IMDB Top 250 niet heilig maar bijna iedere film in de top 250 is of film die in beginsel al duister is of zijn duistere kanten heeft. Avatar is meer een popcornfilm en qua verhaal te licht om het te beschouwen als echt meesterwerk.

Artistieke vrijheid zeker, maar als de productie zegt dat een kind en een r*tard zeg maar het ook helemaal moet snappen dan moet het vooral niet te complex worden. En families met kinderen houden van feel good blabla, je komt dan snel bij afgezaagde scenario's die de serieuze filmfan nog weinig kunnen boeien. Althans dat is mijn vermoeden hier.

Dat gezegd zijnde ben ik wel van mening dat je het ook wat complexer en origineler kan maken zonder bepaalde groepen helemaal uit te sluiten.

Artistieke vrijheid zeker, maar als de productie zegt dat een kind en een r*tard zeg maar het ook helemaal moet snappen dan moet het vooral niet te complex worden. En families met kinderen houden van feel good blabla, je komt dan snel bij afgezaagde scenario's die de serieuze filmfan nog weinig kunnen boeien. Althans dat is mijn vermoeden hier.

Dat gezegd zijnde ben ik wel van mening dat je het ook wat complexer en origineler kan maken zonder bepaalde groepen helemaal uit te sluiten.

Het is een PG-13 film en bijna overal een rating vanaf 12 jaar. Dus geen film voor de hele familie. Vanaf 12 jaar wordt een zekere mate van geweld, duisterheid, diepte etc niet als bezwaar gezien om van een film een kaskraker te maken. De actie in Avatar en een flintertje borstweefsel hier en daar zijn natuurlijk al genoeg om de film niet als kinderfilm te zien. Zeker in de USA niet, daar zou een hele borst al bijna een X-rating opleveren (even overdreven).

Ach van de chicks in de zaal zat de helft op een gegeven moment toch te janken. Dit mega simpele plot heeft zijn effectiviteit al meerdere malen bewezen, zo ook hier.

Ach van de chicks in de zaal zat de helft op een gegeven moment toch te janken. Dit mega simpele plot heeft zijn effectiviteit al meerdere malen bewezen, zo ook hier.

De jankfactor is toch geen maatstaf, chicks snotteren ook bij Sneeuwwitje. Wat overigens meer een meesterwerk is dan Avatar.

Het is een PG-13 film en bijna overal een rating vanaf 12 jaar. Dus geen film voor de hele familie. Vanaf 12 jaar wordt een zekere mate van geweld, duisterheid, diepte etc niet als bezwaar gezien om van een film een kaskraker te maken. De actie in Avatar en een flintertje borstweefsel hier en daar zijn natuurlijk al genoeg om de film niet als kinderfilm te zien. Zeker in de USA niet, daar zou een hele borst al bijna een X-rating opleveren (even overdreven).
Hm ik dacht echt alle leeftijden, ja in dat geval heb je zeker een punt.

[IMDB]Zombieland[/IMDB]

Leuke Amerikaanse horror-komedie die redelijk creatief in elkaar zit en prettig wegkijkt. Niet op het niveau van Shaun of the dead, waar Britse humor toch weer net dat extraatje geeft wat in Amerikaanse humor vaak nog ontbreekt. Het was redelijk creatief en origineel in heel wat momenten, maar dit mocht eigenlijk best nog wat verder doorgetrokken worden in de film (extremer). Naar het einde toe zwakte dit creatieve wat af en werd het een iets te voorspelbare en Amerikaanse productie, hoewel de film steeds leuk blijft en nooit echt gaat vervelen. Een beetje voorspelbare elementen bederven de pret dan ook niet. Acteerwerk is prima (met name Woody Harrelson en Jesse Eisenberg) en de zombies zien er 'goed' uit. Knap werk dus van deze ploeg en zeker voor relatief onervaren regisseur Ruben Fleischer.

Komische horrorfilms zijn één van mijn favoriete genres en deze komt zeker bij de favorieten +7,5/10.

Heb hem ook gezien,vermakelijk....leuk.

Vannacht Sherlock Holmes gekeken.. wat een slechte film!! Niet hrappig, voor de hand liggend... slaapverwekkend!

Heb hem halverwege ook afgezet....vond er niet veel aan.

Terug
Naar boven