Tja heeft weinig zin om over een mening te gaan discussiëren. Maar een mening is wel het resultaat van een persoonlijke ontwikkeling. En dan is mijn mening dat die ontwikkeling nog in de kinderschoenen staat, wat niet zo vreemd is op die leeftijd.
Ik zie ze al zitten met z'n vieren zo van nu gaan we eens even een stevige oorlogsfilm kijken. Biertje opentrekken. Vietnam, doet het altijd goed. Word je opeens lastig gevallen met bitter realisme, de waanzin van het leven en twijfel over het zijn begeleid door wat geschreeuw, bloed en kogels.
Klaas: bitter realisme? welke oorlogssoldaat gaat nu surfen tijdens bombardementen en doet gewoon verder wanneer er een bom net naast hem valt? zo'n dingen ergeren mij echt in films. Als je een film wilt maken die over bitter realisme gaat moet je zo'n dingen niet in je film gaan zetten, althans is dat mijn mening. In een film als, bijvoorbeeld, sukiyaki western django heb je wel alle gekheid samen, maar dat is net het mooie van die film. Daar zou het perfect passen als ze gingen surfen tijdens bombardementen. Maar als je een realistische oorlogsfilm wilt maken past dit er (voor mij) nu eenmaal niet in, en zo vond ik nog veel dingen gewoon niet goed hierin. maargoed, dat is persoonlijke voorkeur.
overigens ben ik van plan de hele imdb top 250 te kijken, samen met die andere kerels. Ik heb er nu toch al ongeveer de helft van gezien, en dit is één van de eerste films die ik niet goed vond. 2001: a space odyssey vond ik ook niet zo goed, maar dat is misschien normaal door de oudheid van de film en mijn leeftijd. Ik kan begrijpen dat het toen (toen 2001 nog niet geweest was) wel een goede film was. Verder vind ik de meeste oudere films wel heel goed (the good the bad and the ugly, a clockwork orange, seven samurai, vertigo, lawrence of Arabia, psycho etc...)en heb ik respect voor het feit dat ze ze al zo oud zijn, dan kun je natuurlijk niet gaan kijken naar special effects etc..
Ik vind mezelf niet een typische 19 jarige die bruut geweld wilt zien, maar deze film vond ik gewoon niets. Nogmaals, ieder zijn voorkeur natuurlijk. En ja, mijn leeftijd zal er wel degelijk iets mee te maken hebben, maar nogmaals, ik kan wel degelijk respect opbrengen voor oudere films, aangezien ik zelfs casablanca gezien heb, één van de oudste films uit mijn lijstje. overigens bekritiseer ik een film eigenlijk een beetje per genre. Om terug te komen op die eden laken, dat is het horror/thriller genre. Voor die categorie vind ik het een hele goede film, dus krijgt hij een 8. maar zo'n film kun je onmogelijk gaan vergelijken met, bijvoorbeeld, apocalypse now! of once upon a time of the west etc (zoiezo niet, een horrorfilm is nu eenmaal voor een beperkt publiek, sommige mensen zullen geen enkele horrofilm goed vinden)... vandaar mijn hoge score voor eden lake.
btw:
One flew over the cuckoo's nest: net gekeken. het was helemaal anders dan ik verwacht had, maar toch een heel erg goede film. Een beetje klote dat iemand mij al had verteld hoe hij eindigde, dat verpeste de film wel een beetje. Verder toch een heel goed verhaal. Jack Nicholson speelt zijn rol echt zalig vind ik. 8/10 zou ik zeggen, één van de betere films die ik gezien heb.