The Hobbit
Ik geef hem 4/10
Misschien dat een meer objectieve waarnemer hem iets meer zou geven. Maar eerst een beetje achtergrond dus: in mijn studententijd was ik zacht gezegd een hevige LOTR fan, elke film in de cinema gezien en toen ze op DVD uitkwamen tientallen keren bekeken, mede omdat ik te lam was om iets te doen met mijn tijd. De boeken gelezen, enfin the whole shabang...
Voor ik van start ga; deze review zal redelijk spoiler-heavy zijn, dus niet lezen als je hem nog wil kijken.
Deze film heeft 2 fundamentele gebreken waar al de rest uit vloeit. Ten eerste zitten we met een trilogie, door miljoenen mensen bekeken waarin je al bepaalde dingen (established) vastgesteld hebt, er zijn bepaalde verwachtingspatronen waaraan een LOTR based film moet voldoen. En de tweede is dat een mens een raar beestje is: alles voor een stuiver, en iedereen heeft zijn prijs. Dat heb ik gisteren in de cinema gezien, jammer genoeg.
Alles wat fout is aan deze film vloeit voort uit deze twee zaken.
Het begint eigenlijk redelijk goed: we krijgen een inleiding waarin de geschiedenis van de eenzame berg uitééngedaan wordt. "Er was eens..." en we zijn weg! Dan gaan we na enkele minuten terug naar De Gouw en Bilbo Baggins en krijgen we nóg een keer "Er was eens..." op ons bord. Heel veel is daar niet verkeerd aan, maar je krijgt een gevoel dat het hortend en stotend begint en dat de regisseur al vanaf het begin te veel haken nodig heeft om zijn film aan op te hangen.
Daarna volgt de samenstelling van de groep dwergen. Hier loopt voor mij alles fout. De Hobbit is een avonturenverhaal én een reisverhaal. Na een uur film zitten we nog altijd binnen in het huis van Bilbo. Er wordt gerokken en gerokken dat het geen naam heeft. Alles passeert de revue:
Op een gegeven moment zijn ze met de hele groep aan het afwassen en een liedje aan het zingen. In een normale film had een scene zoals deze de cut nooit gehaald. Waarom? Omdat het niks bijbrengt, een scene zoals dit heeft geen doel in het verhaal. Er wordt niet gedaan aan karakterontwikkeling, het verhaal gaat niet vooruit. De enige redens om deze scene erin te houden waren volgens mij 1. tijd rekken en 2. hé, kijk wat ik kan met 3D effecten.
De dialoog in dit eerste deel van de film is eerlijk gezegd om te huilen en je ziet dat de acteurs moeilijkheden hebben om ze te spelen. Het eerste gesprek tussen Gandalf en Bilbo is er zo een mooi voorbeeld van.
Gandalf: Hoi, mang! ik kom voor een avontuur
Bilbo: hallo, nee bedankt, geen avontuur voor mij
Gandalf: Ja, hoor, je gaat mee
Bilbo: nee bedankt, geen avontuur voor mij
Gandalf: yup, jij gaat mee
Bilbo: nee nee geen avontuur voor mij
Gandalf: Jawel, je gaat mee
Bilbo Nee nee geen avontuur voor mij
Papachico: FFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUU GET ON WITH IT
De archetypische indeling van de dwergen vond ik nu nog zo storend niet, maar wel duidelijk, maar goed, dat wat het bronmateriaal. De dikke kok (overtuigende fat suit overigens - not), de dappere dwaas, de prins met edele trekken, de ruwe krijger met gouden hart die altijd honger heeft, de guitige broers, de oude trouwe dienaar. You name it, they're in it.
Maar goed, na een uur gaan we eindelijk de hort op. En al gauw was de eerste keer dat één van de irritantste punten van doorheen de hele film me echt de ogen uitstak: te veel comic relief. Het randje van de slapstick is op momenten nooit ver weg
Goed; we zijn net weg en Bilbo brengt iedereen tot stilstand omdat hij zijn zakdoek vergeten heeft, hij houdt zijn teugels vast op de meest geforceerde manier ooit, hij is een beetje allergisch aan paarden,... Enfin zelfs een persoon met het IQ van een erwt moest blijkbaar snappen dat Bilbootj geen avonturier is. Goed voor mij, maar dit thema stopt niet meer voor de rest van de film. En het er altijd zo vingerdik opleggen. brrr
Dan volgt een scene waarin we de persoonlijke geschiedenis van Eikenschild wat meer uit de doeken doen. En tijdens deze scene kwam de realisatie: er is geen bloed in deze film... geen druppel... Onthoofdingen, ledematen afsnijden, inhakken op Orcs, met zwaarden recht erdoor steken en geen druppel bloed. Dank u wel preuts Amerikaans publiek...
Uiteindelijk gebeurt er bijna niks in deze film: Een bende verzamelt zich en gaat op stap, ze komen 3 trollen tegen- die hen pownen en waaraan ze met een deus ex machina ontsnappen, dan een bende Wargs waarvoor ze weglopen met hulp van een deus ex machina, dan gaan ze naar Rivendel en lopen ze ook daar weg, waarna ze in een Goblin-hol terechtkomen waaruit ze weglopen na een deus ex machina, waarna ze opnieuw weglopen van die bende Wargs dankzij een deus ex machina THE END
Dat Goblinhol ging er trouwens helemaal over. Ik kan niet wachten tot iemand die ontsnappingsscene versnelt en op Benny Hill muziek zet. De dood van die hoofdman was trouwens het toppunt van flauwe humor; nogal realistisch dat je iemand zijn buik opensnijdt, dat er geen darmen uitvallen, maar dat die dude alvorens te sterven het toch nog nodig vindt om een "grappige" oneliner eruit te persen
Conclusie (want ik heb geen zin meer om verder te b**chen): Deze film is té veel een familiefilm met té veel comic relief en flauwe humor, er zitten te veel gezongen nummers in (it's not a musical pls) en je krijgt té veel de indruk dat er tijd gerokken wordt om het verhaal toch maar over 3 films te kunnen uitsmeren, het geweld is niet realistisch, té veel scenes die IMO als enige doel hebben om de state of the art 3D te demonstreren, beelden die overigens wel mooi zijn.
The hobbit 2 en 3? Mij niet gezien in de cinema, ik wacht wel tot de DVD uitkomt.