Fitness Seller

Sticky Films Kritiek & Review Topic

ZoutZak zei:
Donnie Darko
Woensdag 31 Mei van 20:50-22:40 op Canvas

Absolute aanrader voor wie de film nog niet gezien heeft. Naast het feit dat het gewoon een bijzonder mooie film is, biedt het plot ruimte voor discussie over tijdreizen, etc.

De regisseur, Richard Kelly, heeft deze maand zijn 2e film uitgebracht, southland tales, met een verrassende cast! :D

@ Rob G, op de een of andere manier heb ik het idee dat jij veel weg hebt van hoofdrolspeler Gyllenhaal...!? (zeker na zijn laatste rol in Brokeback.... hehe j/k)

Ik heb hem gezien ja
Maar ik mis de link in het verhaal
Wat is de ware essentie ervan? Ik begrijp er maar een klein deel van
Die tijdreizen? Waren die bedoeld om hem te waarschuwen van alle ellende die er zou gebeuren? En zijn dood aan het einde was dat bedoeld om te voorkomen dat al die ellende zou gebeuren en heeft hij zich dus opgeofferd?
En whats with the rabit?
Iemand die wat verduidelijk kan schenken?

Ik heb donny darko ook gezien. Ik vond het ook een erg goede film. De film was op punten absurd ( in positive zin ) , grappig, maar vooral apart. Het is niet het standaard hollywood verhaald. Gyllenhaal weet zijn rol als Donny ook erg goed te spelen. In mijn ogen staat de film open voor meerdere interpretaties. Iedereen kan er in principe voor een deel zijn eigen waarheid in zoeken.
Donny ligt in het begin van de film op de weg. Volgens mij is dat dezelfde plek waar hij op het einde heen gaat. Hierdoor is het mogelijk de film te zien dat hij vanaf de eerste minuut eigenlijk al door de tijd heeft gereisd.
Hoe wist Donny met de hulp van Frank waar heen te gaan telkens ? Ik denk doordat het natuurlijk allemaal al een keer gebeurt is en hij de tweede keer de kans grijpt om te doen wat hij wil. ( Frank zegt dit ook 'you can do anything you want ' ).

Ik weet niet of het zo is, maar zo heb ik het in elk geval begrepen. Anderen hier een andere mening over ?

Marc zei:
Ik heb donny darko ook gezien. Ik vond het ook een erg goede film. De film was op punten absurd ( in positive zin ) , grappig, maar vooral apart. Het is niet het standaard hollywood verhaald. Gyllenhaal weet zijn rol als Donny ook erg goed te spelen. In mijn ogen staat de film open voor meerdere interpretaties. Iedereen kan er in principe voor een deel zijn eigen waarheid in zoeken.
Donny ligt in het begin van de film op de weg. Volgens mij is dat dezelfde plek waar hij op het einde heen gaat. Hierdoor is het mogelijk de film te zien dat hij vanaf de eerste minuut eigenlijk al door de tijd heeft gereisd.
Hoe wist Donny met de hulp van Frank waar heen te gaan telkens ? Ik denk doordat het natuurlijk allemaal al een keer gebeurt is en hij de tweede keer de kans grijpt om te doen wat hij wil. ( Frank zegt dit ook 'you can do anything you want ' ).

Ik weet niet of het zo is, maar zo heb ik het in elk geval begrepen. Anderen hier een andere mening over ?
Maar dat is geen verklaring voor waarom hij zichzelf vermoord?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.824
In mijn ogen, maar heb em al een tijdje niet meer gezien, is de verschijning van het konijn een visioen als in een goddelijke interventie (pulp fiction, anyone? :D). Deze geeft Donnie het vermogen om door de tijd te reizen. Donnie ziet vervolgens een reeks van verschrikkelijke gebeurtenissen (dood van zijn vriendin, familie) die hij in gang heeft gezet nadat hij dat vliegtuigongeluk heeft overleefd, en offert zichzelf als het ware op, door met zijn gave terug te gaan in de tijd en om te komen in het ongeluk, en dus anderen het leven te laten behouden.

ZoutZak zei:
In mijn ogen, maar heb em al een tijdje niet meer gezien, is de verschijning van het konijn een visioen als in een goddelijke interventie (pulp fiction, anyone? :D). Deze geeft Donnie het vermogen om door de tijd te reizen. Donnie ziet vervolgens een reeks van verschrikkelijke gebeurtenissen (dood van zijn vriendin, familie) die hij in gang heeft gezet nadat hij dat vliegtuigongeluk heeft overleefd, en offert zichzelf als het ware op, door met zijn gave terug te gaan in de tijd en om te komen in het ongeluk, en dus anderen het leven te laten behouden.

spiertje16 zei:
Maar dat is geen verklaring voor waarom hij zichzelf vermoord?

Je kunt het denk ik vanuit 2 kanten zien. Zoals ik al eerder zei staat de film in mijn ogen open voor meerdere interpretaties.

De mogelijkheid die Zoutzak hier neerzet is wellicht het waarschijnlijkst. Donnie was al niet zo gelukkig met zichzelf. En offert zich dus op voor zijn vriendin die anders zou worden vermoord.

Anderzijds:
Door de waarschuwing van Frank in het begin krijgt Donnie niet het vliegtuig onderdeel op zijn kop. Als Frank een hallucinatie of inbeelding is en dus in het onderbewuste zit van Donnie is het een soort helderziendheid geweest om zichzelf te redden. De dood van Donnie op het laatst zou dan zeg maar het plot hoe het zou zijn gegaan als hij het niet wist. ( Al verklaart dat niet de glimlach op het laatst )

Nja ik weet het ook niet echt.. ik weeg maar wat mogelijkheden af.

Ik heb gister Hostel gezien. Het begin was een beetje standaard en saai, maar het laatste stuk maakt het toch wel goed :D. Het was helemaal niet eng ofzo maar ik moest gewoon hard lachen om de overdreven vieze scenes.

Ik geef het een 6+

nl versie of amerikaanse?

juist 16 blocks met bruce willis & mos def gezien, één woord: cliché-k*tfilm, download 'm maar ;)

wel 1 coole kill erin ;)

dacht ik al ;) morgen freeman rocks

ZoutZak zei:

Ik heb de director's cut gezien waarin alles wordt uitgelegd. Doe maar eens een search met google, dan vind je genoeg. Donnie is idd de uitverkorene en de momenten met het konijn (Frank) vinden plaats in het zogenaamde 'tangent universum'.

Dit is een van de weinige films die alsmaar vager wordt naarmate je hem vaker ziet :D Je moet er niet teveel over nadenken.

Swingers gezien, beetje dun verhaal over twee stellen die gaan 'Swingen' of te wel partnerruil. Maar goed de Hollandse t**ten maken veel goed. Een 7 voor de knoppen, een 5 voor het verhaal.

US versie. NL is door Urbanus gedaan

heb hem in het frans gezien, met nl subs.. vond hem veeeeel beter dan de us versie.. of urbanus.. :s

laatst grizzly man gezien... bizar verhaal weer, maar goede docu..

nog een goede docu: smartest guys in the room.. bizar dat dat heeft kunnen gebueren.: i's all about money..

Running Scared gezien, veel onwaarschijnlijker qua gebeurtenissen kan een film niet zijn maar desondanks toch een vermakelijke film. Film vliegt als een achtbaan er doorheen en bijna ieder subverhaaltje is boeiend.

Running Scared (2006)

7,5/10

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.839
wat vond je van het einde Eric?

Terug
Naar boven