Of wat dacht je van de politiekmoeheid, denk dat je dit niet moet onderschatten.
Zeg niet dat het er niet is want van Rossem omschrijft het ook.
De burger denkt "het maakt niet uit wat ik stem ik heb toch niks te zeggen"
Min of meer de woorden van Maarten.
Ja zeker, maar het probleem is dat het een onzin stelling is, en dat geeft hij min of meer ook aan. In ieder geval haarfijn in het boek waar dit filmpje een soort van promo van is. Natuurlijk heb je niets te zeggen, je bent met nog 16 miljoen personen die ook allemaal wat willen. De flanken doen voorkomen alsof er een eenduidige oplossing is of richting is die een (gezond) gefragmenteerde samenleving in kunnen slaan. Die is er niet, het midden, het zogenaamde gekonkel en gepolder in het centrum is juist waar de gemene deler bij gebaat is. Netto gezien. Iedere andere richting zorgt voor meer onvrede dan geluk. Het zou wat zijn dat ik als individuele burger wel wat doorslaggevends had te zeggen. Dit gevoel is nu net wat de charismatische leider van een populistische beweging uitbuit, jou het gevoel geven dat het anders kan en dat er nu eens iemand opstaat die het allemaal gaat doen zoals jij het wil. En dan voor de hele bevolking, het gehele volk.
Soms zou je bijna gaan willen dat ze de PVV gewoon 4 jaar de volmacht geven, het is even puinruimen daarna maar de les zal dan wel helder zijn. Alhoewel, je moet de domheid van het gepeupel ook niet onderschatten, die stemmen na 10 jaar dan gewoon weer op zo'n 'ik vertegenwoordig het volk' type met zijn prachtige one-liners en ongenuanceerde oplossingen op elk probleem.
---------- Toegevoegd om 21:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:40 ----------
Ik denk zelf dat het er nog veel minder zijn.