AndroidHealthClinic

Forumgame 21: Rise or fall of the Roman empire

Nu terug en had dus beslissend kunnen zijn alsnog, dacht dat t tussen weightboy en unknown ging?

Inderdaad

Zowel Rob P als Woopy hebben me laten weten dat ze liever niet meer meespelen. Hierover moet ik nog eens een nachtje nadenken en ga pas morgen beslissen wat ik hiermee doe.

Dat is enkel 'moeilijk' indien één of beide een belangrijke rol heeft/hebben.

woopy heeft sowieso een belangrijke rol maar als cult ga je niet op zo'n zielige manier stoppen dus het zal wel een belangrijke goede rol zijn.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.547
Dag 4:

Nabij het Pharsalus plaatsje vond een grote veldslag plaats die de Romeinse geschiedenis voorgoed zou veranderen. Twee Romeinse legers stonden tegenover mekaar en dit zou het lot van het verdere Romeinse rijk beslissen. Het leger van Pompeius (Pompei in vorige verhaal) was ruim in de overmacht met +40.000 infanteristen en +5000 ruiters tegenover respectievelijk 20.000 infanteristen en 1000 ruiters voor Caesar. Pompeius had echter het nadeel dat zijn leger voor een groot deel bestond uit geallieerden strijders uit het Oosten terwijl Caesar over geroutineerde soldaten beschikte. Na verscheidende dagen van schermutselingen had Caesar Pompeius waar hij hem hebben wilde, op een open terrein ideaal voor Caesars militaire tacktieken. Pompeius stelde zijn leger als dusdanig op: op de rechter rflank Cornelius Lentulus met zijn troepen aan de rivier en in het midden stond Scipio met Syrische en Afrikaanse troepen. Maar zijn voornaamste troef, zijn veel sterkere ruiterij, had Pompeius links geplaatst, samen met boogschutters en slingeraars onder bevel van Caesar's vroegere legaat, Titus Labienus. Caesar plaatste zijn troepen zodanig dat hij eigenlijk zijn zwakke ruiterij liet uitschijnen maar dit was weloverwogen. Caesar plaatste Marcus Antonius zijn troepen links, Calvinus zijn troepen in het midden en Publius Sulla zijn troepen rechts. Daarbij stelde hij zijn infanterie in een dunne slagorde op, om een even lange linie als de sterkere vijand te kunnen vormen. Zijn infanterie moest alleen standhouden, niet de vijandelijke linies doorbreken. Een berekend risico maar dat wist Caesar ook wel. Zijn cavalerie stelde hij rechts op tegenover die van Pompeius. Hij was zich bewust van die zwakke plek, maar hij meende ook dat dit een onweerstaanbaar lokaas voor de +5000 ruiters van Pompeius zou zijn. Achter zijn cavalerie plaatste hij 5 uitgelezen cohorten, op het vlakke terrein onzichtbaar voor de vijand. Dit was zijn joker die hij desgewenst kon inzetten. 13

PharsalusMap.jpg

Goed wetende dat hij qua troepenaantal zwakker stond deed Caesar toch de eerste zet maar zijn soldaten stopten doelbewust tot voor de vijandelijke linies en lieten zich niet tot een gevecht verleiden. Hierop stuurde Pompeius zijn cavalerie naar voren om Caesar in zijn zogezegde zwakke flank aan te vallen direct gevolgd door boogschutters en slingeraars. Toen Caesars ruiterij de druk van deze troepenmacht voelde en begon terug te trekken speelde Caesar zijn joker uit en liet de vijf elite cohorten naar voren treden. Hun pilla deden dienst als hellebaarden en hadden een verpletterend effect tegenover de troepen van Pompeius. De ruiterij van Pompeius sloeg op de vlucht en vertrappelde hierbij haar eigen voetvolk. Caesar stootte hierna direct door de linkerflank van Pompeius. Nog steeds in de minderheid deelde Caesar toen een tweede geniale bevel uit dat ook de vijand mocht horen. Elke Romein in het leger van Pompeius zou gespaard worden als ze geen tegenstand meer boden. De tacktiek werkte en de meeste Romeinse soldaten van Pompeius hielden zich kalm. Caesars troepen konden vrij simpel de hulptroepen van Pompeius verslaan en de slag van Pharsalus was beslecht in het voordeel van Caesar door militaire vernuftigheid. De daaropvolgende dag gaven de resten van Pompeius' troepen zich over en was de oorlog eigenlijk voorbij. Een deel van de senatoren vluchtte naar Afrika. Pompeius dacht onderkomen te vinden in Egypte. Maar nog voor hij aan land kon gaan, werd hij in opdracht van Ptolemaeus XIII van Egypte vermoord. Zijn hoofd presenteerde de jonge koning later aan Caesar, die bij het zicht van zijn dode rivaal in tranen uitbarstte over het verlies van een rivaal, oude vriend en schoonzoon.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Tussen de slachtoffer van deze grote slag vinden we zowel burgers als Romeinen. Beide kampen hebben verliezen geleden maar één iemand volgen we in het speciaal.

Unknowndbb is dood
Hij was burger
Niet, hij was senator

Dat dacht ik al..

ik wist het

pffffffffff

• #1.552
Ik mag hopen dat iedereen het verhaal heel goed bekijkt :roflol:

Morgen alley of sanca?

pff zie het nu pas

Hij was gewoon senator...

Ik mag hopen dat iedereen het verhaal heel goed bekijkt :roflol:

Will do. Zal wel pas morgen laat in de middag zijn, tenzij iemand tegen die tijd de hint al heeft gevonden :)

---------- Post toegevoegd 20 September 2013 om 21:50 ----------

Oh wtf hahahaa.. Ik zag die witte letters niet. Oke was echt gefoold dan :D

Het is jammer dat er zoveel burgers poep in hun ogen hebben, anders was er nu wat meer duidelijk geweest..

Vannacht sterf ik toch.

• #1.558
Iedereen met een nachtrol mag me een PM sturen!

Lol, zag ook eerst de witte letters niet :roflol:

Mooi, weer een senator eruit!

Nice!

Echt leuk gespeeld Remi. Spannende dag geweest zo.

Jager naar Penose toe lijkt me.

Terug
Naar boven