XXL Nutrition

Fotografie!

bedankt ericr. Nu heb ik niet echt veel verstand van fotografie. Maar ISO boven de 200 gebruik je dat vaak? + bij een DSLR moet ik toch meerdere lenzen kopen?

ISO 400 heb je al snel nodig als het later op de dag begint te worden. Als het eenmaal begint te schemeren heb je al snel ISO 800 nodig. Hogere lichtgevoeligheid zal ik het maar niet over hebben bij prosumer camera's, geen enkele camera presteert nog goed bij ISO 1600.

Binnen zonder flits red je meestal ook niet met ISO 100 of ISO 200. De flitser op een prosumer geeft meestal toch een te harde indruk. Kan je wel opvangen met slow sync flitsen maar daarvoor moet je onderwerp amper bewegen.

Overdag red je het overigens bijna altijd met ISO 100 en alleen bij zwaar bewolkt weer zal je soms naar ISO 200 moeten schakelen.

bedankt ericr. Nu heb ik niet echt veel verstand van fotografie. Maar ISO boven de 200 gebruik je dat vaak? + bij een DSLR moet ik toch meerdere lenzen kopen?

Iso 200 gebruik je veelal binnen of bij zwaar bewolkt weer ( dan zou ik toch nog iets hoger gaan richting 325 of 400 )
En bij een DSLR heb je afhankelijk van het te fotograferen onderwerp voldoende een 18-70 en een 70-300 moet voldoende zijn je hebt dan beschikking tot 450mm ( DSLR heeft een vergrotingsfactor van 1.5 )

ISO 400 heb je al snel nodig als het later op de dag begint te worden. Als het eenmaal begint te schemeren heb je al snel ISO 800 nodig. Hogere lichtgevoeligheid zal ik het maar niet over hebben bij prosumer camera's, geen enkele camera presteert nog goed bij ISO 1600.

Binnen zonder flits red je meestal ook niet met ISO 100 of ISO 200. De flitser op een prosumer geeft meestal toch een te harde indruk. Kan je wel opvangen met slow sync flitsen maar daarvoor moet je onderwerp amper bewegen.

Overdag red je het overigens bijna altijd met ISO 100 en alleen bij zwaar bewolkt weer zal je soms naar ISO 200 moeten schakelen.

En flitsers op een compactcamera hebben ook nog een ander richtgetal dan op een DSLR welke veelal wat zachter ( diffuus ) en een groter bereik hebben.

Mss tof om eens wat zelfgemaakte foto's te delen met ons?
Liefst dan nog foto's ivm bodybuilding ;)

• Topic Starter Topic Starter
Oke mannen. Ik heb een foto toestel aangeschafd.

Ben net even een foto tje gaan schieten in het bos. Gewoon met de standaard instellingen, dus ik moet er zeker nog meer uit zien te halen!

wat vinden jullie ervan?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoe was die paddo? Duidelijk dat je een hap hebt genomen :D

Vind de foto niet zo.. De helft is onscherp

Kleiner diafragma gebruiken Seagal, dit is een juist hoger F getal. Gebruik de camera in stand A (Aperture) of M (Manual). Bij A kies jij het diafragma en de camera de sluitertijd, bij M mag je ze zelf beiden kiezen. Door een kleiner diafragma krijg je een grotere scherptediepte maar hierdoor verlies je een hoop licht wat je weer moet compenseren met de sluitertijd en/of ISO waarden.
Maak je gebruik van een echte macrolens of is dit van de kitlens?

Fotografie

Afhankelijk van je budget is de overweging tussen spiegelreflex of compactcamera een kwestie. Spiegelreflexen zijn met beeldmogelijkheden eindeloos waar compactcamera's het moeten hebben van de voorgeprogrammeerde functies. Voor een goed overzicht kijk je op Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ. Ik werk zelf in een fotozaak en heb de nodige ervaring met bijde typen camera's. Ik Zou gaan voor een spiegelreflex. Deze biedt de gebruiker meer mogelijkheden en laat de techniek over aan de fotograaf. Greetz

He-man

Afhankelijk van je budget is de overweging tussen spiegelreflex of compactcamera een kwestie. Spiegelreflexen zijn met beeldmogelijkheden eindeloos waar compactcamera's het moeten hebben van de voorgeprogrammeerde functies. Voor een goed overzicht kijk je op Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ. Ik werk zelf in een fotozaak en heb de nodige ervaring met bijde typen camera's. Ik Zou gaan voor een spiegelreflex. Deze biedt de gebruiker meer mogelijkheden en laat de techniek over aan de fotograaf. Greetz

He-man

cool, weet jij dan toevallig wanneer die canon powershot A650 IS terug leverbaar is van canon?

tip

Camera op M manual dus handmatig instellen en voor F diafragma 11 of hoger kiezen..

Om een scherpe foto te krijgen zonder te flitsen (dit vernaggeld het natuurlijke effect) kun je 2 dingen doen

je koopt een statief en stelt de sluitertijd in op automatisch bij een hoge diafragma. (F)

je verhoogd de lichtgevoeligheid en kan daarom uit de hand fotograferen zonder bewogen beelden (ISO)

A650 Is

cool, weet jij dan toevallig wanneer die canon powershot A650 IS terug leverbaar is van canon?

Deze is al uit. Zou ik trouwens als je het voor de fotografie kiest niet nemen. De SX 100 IS biedt meer voor je geld. De A650 biedt stereo geluid bij filmen en een groter beeld bij filmen als extra aan maar hey je wilt een fotocamera en hierbij is een 6x zoom tegenover een 10x toch minder.

Ja de 650 is 4 mpix groter maar ga jij dagelijks 70X100 afdrukken?

Zijn btw tips he, als je al voor de 650 wilde gaan, koop m dan.

Kleiner diafragma gebruiken Seagal, dit is een juist hoger F getal. Gebruik de camera in stand A (Aperture) of M (Manual). Bij A kies jij het diafragma en de camera de sluitertijd, bij M mag je ze zelf beiden kiezen. Door een kleiner diafragma krijg je een grotere scherptediepte maar hierdoor verlies je een hoop licht wat je weer moet compenseren met de sluitertijd en/of ISO waarden.
Maak je gebruik van een echte macrolens of is dit van de kitlens?

Ik fotografeer met de panasonic Fz50. een kitlens dus.

Vaste lens, geen kitlens. Kitlens heb je alleen bij een DSLR.

je hebt gelijk ericr. ik noemde het maar even zo omdat je er nog ander extra op kunt zetten.
Maar ik ga maar eens aan de slag in M stand.

ik vind die foto niet echt slecht maar gewoon veel uitproberen ....toch ook eens een andere camera gaan kopen.

ik vind die foto niet echt slecht maar gewoon veel uitproberen ....toch ook eens een andere camera gaan kopen.

Nee ik vind hem ook niet slecht, ik begrijp niet zo goed waarom deze foto slecht wordt genoemd. Door het gebruiken van een lage F waarde krijg je een hele mooie scherptediepte (voor / maar vooral achtergrond mooi onscherp).
Prima foto hoor! Ik zie ze op het fotoforum veel slechtere voorbij komen :D

En de M stand? Ik zou eerst wat met Av gaan proberen (tenminste als je een beginner bent en het op deze cam zit) Dan kun je je eerst verdiepen in wat een hoge en lage F doet, zonder ook nog eens zelf de belichting in te stellen. De camera doet dan zelf de sluitertijd instellen bij de F waarde die jij selecteerd.
Gebruik het 90% van de tijd (behalve in de studio)

succes :thumbup:

Gebruik zelf ook bijna alleen de A-stand. M stand alleen als ik beide eerst heb laten uitmeten door de camera op de A en S stand en ik alle foto's hetzelfde diafragma en sluitertijd wil schieten. Bij panoramafotografie is het in ieder geval het wel handig als je diafragma gelijk blijft.

Iemand die foto's neemt tijdens een training? Moet wel nice zijn, in een hardcore gym, verroest ijzer, magnesium, zwart wit foto. Kan me er wel iets bij voorstellen :)

Terug
Naar boven