Fitness Seller

Fotografie!

Deze is al uit. Zou ik trouwens als je het voor de fotografie kiest niet nemen. De SX 100 IS biedt meer voor je geld. De A650 biedt stereo geluid bij filmen en een groter beeld bij filmen als extra aan maar hey je wilt een fotocamera en hierbij is een 6x zoom tegenover een 10x toch minder.

Ja de 650 is 4 mpix groter maar ga jij dagelijks 70X100 afdrukken?

Zijn btw tips he, als je al voor de 650 wilde gaan, koop m dan.

tnx :D maar de 650 was uit en is teruggeroepen wegens bandingprobleem en iets van dat er licht ergens doorkomt als je het schermpje kantelt. Dus is het nu wachten .. :s maar toch bedankt voor de tips :D

• Topic Starter Topic Starter
Nee ik vind hem ook niet slecht, ik begrijp niet zo goed waarom deze foto slecht wordt genoemd. Door het gebruiken van een lage F waarde krijg je een hele mooie scherptediepte (voor / maar vooral achtergrond mooi onscherp).
Prima foto hoor! Ik zie ze op het fotoforum veel slechtere voorbij komen :D

En de M stand? Ik zou eerst wat met Av gaan proberen (tenminste als je een beginner bent en het op deze cam zit) Dan kun je je eerst verdiepen in wat een hoge en lage F doet, zonder ook nog eens zelf de belichting in te stellen. De camera doet dan zelf de sluitertijd instellen bij de F waarde die jij selecteerd.
Gebruik het 90% van de tijd (behalve in de studio)

succes :thumbup:

Bedankt kerel. Ik ben zeker een beginner dit is eigenlijk een van mijn eerste fotos die ik maak met een digitaal toestel. De laatste keer was toen ik een jaar of 10 was gewoon met een analoog toestel. Bedankt voor de tips

Ook maar ff met m'n digi op pad geweest van de week ,.... Maat van me doet een opleiding Fotografie dus ben maar ff mee gegaan :D

DSC09046.jpg

DSC09127.jpg

damn die laatste ziet er zo vet gelikt uit man!!! hoe kom je aan die rode lijnen op de weg? wtf ik snap er nix van maar het ziet er zooooo goed uit!!! :-0

Iso haal je
je F getal is max 4.8
En sluitertijd max 15 sec

Als je dat handmatig kan instellen moet je aardig in de buurt kunnen komen hoor ;)

Canon PowerShot A650 IS Camera

Als je geen statief hebt kun je de camera gewoon op de brugleuning leggen en de zelfontspanner gebruiken.

Als je geen statief hebt kun je de camera gewoon op de brugleuning leggen en de zelfontspanner gebruiken.

tnx heb ik gisteren gemerkt. Mijn foto is totaal niet zo mooi als die van XXLtje , vooral de lichten niet :( maar toch goed gelukt dankzij mijn uitstekend brugstatief :p nog een gelijk dat het van die oude brugleuningen zijn want die nieuwe zijn allemaal met ronde buizen en dan lukt het langs geen kanten

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

heb er wel een vraagje over
ik had in heel veel pogingen dat zo een witte streep plots eindigde in het midden van de baan of juist vertrok vanaf daar. Wat ik dus aanzag als mislukte foto's. Waarop moet je precies letten als je volledige strepen wilt die over de hele baan verderlopen? moet een auto dan net vertrekken als je op de knop drukt om een foto te trekken? moet een auto dan juist vertrekken als hij de foto neemt na 15 seconden want ik snap het niet zo goed. de sluiterstijd is 15 seconden maar als ik druk duurt het 15 sec eer hij een foto trekt en dan nog eens 15 seconden waarop staat dat hij bezig is. wat gebeurd er dan in de eerste 15 seconden en in de 2de 15 seconden?

cool dat lukt vast niet met mijn panasonic fz 50

tuurlijk wel,
iso 100
sluitertijd zo hoog mogelijk houden, bij XXLtje is het 30 seconden bij mij 15
en diafragma op F8 en dan kan jouw cam ook :D wel op statief zetten of een vaste ondergrond
(met dank aan XXLtje :p)

Mijn diafragma kan tot F11. sluitertijd geen idee..

ik had in heel veel pogingen dat zo een witte streep plots eindigde in het midden van de baan of juist vertrok vanaf daar. Wat ik dus aanzag als mislukte foto's. Waarop moet je precies letten als je volledige strepen wilt die over de hele baan verderlopen? moet een auto dan net vertrekken als je op de knop drukt om een foto te trekken? moet een auto dan juist vertrekken als hij de foto neemt na 15 seconden want ik snap het niet zo goed. de sluiterstijd is 15 seconden maar als ik druk duurt het 15 sec eer hij een foto trekt en dan nog eens 15 seconden waarop staat dat hij bezig is. wat gebeurd er dan in de eerste 15 seconden en in de 2de 15 seconden?

Jouw opname ziet er al goed uit!

Lichtspoorlengte ligt aan de timing:
op het moment dat de sluiter opent, begint een auto het lichtspoor te trekken.
Zodra de sluiter zich sluit stopt het lichtspoor. Bij korte sluitertijden krijg je dus korte lichtsporen en bij lange sluitertijden lange lichtsporen.

Als de auto in beeld is als je sluiter opent, krijg je dus een spoor met beginpunt. Als de auto in beeld is als de sluiter zich sluit krijg je het iendpunt in beeld.

Dus als je afgeknipte lichtsporen wilt voorkomen: de sluiter moet opengaan terwijl er geen auto in beeld is en moet sluiten terwijl er geen auto in beeld is.

Om de straat lampen zo mooi mogelijk te krijgen moet je het diafragma zo ver mogelijk dicht draaien (groter getal) bv f22. De consequentie hiervan is dat de opname langer moet duren, wat tot langere lichtsporen leidt.

Ik heb op deze manier erg mooie foto's gemaakt van vuurwerk.

Is goed gelukt zo te zien. Die eerste 15 seconden is je sluitertijdvertraging. Denk dat je die zelf hebt ingesteld. In principe is dat handig voor opnamen waarbij je wilt dat de camera zo stil mogelijk staat. Meestal kan je het instellen vanaf 2 seconden. 2 seconden kan nog betekenen dat de camera iets trilt omdat je de camera hebt aangeraakt vlak daarvoor, 10 seconden weet je zeker dat de camera een opname maakt vanuit een volledige stille situatie.

Nice cam ! Ik wilde ook een goede digi aanschaffen en zat tussen deze en mijn huidige ( sony f828 ) te twijfelen ,... specs van Panasonic waren beter ,.. maar door de " night-shot" mode ben ik toch over stag gegaaan voor de sony ivm m'n werk,... omdat we regelmatig 's nachts observaties moeten doen was die functie een uitkomst .
Zit er overigens wel aan te denken om een DSLR erbij te gaan kopen voor buiten 't werk .

@el smurfo ; nice pic bro !!!

tnx heb ik gisteren gemerkt. Mijn foto is totaal niet zo mooi als die van XXLtje , vooral de lichten niet :( maar toch goed gelukt dankzij mijn uitstekend brugstatief :p nog een gelijk dat het van die oude brugleuningen zijn want die nieuwe zijn allemaal met ronde buizen en dan lukt het langs geen kanten

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Heel simpel ,... ligt aan de drukte op de weg.

Zoals Vince al zegt was de auto wss idd net op het midden van je beeld toen je de knop indrukte ( lens opende ) , dan krijg je idd een beginpunt .

Echter , als het drukker op de weg is zal er weer een auto overheen komen , ofwel ; 1 die je beeld inkomt na het indrukken vd knop op dezelfde baan als waar jou begin punt zit ,.... Als je lens dus nog open is op het moment dat de nieuwe auto over het beginpunt vd oude heen rijd is je beginpunt weg ;)

Tipje ; vergroot je sluitertijd nog wat meer op rustigere wegen zodat er meer auto's kunenn passeren ;)

-edit-
met de iso kun je ook nog wat kl*ten zodat je cam wat minder lichtgevoelig word , en je wat minder vervaging krijgt van je licht ,... wat weer resulteerd in strakkere strepen ;)

Terug
Naar boven