FTIO
Competitive Bodybuilder
- Waardering
- 191
- Lengte
- 1m88
Hmm ja dit antwoord zag ik al een beetje aankomen! Niet dat ik er ontevreden mee benWanneer je de spiergroep(en) die je wilt belasten tijdens een oefening niet of nauwelijks voelt, kan het een verkeerde oefeningkeuze zijn. Het kan ook aan de techniek liggen.
Een bench press is voor bijna iedereen bijvoorbeeld meer een tricepsoefening dan het een borstoefening is. Om je borst meer te belasten kan je er een tweak aan geven door minder te archen en je ellebogen naar buiten te doen.
Ik ben van mening dat het 'voelen van de belasting' een soort van mind-muscle connection een belangrijke factor is om te bepalen welke oefening wel of niet geschikt is voor je doeleinden.
Ja, alle herhalingreeksen binnen de 1-20 repzone hebben uiteindelijk wel zijn plek om spiergroei te maximaliseren. Spiergroei nastreven is een dynamisch proces en geen statisch proces. Het eens in de zoveel tijd rouleren met de herhalingreeksen/trainingszones zorgt constant voor nieuwe adaptatie. Stagnatie treedt op lange termijn op wanneer er altijd met dezelfde herhalingreeksen getraind wordt.
.Voor de meeste spiergroepen heb ik 'mijn' oefeningen wel gevonden, voor andere nauwelijks of nog voor betering vatbaar.
Zoals de latissimus dorsi vind ik echt heel lastig, ondanks dat ik precies weet wat hij doet* voel ik bij alle oefeningen of mijn triceps meer of mijn teres major verzuren. Misschien gewoon een zwak punt wat in verloop van tijd wel over gaat.
*
depressie ac-gewricht
adductie, retroflexie en endorotatie in het glenohumerale gewricht
voor de geïnteresseerde.
dit zijn de discussies die we (lees ik) willen.
Zeer interessant.![]()
Mee eens Tepelbram, leuke discussies hier die zeer leerzaam zijn.

dit zijn de discussies die we (lees ik) willen.
.
. Maar ja, ik doe chin ups inderdaad, op schouder breedte.