MuscleMeat

FTIO's online trainingslogboek

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Benieuwd naar je training cycle man, zal afwachten wat het word vanavond :thumbs:

• Like
Waarderingen: FTIO
  • Topic Starter Topic Starter
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Week 1 training 1 cycle 2 - upper 1
main press - flat dumbbell bench press - 3 x 8
8 x 30
8 x 35
8 x 35 @ 8,5 best prima na al een jaar geen dumbbell presses gedaan te hebben

main pull - wide grip pull up - 4 x 8
8 x BW
8 x BW
8 x BW
7 4/5e x BW @ 10 gewoon net niet die achtste rep. Andere sets waren mooi

press variant - military press - 3 x 8
8 x 50
8 x 50
8 x 50 @ 10 zwaar. Voelde de dumbbell presses en ook al een tijd niet gedaan

pull variant - oma dumbbell row - 4 x 5-7
7 x 22
7 x 24
7 x 24
7 x 24 lekker

straight arm pull down (v-bar) - 3 x 8-10
10 x 54
10 x 59
10 x 54 voelde mijn triceps, volgende keer vóór MP

overhead dumbbell extension - 2 x 6-8
8 x 10
8 x 10

bayesian curl - 1 x 8-10 + 5 myo-sets
8 x 23 + (5 x 3 x 18kg)
23 was net té

side raise (incline bench) - 1 x 10-12 + 5 myo-sets
12 x 7 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3

bayesian fly - 1 x 10 + 4 myo-sets
10 x 23 + 3 + 3 + 3 + 3

bent over side raise - 1 x 10-12 + 4 myo-sets
12 x 6 + (4 x 3 x 7kg)

Comment: Lekkere training. Assistance volgende keer verhogen. Geen last van schouder of elleboog :thumb: Nog hammer curls en lying flexion curl gedaan voor de brachioradialis resp. brachialis. Felt good! Vanaf morgen het 'nieuwe dieet'. Bestanden zijn helaas te groot of 'invalid' om up te loaden...

Lekkere training man, jammer van het bestand :p
Barbell bench standaard vervangen door dumbell bench trouwens, of heb je BP als main oefening op UB2 staan?

Heb je toevallig een korte uitleg/artikel over barbell bp vs dumbell bench press?
Zag laatst sowieso al een post in dit log over barbell BP low reps te pakken en dat er met dumbell bench press een grotere ROM zou zijn, waardoor ik me afvraag waarom barbell BP vaak verkozen word boven de dumbell bench press.
Bij voorbaat dank ofcourse ;)

Training zonder pijn is always nice :)

Wat zijn " oma dumbel rows"

Training ziet er weer goed uit! Ergens wel benieuwd naar je nieuwe dieet!

Lekkere training man, jammer van het bestand :p
Barbell bench standaard vervangen door dumbell bench trouwens, of heb je BP als main oefening op UB2 staan?

Heb je toevallig een korte uitleg/artikel over barbell bp vs dumbell bench press?
Zag laatst sowieso al een post in dit log over barbell BP low reps te pakken en dat er met dumbell bench press een grotere ROM zou zijn, waardoor ik me afvraag waarom barbell BP vaak verkozen word boven de dumbell bench press.
Bij voorbaat dank ofcourse ;)
Ja ik heb dumbbell bench en close grip benchpress als main presses.

En voor de rest vul je het zelf al in, ROM voor de borst kan groter zijn bij dumbbell presses. Verder vind ik het een fijne afwisseling.

Training zonder pijn is always nice :)

Wat zijn " oma dumbel rows"
zekers :)

Ik ga ze even in jargon uitleggen, anders kan ik een heel verhaal typen.

Startpositie: steunend met je arm op een bankje; rug horizontaal; bovenarm gestrekt, intern geroteerd (handpalm naar buiten) en schoudergordel in protractie.

Eindpositie: eerste twee punten hetzelfde; schoudergordel in volledige retractie, arm in retroflexie en onderarm in neutrale positie; dumbbell naast de onderkant van de borst.

Training ziet er weer goed uit! Ergens wel benieuwd naar je nieuwe dieet!
Thanks! Ik ga kijken of ik het later alsnog kan uploaden. Op het moment erg druk met stage en trainen!

Ik quote mezelf even om uit te leggen waarom ik vanavond NIET ga deadliften, en voorlopig ook niet meer ga doen. Wel Romanian deadlifts.

FTIO zei:
In dit artikel van Menno Henselmans bespreekt hij 'The seven principles of exercise selection'. Ofwel hij geeft een zevental criteria waaraan een oefening volgens hem moet voldoen om geschikt te zijn voor bodybuilding. Natuurlijk vallen heel veel oefeningen zo af, maar ik probeer zelf dan ook oefeningen te vinden zo aan zo veel mogelijk van deze criteria voldoen.

De criteria zijn kort samengevat:
  1. de spiergroep moet de limiterende spiergroep zijn in een oefening (als eerst falen / verzuren)
  2. de oefening moet zowel een concentrische als excentrische beweging bevatten
  3. de krachten over de bewegingsbaan dienen gelijk te zijn aan de krachtcurve van de spier
  4. microloadability (kleine stapjes kunnen laden)
  5. compounds boven isolatie
  6. closed chain boven open chain oefeningen
  7. oefeningen waarbij de ROM zo groot mogelijk is voor de te targette spier

Voor een uitgebreide uitleg moet je echt even dat artikel lezen. Ik ben er erg over te spreken. Net als zijn 'Bayesian curls en Bayesian fly's'. :)

Maar de deadlift scoort dus eigenlijk heel laag op die criteria. Vaak verzuurt de onderrug ipv post. chain; bevat veelal concentrisch (mensen laten de stang daarna snel zakken naar de grond); deadlift is een open chain movement; ROM is voor de post. chain niet optimaal / op zijn grootst.

Just my two cents.

Na het eten dus lowerbody 2 :)

en waarom zou die menno iemand zijn om naar te luisteren dan?

ik kan me echt niet voorstellen dat er nog mensen zijn die verkondigen dat dat dl geen goede oefening is, voor welk doeleinde dan ook

en waarom zou die menno iemand zijn om naar te luisteren dan?

ik kan me echt niet voorstellen dat er nog mensen zijn die verkondigen dat dat dl geen goede oefening is, voor welk doeleinde dan ook

Ho ho, ik zeg zéker niet dat ik deadlift geen goede oefening vind. Ook hij beweert dat nergens in zijn artikel.

De reden dat ik 'naar Menno luister', is omdat ik graag naar Victor Mooren luister, en de dag dat hij met mij mee ging trainen hebben we veel gepraat. Iemand waarvan hij aanraadde om artikelen te lezen is Menno. Ik neem absoluut niet klakkeloos dingen over, maar ik heb al uitvoerig zijn eigen site en verwijsartikelen naar bodybuilding.com, simplyshredded en talloze andere sites bekeken en gelezen. Ik deel zijn visie en mening met betrekking tot de zeven principes. En in die visie komt voor bodybuilding doeleinde de deadlift minder goed uit de bus dan de heilige compound.

Naja, er staat dus dat de DL slecht scoort op de criteria waaraan een oefening voor bodybuilding aan zou moeten voldoen. Dat komt op mij over alsof het dus geen goede oefening is.

Nutrition-food-For-Bodybuilding.jpg

Voeding

Ontbijt (07.00)
120 gr brinta
25 gr isolaat
500 ml water
500 gr magere kwark
150 ml halfvolle melk
1 banaan

Lunch (13.30)
120 gr havermout
150 ml halfvolle melk
4 eieren
1 banaan
1 muesli reep

Dinner (18.00)
Spruiten, macaroni en gehakt

Post workout (22.00)
20 gr isolaat
40 gr fine rice powder
5 gr creatine
400 ml water

Pre nachtrust (23.30)
100 gr havermout
25 gr isolaat
200 ml water
50 gr pindakaas
500 gr magere kwark

~kcal 4000 (+10% onderhoud)
E: 28% || K: 45% || V: 27%

---------- Toegevoegd om 17:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:53 ----------

Naja, er staat dus dat de DL slecht scoort op de criteria waaraan een oefening voor bodybuilding aan zou moeten voldoen. Dat komt op mij over alsof het dus geen goede oefening is.

Oké, klopt enigzins wel. Het is dan ook in zijn opzicht geen optimale oefening voor bodybuilding doeleinden. Die mening deel ik.

Ik zeg niet dat het ansich een slechte oefening is, zeker niet.

Maar Bodybuilding is (helaas soms) geen exacte wetenschap en meningen verschillen zelfs tussen experts veel. Dat jij het (waarschijnlijk) niet met mij eens bent op dit punt is alleen maar mooi vind ik. Zo worden mensen die dit lezen weer getriggerd om zelf na te denken wat zij er zelf van vinden :)

Laatst bewerkt:
Dan zijn we daar in ieder geval over uit :). Dan is het natuurlijk verder nog maar de vraag in hoeverre de criteria die Menno aanhaalt van enige waarde zijn voor het selecteren van een oefening.

Waar zijn die 7 criteria op gebaseerd eigenlijk?

"de spiergroep moet de limiterende spiergroep zijn in een oefening (als eerst falen / verzuren)"

Deze opmerking is natuurlijk helemaal niet van toepassing op de DL, aangezien je veel meer traint dan alleen de onderrug, dus dan is 'de spiergroep' al helemaal niet van toepassing.

Ik weet nog wel dat ik met jou GTA V zat te playen op de playstation en dat je toen eens zei van; "Ja, ik houd het lekker basic, niet te veel poes pas en gewoon trainen en goed eten". Maar tegenwoordig zie ik je best veel 'poes pas' (om het maar even zo te noemen) toepassen in je training.

No offence verder hoor, als jij je hier lekker bij voelt moet je het zeker doen, maar het viel me wel op zeg maar.

• Like
Waarderingen: FTIO
Dan zijn we daar in ieder geval over uit :). Dan is het natuurlijk verder nog maar de vraag in hoeverre de criteria die Menno aanhaalt van enige waarde zijn voor het selecteren van een oefening.

Waar zijn die 7 criteria op gebaseerd eigenlijk?

"de spiergroep moet de limiterende spiergroep zijn in een oefening (als eerst falen / verzuren)"

Deze opmerking is natuurlijk helemaal niet van toepassing op de DL, aangezien je veel meer traint dan alleen de onderrug, dus dan is 'de spiergroep' al helemaal niet van toepassing.

Ik weet nog wel dat ik met jou GTA V zat te playen op de playstation en dat je toen eens zei van; "Ja, ik houd het lekker basic, niet te veel poes pas en gewoon trainen en goed eten". Maar tegenwoordig zie ik je best veel 'poes pas' (om het maar even zo te noemen) toepassen in je training.

No offence verder hoor, als jij je hier lekker bij voelt moet je het zeker doen, maar het viel me wel op zeg maar.

Voor je eerste vraag zou je eigenlijk het artikel moeten lezen. Liever ook nog wat informatie over hem van zijn eigen site. Zijn achtergrond etcetera. Echter schat ik de kans vrij klein dat je dit zal doen haha :D

En dat tweede: klinkt niet echt iets wat ik zou zeggen, ik ben juist iemand die van details en diepgang houd, maar je zou best gelijk kunnen hebben ;).

In ieder geval bedankt voor je kritische blik! Houd mij zelf ook scherp en laat mij nadenken over wat ik doe en zeg. Wie weet ben ik over een tijdje het wel met je eens. Ik sluit dat soort dingen nooit uit. Meningen en inzichten veranderen constant als je blijft bijleren en je wordt alleen maar beperkt door de kennis die je op dit moment bezit.

Voor je eerste vraag zou je eigenlijk het artikel moeten lezen. Liever ook nog wat informatie over hem van zijn eigen site. Zijn achtergrond etcetera. Echter schat ik de kans vrij klein dat je dit zal doen haha :D

En dat tweede: klinkt niet echt iets wat ik zou zeggen, ik ben juist iemand die van details en diepgang houd, maar je zou best gelijk kunnen hebben ;).

In ieder geval bedankt voor je kritische blik! Houd mij zelf ook scherp en laat mij nadenken over wat ik doe en zeg. Wie weet ben ik over een tijdje het wel met je eens. Ik sluit dat soort dingen nooit uit. Meningen en inzichten veranderen constant als je blijft bijleren en je wordt alleen maar beperkt door de kennis die je op dit moment bezit.

Ja naja, zou het eens kunnen lezen, maar betwijfel het inderdaad. En dat tweede is toch echt waar, ik weet zelfs nog welke game we zaten te doen binnen GTA :p.

Succes ermee!

Interessante discussie hierboven. Bouw mijn schema liever op rondom de basis oefeningen om daarop te overladen.

Dit is waarom ik je tot mijn meest gerespecteerde loglezers reken atm ;)

Week 1 training 2 Cycle 2 - lower
Main squat - low bar back squat - 4 x 10
10 x 90
10 x 90
10 x 90
10 x 90 goede MMC!

Main pull - romanian deadlift - 4 x 10
10 x 70
10 x 70
10 x 70
10 x 70 lekkere stretch

Standing calf press in smith - 3 x 10-12
12 x 80
12 x 80
12 x 80

Seated calf press in smith - 3 x 15-20
17 x 80
16 x 80
15 x 80

Barbell ab roll out - 1 x 8-12 + 4 myo-sets
Niet gedaan.

Lying leg raise - 1 x 8-12 + 3 myo-sets
12 x BW + 3 + 3 + 3

Side laterals - 1 x 8-12 + 5 myo-sets
12x + 3 + 3 + 3 + 3
Gedaan op een 60 graden incline bench

Comment: Prima getraind. Lekker kort. Herstelde snel :thumb:

---------- Toegevoegd om 21:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:23 ----------

Interessante discussie hierboven. Bouw mijn schema liever op rondom de basis oefeningen om daarop te overladen.
Ieder zijn aanpak ;)
Dit is waarom ik je tot mijn meest gerespecteerde loglezers reken atm ;)

Thanks Kerel :)

IMO is de conventionele deadlift ook geen must in je programma..een SLDL of RDL voldoet prima voor bodybuilding doeleinden. In het schema van Kelei hoefde ik ook geen conventionele deads te doen..geen seconde gemist.

Nu bij Wendler hoort het er dan wel weer bij..

Training ziet er weer goed gozer! Goede oefening keuze..hoeveel sets komen in de buurt van failure of doe je op advies van Victor ook minder van dat soort sets?

Ik quote mezelf even om uit te leggen waarom ik vanavond NIET ga deadliften, en voorlopig ook niet meer ga doen. Wel Romanian deadlifts.

Super goed artikel van Menno inderdaad. Die punten heb je mooi genoteerd zo. Menno is een van de top goeroes die hier op deze aardbol rondloopt.

Zijn punten omtrent de deadlift heeft hij goed beargumenteerd. Je hoeft geen deadlift in je routine te hebben om een compleet fysiek te bouwen. Romanians zijn bijvoorbeeld een betere keuze om de posterior chain aan te pakken voor spiergroei.

IMO is de conventionele det ook geen must in je programma..een SLDL of RDL voldoet prima voor bodybuilding doeleinden. In het schema van Kelei hoefde ik ook geen conventionele deads te doen..geen seconde gemist.

Nu bij Wendler hoort het er dan wel weer bij..

Training ziet er weer goed gozer! Goede oefening keuze..hoeveel sets komen in de buurt van failure of doe je op advies van Victor ook minder van dat soort sets?
Thanks Marvin! Ik heb lekker de sets wat opgeschroefd en oefeningkeuze bij benen laag en efficiënt gehouden. In principe zijn de benen qua diversiteit in spieren ondergeschikt aan het bovenlichaam. Daarom doe ik voor UB meer oefeningen om Zo goed als alle spieren een belastingsprikkel te geven.

Geen van de sets bij squats en RDL. Laatste set squats misschien nog 3 reps over. Kuiten daarentegen zijn wel elke set tot de grens. Ik heb ze nooit echt goed gevoeld / getraind dus die zijn nog redelijke beginners.. :o
Super goed artikel van Menno inderdaad. Die punten heb je mooi genoteerd zo. Menno is een van de top goeroes die hier op deze aardbol rondloopt.

Zijn punten omtrent de deadlift heeft hij goed beargumenteerd. Je hoeft geen deadlift in je routine te hebben om een compleet fysiek te bouwen. Romanians zijn bijvoorbeeld een betere keuze om de posterior chain aan te pakken voor spiergroei.

Bedankt Victor!

Dat stukje wat ik dikgedrukt heb is precies de essentie. Mooi samengevat.

---------- Toegevoegd om 21:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:35 ----------

Week 1 training 3 cycle 2 - upper 2
main press - close grip bench press- 4 x 5-6
3 x 6 x 80
6 x 80 @ 8 lekker inkomen, tijd niet gedaan

main pull - wide grip pull up (weighted) - 4 x 5-6
6 x BW
2 x 6 x BW + 10 (100)
6 x BW + 10 (100) @ 10

press variant - seated dumbbelll shoulder press - 3 x 10-12
2 x 12 x 18
12 x 18 @ 10 tot het spreekwoordelijke gaat en lekker langzaam

pull variant - yates row - 4 x 5-6
6 x 70
2 x 6 x 75
6 x 75 @ 8 nice and slow

straight arm pull down (v-bar) - 4 x 8-10
10 x 59
2 x 10 x 64
10 x 64 @ 7

overhead dumbbell extension - 2 x 6-8
8 x 10
6 x 11,25

bayesian curl - 1 x 8-10 + 5 myo-sets
10 x 18 + (2 x 3 x 23) + (2 x 3 x 18)

side raise (incline bench) - 1 x 10-12 + 5 myo-sets
10 x 8 + 3 + 3 + 3 + 3

bayesian fly - 1 x 10 + 4 myo-sets
10 x 23 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3

bent over side raise - 1 x 10-12 + 4 myo-sets
tijdgebrek, niet gedaan

Comment: Lekker getraind. 4000 kcal op trainingsdagen gaat goed :)

---------- Toegevoegd om 21:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:43 ----------

Dat is een optie voor beginners, lineaire progressie op compounds.

Daarnaast is dus voor bodybuilding doeleinde een andere deadlift variant zoals de romanian deadlift een betere optie.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven