[Afbeelding niet meer beschikbaar]
SQUATS - HIGH BAR
warming up
125 x 5 x 3
VPR! laatste rep van de laatste set was een 2 sec. grinder
PRESS
warming up
60 x 5 x 3 aardig wat snelheid
BENT OVER ROW
warming up
75 x 5 x 3 veel snelheid
FACE PULLS
warming up
32 x 10 x 4
VPR
Comment: Squat ging goed, zeer tevreden hiermee! Sommige reps iets te ver voorover geleund voor een high bar squat, maar niet buiten proportie.. Press zit nog een klein beetje rek in, ik ben benieuwd hoe ver ik hier mee kom in deze cycle. Bent over row nog steeds easy en volgende week weer 5kg verhogen. Face pulls ging goed, minder rust (30 sec.) en 1 rep meer.
Overall erg tevreden! Ik was met een vriend van mij en we hebben nog 3 x 10 gedaan met 30 kg barbell curls en seated barbell overhead extensions. Gewoon omdat het kon, dit was eenmalig. Barbell curls gingen vlot omhoog en weinig rust en de OH extensions gingen mooi rustig en gecontroleerd.
---------- Toegevoegd om 12:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:04 ----------
Zou leuk zijn om eens te vergelijken, ik begin wel: 175kg deadlift/120kg squat (130 zit er probably in), 59cm.
De lichaamslengte mist nog bij dit rijtje. Ik zou graag mee willen doen, maar ik heb géén idee wat mijn 1RM of überhaupt 5RM is, omdat ik 3 sets across doe. Been omtrek weet ik ook niet. Zelfde geldt voor de deadlift.
Netjes, aardig in proportie dacht ik zo? Squat relatief íets lager dan de deadlift.
Hoe je torso zich verhoudt tot de grond is niet per se 1:1 gerelateerd aan slechte vorm, afhankelijk van voorkeur (of gewoonte als je het zo wilt noemen) en lichaamsbouw zie je toch best veel verschil in techniek tussen verschillende elite level lifters.
Konstantinovs vlak voordat hij zijn pull begint
Efferding vlak voordat hij zijn pull begint
Magnusson heeft dan weer een relatief verticaal torso
Uiteraard speelt bodyweight ook een rol in je techniek.
Maar ik snap wel wat je bedoelt, sommige mensen lijken er een wedstrijdje van te maken wie z'n erectors door de langste rom kan trekken gedurende de deadlift. Ik zie alleen veel te vaak mensen die iemands deadlift meteen categoriseren als 'slecht' omdat ze niet de techniek gebruiken die je aangeleerd krijgt als je daar voor het eerst met je 40kg deadlift staat te klooien.
Het verschil tussen goede en slechte techniek is niet zo simpel als de hoek die je bovenlichaam maakt met de grond, ook niet in de context van veiligheid.
Leuk uitgeschreven zo! Die plaatjes illustreren inderdaad heel mooi hoe anatomische variatie invloed heeft op de startpositie bij veel oefeningen.
Dit ben ik zeker met je eens, toch zijn er mensen die echt wel dieper kunnen zakken met de heupen, maar dan teveel in gewicht inleveren en dat nooit doen. Wat ik dan vaak zie, is dat mensen met een nagenoeg horizontale rug en een ietwat gekyfotiseerde (als dat een woord is) thoracale wervelkolom eigenlijk te zware gewichten alsnog een paar reps van de grond trekken.
225 DL - 195 SQ - 69cm
Grootste fout wordt toch gemaakt dat mensen benaderen als pull i.p.v. push + heupextensie?
Sinds ik me ben gaan focussen op het laatste (mede door Ed Coan, Dan Green, Richard Hawthorne) gaan me deadlifts sowieso vele malen soepeler.
Flexibiliteit in je hamstrings beïnvloed denk ik ook hoe diep je kunt zakken.
Jij mag niet mee doen, genetisch wonder... Sinds die laatste paar foto's op de festival heb ik een idee hoe groot jij eigenlijk bent

Jij hebt een goede bouw voor deze sport
Het heeft allemaal met elkaar te maken, om één onderdeel van het lichaam aan te wijzen als oorzaak is gewoonweg dom en geeft aan dat men weinig verstand van zaken heeft. (hiermee doel ik NIET op jou.)
Om terug te komen op die heupextensie: Dat is precies ook wat ik nu anders doe. Ik lift nu met veel focus op explosiviteit uit de glutes. Lifts gaan veel explosiever van de grond en de glutes zijn echt gemaakt voor de deadlift. Squeeze those glutes!