MuscleMeat

Geloof jij in een god?

Peiling Peiling Geloof jij in een God?

• Ja ik geloof in een God, omdat:

Stemmen: 82 24,9%
  • Nee ik geloof niet, omdat:

Stemmen: 207 62,9%
  • ik weet het zo net nog niet.

Stemmen: 40 12,2%

• Totaal stemmers
    329
Status
Niet open voor verdere reacties.
oke ff opnieuw: adam en eva eten van de verboden vrucht(de slang had hen verleid(de slang was satan) doordat ze van de vrucht aten kwam er zonde en bederf op de wereld. en werd de slang vervloekt om voor eeuwig door het stof te kruipen ( weer een bewijs: zoek maar op, de wetenschappers hebben ontdekt dat slangen vroeger poten hadden.) daarna komen en gaan veel generaties, totdat er zoveel zonde op de aarde is gekomen dat alleen nog maar 1 man en zijn familie echt een relatie heeft met god. hierdoor besloot dat god de wereld ging uitroeien. en dat noach een boot moest bouwen en van elk dier een mannetje en vrouwtje mee moest nemen. uiteindelijk is de vloed gekomen enz. (kijk maar een naar die gebergtes als de grand canyon ofzo dat zie je toch dat die muren net uitgewassen zijn door water) als de vloed over is blijft de ark op een berg staan ( in turkije hebben ze ontdekt). toen het uiteindelijk droog was en noach en zijn familie uit de boot stapten, sprak god tot hen. hij beloofde om nooit meer de mens te laten uitroeien en stelde daarvoor een regenboog als symbool. zodat de mens nooit meer zijn belofte zal vergeten. maar dus wat ik wil zeggen voor christus geloofden mensen in god. jezus was er om ons van de zonden te bevrijden en ervoor gzorgd dat we zelf een kan hebben om een te keuze kunnen maken voor god.
Een simpele "ja Fox, je had gelijk" was voldoende.

• Topic Starter Topic Starter
Introduction

It is commonly assumed that religious people are less intelligent than those who who aren't religious. Many skeptics think that Christianity and other religions are for people who do not want to think - but will blindly follow what they are told by their church. While it is true that those who have advanced degrees tend to be more atheistic than those who don't, does this correlate with intelligence or just self-sufficiency? Let's look at the data that is purported to show a negative correlation between IQ and religiosity.

Importance of religion vs. IQ

A few years ago, some bored researchers decided to plot the importance of religion in people's lives vs. IQ from several countries throughout the world.1 The results are quite impressive (See figure to right), with a correlation coefficient of nearly 0.9 (1.0 is perfect). So, this proves that dumb people are attracted to religions, right?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

What about GDP vs. IQ?

However, if you look at the raw data, some of the countries are quite wealthy, while others are quite poor. Obviously, in those countries that are poor, there is little chance for higher education, and IQ scores are bound to suffer as a result. So, I looked up the gross domestic product per capita (GDP) on the CIA's World Factbook website,2 and plotted those values compared to IQ. These results are likewise quite impressive (r = 0.7). So, the results show that people from poor countries don't score well on IQ tests. So, the question is whether being stupid causes people to be religious or whether just being poor causes people to be religious? Maybe even other factors might influence the prevalence of religion in different countries throughout the world.

iqvsgdp.gif

Conclusion

The animated figure to the right shows the correlation of religion vs. IQ along side the correlation of GDP per capita vs. IQ.3 Since the slopes of the two curves are virtually identical, one would be hard pressed to claim that one factor or another was actually responsible for the prevalence of religion around the world. By the way, there is an outlier country in all this - the United States. People from the U.S. rate religion as being very important, although they have one of the highest IQ's. However, they also have the highest GDP per capita, which seems to be a more significant factor influencing IQ than religious involvement. In general, one could speculate that those who have a full belly would be less likely to consider their need for God. Why does the United States buck that trend, even though it was founded with a secular form of government? That's another story...

religionvsiq.gif

Oftewel: Er is zeker een verband tussen BNP en het gemiddelde IQ... en waarschijnlijk een verband tussen een combinatie van die 2 en het aantal mensen in een land dat gelooft.

Bron: http://www.godandscience.org/apologetics/religion_vs_iq.html

Nee je hebt gelijk, hij dwingt je niet, maar! als je niet doet wat hij zegt dan BRAND JE VOOR EEUWIG IN DE HEL!

het is de keuze die je hebt. als je voor hem kiest ben je voor eeuwig bij hem. maarja het is vaak ook dat sommigen niet willen geloven omdat ze bang voor de hel zijn.

Ok, terug serieus.

het falsifeerbaarheids principe, elke hypothese moet er aan voldoen: Het moet mogelijk zijn te onderzoeken of een hypothese fout is.

VB:
hypothese: er klopt elke nacht om 3u een geest op mijn raam
onderzoek: om 3u s'nachts gaan luistern
reultaat: geen geluid-->geen geest
==>falsifeerbaar ==> aanvaardbaar als hypothese

hypothese: er zit een geest in mijn huis
onderzoek: geen onderzoek mogelijk, geest kan altijd ergens anders zitten tijdens de proef
==> niet falsifeerbaar ==> onaanvaardbaar als hypothese

Het bestaan van God is niet falsifeerbaar, en dus niet aanvaardbaar als hypothese. Zodoende is het nutteloos om te proberen het bestaan van god te staven of te ontkennen met argumenten. Onderbouwen met argumenten doe je met een hypothese, en dat is God niet.
je gelooft of je gelooft niet. Je kan misschien uitleggen waarom je gelooft, zoals een persoonlijke gebeurtenis. Maar elke poging om wetenschappelijke argumenten er bij te halen is gedoemd te mislukken.

Deze redenering is eenvoudig en perfect. Discuss!
Komaan jongens, serieuze post hier. Ontkracht mijn redenering of geef mij gelijk toe!

ik geloof in GOD ..........................
Maar de Here antwoordde telkens weer: "Dat ik altijd bij u ben, is genoeg. Wanneer u zelf zwak bent, kan mijn kracht zich ten volle ontplooien."
Daarom kan ik zelfs blij zijn over zwakheden, beledigingen, noodsituaties, vervolgingen en moeilijkheden, die ik terwille van Christus moet verdragen. Want als ik zwak ben, ben ik pas sterk!
2 Corinthiers 12: 9,10

jammer dat mijn vrouw genoeg heeft gekregen van alle beledigingen en daarom dit forum niet mee bezoekt, haar sig spreekt voor zich.
;)

Komaan jongens, serieuze post hier. Ontkracht mijn redenering of geef mij gelijk toe!

"Atomisme

Maar een theorie als die van atomisme dan? Ook Epicurus beweerde niet dat hij de atomen kon zien. Voor deze theorie geldt, dat ze niet in tegenspraak is met de waarneming, en een afdoende verklaring geeft van de wereld. Meer pretenties had Epicurus niet wat betreft de 'waarheid' van deze theorie. Een andere theorie zou ook goed kunnen zijn, zolang deze maar geen elementen bevat die mensen vrees zouden kunnen inboezemen (bv. wrede Goden).

In Epicurus' optiek betekent het atomisme dat alles mechanistisch verklaard kan worden; er is geen bedoeling achter ons universum (noch achter de talloze andere die steeds ontstaan en vergaan), alles is een toevallig samenstel van atomen. Ons universum zal ook weer uit elkaar vallen.

Volgens Epicurus is onze dood is niets anders dan een uiteengaan van de atomen waaruit ons lichaam en onze ziel bestaan; alles houdt op, en er is geen leven na de dood waar we bang voor hoeven te zijn. Zodoende worden onze grootste bronnen van vrees weggenomen.

een verschil met het atomisme van Democritus is dat volgens Epicurus de atomen allemaal in één richting bewegen, daar waar ze volgens Democritus in allerlei richtingen dwarrelden, botsten en samenklonterden en zo de voorwerpen om ons heen en het hele universum tot stand brachten. Epicurus stelt het zo voor: de atomen bewegen weliswaar in één richting, maar er vindt af en toe een niet te verklaren afwijking plaats, waarbij atomen uit hun baan raken, en daardoor de botsingen etc. veroorzaken. Deze grillige afwijkingen zijn bedoeld om te ontkomen aan een determinisme zoals bv. de Stoïcijnen dat aanhingen, en ook om het element van de vrije menselijke wil in de natuur te verankeren."

Deductive arguments

Deductive arguments attempt to prove their conclusions by deductive reasoning from true premises.
The Ultimate Boeing 747 gambit states that because "God" is omnipotent and omniscient he is also infinitely complex. This makes his spontaneous appearance or existence far more unlikely than the universe simply coming into existence, which has a finite complexity. It also states that design fails to account for complexity, which natural selection can explain.
The belief that God created the universe and God just exists makes too many unproven assumptions, therefore using Occam's Razor one can "shave" off the unnecessary assumptions, leaving the universe just exists. The theistic response to this statement is that Occam's Razor applies only in philosophy not logic, and has no bearing on whether God or Gods exist.
The omnipotence paradox suggests that the concept of an omnipotent entity is logically contradictory, from considering a question like: "Can God create a rock so big that he cannot lift it?" or "If God is all powerful, could God create a being more powerful than itself?".
Another argument suggests that there is a contradiction between God being omniscient and omnipotent, basically asking "how can an all-knowing being change its mind?" See the article on omniscience for details.
The argument from free will contests the existence of an omniscient god who has free will - or has allotted the same freedom to his creations - by arguing that the two properties are contradictory. According to the argument, if God already knows the future, then humanity is destined to corroborate with his knowledge of the future and not have true free will to deviate from it. Therefore our free will contradicts an omniscient god. Another argument attacks the existence of an omniscient god who has free will directly in arguing that the will of God himself would be bound to follow whatever God foreknows himself doing in eternity future.
The Transcendental argument for the non-existence of God contests the existence of an intelligent creator by suggesting that such a being would make logic and morality contingent, which is incompatible with the presuppositionalist assertion that they are necessary, and contradicts the efficacy of science. A more general line of argument based on this argument seeks to generalize this argument to all necessary features of the universe and all god-concepts.[25]
The counter-argument against the Cosmological argument ("chicken or the egg") takes its assumption that things cannot exist without creators and applies it to God, setting up an infinite regress. This attacks the premise that the universe is the second cause (after God, who is claimed to be the first cause).
Theological noncognitivism, as used in literature, usually seeks to disprove the god-concept by showing that it is unverifiable by scientific tests.
It is alleged that there is a logical impossibility in theism: God is defined as an extra-temporal being, but also as an active creator. The argument suggests that the very act of creation is inconceivable and absurd beyond the constraints of time and space, and the fact that it cannot be proven if God is in either.[26]

ik geef je wel en geen gelijk. aan de ene kant kun je het niet zoals je hier zegt onderzoeken met geesten. aan de andere kant is de geestelijke wereld veel gecompliceerder. het is niet zoals iets voor een project onderzoeken ofzo. het is hoe je erover denkt hoe je je ervoor openstelt. denk maar aan mensen die met geesten te doen hebben enz. ze stellen zich ervoor open, maar of het ook goed is... net zoals bij god, hij laat zich pas zien als je je voor hem open stelt. dus niet als je zegt. ja heer, ik sta hier ik zet bijv dat glas op de grond en als u bestaat zal het gaan zweven( als bewijs). zo gaat het eenmaal niet

Nee ik geloof niet, omdat:

zwakzinnigheid mij niet is meegegeven bij de geboorte.

ik geef je wel en geen gelijk. aan de ene kant kun je het niet zoals je hier zegt onderzoeken met geesten. aan de andere kant is de geestelijke wereld veel gecompliceerder. het is niet zoals iets voor een project onderzoeken ofzo. het is hoe je erover denkt hoe je je ervoor openstelt. denk maar aan mensen die met geesten te doen hebben enz. ze stellen zich ervoor open, maar of het ook goed is... net zoals bij god, hij laat zich pas zien als je je voor hem open stelt. dus niet als je zegt. ja heer, ik sta hier ik zet bijv dat glas op de grond en als u bestaat zal het gaan zweven( als bewijs). zo gaat het eenmaal niet

If you can't comprehend it, lable it god!

Hoe weet jij dat de geestenwereld veel gecompliceerder is. Wat geeft jou aanleiding om überhaupt te denken dat er een geestenwereld is? En dan geen bijbelse argumenten maar rationele antwoorden. Heb je zelf ooit met God of geesten gepraat? En met praten met God bedoel ik niet "een teken". ("ooh ik kan mijn sleutels van mijn huis niet vinden, dit is een teken van God dat ik moet verhuizen'')

Ooh en mijn excuses dat ik je een beetje in de maling nam in eerdere pagina's, ik ben namelijk gewoon atheist en niet een zielig obsessief masturberend jongetje van 14 dat opzoek is naar God. Ik wilde gewoon even je gedachtengang toetsen.

Hoe weet jij dat de geestenwereld veel gecompliceerder is. Wat geeft jou aanleiding om überhaupt te denken dat er een geestenwereld is? En dan geen bijbelse argumenten maar rationele antwoorden. Heb je zelf ooit met God of geesten gepraat? En met praten met God bedoel ik niet "een teken". ("ooh ik kan mijn sleutels van mijn huis niet vinden, dit is een teken van God dat ik moet verhuizen'')

Ooh en mijn excuses dat ik je een beetje in de maling nam in eerdere pagina's, ik ben namelijk gewoon atheist en niet een zielig obsessief masturberend jongetje van 14 dat opzoek is naar God. Ik wilde gewoon even je gedachtengang toetsen.

er staat in de bijbel dat er een geestenwereld is. en ja ik praat vaker met god. bidden is namelijk praten met god. maarja omdat je toch maar een atheist bent die niet wil geloven en je alleen maar zo voorhield denk ik dat het toch geen zin heeft om nog verder erop in te gaan.

er staat in de bijbel dat er een geestenwereld is. en ja ik praat vaker met god. bidden is namelijk praten met god. maarja omdat je toch maar een atheist bent die niet wil geloven en je alleen maar zo voorhield denk ik dat het toch geen zin heeft om nog verder erop in te gaan.

Praten houd in dat er ook wat terug gezegd wordt. Maarja de geestenwereld zal wel te "ge-compliceert" zijn waardoor jij en ik dit niet kunnen begrijpen.

Btw, als jij bid tot God en je vraag er om dat wanneer je met een dobbelsteen gooit, dat je een 3 krijgt. Je gooit de dobbelsteen en je krijgt een 3. Wat denk je dan, dit is het werk van God, of dit is een kanspel van 1 op de 6 dat dit uit komt?

Idd, en daarom is het geen wetenschap, geen hypothese, en niet onderheving aan de wetten van redenatie. Bij gevolg onbeargumenteerbaar.

Bovendien komt bij het gebrek aan falsificeerbaarheid ook nog eens occams scheermes.
Om een verklaring te geven aan bepaalde fenomenen voegen we een nieuwe entiteit toe (god), wat de hypothese enkel onwaarschijnlijker maakt.

Nu is occam's scheermes niet zo sterk als falsificeerbaarheid, maar er voegt er nog maar eens aan toe. Creationisme heeft geen poot om op te staan. Intelligent design is geen aanvaardbare hypothese. Niet omdat er onvoldoende bewijs voor is, maar omdat de hypothese zelf geen hypothese mag zijn. De hypothese "god bestaat" bestaat niet!

Om even samen te vatten
, wat kunnen we doen met geloof? We kunnen discussiëren over de invloed van het geloof op de samenleving, over interpretatie van de bijbel, over religie naar de toekomst toe, we kunnen zelfs filosoferen over de onvermijdelijkheid van religie.
Wat we niet kunnen doen is met logische, onderbouwde argumenten het bestaan van God aantonen. We kunnen het zelfs niet proberen. Argumenten verzinnen voor een onbestaande hypothese is ronduit belachelijk!

edit: een poging om met argumenten het bestaan van God te ontkennen zou trouwens al even belachelijk zijn, want ook dan ga je er vanuit dat het een hypothese is die ontkracht moet worden. Een onbestaande hypothese ontkrachten dus.

edit 2: sticky!

ik ga waarschijnlijk IT studeren

Internationale Theologie
:roflol:

Een simpele vraag voor de gelovigen, waarom "moet" ik in god geloven?

Wat kan ik met god, wat ik zonder niet kan? helpt het god als ik in hem geloof?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven