MuscleMeat

Geloof jij in een god?

Peiling Peiling Geloof jij in een God?

• Ja ik geloof in een God, omdat:

Stemmen: 82 24,9%
  • Nee ik geloof niet, omdat:

Stemmen: 207 62,9%
  • ik weet het zo net nog niet.

Stemmen: 40 12,2%

• Totaal stemmers
    329
Status
Niet open voor verdere reacties.
Een simpele vraag voor de gelovigen, waarom "moet" ik in god geloven?
Dat kan ik zelfs als niet gelovige beantwoorden (ik ben gewoon zo f*cking slim, ni normaal).
Geloven is iets dat voorkomt uit een volledig persoonlijk gevoel. Kan misschien veroorzaakt worden door een bepaalde gebeurtenis of beleving, maar niet noodzakelijk. Een gelovige voelt op een bepaald moment in zijn leven aan dat hij in God hoort te geloven.

Er is geen enkele gelovige die nagedacht heeft en geconcludeerd heeft dat hij best in God gelooft.

Dat kan ik zelfs als niet gelovige beantwoorden (ik ben gewoon zo f*cking slim, ni normaal).
Geloven is iets dat voorkomt uit een volledig persoonlijk gevoel. Kan misschien veroorzaakt worden door een bepaalde gebeurtenis of beleving, maar niet noodzakelijk. Een gelovige voelt op een bepaald moment in zijn leven aan dat hij in God hoort te geloven.

Er is geen enkele gelovige die nagedacht heeft en geconcludeerd heeft dat hij best in God gelooft.

Als ik in het donker de trap afloop nu, en ik sta in de kamer (compleet in het donker) en ik hoor ineens de deur kraken, dan denk ik: "Door warmte en kou gaat hout uitzetten, en krimpen, daardoor kraakt de deur".

Een ander persoon denkt: "omg, die deur kan nooit uitzichzelf kraken zonder dat iets of iemand die deur aanraakt, dit is een geest"

Zo is het precies hetzelfde met gelovigen, ik denk binnen mijn grenzen (mijn kennis?), een ander iemand die doet dat niet.

En het is ook niet vreemd dat ik zo denk, zo heeft meneer god ons gebouwd. Dus als ik daardoor niet in de hemel kom wat maakt het hem dan?

Mischien in een soort van 'force from above'
Denk niet dat het leven zomaar toevalig is ontstaan.

Maar geloof niets uit de schit dat in de koran of bijbel of weet ik veel wat staat,
niet dat er een soort operwezen alles in het oog houdt enz...

Ok, terug serieus.

het falsifeerbaarheids principe, elke hypothese moet er aan voldoen: Het moet mogelijk zijn te onderzoeken of een hypothese fout is.

VB:
hypothese: er klopt elke nacht om 3u een geest op mijn raam
onderzoek: om 3u s'nachts gaan luistern
reultaat: geen geluid-->geen geest
==>falsifeerbaar ==> aanvaardbaar als hypothese

hypothese: er zit een geest in mijn huis
onderzoek: geen onderzoek mogelijk, geest kan altijd ergens anders zitten tijdens de proef
==> niet falsifeerbaar ==> onaanvaardbaar als hypothese

Het bestaan van God is niet falsifeerbaar, en dus niet aanvaardbaar als hypothese. Zodoende is het nutteloos om te proberen het bestaan van god te staven of te ontkennen met argumenten. Onderbouwen met argumenten doe je met een hypothese, en dat is God niet.
je gelooft of je gelooft niet. Je kan misschien uitleggen waarom je gelooft, zoals een persoonlijke gebeurtenis. Maar elke poging om wetenschappelijke argumenten er bij te halen is gedoemd te mislukken.

Deze redenering is eenvoudig en perfect. Discuss!

Bijbel zegt: God weet alles
Bijbel zegt: Adem en eva was de eerste mens, aarde is 6000 jaar oud, zon draait rond aarde, blablabla

Wetenschap zegt: wong, zomgfail.

Conclusie: Bijbel is full of shit.

God zoals in de bijbel is beschreven is zodoende gefaald. Met argumenten kan je het bestaan van god wel ontkrachten of ondersteunen, omdat 'de heilige boeken' zaken aangaven die toetsbaar zijn nu.
Het is wel onmogelijk om 'god in het algemeen' (lees: een onbeschreven god) te onderzoeken.

Als ik in het donker de trap afloop nu, en ik sta in de kamer (compleet in het donker) en ik hoor ineens de deur kraken, dan denk ik: "Door warmte en kou gaat hout uitzetten, en krimpen, daardoor kraakt de deur".

Een ander persoon denkt: "omg, die deur kan nooit uitzichzelf kraken zonder dat iets of iemand die deur aanraakt, dit is een geest"

Zo is het precies hetzelfde met gelovigen, ik denk binnen mijn grenzen (mijn kennis?), een ander iemand die doet dat niet.
Ja, maar de oorzaak van het geloven in die geest is niet de deur die kraakt. Iemand die nog nooit gehoord heeft van geesten of iemand die niet in geesten gelooft, zal nooit plots gaan geloven omdat er een deur kraakt.

God zoals in de bijbel is beschreven is zodoende gefaald. Met argumenten kan je het bestaan van god wel ontkrachten of ondersteunen, omdat 'de heilige boeken' zaken aangaven die toetsbaar zijn nu.
Nee, je kan enkel de historische waarde van de bijbel ondersteunen of ontkrachten.

Het is wel onmogelijk om 'god in het algemeen' (lees: een onbeschreven god) te onderzoeken.
Ook niet, vermits god per definitie geen natuurfenomeen is, kan het niet onderzocht worden. Dan zou het namelijk wel een natuurfenomeen worden, en niet langer goddelijk zijn.

Ja, maar de oorzaak van het geloven in die geest is niet de deur die kraakt. Iemand die nog nooit gehoord heeft van geesten of iemand die niet in geesten gelooft, zal nooit plots gaan geloven omdat er een deur kraakt.

Klopt. Het is maar wat je wijs gemaakt wordt.

Leuk vraagje voor de christenen hier;
Denken jullie dat als je in Iran geboren waren, met islamitische ouders, dat jullie ook christenen zouden zijn?

Ik denk van niet. En aangezien de god van de christenen volgens jullie de enige echte is, zouden jullie dan mooi fout zitten. En dat betekend dus dat jullie het hele verhaal gewoon voor waar aangenomen hebben, wat het hele punt van de atheisten weer eens duidelijk maakt.

vóór de christenen kan niet want er zijn altijd christenen geweest!:o

Dat is knap. De eerste 5 boeken van het oude testament zouden zijn opgetekend door Mozes, zo'n 1.400 jaar voor de jaartelling begon. Ga jij nu beweren dat er eerdere bijbelse teksten waren?

Voor het bestaan van Mozes is overigens zoals zo vaak ook weer eens 0,0 bewijs. Zeer waarschijnlijk is de Pentateuch pas 700 jaar na de tijd van Mozes geschreven.

Een vraag aan de gelovigen. Hoe verklaren zij het bestaan van sterren waarvan wij pas na tien miljard jaar (of zelfs langer) het licht ontvangen. Als het heelal door god is geschapen en onbewegelijk is dan heeft hij dus na het scheppen van de sterren gezellig tien miljard jaar gewacht voordat hij verder ging met zijn creatie. Anders zouden wij het licht van bepaalde hemellichamen nu nooit kunnen ontvangen.

Een vraag aan de gelovigen. Hoe verklaren zij het bestaan van sterren waarvan wij pas na tien miljard jaar (of zelfs langer) het licht ontvangen. Als het heelal door god is geschapen en onbewegelijk is dan heeft hij dus na het scheppen van de sterren gezellig tien miljard jaar gewacht voordat hij verder ging met zijn creatie. Anders zouden wij het licht van bepaalde hemellichamen nu nooit kunnen ontvangen.

omdat het een geloof is hoef je niet alles wetenschappelijk te kunnen verklaren, daarom heet het ook geloof...:rolleyes: jij zult nu wel zeggen, ja zo maak je jou er lekker makkelijk vanaf, maar zo is het gewoon. niet alles is te verklaren...:(

omdat het een geloof is hoef je niet alles wetenschappelijk te kunnen verklaren, daarom heet het ook geloof...:rolleyes: jij zult nu wel zeggen, ja zo maak je jou er lekker makkelijk vanaf, maar zo is het gewoon. niet alles is te verklaren...:(

ja, jij maakt je er echt makkelijk vanaf met een zeemlap als excuus.. :D

• Topic Starter Topic Starter

daar begon het juist mee, niet te verklaren > GOD DID IT...

natuurlijk heeft de bijbel slecht een paar antwoorden op een zeer beperkt vlak van de wetenschap, dit komt doordat het een lange tijd geleden verzonnen/geshreven is... in de tijd dat men nog niet veel wist.

Dan moeten creationisten dus gewoon opbokken uit de wetenschappelijke wereld. Creationisten doen er alles aan om juist wel bepaalde niet logische zaken uit de bijbel te verklaren. Dat ze daarmee echte wetenschap volledig verkrachten zal ze aan de reet roesten.

Dan moeten creationisten dus gewoon opbokken uit de wetenschappelijke wereld. Creationisten doen er alles aan om juist wel bepaalde niet logische zaken uit de bijbel te verklaren. Dat ze daarmee echte wetenschap volledig verkrachten zal ze aan de reet roesten.
Inderdaad, exact wat ik zeg in mijn eerdere briljante posts.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven