- Waardering
- 1.075
- Lengte
- 1m90
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ok, en nu serieus.Hypothese: Bliksem is een mirakel.
Experiment: Bliksem maken met een Van der Graaff-generator.
Conclusie: Bliksem is geen mirakel.
Om te beginnen weet je niet zomaar dat de bliksem met een Van der Graaf generator hetzelfde fenomeen is als een echte bliksem. Bovendien kunnen we nog steeds zeggen dat god er een hand in had.
edit: trouwens, nu ik even wat nadenk. Kan je met een test met zekerheid zeggen dat het niet god is die die bliksem veroorzaakt?
Uiteraard, dat is het hele punt van falsifieerbaarheid. God erbij betrekken maakt elke hypothese onfalsifieerbaar.Dat is hier not the point. Dergelijke gedachtengangen zijn zinloos om nu als waarheid aan te nemen.
Kan je nu een voorbeeld van zo'n theorie, want ik kan je niet helemaal volgen.Het ging erom dat de bijbel, via hun leer, wel theorieren konden opstellen en ze kunnen toetsen. Ik bedoel dan deftige theorien die getoetst kunnen worden. Wanneer ze god erbij betrekken is het inderdaad zinloos, maar dat hoeft niet altijd. (ze ****en enkel zichzelf maar als ze god bij betrekken, want dan maken ze geen schijn van kans meer)
Maar dat de zon rond de aarde draait is gewoon een wetenschappelijke hypothese...Dat is hier not the point. Dergelijke gedachtengangen zijn zinloos om nu als waarheid aan te nemen.
Het ging erom dat de bijbel, via hun leer, wel theorieren konden opstellen en ze kunnen toetsen. Ik bedoel dan deftige theorien die getoetst kunnen worden. Wanneer ze god erbij betrekken is het inderdaad zinloos, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. (denk maar dat de zon rond de aarde draait==> obviously wrong) (ze ****en enkel zichzelf maar als ze god bij betrekken, want dan maken ze geen schijn van kans meer)
Maar dat de zon rond de aarde draait is gewoon een wetenschappelijke hypothese...
In de bijbel staat:
1. god zal je bid-gunsten beantwoorden.
Laten we het toetsen: God, ik wil nu dat er in mijn voordeur een ferrari staat.
...
Fail.
2. God geneest de zieken.
Test 2: Oh jezus, laat deze verlamde weer stappen, een geamputeerde arm herstellen...
....
Fail.
3. Zon draait rond de aarde
...
Fail

Exact, al die voorbeelden zijn compleet uit hun context getrokken. Natuurlijk krijg je van god geen ferrari.je gelooft niet, dus zal je gebed ook niet worden verhoord.
conclusie: YOU FAIL!!
![]()
Wat als ze zelf gelovig zijn?stel u dit eens voor:
een buitenaards en zeer geavanceerd ras arriveert op aarde..
en ze worden geconfronteerd met gelovigen en met echte wetenschappers..
aan welke groep geven ze het meeste credit?
Dat weet je niet. Dat geloof je.