Fitness Seller

Geloof jij in een god?

Peiling Peiling Geloof jij in een God?

• Ja ik geloof in een God, omdat:

Stemmen: 82 24,9%
  • Nee ik geloof niet, omdat:

Stemmen: 207 62,9%
  • ik weet het zo net nog niet.

Stemmen: 40 12,2%

• Totaal stemmers
    329
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hypothese: Bliksem is een mirakel.
Experiment: Bliksem maken met een Van der Graaff-generator.
Conclusie: Bliksem is geen mirakel.

Wat bevalt je niet?

Om te beginnen weet je niet zomaar dat de bliksem met een Van der Graaf generator hetzelfde fenomeen is als een echte bliksem. Bovendien kunnen we nog steeds zeggen dat god er een hand in had.

Daarbij ben je al naar onderzoek aan het kijken, hier gaat het nog over falsifieerbaarheid.

In feite moet je ook specifieker zijn met je hypothese. Wat wil mirakel zeggen in deze context?

mi·ra·kel het; o -s, -en bovennatuurlijk feit; wonder

Het is niet meer een mirakel als het via een experiment getoetst wordt en een aanvaardbare alternatieve theorie in de plaats komt.

Hypotheses kan je ook in verschillende manieren testen, zodat god niet persé in hoeft te zitten. En 1 foutje is al genoeg om de bijbel onderuit te halen.

Ok, jullie hebben een punt. Ik ben bereid te aanvaarden dat de theorie "bliksem is een mirakel" falsifieerbaar is.

Toen ik oorspronkelijk over falsifieerbaarheid sprak, had ik het eerder over het ontstaan van alles en het bestaan van god.

edit: trouwens, nu ik even wat nadenk. Kan je met een test met zekerheid zeggen dat het niet god is die die bliksem veroorzaakt?

edit: trouwens, nu ik even wat nadenk. Kan je met een test met zekerheid zeggen dat het niet god is die die bliksem veroorzaakt?

Dat is hier not the point. Dergelijke gedachtengangen zijn zinloos om nu als waarheid aan te nemen.

Het ging erom dat de bijbel, via hun leer, wel theorieren konden opstellen en ze kunnen toetsen. Ik bedoel dan deftige theorien die getoetst kunnen worden. Wanneer ze god erbij betrekken is het inderdaad zinloos, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. (denk maar dat de zon rond de aarde draait==> obviously wrong) (ze ****en enkel zichzelf maar als ze god bij betrekken, want dan maken ze geen schijn van kans meer)

Dat is hier not the point. Dergelijke gedachtengangen zijn zinloos om nu als waarheid aan te nemen.
Uiteraard, dat is het hele punt van falsifieerbaarheid. God erbij betrekken maakt elke hypothese onfalsifieerbaar.

Het ging erom dat de bijbel, via hun leer, wel theorieren konden opstellen en ze kunnen toetsen. Ik bedoel dan deftige theorien die getoetst kunnen worden. Wanneer ze god erbij betrekken is het inderdaad zinloos, maar dat hoeft niet altijd. (ze ****en enkel zichzelf maar als ze god bij betrekken, want dan maken ze geen schijn van kans meer)
Kan je nu een voorbeeld van zo'n theorie, want ik kan je niet helemaal volgen.

Het ging erom dat de bijbel, via hun leer, wel theorieren konden opstellen en ze kunnen toetsen. Ik bedoel dan deftige theorien die getoetst kunnen worden. Wanneer ze god erbij betrekken is het inderdaad zinloos, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. (denk maar dat de zon rond de aarde draait==> obviously wrong) (ze ****en enkel zichzelf maar als ze god bij betrekken, want dan maken ze geen schijn van kans meer)
Maar dat de zon rond de aarde draait is gewoon een wetenschappelijke hypothese...

In de bijbel staat:

1. god zal je bid-gunsten beantwoorden.

Laten we het toetsen: God, ik wil nu dat er in mijn voordeur een ferrari staat.
...
Fail.

2. God geneest de zieken.

Test 2: Oh jezus, laat deze verlamde weer stappen, een geamputeerde arm herstellen...
....
Fail.

3. Zon draait rond de aarde
...
Fail

waar wil je nu eigenlijk met al je voorbeelden naartoe?

In de bijbel staat:

1. god zal je bid-gunsten beantwoorden.

Laten we het toetsen: God, ik wil nu dat er in mijn voordeur een ferrari staat.
...
Fail.

2. God geneest de zieken.

Test 2: Oh jezus, laat deze verlamde weer stappen, een geamputeerde arm herstellen...
....
Fail.

3. Zon draait rond de aarde
...
Fail

je gelooft niet, dus zal je gebed ook niet worden verhoord.

conclusie: YOU FAIL!!
:roflol:

ik geloof in klusmier :P

• Topic Starter Topic Starter
je moet het ook anders aanpakken: We zijn hier om god te behagen, dus;

God, geef mij een Ferarri dan pijp ik je.

en nu maar wachten

stel u dit eens voor:

een buitenaards en zeer geavanceerd ras arriveert op aarde..
en ze worden geconfronteerd met gelovigen en met echte wetenschappers..
aan welke groep geven ze het meeste credit?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven