MuscleMeat

Geloof jij in een god?

Peiling Peiling Geloof jij in een God?

• Ja ik geloof in een God, omdat:

Stemmen: 82 24,9%
  • Nee ik geloof niet, omdat:

Stemmen: 207 62,9%
  • ik weet het zo net nog niet.

Stemmen: 40 12,2%

• Totaal stemmers
    329
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hij wil alleen aantonen dat het niet met absolute zekerheid valt te stellen. Net als de theepot en spaghettimonster.

• Topic Starter Topic Starter
Bijna iedereen heeft een compleet verkeerde blik op zaken als buitenaards leven of over wat wij voorstellen. Zelf denk ik graag na over hoe uniek we eigenlijk zijn, waar we vandaan komen en hoe snel wij ons ontwikkelen. Stel dat er buitenaards leven is (wat er volgens mij 99,999999999999% zeker is, dan zal het voor hun niet makkelijker zijn om de ruimte in te komen, misschien is het leven op hun planeet ontsprongen uit andere basiselementen, misschien wel veel zwaardere metalen. Dit kan allemaal gevolgen hebben voor hun manier van overleven die wij ons niet kunnen inbeelden.

Ook is het zo dat wij mensen het ongelooflijk knap doen, vanuit een paar elementen zoiets ontwikkelen... wat is de wereld eigenlijk toch geweldig. Het jammerlijke is dat wij niet mee kunnen maken wat er over 500 jaar gebeurt of misschien is dat juist niet jammerlijk en leven wij net in de tijd waar je nog heerlijk lui kan rondlopen zonder problemen. Er zijn zoveel scenario's mogelijk, maar zelf denk ik dat het idee van 'een schepper' compleet achterhaald is en we dit alleen nog maar durven te denken door kuddegedrag oftewel imitatiegedrag. Net zoals dat mijn jongste neefje zijn 2 jaar oudere broer de hele dag koppieerd, dat wordt in ons onderbewustzijn gestampt. Als je bijvoorbeeld als arme boer in Afrika opgroeit dan WIL je ook dat er een schepper is die je beschermd en dat alles goed afloopt, maar volgens mij is dit niet zo.

Maar om even op dat buitenaardse intelligente leven terug te komen; waarom moet het buitenaardse leven altijd intelligenter zijn? Ik denk dat het veel aannemelijker is dat hier relatief dicht in de buurt ééncellige 'dieren' leven, het is moeilijk en tijdrovend om te ontwikkelen, ook hebben we nog lang niet alles kunnen onderzoeken, stel dat er op een zonnestelsel net buiten de onze ergens ééncellige dieren zouden leven, het gaat lang duren om daar achter te komen, de afstanden zijn gigantisch en wij kunnen met de huidige techniek dat niet onderzoeken, we proberen het wel.

Veel mensen leven met de gedachten die ze van verschillende media meekrijgen of bijvoorbeeld in de kerk, zelf vind ik het veel leuker om vanuit het niets te denken, wat we nou eigenlijk zijn... het klinkt heel filosofisch, maar plaatst alles wat we hier doen in een veel groter perspectief, maar maakt je zeker niet moedeloos, deze aardkloot is gewoon fantastisch of je nou vindt dat een god het gemaakt heeft of niet.

God bestaat zolang de mens bestaat. Zodra de mens is uitgestorven sterft god ook. Want er is dan niemand meer die kan geloven!

God bestaat dus op gratie van de mens, in de gedachten van de mens. Wanneer de mens iets niet kan verklaren gaat het opzoek naar een verklaring. Toen de wetenschap niet bestond kwam god in het leven van de mens.

Ik geloof in mezelf, in mijn vriendin, in de mens... in de liefde!

Het leven is een groot toeval, er zit echt niets meer achter... hoe graag we het ook willen! En ja, dat kunnen maar weinig mensen accepteren!

waar wil je nu eigenlijk met al je voorbeelden naartoe?

Dat vanuit die hypotheses aangetoond kan worden dat bijbel onzin is. Hoezo uit de context gerukt ?

@ klusmier: ok, bid jij dan maar voor een ferrari:rolleyes:
en ik heb nog 2 andere voorbeelden gegeven, reageer dan ook daarop ipv selectief te zijn..

Enjee;3467483 Maar om even op dat buitenaardse intelligente leven terug te komen; [B zei:
waarom moet het buitenaardse leven altijd intelligenter zijn? [/b]Ik denk dat het veel aannemelijker is dat hier relatief dicht in de buurt ééncellige 'dieren' leven, het is moeilijk en tijdrovend om te ontwikkelen, ook hebben we nog lang niet alles kunnen onderzoeken, stel dat er op een zonnestelsel net buiten de onze ergens ééncellige dieren zouden leven, het gaat lang duren om daar achter te komen, de afstanden zijn gigantisch en wij kunnen met de huidige techniek dat niet onderzoeken, we proberen het wel.

gezien er ontelbare planeten bestaan (en ja dit wordt ondertussen aangenomen) waar er leven mogelijk is en gezien het universum MILJARDEN jaren reeds bestaat is het logisch om aan te nemen dat er inteliigent leven bestaat da ons ver voor is.. tot millennia toe, geen geloof enkel logisch redeneren. :D

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
gezien er ontelbare planeten bestaan (en ja dit wordt ondertussen aangenomen) waar er leven mogelijk is en gezien het universum MILJARDEN jaren reeds bestaat is het logisch om aan te nemen dat er inteliigent leven bestaat da ons ver voor is.. tot decennia toe, geen geloof enkel logisch redeneren. :D

Ja als je op die voet verder gaat denken wel, het enige wat onwaar is is dat er een ontelbaar aantal planeten bestaan, dit is zeker NIET het geval. Het universum dijnt steeds verder uit, dit stelde meneer Hubble al een hele poos geleden vast en hierdoor is de hubble telescoop ook in staat geweest om de leeftijd van het helal te bepalen met operation ultra deep field.

Maarja stel dat er een beschaving is die gigantisch veel verder is dan de onze, het lijkt me zeker mogelijk, maar moeilijk te bevatten. Ik denk dat elk wezen zoals op aarde een natuurlijk instinct heeft om ALTIJD egocentrisch te handelen. Elk levend wezen wat ook maar bestaat denkt volgens deze manier.

Het kan zijn dat het een heel ander soort wezens zijn van andere zware atomen zoals ik al zei, het is nog steeds ongelooflijk moeilijk om vooruit te denken welke mogelijkheden er allemaal zijn, net als een schaakbord met duizenden opties en dan na die duizend opties weer duizend opties (mutaties)

Maarjah, ik denk altijd maar zo, als die mensen in staat zijn om ons te bereiken dan hadden zo ons zeker al waargenomen, stel dat ze ons waar hebben genomen maar ons nog niet kunnen bereiken, dan kan dat misschien in de toekomst gebeuren, maar het is een kleine kans dat dat in de komende miljoen jaren is, laat staan een mensenleven lang.

Sorry voor mijn komma gebruik, als ik enthousiast word kan dat nog wel eens irritant worden haha

maar laten we weer ontopic gaan!

Nee, ik heb er niet eens de tijd voor.

Dat vanuit die hypotheses aangetoond kan worden dat bijbel onzin is. Hoezo uit de context gerukt ?
Ja, op wetenschappelijk niveau is de bijbel onzin. En dan?
De historische of wetenschappelijke correctheid van de bijbel is van geen belang.

Laatst bewerkt:
Ja, op wetenschappelijk niveau is de bijbel onzin. En dan?
De historische of wetenschappelijke correctheid van de bijbel is van geen belang.

Dan kan het Jezus' woorden toch niet zijn, want Jezus maakt geen fouten. Ergo, bijbel is opgesteld door mensen en mensen alleen.

Flying Fox is zichzelf aan het ingraven met het NOMA standpunt? :D

Ok, jullie hebben een punt. Ik ben bereid te aanvaarden dat de theorie "bliksem is een mirakel" falsifieerbaar is.

Is dat niet nogal afhankelijk van de betekenis van mirakel en bliksem? Is een mirakel iets dat zéér weinig voorkomt, of is het iets dat niet door natuurwetten kan worden verklaard? of (vul in)? Bedoelen we met bliksem een bepaalde verplaatsing van lading? Of is het wat wij als mensen ervaren dat een bliksem is? In principe is de zin te falsificeren, maar op deze manier zegt het allemaal nog weinig.

edit: trouwens, nu ik even wat nadenk. Kan je met een test met zekerheid zeggen dat het niet god is die die bliksem veroorzaakt?

Dat is weer afhankelijk van hoe je 'god' definieert. Als god een niet door mensen te sturen object is, dan zou een volledig op aansturen van de mens gegenereerde bliksem (of hetgeen binnen de definitie valt) god kunnen falsificeren imo. Maar daar gaan christen bijv. niet van uit. Tot god kan je bidden. En hij verhoort je gebeden. Dat betekent dat er een invloed van god moet zijn in de wereld en dus ook bliksems. Natuurlijk dekt de bijbel zich goed in en moet men god niet op de proef stellen.

En: kan je met een test met zekerheid zeggen het niet de natuurwetten zijn die bliksem veroorzaken?

In ieder geval kom je er imo altijd op uit dat god dan uiteindelijk zo'n leeggeredeneerd begrip is, dat je net zo goed kunt zeggen dat een gat het universum heeft veroorzaakt oid. Goed, hij bestaan. MISSCHIEN... Maar we kunnen er geen drol mee en iedere poging die we er toe ondernemen zorgt voor een meestal direct falsificeerbare bewering, aangezien we het begrip god moeten gaan 'vullen'. (god geneest de zieken) Niet om het een of het ander, maar ik zou eerder investeren in aandelen IceSave atm.
De agnost is bankroet.

natuurwetten=wet van god

Mooi, maar het blijft dan toch erg vaag dat geen van die natuurwetten beschreven zijn in religieuze geschriften. Wel een hoop crap van hoe mensen in die tijd de wereld zagen. Als god dan duidelijk wil maken hoe de wereld er uitziet dan heeft hij wel een erg onwetenschappelijk beeld laten optekenen in de bijbel, koran, thora etc. Maar ach ja, gods wegen zijn ondoorgrondelijk. De mens moest zelf maar uitzoeken wat zwaartekracht is of andere natuurkrachten die niet voorkomen in religieuze geschriften.

Mooi, maar het blijft dan toch erg vaag dat geen van die natuurwetten beschreven zijn in religieuze geschriften. Wel een hoop crap van hoe mensen in die tijd de wereld zagen. Als god dan duidelijk wil maken hoe de wereld er uitziet dan heeft hij wel een erg onwetenschappelijk beeld laten optekenen in de bijbel, koran, thora etc. Maar ach ja, gods wegen zijn ondoorgrondelijk. De mens moest zelf maar uitzoeken wat zwaartekracht is of andere natuurkrachten die niet voorkomen in religieuze geschriften.

Heb thuis een boek liggen waarin wordt uitgelegd hoeveel wetenschap er in de Bijbel staat waarin de mensen in die tijd geen id van hadden, zalk vanavond of morgen es een paar dingen van aanhalen, heb hem nu ff nie bij de hand (ben op m'n werk). Dan kun je zien hoeveel wetenschap er wel niet in de Bijbel staat!

Heb thuis een boek liggen waarin wordt uitgelegd hoeveel wetenschap er in de Bijbel staat waarin de mensen in die tijd geen id van hadden, zalk vanavond of morgen es een paar dingen van aanhalen, heb hem nu ff nie bij de hand (ben op m'n werk). Dan kun je zien hoeveel wetenschap er wel niet in de Bijbel staat!

Het is dan toch vreemd dat de mens alles zelf heeft moeten uitvinden zonder enige hulp van die zogenaamde god. Maar natuurlijk ga je me nu zeggen dat alles er in verdekte bewoordingen in staat en dat de mens het gewoon niet begreep. Zo is het natuurlijk gemakkelijk nietwaar. Een beetje hetzelfde als die Nostradamus shit waarin elk onzinnig woord dat die mens ooit neergeschreven heeft op zo'n manier wordt verklaard dat het altijd wel op iets van toepassing is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven