Van zodra mensen voor de kar van de een of andere overtuiging gespannen worden, of dit nu geloof is of een politieke strekking, dan komen de laagste instincten van de mensheid boven: moord en doodslag, verkrachtingen en andere (on)menselijke daden. De katholieke kerk staat evenwel aan de basis van wat zonder twijfel de grootste reeks misdaden moet zijn die de mensheid ooit gezien heeft. Men kan er echt waar een boek over schrijven, iets waar ik nu al 6 jaar mee bezig ben overigens. Als mijn boek ooit af geraakt en ik vindt een uitgever dan kan ik iedereen op dit forum verzekeren dat het een zeer lijvig werk zal zijn dat doordrenkt is met het bloed van ontelbare onschuldige mensen die in naam van het geloof vermoord zijn.
Ik betwijfel geenszins dat er veel christelijke zielen rondlopen die werkelijk begaan zijn met de medemens, maar de leiders van dit geloof en hun meest fanatieke volgelingen hebben doorheen de geschiedenis een spoor van bloed en tranen nagelaten.
Ook nu nog is de leiding van de katholieke kerk op zijn minst twijfelachtig te noemen, kijk maar even naar de laatste wapenfeiten van hun paus (o.a. het ongedaan maken van de excommunicatie van een holocaust ontkenner en de veroordeling van euthanesie op een Italiaanse vrouw die al vele jaren in coma ligt zonder hoop op genezing).