XXL Nutrition

Geloof jij in een god?

Peiling Peiling Geloof jij in een God?

• Ja ik geloof in een God, omdat:

Stemmen: 82 24,9%
  • Nee ik geloof niet, omdat:

Stemmen: 207 62,9%
  • ik weet het zo net nog niet.

Stemmen: 40 12,2%

• Totaal stemmers
    329
Status
Niet open voor verdere reacties.
Religie zit nu eenmaal diep geworteld in het de mens.

Waarschijnlijk sinds de primitieve mens causaal (oorzaak-gevolg) begon te denken. Veel in zijn directe omgeving was causaal te verklaren; De noot valt uit de boom (oorzaak), de noot breekt zodat ik voedsel heb (gevolg) enz.

Echter, veel dingen waren niet te verklaren (waarom verschijnt de zon elke dag aan de horizon?) (waarom is de oogst mislukt?) terwijl er wel een sterke drang naar is.
Deze fenomenen werden dan toegeschreven aan een hogere macht, vaak in de vorm van een of meerdere mensachtige wezens.
Dit ook niet zonder toeval, de link is vlug gelegd tussen; "Ik ben een mens die zijn omgeving manipuleert" en; "Ergens tussen de sterren en wolken zit een supermens die mij en de wereld manipuleert".

Dit noemen ze de God van de gaten.
In de prehistorie waren er weinig verklaarbare dingen, met daartussen veel onverklaarbare gaten die opgevuld waren door goden. Tegenwoordig worden die gaten steeds kleiner. De drang naar verklaringen is er echter nog steeds, de meeste mensen kunnen geen genoegen nemen met en zijn zelfs bang voor onverklaarbare dingen.

Het is ook zo lekker makkelijk om te zeggen;
"Ik hoop dat ik succesvol en gelukkig word in het leven, met de hulp van God gaat het lukken"
In plaats van; "Ik hoop dat ik succesvol en gelukkig word in het leven, IK ga er alles aan doen om dat te bereiken."

Je maakt je eigen leven en je bent verantwoordelijk voor je eigen beslissingen en handelingen.
Ja, veel dingen zijn onverklaarbaar en niet te bevatten, dat is nu eenmaal zo maar wil niet zeggen dat er een of ander superwezen, klopgeest of aardstraal achter zit.

Amen..;)

Ik denk dat melkisgoed en volgelingen seksueelmisbruikt zijn door hun biologie leerkrachten.

Er word gesjoemeld met jouw brein door andere gelovigen.

Wij worden inmiddels allemaal kotsziek van die onzin die jij verspreid. GA EENS LEZEN!!!! Begin eens met de biografie van Darwin. Hij was helemaal niet de persoon die jij denkt dat hij was.

Totdat jij je eens serieus gaat verdiepen in de dingen waarin je niet geloofd nemen wij je echt absoluut niet serieus. Het is overduidelijk dat je niet weet waar je het over hebt dus je woord is absoluut niks waard. Geen enkel argument kun je onderbouwen.
Wordt eens volwassen en laat je infantiele denkwijze en ideeën achter je.

maar is het niet zo dat Darwin zijn hele evolutietheorie al uitgedacht had, voordat hij op wereldreis ging?

Darwin was een gestoorde fantast en zijn volgelingen zijn nog gestoorder dan hij. Evolutie biologen zijn stuk voor stuk leugenaars en bedriegers, 1 van de eerste was Haeckel, die met bewijs sjoemelde en foto's manipuleerde om de evolutiecrap in stand te houden. 100 jaar verder wordt zijn theorie nog steeds in enkele studieboeken in Amerika opgenomen, ondanks het feit dat zijn theorie allang al ontkracht is en zijn manipulatie al decennia lang bekend is.

Zo is er gesjoemeld met fossielen die als bewijs dienden als zijnde de voorouders van de mens. Zo wordt er ook nog steeds gesjoemeld met Lucie, die nu als de voorouder van de mens wordt gezien. Er wordt gesjoemeld met botten van "fossielen" om de evolutiecrap maar in stand te houden.
Achja, ze ontkennen tenminste de Holocaust niet hé :rolleyes:

Er is geen enkele reden te bedenken waarom wetenschappers zouden liegen en bedriegen want ze winnen daar absoluut niets bij, er is geen motief. De religies hebben er wel alle baat bij om de mensen wat wijs te maken. Money in de pocket, kijk maar naar scientology.

Achja, ze ontkennen tenminste de Holocaust niet hé :rolleyes:

Er is geen enkele reden te bedenken waarom wetenschappers zouden liegen en bedriegen want ze winnen daar absoluut niets bij, er is geen motief. De religies hebben er wel alle baat bij om de mensen wat wijs te maken. Money in de pocket, kijk maar naar scientology.

de mens ver/mis-leiden, ze zijn in dienst van de duivel

maar is het niet zo dat Darwin zijn hele evolutietheorie al uitgedacht had, voordat hij op wereldreis ging?

Lees The Origin of Species eens zou ik zeggen, zonder die reis op de Beagle had hij nooit zijn boek kunnen schrijven. Dat boek werd voltooid bijna 25 jaar na die reis.

Er waren natuurlijk wel 'voorlopers' van de evolutiehypothese zoals die van Lamarck of Erasmus Darwin. (of zelfs helemaal terug naar tijden van voor christus). Darwin had gewoon een indrukwekkend arsenaal aan gegevens om het te ondersteunen.

De evolutietheorie bevat nog steeds veel grijze gebieden, vooral op gebied van het menselijk brein. Ook de wetenschap van bewustzijn, dromen ed. staat nog in zijn kinderschoenen. Ook kunnen wij met ons vermogen maar een paar dimensies voorstellen. Ik vind het simpeler dat mensen zeggen dat er niets spiritueels bestaat dan dat mensen ergens in geloven.

De evolutietheorie bevat nog steeds veel grijze gebieden, vooral op gebied van het menselijk brein. Ook de wetenschap van bewustzijn, dromen ed. staat nog in zijn kinderschoenen. Ook kunnen wij met ons vermogen maar een paar dimensies voorstellen. Ik vind het simpeler dat mensen zeggen dat er niets spiritueels bestaat dan dat mensen ergens in geloven.

Altijd grijpen naar het 'onverklaarbare' als een spiritueel mumbo jumbo of een god heeft niemand wat aan en altijd weer typerend voor mensen die in onzekerheid leven en dan maar snel iets onzinnigs aframpelen om hun onzekere gedachten te sussen. Intellectuele luiheid. En persoonlijk vind ik het laf en zwak.

Het is btw niet dat bepaalde fenomenen onverklaard zijn gebleven, dat de theorie 'zwak' staat. Er is nog steeds geen betere theorie dan de evolutietheorie, en die staat nog ijzersterk in z'n schoenen door talloze andere ondersteuningen waarop het berust.

En nu ietwat dieper: kan je een specifiek voorbeeld geven met wat je bedoelt ? 'grijze gebied' in menselijke brein ??? Wetenschap van bewustzijn ???

Laatst bewerkt:
Altijd grijpen naar het 'onverklaarbare' als een spiritueel mumbo jumbo of een god heeft niemand wat aan en altijd weer typerend voor mensen die in onzekerheid leven en dan maar snel iets onzinnigs aframpelen om hun onzekere gedachten te sussen. Intellectuele luiheid. En persoonlijk vind ik het laf en zwak.

Het is btw niet dat bepaalde fenomenen onverklaard zijn gebleven, dat de theorie 'zwak' staat. Er is nog steeds geen betere theorie dan de evolutietheorie, en die staat nog ijzersterk in z'n schoenen door talloze andere ondersteuningen waarop het berust.

En nu ietwat dieper: kan je een specifiek voorbeeld geven met wat je bedoelt ? 'grijze gebied' in menselijke brein ??? Wetenschap van bewustzijn ???

Wat de wetenschap op dit moment weet over het menselijk brein, het (zelf)bewustzijn en het verschijnsel dromen is feitelijk nog niet zo heel veel.
Ik sta overigens volledig achter de wetenschap.

Ok, maar hoe is dat in tegenspraak met de evolutietheorie ?

Tijdens zijn zeereis kreeg hij hallucinaties door zijn zeeziekte en kwam met de meest onnozele fantasieën (bestaan tegenwoordig medicijnen voor)

Als je On the Origin of Species nooit gelezen kan je beter je mond houden. Dat is het werk van een geniaal persoon niet van iemand die aan het hallucineren is.

Vandaag is de week van de Verjaardag begonnen. Aanstaande donderdag, 12 februari, gedenken wij dat tweehonderd jaar geleden de man geboren werd die onze visie op het ontstaan van de wereld voorgoed veranderd heeft. Wij zullen die dag vieren met zang en dans en het zingen van een lied. Cheers, Charlie!

Om ons heen vallen zelfs evangelische broeders van hun geloof in het scheppingsverhaal. Beroering op de Veluwe. Andries Knevel, EO-boegbeeld van beroep, heeft dinsdagavond publiekelijk afstand genomen van zijn creationistische dwalingen, door te verklaren dat ook een orthodox gelovige niet alle verhalen uit de Bijbel letterlijk hoeft te nemen. Zo gelooft Knevel sinds kort niet langer dat God de wereld in 6 x 24 uur tot stand gebracht heeft. ‘Ik herroep al mijn eerdere uitspraken hierover. Ik heb daar spijt van.’ En op de stelling dat de verhalen in de Bijbel echt zijn gebeurd antwoordde hij ontkennend, zonder een zweem van twijfel. Vloeken in het knekelhuis. Dat is niet gering, dat is dapper.

In mijn naïviteit ben ik er altijd van uitgegaan dat weldenkende mensen het letterlijke verhaal van de schepping achter zich hebben gelaten en dat slechts een kleine, fundamentalistische minderheid achterhoedegevechten levert tegen het gezonde verstand. Wat apert onmogelijk is bestaat nu eenmaal niet. We twijfelen immers ook niet aan de wetten van de zwaartekracht. Zoals een cirkel rond is en water niet kan branden, is het ondenkbaar dat de aarde in zes dagen geschapen is. De kern van de opvattingen van Darwin staat voor mij vooralsnog buiten kijf. Donder en bliksem worden toch ook niet veroorzaakt door Donar die met zijn hamer de wolken kastijdt? Het scheppingsverhaal was ooit een verklaring voor het onverklaarbare, nu weten we beter. Discussie gesloten. Zand erover.

Dezer dagen werd echter bekend dat de helft van de Britten niet in de evolutie gelooft. Van ruim tweeduizend ondervraagden denkt slechts 25% dat de Darwins theorie ‘zeker waar’ is. Eveneens een kwart denkt dat dit ‘waarschijnlijk’ het geval is. Het ligt voor de hand te denken dat wij in ons land dezelfde meningen zijn toegedaan. Afgelopen november bleek uit een enquête van NPS/NIPO dat 41% van de Nederlanders de evolutietheorie afwijst.

Dat is wel even slikken. Ik kan niet bevatten dat grote groepen mensen naast zich neerleggen wat op zijn minst hoogst waarschijnlijk is. Ik twijfel aan van alles en nog wat, maar niet aan het gegeven dat het scheppingsverhaal niet meer dan een symbolische betekenis heeft en dat een ieder die van de letterlijkheid uitgaat zichzelf niet serieus neemt. Het scheppingsverhaal is een verzinsel en het hoort thuis in de mythen, sagen, legenden en sprookjes die wereldwijd deel uitmaken van de culturele bagage van de mensheid. Prachtig hoor, maar uiteraard zonder letterlijke waarheidswaarde.

Creationisten blazen van zich af dat de evolutietheorie ook maar een geloof is. Dat is natuurlijk onzin. Met bewijsvoering en wetenschappelijke argumentatie heeft Darwin een meesterlijke verklaring gevonden voor het ontstaan en de ontwikkeling van het leven.

Geloof hangt van irrationaliteit aan elkaar en gelovigen die met soms aandoenlijke pogingen tot bewijsvoering komen, trekken altijd aan het kortste eind. Toch valt de vasthoudendheid van de creationisten wel te begrijpen. Uitgangspunt is het onwrikbare gegeven dat het wel waar móet zijn. Zo niet, dan valt de grond onder het bestaan weg. Alles wat dan rest is wanhoop en vertwijfeling. Daarvan heb ik mijn portie wel gehad. 12 februari gaan we feest vieren. Cheers, Charlie!

[Link niet meer beschikbaar]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven