XXL Nutrition

Geloof jij in een god?

Peiling Peiling Geloof jij in een God?

• Ja ik geloof in een God, omdat:

Stemmen: 82 24,9%
  • Nee ik geloof niet, omdat:

Stemmen: 207 62,9%
  • ik weet het zo net nog niet.

Stemmen: 40 12,2%

• Totaal stemmers
    329
Status
Niet open voor verdere reacties.
om een voorbeeld te noemen. een vriend van me kreeg een kindje. uit de scans die ze hebben gemaakt van dit kindje bleek dat het een ernsige nier aandoening had. ze zou nooit een normaal leven kunnen hebben. We hebben gebeden voor dit kindje toen ze weer naar het ziekenhuis moest. de doktoren wist niks van dit bidden af. ze maakten de scan en het bleek weg te zijn. De enige verklaring was een wonder. Ik snap dit zou ik makkelijk kunnen verzinnen, maar dat doe ik niet. Dit was een absolute ernstige afwijking. ik kan nog verschillende van deze 'extreme'voorbeelden opnoemen.

en idd ik denk dat God met alles in ons leven een doel heeft. ook met griepjes. of met deze discussie bijvoorbeeld.

Ook met kleine kinderen die God laat verkrachten door vieze enge mannen, wat deze kinderen achterlaat met een levenslange trauma? Is dat ook part of Gods plan? Landmijnen waar kinderen dagelijks door omkomen, ook allemaal part of the big plan? Aardbevingen, tsunami's etc. ook?

Ik snap niet hoe je zo'n tiran,"God", kunt aanbidden.

Laatst bewerkt:
om een voorbeeld te noemen. een vriend van me kreeg een kindje. uit de scans die ze hebben gemaakt van dit kindje bleek dat het een ernsige nier aandoening had. ze zou nooit een normaal leven kunnen hebben. We hebben gebeden voor dit kindje toen ze weer naar het ziekenhuis moest. de doktoren wist niks van dit bidden af. ze maakten de scan en het bleek weg te zijn. De enige verklaring was een wonder. Ik snap dit zou ik makkelijk kunnen verzinnen, maar dat doe ik niet. Dit was een absolute ernstige afwijking. ik kan nog verschillende van deze 'extreme'voorbeelden opnoemen.

en idd ik denk dat God met alles in ons leven een doel heeft. ook met griepjes. of met deze discussie bijvoorbeeld.

Een wonder was of is niet de enige mogelijke verklaring. Er zijn oneindig veel mogelijke verklaringen. Het zou ook kunnen dat een baby die ik niet ken genezen is omdat ik op desbetreffende dag eindelijk 120 kg heb gebenched. Is ongeveer even waarschijnlijk of onwaarschijnlijk als de verklaring dat een onzichtbare mythische "sky daddy" (van wiens bestaan geen enkel bewijs is) kinderen express ziek maakt (wat een b*ch) en daarna weer geneest.

Als je bovenstaande "verklaringen" bijvoorbeeld eens naast de volgende verklaring legt; de arts heeft een fout gemaakt. Welke is dat het meest waarschijnlijk van de drie?

Ook met kleine kinderen die God laat verkrachten door vieze enge mannen, wat deze kinderen achterlaat met een levenslange trauma? Is dat ook part of Gods plan? Landmijnen waar kinderen dagelijks door omkomen, ook allemaal part of the big plan? Aardbevingen, tsunami's etc. ook?

Ik snap niet hoe je zo'n tiran,"God", kunt aanbidden.

Ik denk dat al het lijden in deze wereld ontstaan is omdat wij tegen God in opstand zijn gekomen, waardoor we geen goede relatie met God hebben. en Gods doel met mensen is dat die relatie word hersteld zodat iedereen eeuwig gelukkig kan zijn. ik geloof dat God ontzettend moeilijk lijden idd kasn gebruiken om mensen tot geloof te krijgen. ook al zijn sommige dingen zoals de zaken die je nu noemt vreselijk moeilijk. dat vind ik ook niet makkelijk maar ik vertrouw toch op zijn wil met ons.

Een wonder was of is niet de enige mogelijke verklaring. Er zijn oneindig veel mogelijke verklaringen. Het zou ook kunnen dat een baby die ik niet ken genezen is omdat ik op desbetreffende dag eindelijk 120 kg heb gebenched. Is ongeveer even waarschijnlijk of onwaarschijnlijk als de verklaring dat een onzichtbare mythische "sky daddy" (van wiens bestaan geen enkel bewijs is) kinderen express ziek maakt (wat een b*ch) en daarna weer geneest.

Als je bovenstaande "verklaringen" bijvoorbeeld eens naast de volgende verklaring legt; de arts heeft een fout gemaakt. Welke is dat het meest waarschijnlijk van de drie?

Ik ken de situatie en ik zeg God;)

Ik denk dat al het lijden in deze wereld ontstaan is omdat wij tegen God in opstand zijn gekomen, waardoor we geen goede relatie met God hebben. en Gods doel met mensen is dat die relatie word hersteld zodat iedereen eeuwig gelukkig kan zijn. ik geloof dat God ontzettend moeilijk lijden idd kasn gebruiken om mensen tot geloof te krijgen. ook al zijn sommige dingen zoals de zaken die je nu noemt vreselijk moeilijk. dat vind ik ook niet makkelijk maar ik vertrouw toch op zijn wil met ons.

Toen vrijwel geheel Europa in God geloofde gebeurde er minstens zo veel shit als nu + alle misdaden die de kerk uit naam van God pleegde (executies van heksen, ongelovigen, afvalligen etc.) + alle epidemieën

Laatst bewerkt:

Dus omdat hij het vervelend vindt dat de mensen tegenwoordig niet meer zo goed met hem overweg kunnen, moordt en verkracht ie erop los om de mensen weer godvrezend te maken.

Lekkere god.

JAA! Ik wist het! We hebben een godbotter! Eindelijk weer actione!

Toen vrijwel geheel Europa in God geloofde gebeurde er minstens zo veel shit als nu + alle misdaden die de kerk uit naam van God pleegde (executies van heksen, ongelovigen, afvalligen etc.) + alle epidemieën

Klopt er zijn veel oorlogen gevoerd onder het motto van het geloof en dat is vreselijk. Het is niet zo dat God wil dat we lijden, God wil ons het geluk geven. Maar soms staat God toe dat mensen moeten lijden, om er iets goeds uit te laten voortkomen.

Mijn visie op het lijden is gebasseerd op de Bijbel. Volgens de Bijbel heeft God ons gemaakt op een goede manier. Er was geen lijden en alles was goed. Een engel van God ging op een gegeven moment in opstand tegen God. Toen is hij met al zijn aangang vervloekt en weggestuurd uit de hemel. Die engel is satan of de duivel. De mensen kwamen voor de keus of ze God wilden dienen (die op een volmaakte manier voor de mensen zorgde), of dat ze hem ongehoorzaam zouden zijn. De duivel probeerde de mensen te verleiden om ongehoorzaam te zijn aan God. De mens koos voor de ongehoorzaamheud. ze kwamen ook in opstand tegen God.

Op dat moment kwam het lijden in de wereld. toen de mensen in opstand kwamen tegen God, begon dat. Satan probeerd uit alle macht om mensen voor zich te winnen. Dat doet hij door de mensen weg te houden bij God vandaan, in de wetenschap dat ze dan niet eeuwig zullen leven met God maar in de hel zullen komen. Dat is wat saten probeerd. iedereen in de hel te krijgen. God geeft de mensen de kans om toch weer in een goede relatie te komen met Hem. God droeg zelf de straf die wij hadden verdient, en daardoor kwam voor ons opnieuw de mogelijkheid om eeuwig gelukkig te worden. alle mensen die doorhebben dat ze een leven leven wat ingaat tegen God, en die inzien dat dit de verkeerde kant opgaat, kunnen toch nog voor altijd bij God komen. Voor iedereen is die mogelijkheid er, maar het is aan ons wat we ermee doen. Na dit leven komen alle mensen die weer in een goede verhouding staan met God in de hemel, de andere mensen moeten lijden in de hel.

God wil niet dat we lijden, God wil dat we gelukkig worden. Maar doordat we ongehoorzaam zijn tegen God, we doen allemaal dingen verkeerd, is er lijden. en in de hemel is dat weer volledig weg. God wil dat mensen geloven en eeuwig gelukkig worden. Maar wij moeten zelf kiezen wat we doen met deze wetenschap. God wil geen robots maar mensen die uit vrije wil voor Hem hebben gekozen.

Soms laat God het toe dat mensen lijden. Dit kan zijn om mensen sterker te maken in hun geloof, doordat ze bijv. dan God heel hard nodig hebben en erg veel bidden. Of dat mensen sterven zodat ze voor altijd gelukkig zijn. In dat geval is het voor die mensen het beste wat kan gebeuren. God kan ook mensen laten lijden zodat ze juist naar Hem gaan zoeken, of dat andere mensen daardoor hem vinden. Vaak is het moeilijk om de daadwerkelijke zin aan te wijzen van een bepaald iemand die lijd. Ik ga me daar ook niet aan wagen. Maar ik leef, in de vaste overtuiging dat deze God het beste met mij voorheeft. En ik zie om mij heen de wonderen van deze God(bijv. genezingen). Ik heb vrede in mijn leven met God. En ik zou willen dat ik het iedereen kon geven.

Echt ik wens iedereen geluk en gezondheid en het allerbeste toe, maar ik kan dat jullie niet geven. Je kunt me natuurlijk voor gek verklaren, maar ik vraag om in elk geval me te respecteren. ik respecteer jullie meningen ook, en ik vind dat we respectvol in discussie gaan. maar als ik dood word gewenst is voor mij de lol er een beetje af. laten we gewoon luisteen naar elkaar. jullie vragen mijn visie en die geef ik nu.

Als mensen ongeneeselijk ziek zijn, geloof ik dat veel mensen gaan nadenken over de zin van hun leven. en het doel van hun bestaan. ik geloof dat als er geen God zou zijn, het leven idd doelloos zou blijken. Maar als er wel een God is. is dit leven slechts een kort voorproefje. En als ik daar achterkom, door bijvoorbeeld nadenken over het leven na de diagnose van een ziekte, kan God dat gebruiken om te gaan geloven. misschien zou ik wel niet genezen maar wel God hebben gevonden. en daar zo vol van zijn dat ik het al mijn vrienden vertel. Die zouden daardoor ook kunnen gaan geloven. Op die manier zou God het kunnen gebruiken zelfs al zou ik niet genezen. Na Dit leven zou ik zelf dan toch voor altijd gelukkig zijn. En als ik wel zou genezen zou God helemaal de eer krijgen.

dat soort mensen zijn nog triester, pas in god gaan geloven als het einde in zicht is, puur opportunisme. Mocht er nou echt een god zijn dan trekt hij die personen gelijk door

dat soort mensen zijn nog triester, pas in god gaan geloven als het einde in zicht is, puur opportunisme. Mocht er nou echt een god zijn dan trekt hij die personen gelijk door

het is zeker triest dat mensen vaak zoiets nodig hebben, maar God ontvangt ook zulke mensen met open armen.

3ndy had m'n aandacht wel getrokken toen ie zei dat hij zeker wist dat God bestaat. Naderhand is gebleken dat ie 1 van de zovele christengelovigers zijn met hun eigen crap argumentatie om hun zwakke geloof in stand te houden. Claimen dat je het 'zeker weet' terwijl het duidelijk werd dat je onzin uitkraamde. Wat een arrogantie! Schaam je.

Enig positieve is wel dat je de aandacht hebt weggetrokken van onze alien troll 'melkisgoed'

3ndy had m'n aandacht wel getrokken toen ie zei dat hij zeker wist dat God bestaat. Naderhand is gebleken dat ie 1 van de zovele christengelovigers zijn met hun eigen crap argumentatie om hun zwakke geloof in stand te houden. Claimen dat je het 'zeker weet' terwijl het duidelijk werd dat je onzin uitkraamde. Wat een arrogantie! Schaam je.

Enig positieve is wel dat je de aandacht hebt weggetrokken van onze alien troll 'melkisgoed'

ik weet zeker dat God bestaat, in die overtuiging leef ik voor mezelf maar ik kan nooit met kijharde bewijzen komen. dan zou God geen geloof meer zijn. hoewel voor mijzelf de genezingen en andere wonderen bewijs genoeg leveren, maar idd als je wilt kun je alles ook toerekenen aan andere zaken als doktersfouten. Maar ik ken de situaties en ik weet dat dat niet zo is. ik claim steeds dat ik het zelf zeker weet idd. ik daar hoef ik me denk ik niet voor te schamen. ik probeer te laten merken waarom ik het redelijk vind om te geloven als je mensen ziet genezen en ik zie heel veel dingen die wijzen op God. dit is een discussie forum en dan mag ik ook de ruimte hebben om mijn levensvisie te geven. ik heb niemand persoonlijk aangevallen dus ik denk dat ik niks verkeerd doe hiermee. nogmaals, je moet het zelfs weten als je zegt dat ik alles verzin, maar ik weet wel beter. dat verzin ik niet. Ik geloof in een God die bereid is, om iedereen, met welke achtergrond dat ook, het eeuwige leven te geven als die persoon God zoekt.

Het is recessie. Het is het Darwinjaar. Wil de HEERE hiermee soms iets zeggen?

En wat als ze nou eens gelijk hebben, de Urkse makers van die anti-Darwinfolder die deze week bij 6,6 miljoen Nederlanders in de bus viel? Het is vast geen toeval dat de wereld uitgerekend in het Darwinjaar een recessie beleeft. Voorwaar, de HEERE probeert ons hier iets te vertellen.

Ruimtevaart
Jammer alleen dat het letterlijk nemen van Genesis zelfs van de braafste gelovige het alleruiterste vergt. Zo zul je behalve Darwins evolutieleer ook de ruimtevaart moeten afwijzen.

In Genesis 1:6-8 staat immers dat het heelal niet een leegte is, maar een ‘gewelf’, een plafond met lichtjes eraan. Ieder ruimteschip zou ertegen te pletter vliegen. Ook sterrenkundigen hebben het helemaal mis met hun waanidee dat het licht van de zon komt. Mooi niet: het daglicht werd geschapen in Genesis 1:3-5, de zon pas dertien verzen later.

Ook de medische leerboeken kunnen bij het oud papier. Genesis 5 stelt immers dat mensen eeuwen oud kunnen worden: Adam werd 930, Seth 912, en Lamech stichtte op zijn 182ste nog doodleuk een gezinnetje. Een uitzonderlijke medische prestatie is trouwens ook die van Mozes, de auteur van de eerste bijbelboeken, die er in Deuteronomium in slaagt om zijn eigen begrafenis te beschrijven.

Aardwetenschappers
Nu we toch bezig zijn: vertrouw ook de aardwetenschappers niet.
Natuurlijk, geloof maakt blind.
Zo stelt Genesis 7:19 vast dat tijdens de zondvloed ‘zelfs de hoogste bergen’ onder water stonden. Toen wetenschappers dat narekenden, ontdekten ze dat je daarvoor minstens tweemaal zoveel water nodig hebt dan er op en in onze planeet beschikbaar is.

Ramsj
Trouwens, vergeet uw boeken over geschiedenis en archeologie niet samen met die van Darwin naar de ramsj te brengen. Zo lopen er in Genesis overal kamelen rond, een beest dat men pas eeuwen later voor het eerst ging hoeden. In Genesis 26:1 bezoekt Izaäk de stad Gerar, die toen nog niet bestond. Daar ontmoet hij de Filistijnen, een volk dat zich eveneens pas veel later in het gebied vestigde.

Natuurlijk, geloof maakt blind. Maar zelfs dan valt het niet mee om de Bijbel letterlijk te nemen. Op het goede boek hoort eigenlijk een waarschuwingssticker. Je bent een rund als je met oude teksten stunt; geniet maar geloof met mate.

[Link niet meer beschikbaar]

Haha het moet niet gekker worden, ik vind het altijd knap dat gelovigen zoveel "onverklaarbare" dingen mee maken, en het altijd maar op een wonder of god of blablabla afschuiven. Niemand heeft ook maar ooit iets kunnen bewijzen, geloof is voor de zwakkeren die in moeilijke tijden iets hebben om aan vast te klampen.

Kijk als je wilt geloven prima, sommigen hebben er echt een beter leven door en zitten lekker in hun vel (eigenlijk omdat ze veel dingen van hun of kunnen zetten door te bidden en vragen om vergiffenis etc.)

De mens was er eerder dan de verzonnen god, de Aarde is eerder wat je kan noemen een ''god''. De planeet kent vele geheimen en een lange geschiedenis bovendien praat de planeet met andere planeten uit het zonnestelsel en kent daardoor vele geheimen. Ook bepaalt de Aarde zelf wat en waar gebeurd.

Er kan weleens een foute diagnose worden gesteld. Ook kunnen de nieren achter hebben gelopen in ontwikkeling, dat gebeurt weleens. Het menselijk lichaam is tot meer in staat dan je denkt. Als het menselijk lichaam niet in staat was om zichzelf te genezen hadden we het nooit zo lang uitgehouden als soort.

En met betrekking tot het 2e dikgedrukte stukje, als jij denkt dat god een bepaalde bedoeling heeft met deze discussie, en hem dus heeft opgezet, dan hebben wij geen vrije wil.

Als mensen ongeneeselijk ziek zijn, geloof ik dat veel mensen gaan nadenken over de zin van hun leven. en het doel van hun bestaan. ik geloof dat als er geen God zou zijn, het leven idd doelloos zou blijken. Maar als er wel een God is. is dit leven slechts een kort voorproefje. En als ik daar achterkom, door bijvoorbeeld nadenken over het leven na de diagnose van een ziekte, kan God dat gebruiken om te gaan geloven. misschien zou ik wel niet genezen maar wel God hebben gevonden. en daar zo vol van zijn dat ik het al mijn vrienden vertel. Die zouden daardoor ook kunnen gaan geloven. Op die manier zou God het kunnen gebruiken zelfs al zou ik niet genezen. Na Dit leven zou ik zelf dan toch voor altijd gelukkig zijn. En als ik wel zou genezen zou God helemaal de eer krijgen.

Wat een walgelijke manier om te krijgen wat je wilt. Iemand ernstig ziek maken. God is een onzekere puber en wil graag aardig gevonden worden en gaat daarom dit soort verschrikkelijke dingen doen.

Inderdaad. Het leven was toen een stuk ellendiger dan nu, terwijl die mensen gaten in hun knieën zaten te bidden.

ik weet zeker dat God bestaat, in die overtuiging leef ik voor mezelf maar ik kan nooit met kijharde bewijzen komen. dan zou God geen geloof meer zijn. hoewel voor mijzelf de genezingen en andere wonderen bewijs genoeg leveren, maar idd als je wilt kun je alles ook toerekenen aan andere zaken als doktersfouten. Maar ik ken de situaties en ik weet dat dat niet zo is. ik claim steeds dat ik het zelf zeker weet idd. ik daar hoef ik me denk ik niet voor te schamen. ik probeer te laten merken waarom ik het redelijk vind om te geloven als je mensen ziet genezen en ik zie heel veel dingen die wijzen op God. dit is een discussie forum en dan mag ik ook de ruimte hebben om mijn levensvisie te geven. ik heb niemand persoonlijk aangevallen dus ik denk dat ik niks verkeerd doe hiermee. nogmaals, je moet het zelfs weten als je zegt dat ik alles verzin, maar ik weet wel beter. dat verzin ik niet. Ik geloof in een God die bereid is, om iedereen, met welke achtergrond dat ook, het eeuwige leven te geven als die persoon God zoekt.

Niemand kan zeker weten of god bestaat, dat heb je jezelf wijs gemaakt.

Als je elke keer als er iets gebeurt wat onverklaarbaar lijkt omdat je op dat moment niet over voldoende kennis beschikt, dan ben je gewoon totaal niet in staat tot kritisch denken en zal je toch nooit overtuigd kunnen worden van een andere wereldvisie.

De mens was er eerder dan de verzonnen god, de Aarde is eerder wat je kan noemen een ''god''. De planeet kent vele geheimen en een lange geschiedenis bovendien praat de planeet met andere planeten uit het zonnestelsel en kent daardoor vele geheimen. Ook bepaalt de Aarde zelf wat en waar gebeurd.

De aarde praat... met andere planeten....

Kijk, nu wordt het interessant!

@ 3ndy; wordt atheïst. Plz doe jezelf een lol. Niettemin zal dat, gezien je huidige opvattingen over god en ziekte vanzelf gebeuren als je een beetje rationeler wordt en je stopt met plotsklaps ophouden met logisch denken. (m.a.w. op een moment zal je inzien dat, als god almachtig is en er ziekte is god dus invloed heeft op ziekte en dat dientengevolge de opvatting van de almachtige en liefdevolle god die in evangelische (gokje) kringen heerst gewoon een kwestie is van ophouden met denken, aangezien de redenatie dat god er een doel mee heeft gewoon het onkritisch invullen is van hiaten in ons bevattingsvermogen. We weten nl. al enige tijd dat zijn en niet-zijn tegelijkertijd moeilijk samengaat. Een liefdevolle almachtige god is dus moeilijk combineren met de banale hoeveelheid pijn die er geleden wordt op de wereld. Die conclusie heeft overigens ook al een beste baard.

Dit alles tezamen levert het volgende probleem: hoe gaan we het kromme recht breien? Religie is dan prima in staat om kromme logica te laten gelden, waar deze in iedere andere situatie verworpen zou worden (nou ja, er zijn nog steeds mensen die geloven in acupunctuur, of chiropractie)

En dus zeggen we: de liefdevolle god heeft een doel met het Afrikaanse babietje dat van binnenuit aangevroten wordt. Want we moeten wel. Anders gaat God eraan. Dan toch liever een baby.

IN ALLE REDELIJKHEID, 3ndy. IN ALLE REDELIJKHEID.

De God waar jij in gelooft is gewoon een massive kl***zak. Als het je buurman was, zou niemand het je kwalijk nemen dat je 'em doodschoot. Maar troost je met de gedachte dat 'ie niet bestaat. Moet toch opluchten.

earth.jpg

Lijkt een beetje op Pacman die pratende aarde. Namco is god?

De aarde praat... met andere planeten....

Kijk, nu wordt het interessant!

@ 3ndy; wordt atheïst. Plz doe jezelf een lol. Niettemin zal dat, gezien je huidige opvattingen over god en ziekte vanzelf gebeuren als je een beetje rationeler wordt en je stopt met plotsklaps ophouden met logisch denken. (m.a.w. op een moment zal je inzien dat, als god almachtig is en er ziekte is god dus invloed heeft op ziekte en dat dientengevolge de opvatting van de almachtige en liefdevolle god die in evangelische (gokje) kringen heerst gewoon een kwestie is van ophouden met denken, aangezien de redenatie dat god er een doel mee heeft gewoon het onkritisch invullen is van hiaten in ons bevattingsvermogen. We weten nl. al enige tijd dat zijn en niet-zijn tegelijkertijd moeilijk samengaat. Een liefdevolle almachtige god is dus moeilijk combineren met de banale hoeveelheid pijn die er geleden wordt op de wereld. Die conclusie heeft overigens ook al een beste baard.

Dit alles tezamen levert het volgende probleem: hoe gaan we het kromme recht breien? Religie is dan prima in staat om kromme logica te laten gelden, waar deze in iedere andere situatie verworpen zou worden (nou ja, er zijn nog steeds mensen die geloven in acupunctuur, of chiropractie)

En dus zeggen we: de liefdevolle god heeft een doel met het Afrikaanse babietje dat van binnenuit aangevroten wordt. Want we moeten wel. Anders gaat God eraan. Dan toch liever een baby.

IN ALLE REDELIJKHEID, 3ndy. IN ALLE REDELIJKHEID.

De God waar jij in gelooft is gewoon een massive kl***zak. Als het je buurman was, zou niemand het je kwalijk nemen dat je 'em doodschoot. Maar troost je met de gedachte dat 'ie niet bestaat. Moet toch opluchten.

Goede post.

Nog een contradictie in het concept van de god van de bijbel, naar aanleiding van jouw voorbeeld over de liefdevolle god die mensen pijn doet:

god = alwetend en weet dus ook de toekomst. Volgens de bijbel heeft god ons een vrije wil gegeven. Maar als god de toekomst al weet dan staat die dus voor 100% vast, en hebben wij geen vrije wil. Dit is een onoplosbare contradictie. 1 van de 2 moet weg, ze kunnen niet tegelijk bestaan maar toch blijven gelovigen er aan vastklampen. Het idee van almachtigheid is ook zelf-contradictoir, maar daar is al eens een topic over geweest (Kan god een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet kan optillen?)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven