AndroidHealthClinic

Geloof jij in een god?

Peiling Peiling Geloof jij in een God?

• Ja ik geloof in een God, omdat:

Stemmen: 82 24,9%
  • Nee ik geloof niet, omdat:

Stemmen: 207 62,9%
  • ik weet het zo net nog niet.

Stemmen: 40 12,2%

• Totaal stemmers
    329
Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar wat God heeft vastgelegd , dat weet m'n niet.
Men weet het pas nadat ie het gedaan heeft en dat actie is dan de vrije wil.

vb: dit post was geheel mijn eigen keuze. Ik kon het ook niet gepost hebben. Of ik het wel of niet deed, dat wist God al in het begin en het betekent ook niet persé of God er wel of niet mee akkoord ging.

Ik zie er hier wel compatibiliteit in, tenzij ik een zwaar denkfout maak.:p
Hoe zie jij het precies ?

Je hebt de illusie van een vrije keuze (stel dat er een god bestaat). God weet wat de toekomst is. Als je kan kiezen, A of B, dan weet god al wat je gaat kiezen. Je hebt de illusie van en vrije keuze omdat jij niet weet hoe de toekomst eruit ziet maar god wel, dus de toekomst is al vastgelegd. Dit heet determinisme, wat uiteraard onzin is.

Laatst bewerkt:
Hoe triest ben je dan als je leven 'nut' moet krijgen via religie :roflol:

Dus als religie wegvalt dan hebben die gelovigen geen enkel nut meer? Dan kunnen ze er beter nu al een einde aan maken.

Dit is precies de reden waarom religie verzonnen is door de mens: een groepje mensen vond het nodig 'nut' te zoeken in het leven en is dan maar beginnen denken dat er meer moet zijn dan leven en dood gaan. Een zekere langharige nozem uit Israël speelde daar handig op in. Een bepaald groepje die-hard fans schreef er een boekje over en dat boekje werd klakkeloos overgenomen door elke generatie die er op volgde.

Hoe naïef kan je zijn?? Ik zal mezelf wel nuttig maken in deze wereld, en er ten volle van genieten, in plaats van te hopen op iets waar je totaal geen ernstig te nemen bewijs voor kan vinden.

Hoe vaak heb ik het al gezegd: ik ben agnost en ik geloof in de leer van Erick von Danicken.

Het valt me op dat darwinisten altijd mensen die niet in hun sprookjes geloven bestempelen als achterlijken en creationisten.

Prima, geloof maar in sprookjes en aapjes, MAAR VAL MIJ ER NIET MEE LASTIG.

Het darwinisme heeft zijn vredige status inderdaad bewezen met het communisme, nazisme en fascisme. Niks sociaal darwinisme die los staat van dit, als darwin er niet was geweest dan waren honderden miljoenen levens bespaard. En zelfs hedendaags bombarderen en koloniseren darwinisten elk land die niet in apensprookjes gelooft en krijgen ze zelfs betaald om te verkrachten en vermoorden met hun zelfbenoemde landen als as van het kwaad.

En nog durven deze barbaren het alleenrecht op het atheisme te claimen en als enig bewijs wat zelfgemaakte fossielen te brengen. Het (sociaal) darwinisme is een achterlijk ideologie die nergens op gebasseerd is en die door fascisten als waarheid over de wereld wordt verspreid. Hitler kwam er tenminste nog openlijk voor uit...

Dus Adolf Hitler heeft met The Origin of Species op schoot twaalf jaar lang over Duitsland geheerst?

Wat vreemd dat ik daar niets over kan terugvinden in Mein Kampf...

Zou het gewoon 1 troll zijn die telkens weer een andere karikatuur neerzet tot hij gebanned wordt? Alias thinkalot, spiertje, musclebear, klusmier, etc.

Het valt me op dat darwinisten altijd mensen die niet in hun sprookjes geloven bestempelen als achterlijken en creationisten.

Prima, geloof maar in sprookjes en aapjes, MAAR VAL MIJ ER NIET MEE LASTIG.
Huh, dat valt mij nou nooit op. Het is eerder omgekeerd zoals ik het ervaar: religieuzen en Darwin-haters vallen gewoonlijk anderen lastig. Tuurlijk heb je ook wel die-hard Darwin fans, maar wat mij dan weer opvalt is dat die hun theorieën gewoonlijk verdomd goed onderbouwen, wat van anderen dan weer niet altijd gezegd kan worden.

Trouwens, jij agnost? Ik ben agnost en herken in jou hoegenaamd geen agnost. Een agnost kan ook in de evolutietheorie geloven, hij zegt alleen dat je geen god kan bewijzen/ontkennen. Wie zegt dat de evolutietheorie én een hogere macht niet beiden reëel kunnen zijn? :)

ik geloof in de leer van Erick von Danicken.

Von Däniken's run-ins with the law started at an early age. As a boy scout he was brought before a judge to answer charges that he had taken money from the treasury. In 1960, he worked in hotels and restaurants across Switzerland and was convicted of fraud, serving a prison sentence for defrauding his boss at one hotel. In 1967, soon after the "Chariots of the Gods" was published he was arrested and charged by Interpol with fraud and tax evasion for non-payment of $14,000.00. On behalf of the prosecution, he was subjected to psychological examinations. These results of the examinations, made during preliminary inquiry, were read during trial without the defense being allowed to cross-examine them.[3] During the investigation authorities uncovered a large personal debt totaling $700,000.00. Von Däniken was eventually found guilty of embezzlement and served more than three years in prison.[citation needed] In 1982, the conviction was overturned by the Graubünden cantonal court. During his jail time he wrote his second book: Return to the Stars. These convictions dogged von Däniken, who was at times not permitted a visa to enter the United States. This caused him to become a no-show at several speaking engagements including a "Legendary Times" San Francisco, California seminar in May 2004.

By 1982, after further controversies, he could not find an English or American publisher for his tenth book. Although in the past few years his theories have made a modest resurgence, a huge, multi-million dollar theme park based on von Daniken's persona was a financial disappointment and closed in November 2006 due to poor attendance.

His daughter Samantha von Däniken, an interior designer and psychic healer[4] was evicted from her home by bailiffs in 2009, after her £1.6m home was repossessed by Halifax. She had previously been evicted from her home in 2004 after failing to meet mortgage repayments to Mortgages plc[5].

Even voor iedereen: Je kunt Atheïst/Theïst en Agnost tegelijk zijn. Gnosis betekent "weten" in het latijn dus Agnosis = niet weten. Je weet dus niet of er een god(of paashaas/elf/kabouter etc. etc.) bestaat. Atheïsme betekent dat je niet gelooft dat er een god bestaat, en Theïsme dus dat je wel geloofd dat er een god bestaat.

Ik, bijvoorbeeld, ben een Agnostische Atheïst. Ik geloof niet dat er een god bestaat, maar claim het ook niet 100% zeker te weten. Veel theïsten zijn Gnostische Theïsten, ze geloven in een god, en claimen zeker te weten dat hij bestaat. Maar er zijn ook agnostische theïsten, vul zelf maar in...

Het is dus niet het een of het ander, ze kunnen hand in hand gaan.

Even voor iedereen: Je kunt Atheïst/Theïst en Agnost tegelijk zijn. Gnosis betekent "weten" in het latijn dus Agnosis = niet weten. Je weet dus niet of er een god(of paashaas/elf/kabouter etc. etc.) bestaat. Atheïsme betekent dat je niet gelooft dat er een god bestaat, en Theïsme dus dat je wel geloofd dat er een god bestaat.

Ik, bijvoorbeeld, ben een Agnostische Atheïst. Ik geloof niet dat er een god bestaat, maar claim het ook niet 100% zeker te weten. Veel theïsten zijn Gnostische Theïsten, ze geloven in een god, en claimen zeker te weten dat hij bestaat. Maar er zijn ook agnostische theïsten, vul zelf maar in...

Het is dus niet het een of het ander, ze kunnen hand in hand gaan.

Niet helemaal accuraat mijns inziens. Een theist gelooft in het bestaan van een god (of meerderen), en iemand die niet in deze god(en) gelooft is atheist. Dit is feitelijk niet hetzelfde als 'geloven dat er geen god bestaat' omdat de eerste een ex post stellingname is en de laatste ex ante. Het verschil zit hem dus in dat een atheist het godsbeeld verwerpt van een christen, in de volgorde dat de bewijslast ligt op de theist. Wanneer je zou zeggen dat een atheist stelling neemt dat er geen goden bestaan, dan verschuift de bewijslast en dit zou de stellingname van de atheist welhaast onmogelijk maken omdat hij nu moet beginnen te definieren wat een 'god' is.

Niet helemaal accuraat mijns inziens. Een theist gelooft in het bestaan van een god (of meerderen), en iemand die niet in deze god(en) gelooft is atheist. Dit is feitelijk niet hetzelfde als 'geloven dat er geen god bestaat' omdat de eerste een ex post stellingname is en de laatste ex ante. Het verschil zit hem dus in dat een atheist het godsbeeld verwerpt van een christen, in de volgorde dat de bewijslast ligt op de theist. Wanneer je zou zeggen dat een atheist stelling neemt dat er geen goden bestaan, dan verschuift de bewijslast en dit zou de stellingname van de atheist welhaast onmogelijk maken omdat hij nu moet beginnen te definieren wat een 'god' is.

Misschien was mijn formulering niet helemaal accuraat, maar:

Atheïsme/Theïsme heeft betrekking op wat je gelooft
Agnosticisme/Gnosticisme heeft betrekking op wat je weet

Was nog vergeten te zeggen dat ik het ermee eens ben dat atheïsme een ex post evaluatie is, omdat inderdaad de claim wordt gemaakt door de gelovige. De atheïst verwerpt deze claims simpelweg.

Laatst bewerkt:
En dan heb je nog 'zwakke' en 'sterke' (a)theïsten, etc ;)

m.a.w. het atheisme is een contradictio in terminis? :D

Atheisme ontkent het bestaan van god.

Feitelijk ontkennen ze dus iets dat niet bestaat vanuit de visie die je beschrijft (en ik ook aanhang). Een betere benaming zou dus zijn 'A'. Deze naam zou ook het 'initiatief' bij de theisten weghalen, het theisme lijkt een zweem van erkenning te krijgen in het atheisme als leidend uitgangspunt. (wat bij jouw beschrijving van atheisme dus andersom is, hetgeen ik ook onderschrijf)

But nevermind, there was pun intended.

Dit voorjaar ging daar de documentaire film ‘Expelled’ in première. Volgens de documentaire worden wetenschappers met belangstelling voor ID uit de wetenschappelijke wereld verbannen.
Aldus William Dembski

Ik had allanger het vermoeden dat alle wetenschappers die niet in de evolutietheorie geloofden, uit de wetenschappelijke wereld worden verbannen. De evolutietheorie wordt doelbewust in stand gehouden en alle criticasters wordt strobreed in de weg gelegd of worden als pseudowetenschappers bestempeld. Waarom heel veel wetenschappers toch in die onzin geloven, daar heeft William Dembski ook een mooi antwoord op :

,,De geschiedenis van de wetenschap zit vol met voorbeelden van ideeën die kritiekloos zijn overgenomen, maar die achteraf fout bleken te zijn. Menselijk falen op een grote schaal is heel gewoon op alle terreinen van wetenschap.’’

Er worden ook andere interessante vraagstukken door hem behandeld, het is teveel om het allemaal hier te plaatsen, dus wie het wil lezen: http://www.nd.nl/artikelen/onbekend/het-bewijs-voor-ontwerp-wordt-steeds-sterker

Dit voorjaar ging daar de documentaire film ‘Expelled’ in première. Volgens de documentaire worden wetenschappers met belangstelling voor ID uit de wetenschappelijke wereld verbannen.
Aldus William Dembski

Ik had allanger het vermoeden dat alle wetenschappers die niet in de evolutietheorie geloofden, uit de wetenschappelijke wereld worden verbannen. De evolutietheorie wordt doelbewust in stand gehouden en alle criticasters wordt strobreed in de weg gelegd of worden als pseudowetenschappers bestempeld. Waarom heel veel wetenschappers toch in die onzin geloven, daar heeft William Dembski ook een mooi antwoord op :

,,De geschiedenis van de wetenschap zit vol met voorbeelden van ideeën die kritiekloos zijn overgenomen, maar die achteraf fout bleken te zijn. Menselijk falen op een grote schaal is heel gewoon op alle terreinen van wetenschap.’’

Er worden ook andere interessante vraagstukken door hem behandeld, het is teveel om het allemaal hier te plaatsen, dus wie het wil lezen: http://www.nd.nl/artikelen/onbekend/het-bewijs-voor-ontwerp-wordt-steeds-sterker

Ben Stein is een walgelijke kneus die mensen gemanipuleerd en voorgelogen heeft om ze in zijn film te krijgen.

http://www.expelledexposed.com/

Aldus William Dembski

"Intelligent" Design is GEEN wetenschap. Het heeft absoluut geen wetenschappelijke bewijzen of onderbouwing. En niet iedereen die niet in evolutie gelooft wordt uit de wetenschappelijke wereld verbannen, alleen mensen die pseuso-wetenschap bedrijven.

Ben Stein is een walgelijke kneus die mensen gemanipuleerd en voorgelogen heeft om ze in zijn film te krijgen.

http://www.expelledexposed.com/

Inderdaad, de film is uitermate manipulatief en zit vol leugens. Ze hebben ook stukken uit lezingen en tv programma's van Richard Dawkins op zo'n manier geknipt dat het net lijkt alsof hij toegeeft dat Intelligent Design de enige verklaring is, terwijl hij daar iemand citeert.

Die site is Engelstalig, dat begrijpt melkisgoed nooit. En ik ga het niet vertalen.

Ik begin me zo langzamerhand een beetje te ergeren aan die quasi geleerden hier die denken te weten hoe de wereld in elkaar zit. Ten eerste, het is de evolutieTHEORIE. De meeste echte geleerden geloven niet in de evolutietheorie, maar zijn die aan het verbeteren omdat er ongelooflijk veel dingen niet kloppen. Ten tweede doen heel veel mensen hier net alsof er iets gebeurd in het milieu en dat een organisme zich vervolgens aanpast, dit is onzin, onmogelijk en totaal niet wat de evolutietheorie beweert.
Als laatste punt, atheisme, voor sommige van jullie evolutietheorie, god, allah enz...zijn onderdeel van een levensovertuiging of een op zichzelfstaande levensovertuiging dus snap mensen niet zo goed die heel fel zijn tegen christen/moslims enz...terwijl ze zelf nogal extreem atheistisch zijn, in mijn ogen behoor je dan tot de staphorsters van de atheisten.. :cool:

Als subtiele nuance wil ik graag aangeven dat empirische wetenschappers als natuurkundigen en biologen theorieën ontwikkelen die niet bewezen kunnen worden. De theorieën worden aangenomen als waar zijnde totdat ze worden gefalsificeerd. Een sterke theorie is een theorie die men kan falsifiëren. De evolutietheorie is volgens dit concept een zeer zwakke theorie, omdat niet bekent is dat hij valt te falsifiëren; zelfs wordt algemeen aangenomen dat hij überhaupt niet valt te falsifiëren (Popper zou het zelfs geen theorie noemen, maar gebakken lucht o.i.d.).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven