Fitness Seller

Geloof jij in een god?

Peiling Peiling Geloof jij in een God?

• Ja ik geloof in een God, omdat:

Stemmen: 82 24,9%
  • Nee ik geloof niet, omdat:

Stemmen: 207 62,9%
  • ik weet het zo net nog niet.

Stemmen: 40 12,2%

• Totaal stemmers
    329
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is inderdaad een theorie, maar wel een grotendeels bewezen theorie...

De andere verklaringen zijn gewoon te belachelijk en complex (eenvoudigste verklaring is meestal de juiste)

- alles is door god geschapen
- alles is door aliens op aarde gezet

zeg nu zelf dan is het verhaal van Darwin een stuk beter onderbouwd en een stuk aannemelijker.

Ik vind de verklaring dat God alles geschapen heeft een stuk eenvoudiger dan de evolutietheorie hoor T.

Ik vind de verklaring dat God alles geschapen heeft een stuk eenvoudiger dan de evolutietheorie hoor T.
Ik bedoel het anders. God moet in 1 klap een complex organisme in elkaar prutsen, dat is (op korte termijn) veel complexer werk dan een cel die miljoenen jaren tijd heeft om te evolueren naar een mens of dier.

Zou je niet zeggen als je de evolutietheorie gelezen had.

Evolutie is heel complex en een God die zo ff de aarde pats boem neer zet is een vrij makkelijke uitweg voor mensen die totaal geen kennis hebben van evolutie. Alleen natuurlijk compleet onlogisch.

Zie vorige post (edit).

Hoe vaak heb ik het al gezegd: ik ben agnost en ik geloof in de leer van Erick von Danicken.

Melkisgoed, een vraag: Door te geloven in de leer van von Danicken verleg je toch alleen het probleem? Het verklaart wellicht hoe wij hier op aarde gekomen zijn, maar het zegt toch nog niks over de oorsprong van het leven in het universum (of het universum zelf). Dus zelfs voor jou lijkt me de vraag relevant of je gelooft in een God of niet, maar daar heb je het niet over.

Ik begin me zo langzamerhand een beetje te ergeren aan die quasi geleerden hier die denken te weten hoe de wereld in elkaar zit. Ten eerste, het is de evolutieTHEORIE. De meeste echte geleerden geloven niet in de evolutietheorie, maar zijn die aan het verbeteren omdat er ongelooflijk veel dingen niet kloppen.

:roflol:

Ten tweede doen heel veel mensen hier net alsof er iets gebeurd in het milieu en dat een organisme zich vervolgens aanpast, dit is onzin, onmogelijk en totaal niet wat de evolutietheorie beweert.

Als laatste punt, atheisme, voor sommige van jullie evolutietheorie, god, allah enz...zijn onderdeel van een levensovertuiging of een op zichzelfstaande levensovertuiging dus snap mensen niet zo goed die heel fel zijn tegen christen/moslims enz...terwijl ze zelf nogal extreem atheistisch zijn, in mijn ogen behoor je dan tot de staphorsters van de atheisten.. :cool:
de evotheorie vergelijken met een geloof in god/allah/von Daniken/whatever: WAY TO GO!

Als subtiele nuance wil ik graag aangeven dat empirische wetenschappers als natuurkundigen en biologen theorieën ontwikkelen die niet bewezen kunnen worden. De theorieën worden aangenomen als waar zijnde totdat ze worden gefalsificeerd. Een sterke theorie is een theorie die men kan falsifiëren. De evolutietheorie is volgens dit concept een zeer zwakke theorie, omdat niet bekent is dat hij valt te falsifiëren; zelfs wordt algemeen aangenomen dat hij überhaupt niet valt te falsifiëren (Popper zou het zelfs geen theorie noemen, maar gebakken lucht o.i.d.).

Blijft lachen met die jongen. Hoeveel fouten kun je maken in 1 post? Het is echt gruwelijk hoeveel smurrie je hebt getypt melkisgoed, smurrie die zo briljant bezijden de waarheid is, dat ik er in ieder geval hartelijk om kan lachen. Tot zover dus bedankt. Maar stop nu maar met het vervuilen van dit subforum met dergelijke onzin.

'Ongehuwd samenwonen duidelijk zonde'

De meeste vormen van ongehuwd samenwonen zijn duidelijk als zonde te typeren. Dit hebben de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) in de regio Groningen vastgelegd in een besluit.

De kerken gaan zelfs nog verder. Gemeenteleden die in deze 'zonde van het samenwonen' leven, moeten door de kerkenraad van het avondmaal worden afgehouden, zo meldt het Nederlands Dagblad.
De raad moet zich wel in elk individueel geval verdiepen. Geen situatie is namelijk gelijk aan een andere.

----------------------------------------------------------------------

Gelukkig bestaan dit soort uitspraken om intelligente, rationele mensen ver weg te houden van iedere vorm van idioot bijgeloof.
Moet je voor de grap maar eens de reacties op dat artikel in het Nederlands Dagblad lezen, die lezers zijn zo mogelijk nog zieker dan de kerk zelf.

Ik begin me zo langzamerhand een beetje te ergeren aan die quasi geleerden hier die denken te weten hoe de wereld in elkaar zit. Ten eerste, het is de evolutieTHEORIE. De meeste echte geleerden geloven niet in de evolutietheorie, maar zijn die aan het verbeteren omdat er ongelooflijk veel dingen niet kloppen. Ten tweede doen heel veel mensen hier net alsof er iets gebeurd in het milieu en dat een organisme zich vervolgens aanpast, dit is onzin, onmogelijk en totaal niet wat de evolutietheorie beweert.
Als laatste punt, atheisme, voor sommige van jullie evolutietheorie, god, allah enz...zijn onderdeel van een levensovertuiging of een op zichzelfstaande levensovertuiging dus snap mensen niet zo goed die heel fel zijn tegen christen/moslims enz...terwijl ze zelf nogal extreem atheistisch zijn, in mijn ogen behoor je dan tot de staphorsters van de atheisten.. :cool:

Als subtiele nuance wil ik graag aangeven dat empirische wetenschappers als natuurkundigen en biologen theorieën ontwikkelen die niet bewezen kunnen worden. De theorieën worden aangenomen als waar zijnde totdat ze worden gefalsificeerd. Een sterke theorie is een theorie die men kan falsifiëren. De evolutietheorie is volgens dit concept een zeer zwakke theorie, omdat niet bekent is dat hij valt te falsifiëren; zelfs wordt algemeen aangenomen dat hij überhaupt niet valt te falsifiëren (Popper zou het zelfs geen theorie noemen, maar gebakken lucht o.i.d.).

Een theorie = een BEWEZEN hypothese

Hoe vaak moet het nog gezegd worden. Je lult maar wat en je kunt niks onderbouwen. Het is eigenlijk sneu van ons dat we nog met je discussieëren want er is overduidelijk iets fundamenteel mis met je beredeneringsvermogen.

Het is inderdaad een theorie, maar wel een grotendeels bewezen theorie...

De andere verklaringen zijn gewoon te belachelijk en complex (eenvoudigste verklaring is meestal de juiste)

- alles is door god geschapen
- alles is door aliens op aarde gezet

zeg nu zelf dan is het verhaal van Darwin een stuk beter onderbouwt en aannemelijker.

Een theorie, in de wetenschappelijke zin, is per definitie al bewezen. Het is een misconceptie dat een wetenschappelijke theorie maar een idee is en nog niet aan de wetenschappelijke methode van onderzoek is onderworpen.

Don't mistake denialism for debate Luke1984. Je kunt melkisgoed duizend keer uitleggen hoe het in elkaar steekt en welke fouten hij maakt; it won't work. Hij mist gewoon de basale kennis en zal niet openstaan voor een stukje zinnigheid. Jammer maar helaas, zo werkt het nu eenmaal.

In de wetenschap is een theorie een toetsbaar model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid

Als aanvulling op wat Luke al postte. Het toetsbare maakt wetenschap ten allen tijde sterker dan de dogmatiek waar religies vanuit gaan en waar in feite niks toetsbaar is.

Sterker? Qua verklarende kracht natuurlijk wel ja, maar qua aannemelijkheid voor het 'gewone volk' (de niet-wetenschappers) delft de wetenschap snel het onderspit. Een niet mis te verstaan probleem van de wetenschap imo.

Een theorie, in de wetenschappelijke zin, is per definitie al bewezen. Het is een misconceptie dat een wetenschappelijke theorie maar een idee is en nog niet aan de wetenschappelijke methode van onderzoek is onderworpen.
Weet ik. De theorie is onderbouwd met een reeks feiten en maakt daar een analyse van. Maar de theorie kan ook gaten bevatten die nog open zijn voor discussie. De evolutietheorie sluit niet uit dat een hogere macht de evolutie in gang heeft gezet, het geeft enkel een uitleg voor de praktische stappen van de eerste vormen van leven tot de meest complexe organismen.

Bovendien is het mooie aan een wetenschappelijke theorie juist dat deze later aangepast kan/moet worden omdat nieuwe ontdekkingen worden gedaan. Alleen in religie houdt men vast aan 1 boek, dat de laatste 2000 jaar amper veranderd is.

Sterker? Qua verklarende kracht natuurlijk wel ja, maar qua aannemelijkheid voor het 'gewone volk' (de niet-wetenschappers) delft de wetenschap snel het onderspit. Een niet mis te verstaan probleem van de wetenschap imo.

Ach ja laat het 'gewone' volk maar naar Char, het zesde zintuig of andere crap kijken. Of gezellig denken dat Zeitgeist de waarheid bevat. Dat maakt wetenschap op zich er niet zwakker op. De kracht van een theorie valt en staat met bewijsbaarheid en toetsbaarheid en wat het volk daar van denkt boeit niet zoveel.

Ach ja laat het 'gewone' volk maar naar Char, het zesde zintuig of andere crap kijken. Of gezellig denken dat Zeitgeist de waarheid bevat. Dat maakt wetenschap op zich er niet zwakker op. De kracht van een theorie valt en staat met bewijsbaarheid en toetsbaarheid en wat het volk daar van denkt boeit niet zoveel.

Sure thing, maar ik houd m'n hart op sommige punten toch vast. Char is vrij onschuldig (wel walgelijk), maar kwakzalvers bijvoorbeeld niet, die hebben al menig dode op hun naam staan.

Idd, theorien kunnen logisch gezien niet bewezen worden. Wetenschappers nemen bijna nooit het woord 'bewijs' op zich. Althans, de eerlijke wetenschappers...
Maar je geeft imo wel selectieve kritiek. Want als niemand's theorie bewezen kan worden, dan geldt dit natuurlijk ook voor moslims, christenen en Von daniken aanhangers. Het enige verschil tussen jullie theorien en wetenschappelijke theorien is dat dat laatste een veel groter consensus kent en heel veel kritiek heeft doorstaan. Von daniken's crap haalt niet eens de secundaire wetenschappelijke literatuur. :roflol:
En evolutietheorie valt echt wel te falsifieren.

Many creationists have claimed that evolution is unfalsifiable. Numerous examples of potential ways to falsify common descent have been proposed. Richard Dawkins said that "If there were a single hippo or rabbit in the Precambrian, that would completely blow evolution out of the water. None have ever been found."[9][10][11] Similarly, J.B.S. Haldane, when asked what hypothetical evidence could disprove evolution, replied "fossil rabbits in the Precambrian era".[12]
Popper said that natural selection "is not a testable scientific theory but a metaphysical research programme".[14] However, Popper later said "I have changed my mind about the testability and logical status of the theory of natural selection, and I am glad to have the opportunity to make a recantation."[15]
Thank ****ing God dat Popper nog zijn statement heeft kunnen wijzigen voordat ie stierf of het was de natte droom van elke creationist om hem veelvuldig te citeren. Wat overigens niet wil zeggen dat zijn argumenten voor eeuwig gelden.

Het stuk dat ik niet geciteerd heb zit vol leugens, het is verschrikkelijk. Ik hoop dat niemand je posten nog serieus neemt.

Laatst bewerkt:
Ik begin me zo langzamerhand een beetje te ergeren aan die quasi geleerden hier die denken te weten hoe de wereld in elkaar zit.
Ik denk dat je argument een beetje kant nog wal raakt als je zelf Von Dänicken aanhaalt
Ten eerste, het is de evolutieTHEORIE. De meeste echte geleerden geloven niet in de evolutietheorie, maar zijn die aan het verbeteren omdat er ongelooflijk veel dingen niet kloppen.
Redelijk overdreven, maar evolutietheorie is inderdaad nog aan verandering toe.
Ten tweede doen heel veel mensen hier net alsof er iets gebeurd in het milieu en dat een organisme zich vervolgens aanpast, dit is onzin, onmogelijk en totaal niet wat de evolutietheorie beweert.
Ik ben blij dat je dat inziet.
Als subtiele nuance wil ik graag aangeven dat empirische wetenschappers als natuurkundigen en biologen theorieën ontwikkelen die niet bewezen kunnen worden. De theorieën worden aangenomen als waar zijnde totdat ze worden gefalsifieerd. Een sterke theorie is een theorie die men kan falsifiëren. De evolutietheorie is volgens dit concept een zeer zwakke theorie, omdat niet bekent is dat hij valt te falsifiëren; zelfs wordt algemeen aangenomen dat hij überhaupt niet valt te falsifiëren (Popper zou het zelfs geen theorie noemen, maar gebakken lucht o.i.d.).
Verassend intelligente post van jou. Zelf geschreven?

Ik heb inderdaad ook mijn vragen bij de falsifieerbaarheid van de evolutietheorie. Maar volgens mij is het ook gewoon een veel te uitgebreidde theorie om zomaar Popper op los te laten.
(ik lees trouwens net dat Popper zelf evolutie wel falsifieerbaar vond, maar dit terzijde)

Om te beginnen zijn er maar 2 mogelijkheden: ofwel was er een vorm van evolutie, ofwel was er intelligent design. Van die 2 is evolutietheorie het waarschijnlijkst (occams scheermes). Maar het pure falsificeerbaarheidsprincipe van Popper kan je niet zomaar toepassen op iets wat in het verleden is gebeurd. Dat kan net zomin met ID.
Je kan het anders stellen. Als evolulutie niet gebeurd is, dan zouden we verwachten dat we geen tussenvormen vinden, geen fossielen, geen genetische overeenkomsten, geen fenotypische overeenkomsten,... . In dat opzicht is het begrip evolutie wel enigszins falsifieerbaar. Al zit je met het probleem dat het niet vinden van fossielen ed., de theorie niet ontkracht, dus het is niet strikt falsifieerbaar. Gelukkig vinden we die dingen wel.

Tot zover het begrip "evolutie". We hebben nog niets gezegd over de rest van de evolutie, namelijk de mechanismen die evolutie veroorzaken. In eerste instantie wordt er vanuit gegaan dat er variaties optreden. Dit vergt weinig verder bewijs, ik veronderstel dat ook voor jou de millennia lange artificiële selectie van planten en dieren alleen al voldoende zijn om in toevallige variatie te geloven. Indien niet kunnen we er altijd een basiskennis moleculaire biologie bijhalen.
Variatie: check

In tweede instantie wordt evolutie bekomen door natuurlijke selectie. De theorie van natuurlijke selectie zelf is wel degelijk falsifieerbaar. We kunnen omstandigheden creëren in laboratoriumomstandigheden die een verandering van omgeving simuleren. Als geen selectie optreedt is de theorie fout. Ook dit is vaak gedaan, zowel met micro-organismen als grotere diersoorten (ik kan me een onderzoek van een aantal jaar herinneren waarbij men vogels kon laten evolueren tot een kleinere variant door de toegang tot voedsel te verkleinen).
Bovendien heeft natuurlijke selectie nog een enorm voordeel, namelijk zijn quasi onweerlegbare logica: variatie treedt op (weten we al). Als de variatie een positief effect heeft op de overleven, zal de variatie blijven bestaan.
Fouten in de redenatie zijn niet bepaald te vinden.
Natuurlijke selectie: check

Ik ben maar een biochemicus, geen evolutiebioloog, dus ik ga niet verder in detail proberen gaan.
Dit waren al zeer duidelijke indicaties dat er zoiets moet zijn als evolutie. Er kan nog gediscussieerd worden in hoeverre welke mechanismen aan het werk zijn en hoe dit statistisch allemaal mogelijk is, maar de theorie staat nog steeds een stuk sterker dan een vorm van ID.

Intelligent design door God is per definitie al onfalsifieerbaar, dus daar kunnen we meteen al over ophouden.
Intelligent door aliens heeft ook problemen:
-Occam's scheermes: voeg geen nieuwe entiteiten toe. Aliens zijn een nieuwe entiteit => onwaarschijnlijk
-bewijs: behalve van leuke oude tekeningen en mooie gebouwen in pseudowetenschappelijke boeken is er geen enkele aanleiding om te denken dat er ooit iets van dien aard gebeurd is.

Evolutie is zeker falsificeerbaar. Google endogenous retrovirus and be ****ing amazed.

ERV's hadden de evolutietheorie volledig omver kunnen werpen. maar in plaats daarvan werd 'common descent' met zo'n statistische onwaarschijnlijkheid bevestigd, dat het banaal is om er niet in te geloven.

Ook afwijkingen in ons genoom, zoals ons door mutatie opgelopen onvermogen om vit. C te synthetiseren volgen perfect het pad dat common descent voorspelt.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.360
Hee topic doet het nog :D Misschien dat ik binnenkort maar weer eens wat ga posten op DBB :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven