XXL Nutrition

Het grote alien en multi-dimensionale universum topic.

Gek is misschien overdreven maar dan ben ik er klaar mee, kan me niet meer concentreren.

kijk ik liever een serie of film
Heb jij ook hyperfocus/hyperfixatie, bijvoorbeeld bij werk of in de sportschool? Dit soort aandoeningen heeft vaak een keerzijde die positief kan zijn.

Om mijn visie zo duidelijk mogelijk naar voren te brengen, eerst het volgende.

Onze huidige wetenschappelijke inzichten suggereren dat de natuurwetten die we op aarde waarnemen, overal in het universum gelden. Dit betekent dat fenomenen zoals zwaartekracht, elektromagnetisme en de sterke en zwakke kernkracht overal op dezelfde manier zouden moeten werken.

Ik ga ervan uit dat de chemische elementen die we kennen uit het periodiek systeem overal in het universum voorkomen. Dit wordt ondersteund door spectroscopische waarnemingen van verre sterrenstelsels en nevels. Deze chemische consistentie impliceert dat de bouwstenen voor leven, zoals we dat kennen, wijdverspreid aanwezig zijn in het universum.

Als je buiten deze kaders wilt denken kan ik ook beweren, dat geluidsgolven, water of zelf absoluut vacuüm voorbeelden van buitenaards intelligent leven zijn.

Eerst wil ik even mijn kijk op de mogelijkheid aansnijden wat betreft buitenaards leven dat ver superieur is aan het ons bekende leven op aarde. Als de mensheid de komende duizenden jaar niet zichzelf uitroeit is het creëren als iets van kunstmatig intelligent leven op basis van silicium in plaats van koolstof wat instaat is om het hele melkwegstelsel te bevolken niet eens zo’n gek idee. Of geef er een andere draai aan. Ik wil vooral zeggen dat ik best opensta voor de mogelijkheid dat zodra er leven met enig intelligentie is ontstaan, de uitkomst na vele duizenden of miljoenen jaren onze fantasie zou kunnen overstijgen.

Het probleem zit hem juist bij het ontstaan van en deels ook bij de eerste stap naar complex leven. @Schwarzeneggertje kan het waarschijnlijk beter uitleggen dan ik, maar ik doe een poging. In een omgeving die blijkbaar geschikt is om leven te laten ontstaan is het maar 1 keer dusdanig goed gelukt dat het ook aanwezig bleef en zich succesvol in stand heeft kunnen houden. Ook de stap naar complex leven (de eucaryotische cel) is maar eenmalig succesvol geweest. Waarschijnlijk is het ontstaan van de eucaryotische cel nog bijzonderder dan het ontstaan van leven opzich. De kans is de uiterst klein, maar goed niet onmogelijk.

We speuren nu zo’n beetje 60 jaar met instrumenten de ruimte af opzoek naar iets dat op leven kan duiden, en dan komt de definitie van Nick Lane om de hoek kijken en het kader dat dat de chemische elementen die we kennen uit het periodiek systeem overal in het universum voorkomen. Deze chemische consistentie impliceert dat chemische reacties overal in het heelal op vergelijkbare wijze zouden moeten verlopen.
Dan hoeven we niet naar specifieke elementen of moleculen in het heelal te speuren om sporen van leven te ontdekken, we kunnen al een aantal jaar de spectra van aurora’s van exoplaneten analyseren. Kortweg komt dat neer op dat het licht van een exoplaneet spectroscopisch geanalyseerd wordt om zo de chemische samenstelling van de eventuele atmosfeer te bepalen. Ik heb hier al eerder gesproken dat men dan bijvoorbeeld kan kijken of er moleculair zuurstof is, dat namelijk dusdanig reactief dat het op natuurlijke wijze eigenlijk niet kan voorkomen. Buiten waterstofcyanide, methaan e.d. zijn er tot nu toe nergens moleculen gevonden die ook maar een hint geven dat er iets als dat leeft. En waterstofcyanide en methaan zijn ook prima anorganisch te vormen.

Dan kom ik op de vaak gehoorde uitspraak, hoe klein is de kans dat alleen op de aarde leven is ontstaan. Daar komt naar boven dat mensen intuïtief heel slecht zijn met statistiek en toeval. Als het de realiteit is dat alleen op de aarde leven is ontstaan, dan is de kans daarop 100%, het namelijk zo. Schud een dek met 52 speelkaarten goed door elkaar en kijk naar de volgorde, hoe groot is de kans dat op dat moment al die kaarten precies zo liggen, 100%. Dit terwijl er 8.0658 x 10^67 verschillende volgorden mogelijk zijn, Dit aantal is veel groter dan het geschatte aantal atomen in het waarneembare universum.

Sommigen zeggen dat het menselijke hoogmoed is om te denken dat we de meest intelligente levensvorm in het heelal zijn, is het dan geen universele hoogmoed om te denken dat zo iets bijzonders als het leven creëren veelvuldig herhaald kan worden.

Als het dan al tegen alle kansen in wel op verschillenden locaties (in ruimte en tijd) kan plaats vinden zorgt de immense grootte van het heelal zeer waarschijnlijk voor een homeopathische verdunning waardoor als levensvorm A op een locatie komt waar levensvorm B ooit zal zijn (geweest) er niets meer aanwezig is wat op de aanwezigheid van de ander zal duiden.

Reden: Leesbaarder gemaakt
Laatst bewerkt:
De kans is niet klein, de kans is juist groot dat er buitenaards leven is en voor is is het 100% zeker dat er miljoenen leven elders is op anderen planeten.

Leg maar uit, ik ben benieuwd naar je onderbouwing.
Wij zijn een zandkorrel in het sterrenstelsel. Het heelal is oneindig groot er zijn miljoenen/miljarden anderen sterrenstelsels met planten. Denk jij nou echt dat we de enigste zijn? Dat is onmogelijk.

In de jaren 70 pikten een computer in Ohio State Universitiy een radiosignaal op. Het was niet uit ons zonnestelsel.

Ons sterrenstelsel is te groot om dit te ontdekken. Er is leven dat is een feit maar het is veel te ver weg om ooit ontdekt te worden. De vraag is hebben ze ons al ontdekt? Wie weet zijn sommige mensen Alians? Ze houden ons al in de gaten?

Wij zijn een zandkorrel in het sterrenstelsel. Het heelal is oneindig groot er zijn miljoenen/miljarden anderen sterrenstelsels met planten. Denk jij nou echt dat we de enigste zijn? Dat is onmogelijk.

In de jaren 70 pikten een computer in Ohio State Universitiy een radiosignaal op. Het was niet uit ons zonnestelsel.

Ons sterrenstelsel is te groot om dit te ontdekken. Er is leven dat is een feit maar het is veel te ver weg om ooit ontdekt te worden. De vraag is hebben ze ons al ontdekt? Wie weet zijn sommige mensen Alians? Ze houden ons al in de gaten?
Kan je je ideeën ook onderbouwen?

Terug
Naar boven